Een tijdje geleden ben ik 4 maanden gaan reizen, ik heb me nooit uitgeschreven als ‘emigrant’ ondanks ik van te voren nog niet wist hoelang ik weg zou blijven.
Ik weet dat je je officieel gezien moet uitschrijven, emigrant bent, als je langer weggaat dan 8 maanden.
Echter heb ik geen concrete plannen voor mijn komende reis. Het kan 4 maanden zijn, maar ook 1 jaar of nog langer.
Het lastige is, aan de ene kant scheelt het heel veel geld als je niet ingeschreven blijft staan, m.b.t. je zorgverzekering.
Maar ik heb geen idee hoe makkelijk of moeilijk het is, om je vervolgens weer terug in te schrijven. En ook of het mogelijk is, als je geen vaste verblijfsplaats hebt in het buitenland.
Ik vraag me af of hef werkelijk zoveel duurder is, als je je niet uitschrijft.
Wat betreft de zorgpremie kun je zorgtoeslag aanvragen als je niet veel verdiend. Daarnaast betaal je meer voor een reisverzekering als je zorgkosten niet al in NL zijn verzekerd.
Ingeschreven staan is ook beter voor je AOW opbouw, dat scheelt 2% op jaarbasis.
Wat je uiteindelijk doet kun jij natuurlijk alleen beslissen. Jij kan je situatie en de kans dat je langer wegblijft het beste beoordelen.
Je kan volgens mij altijd iemand machtigen. Diegene mag dan voor jou dingen ondertekenen, zoals het wijzigen van een adres bij de gemeente. Maar dus ook jou uitschrijven uit het GBA. Of een briefadres of postadres instellen voor jou. En ja dit zijn 2 verschillende dingen. Vraag het voor de zekerheid altijd na bij de gemeente.
Het is wel een risico om je uit te schrijven. Zo kan een zorgverzekering je na terugkomst weigeren als je een aanvullende verzekering wil afsluiten. Niet zo handig, mocht je echt terug komen met wat gezondheidsklachten.
Daarnaast zul je dan je reisverzekering moeten ophogen, wat aardig in de kosten kan oplopen.
Het is overigens wel aan te raden om je in de reisverzekering bij te verzekeren voor noodzakelijke medische kosten. Deze zijn wel in je Nederlandse verzekering gedekt, maar als achteraf blijkt dat de ingreep in NL goedkoper zouden zijn of niet nodig gevonden worden, kom je alsnog zelf de kosten aan 't betalen. Als je medische kosten in je reisverzekering hebt zitten, wordt dit wel altijd gedekt.
Zelf vind ik dat een aantal zaken een investering waard is, zoals een goede backpack, goede schoenen en een goede verzekering.
CZdirect is wel een relatief goedkope
zorgverzekering (vergoedt ook vaccinatiekosten!) en Allianz biedt een goede reisverzekering voor langdurige reizen (is ook iets goedkoper dan Isis Special).
U schrijft dat u nog niet weet hoe lang u weg blijft, U weet dat iemand die 8 maanden of langer in het buitenland verblijft zich moet uitschrijven. Dus mijn advies is gewoon uitschrijven. dan kan u gewoon langer blijven zonder dat u naar NL terug moet om uit te schrijven ( bij alle gemeente’s kan je niet digitaal meer uitschrijven je moet persoonlijk doen. ) als je terug komt kan je gewoon weer inschrijven. LET OP:
Vanaf 6 januari 2014 geldt als regel: wanneer niet alle bewoners van een adres naar het buitenland vertrekken, moeten alle personen die emigreren hun vertrek persoonlijk aan de balie doorgeven. Dit kan dan dus niet schriftelijk of digitaal.
( ook al staat hier boven wat anders maar alle gemeente’s willen personen persoonlijk zien voor dat ze maar het buitenland gaan, ook al woon je alleen in een huisje )
In Nederland hebben we een regel als iemand zich meld bij een zorgverzekering MOET de zorgverzekeraar je accepteren sowieso de basispakket dan kan je later nog een aanvulende verzekering afsluiten . In Nederland is de wet dat elke burger een zorgverzekering moet hebben ook buitenlanders die in NL komen werk of wonen die moet ook verzekerd worden/zijn.
Ik adviseer u om uw zorgverzekering stopzetten en een expat verzekering afsluiten bvb bij joho ( daar het ik goede ervaring mee) een expat verzekering is goedkoper dan je normale verzekering. sluit wel een expat verzekering af met een werelddekking. En alle zorgverzekeraar hebben geen expat verzekering bij de standaard pakketten dus u moet een extra pakket erbij afscluiten en een extra voor de werelddekking.
Ik heb jaren in Peru gewoond en ben steeds ingeschreven gebleven en nooit problemen gehad… Ik woonde zogezegd bij mijn ouders en stond ten laste van mijn vader…
Dan heeft u zogezegd geluk gehad, Als de gemeente, belastingdienst of andere overheid instanties erachter waren gekomen dan had u en uw ouders flinke problemen gehad omtrent belasting ontduiking, spookburger, toeslagfraude , of andere redenen.
De minister van binnenlandse zaken wil een boete invoeren, Als mensen naar het buitenland vertreken voor 8 maanden of meer en die niet uitschrijven uit de GBA en ze worden gepakt door de instantie dan kunnen de ze een boete verwachten exc de belasting/ toeslagfraude ( tot op heden is deze invoering nog niet ingevoerd)
kijk maar eens op gba wetgeving, ART 68 wet gba of zoek maar eens op google
Hmm ja kan zijn… toch zijn er heeeel veel toeristen die voor een jaar gaan backapacken en ingeschreven blijven hoor… Als je gewoon wil rondreizen voor onbepaalde tijd dan denk je toch niet meteen aan je uit te schrijven bij de gemeente… Mensen die loopbaanonderbreking nemen om te reizen of gewoon net afgestudeerd zijn doen dit wel vaker… Maar het lijkt mij idd wel logisch dat dit officieel niet correct is
Als iemand wil rondreizen voor onbepaalde tijd, die gene gaat echt wel alles uitzoeken omtrent verzekering, uitschrijven, visums, vaccinaties, huur opzeggen of huis aan iemand anders verhuren, ect
Zoals ik in uw antwoord een beetje merk/lees dan wist u het wel maar u heeft zich expres niet uitgeschreven. misschien deed u dat om toch belasting toeslagen te krijgen of van uw opbouw AOW of toch nog uw uitkering te krijgen. ( maar daar ga ik niet over dat moet maar de belastingdiest zien achter halen/komen )
Als je naar het buitenland gaat kan je wel een post adres aanhouden bvb bij je ouders om je bankrekening te behouden en het belastingformulier ontvangen ( M-formulier )voor belasting aangifte tedoen.
Nee hoor, ik wist het niet en had hier zelfs nooit bij stilgestaan tot ik dit nu lees! Ik ken veel mensen die langer dan 8 maanden op reis gegaan zijn en dit niet gedaan hebbben, die hier ook niet bij stilstaan, daarvan mijn antwoord. Maar goed, zoals je zegt zijn er gelukkig nooit problemen geweest!