Wereldreis, uitschrijven gemeente? postadres?

We dachten dat we er uit waren… maar het blijkt bij de instanties toch weer anders te zijn.
Vele verhalen al gelezen online, maar vaak blijkt het toch anders te zijn als je bij de instaties checkt

Binnenkort gaan we op reis, 15 maanden en we gaan niet werken.
Ik neem onbetaald verlof op bij mijn baan en we zeggen onze huur op

Ik heb gecheckt met de SVB wat te doen met de verzekering wanneer we ons uitschrijven uit Nederland, die zegt:
Niet werken in het buitenland: je bent verplicht je Nederlandse zorgverzekering aan te houden.
Ok prima, Nederlandse zorgverzekering en dan zorgtoeslag aan kunnen vragen dus.

Het idee is was om een postadres op te geven bij mijn ouder (die gemachtigd is).
Nu zegt de gemeente: een postadres is niet langer dan 5 maanden mogelijk.

Enig optie die er is volgens de gemeente is: inschrijven bij ouder
Echter mag je niet langer dan 8 maanden op reis zijn dan, dus zijn we alsnog 7 maanden illegaal in het buitenland
En het feit dat de ouder dan van een éénspersoonshuishouden naar meerpersoons gaat terwijl er niemand woont.

Ik zat nog te denken of we gewoon niet als dakloze door het leven kunnen gaan (dat was immers het idee) en dan dus de post ergens te laten berzorgen.
En volgens mij krijg je dan ook 2% minder pensioen, alah (maar als je je inschrijft bij iemand dan houd je toch ook recht op dat pensioen? of dat dan weer niet?)

Hoe doen anderen dit?

Dit soort geneuzel lees ik regelmatig… Vaak is het zo dat je alles 3x moet navragen, overal achteraan bellen, en als het even kan een bevestiging op de email.
Want het wil nog wel eens gebeuren dat de medewerker ook maar iets roept wat achteraf toch net iets anders blijkt te zijn.

gewoon bij je ouders inschrijven of je daar woont doe je dat niet en je last uitschrijven. met naar het buitenland. wordt je gekort op je AOW.

Zojuist terug gekeerd na een jaar te zijn weggeweest. Alle situaties zijn anders maar bij werkte het zo:
Langer dan 8 maanden weg: de gemeente schrijft je uit: je bent dan geëmigreerd, ook al ben je op wereld reis, je moet toch een adres opgeven. Bizar!
Ik heb een huur huis en via huisbewaring heb ik mensen erin laten wonen, dat is een legale wijze waar eigenaar en gemeente voor moeten tekenen.
Zorg verzekering moest ik blijven houden want niet langer op reis dan een jaar en 1 dag. Echter zou recht blijven houden op borgtoeslag. Die hebben ze toch stop gezet en ben ik nu aan het recht proberen te zetten. Bij terugkomst moest ik een wereld inkomsten aangifte doen van de belastingen.
Bij terug komst kon ik wel weer zo in mijn huis, ik was hoofdhuurder gebleven.
Pas op dat het 3 weken duurt voor je je weer in kan schrijven bij de gemeente. Doe de aanvraag daarom online in het buitenland want het kan problemen geven bij aanvraag huurtoeslag bv en bij werk zoeken en of uitkering aanvragen.
Ik heb alles goed uitgezocht van et voren maar niet alles staat op internet en bij de balie bij de gemeente weten ze niet veel en morgen ze niet veel, daar schiet je heel weinig mee op. Ook de belastingdienst gaat alles per persoon bekijken.
Elk vol jaar dat je in het buitenland bent wordt je AOW gekort met 2%. Je kan alleen je inschrijven op een ander adres, dit mag volgens mij geen postadres adres zijn. Zwerven weet ik niet zeker, is verboden volgens mij, je moet op z’n minst een postadres hebben. Of dat voor de AOW okay is weet ik niet.
uiteindelijk ga je toch op reis al zijn alle vragen niet helemaal beantwoord lijkt me, maar het is een onmogelijke zaak alles goed te krijgen. Voor mij volledig onbegrijpelijk hoe ingewikkeld dit in elkaar zit. Maar ja, hoop dat je hier op z’n minst iets aan hebt.

Klinkt alsof het nog weer anders is dan anders.
Ze hebben je uitgescrheven? Maar wie wist dat je al langer dan 8 maanden in het buitenland verbleef dan?
Ach en als ze ons uitschrijven krijgen we wel pensioen, dan zijn we geen volledig kalenderjaar weg als we pas na 8 maanden “vertrekken”

Dat van de zorgtoeslag is wel raar, je zou denken betaal je zorgverzekering dan krijg je zorgtoeslag.
De regels van zorgtoeslag:
Om zorgtoeslag te krijgen, moeten u en uw eventuele toeslagpartner in 2016 aan de volgende voorwaarden voldoen:
U bent 18 jaar of ouder
U hebt een Nederlandse zorgverzekering
Uw (gezamenlijke) inkomen is niet te hoog
U hebt de Nederlandse nationaliteit of een geldige verblijfsvergunning
Uw (gezamenlijke) vermogen is niet te hoog
Klinkt alsnof je daar gewoon recht toe hebt.

ps wat is een wereld inkomsten aangifte? Heb je gewerkt in het buitenland?

Waarom duurt het 3 weken voordat je je kan inschrijven bij de gemeente?
Als je verhuisd is dat ook zo geregeld…

Het is inderdaad heel moeilijk, elke instantie zegt wat anders. Wij zijn 12 mnd weggeweest en hebben er voor gekozen ingeschreven te blijven staan. Zodat we aow bleven opbouwen en een zorgverzekering konden behouden (met zorgtoeslag). Daarnaast zit je dan ook niet met het gedoe dat je je weer overal moet registreren als je weer terugkomt. We hebben geen problemen gehad via deze constructie. En waarom zou je. Niemand heeft het door dat je er niet bent.

Sent from my SM-G800F using Wereldwijzer mobile app

Ja voor iedereen is het dus anders. De dingen die mij overkwamen waren een zgn gevolg van een eerset beslissing, namelijk om het officieel te doen dus niet illegaal. Bij Huisbewaring schrijft de gemeente je vanzelf uit, dus ook voor de belastingdienst ben je dan geëmigreerd, wereldreis of niet, niks mee te maken.
SVB gaat over wel of niet verplicht verzekerd.
Zou ik een eigen huis hebben dan zou het heel anders zijn, ik zou het iid zelf nooit meer opgeven als ik weg zou gaan. Veel te veel probleem komen dan op je pad, triest maar waar.
De zorgtoeslag is even afwachten wat ze gaan doen, ik heb bezwaar tegen de beslissing aangetekend.
Ook als je niet werkt in het buitenland gaat de belastingdienst toch checken of het zo is dus vandaar dat ze dan, blijkbaar, zo’n inkomsten formulier sturen. Ook daar kom je niet onderuit. Je zit gewoon in hun systeem.
Die 3 weken weet ik niet, dat bedenken zij en dat leggen ze ook niet uit. Ook hierbij heb ik een bezwaar aangetekend. Ze hadden het op z’n minst van te voren moeten uitleggen. Maar helaas weten ze bij de gemeente vaak ook maar een gedeelte. Het bezwaar heeft te maken met dat je dan ook bij de belastingdienst pas veel later staat ingeschreven met alle gevolgen van dien.
Verhuizen kent iedereen wel maar huisbewaring wordt lastig. Zoiets van ‘we zijn tolerant maar we maken het je moeilijk’ beetje cynisch, maar ja :wink:

Wij gingen naar de gemeente om een postadres op te geven, en dit was niet mogelijk aangezien we langer dan een half jaar wegblijven. De enige andere optie was helemaal uit schrijven, dus feitelijk emigreren. We hebben toen de eerste stop van onze reis opgegeven als “nieuw adres” want dit kon niet anders. Op papier zijn we nog steeds Nederlander, maar wonen we nu in Moskou, Rusland.

Voor de zorgverzekering was het inderdaad een gevalletje: het is maar net wie je treft. Mijn man en ik deden beide hetzelfde verzoek en ik kreeg te horen dat ik mijn zorgverzekering niet mocht stopzetten en bij hem was het geen enkel probleem. We hebben van tevoren echt met alle instanties gebeld en daar wordt je niet altijd veel wijzer van, het kan elkaar aardig tegenspreken. Uiteindelijk hebben we beide bericht gekregen dat de zorgverzekering is stopgezet. We hebben nu een uitgebreide reis- en zorgverzekering via Allianz.

Wat zo lastig is zijn die verschillende periodes, voor de basisadministratie zou je je al moeten uitschrijven na 8 maanden, maar voor de zorgverzekering moet je echt langer dan een jaar wegblijven. En hoewel het natuurlijk gewoon goed kan gaan als je je niet besluit uit te schrijven moet je wel rekening houden met het scenario dat er wel een controle komt. Dan kun je dus een boete ontvangen.

Zodra je je uitschrijft bij de gemeente veranderd er ook direct van alles voor de belastingdienst. Wij hebben net zo’n leuk M formulier ontvangen. Maar na even goed lezen is dat ook wel te overzien.

In ons geval hebben we totaal geen banden meer met Nederland, dat maakt ook uit. Wij hebben onze banen opgezet, het huis verkocht. Ik kan me voorstellen datbij een onbetaald verlof weer andere regels gelden.

Het is niet alleen de belastingdienst die zaken niet leuker en makkelijker kunnen maken… Welkom in de bureaucratie die Nederland heet.

Zeer kunstig, wonen in het buitenland zonder dat je er woont. Wij mochten ons daar niet inschrijven want we gaan daar niet wonen, we mochten ons niet in NL inschrijven want we gaan langer dan 8 maanden, postadres ook hetzelfde geval.

Het is gewoon absurt dat zoveel Nederlanders lange reizen maken maar er dus eigenlijk geen optie is die voor de staat/gemeente acceptabel is.

Wat nou als je zwerver wilt worden?
Nee meneer dat kan niet, je moet een adres hebben.
Maar ik ga op straat wonen
Dan moet je emigreren
Maar ik blijf in NL
Dan moet je een huisadres opgeven waar je woont…

heeft wel consequenties voor jullie opbouw voor de aow. dan wordt je gekort zolang jullie niet in nl wonen.

Dat weet ik, maar het is even niet anders. Dan maar even wat harder sparen voor de toekomst, we zijn nog jong.

Sent from my SM-G850F using Wereldwijzer mobile app

Ben ik met je eens, je valt als wereldreiziger echt een beetje tussen t wal en schip.

Sent from my SM-G850F using Wereldwijzer mobile app

wordt erger als je terugkeert naar Nederland. dus geniet lekker tijdens de trip