Jaar op reis - praktische tips

Beste allemaal,

Ik overweeg een jaar lang op reis te gaan (zonder baan in NL). Ik vraag mij af wat dit vandaag de dag praktisch met zich meebrengt.

Ik zou erg geholpen zijn met nuttige antwoorden op de volgende vragen en informatie over de volgende onderwerpen:

1. ben je verplicht je uit te schrijven uit het bevolkingsregister, en is dit wel of niet handig om te doen?

2. hoe zit het met je ziektekostenverzekering? Moet je die gewoon blijven behouden in NL en een extra verzekering afsluiten voor je reis?

3. verhuur (koop)huis;

4. belastingen;

5. bancaire zaken;

6. alle overige zaken waar je aan moet denken als je een jaar op reis gaat.

Alvast veel dank!

@ 1: officieel moet je je uitschrijven als je langer dan 9 maanden weg gaat, in de praktijk zijn er veel mensen die ervoor kiezen dit niet te doen. zelf heb ik het ook nooit gedaan.

@ 2: als je uitgeschreven bent, kun je je verzekering niet houden. ben je niet uitgeschreven, dan ben je verplicht je verzekering te houden. ik heb zelf mijn verzekering gehouden (als je geen inkomen hebt krijg je zorgtoeslag, het kost dus niet echt veel meer), en heb daarbij een aanvullende verzekering afgesloten voor mijn bagage, en om terug te keren naar NL in geval van overlijden van een familielid.

@ 3: zelf geen ervaring mee, maar kijk eens op: Huis verhuren als je op reis gaat

@ 4: uiteraard moet je gewoon belasting betalen :wink: en het is zelfs aan te raden, want de kans is groot dat je veel geld terug krijgt. je kan uitstel van aangifte aanvragen als je rond de aangiftedatum (begin van het jaar) op reis bent.

@ 5: ik had een pinpas en een creditkaart bij dezelfde bank. via internetbankieren kwam ik bij mijn centjes. tevens had ik voor noodgevallen een tweede pinpas van een andere bank.

het is aan te raden een pakket te nemen waarbij je wereldwijd gratis kan pinnen. ikzelf heb een ING-totaalpakket. hier zit tevens een creditkaart bij in.

@ 6: het is slim om zoveel mogelijk dingen in NL op te zeggen. denk hierbij aan abonementen op een krant of tijdschrift, en misschien ook wel op je telefoon (net waar je voor kiest). van dat geld kun je onderweg leuke dingen doen! ook is het handig om in NL iemand contactpersoon te maken die je post controleert e.d. het is tevens verstandig om alle belangrijke papieren voor vertrek te scannen, en aan jezelf te mailen. raak je iets kwijt, dan heb je altijd je gegevens bij de hand.

en verder gewoon genieten!

1 like

Ha Jenny,

Dat is nog eens snel en nuttig (just how I like it…).

Nog even erop doorgaan:

1: wat is jouw afweging geweest om je niet uit te laten schrijven (alleen vanwege de verzekering?)? Kun je er geen last van krijgen met bepaalde instanties?

2: begrijp ik goed dat je geen verzekering bij OOM/Elvia/ABN langereisverzekering/etc. hebt afgesloten? Wellicht ook voor anderen: waarom is dit wel of niet nuttig om te doen? Zorgtoeslag lijkt me niet echt aan de orde als je altijd een goed inkomen hebt gehad (maar dat jaar nou net even niet), of zie ik dat verkeerd? Lijkt me overigens de kat op het spek binden als je enerzijds zorgtoeslag verlangd, maar anderzijds de belastingdienst niet in kennis stelt dat je een jaar in het buitenland bent

4: toevallig tips t.a.v. hypotheekrente/huur i.c.m. belastingaangifte?

Many thanks!

Ik zou in eerste instantie 9 maanden op reis gaan, maar dat werd een stukje langer. Ik ken verhalen van mensen die zich hadden uitgeschreven, en die zich vervolgens maar moeilijk in konden schrijven bij een verzekering na thuiskomst. Niet handig! Hier staat meer info over verzekeringen en de voors en tegens: http://www.aroundtheglobe.nl/reisverzekering/wereldreisverzekering-si557.html.

Ik had zeker wel een aanvullende verzekering voor mijn spullen en overlijden enzo, deze heb ik toen afgesloten via JoHo. Sinds 2006 is er echter het een en ander veranderd qua verzekeringen, dus verwijs ik opnieuw naar bovenstaande link :wink:

Ik ben geen expert, maar volgens mij HOEF je de belastingdienst pas in te lichten van een verblijf in het buitenland wanneer je daadwerkelijk daar gaat wonen, en geld gaat verdienen. Dat is in jouw geval niet het geval!

Aangezien ik geen eigen huis heb, weet ik niks over hypotheekrente enzo. Sorry.

Andermaal dank!

Mochten anderen nog nuttige tips hebben: graag!

Een eerste tip; kijk eens bij wereldreis forum hier op wereldwijzer.

Wij hebben ons wel uitgeschreven bij de gemeente en bij de ziektekosten verzekering. Toen we weer terugkwamen omdat ik een hernia had nam mijn oude ziektekosten verzekering me gewoon weer aan. 3 maanden die verzekering gehad, onderzoeken, operatie, fysiotherapie, de hele rambam is voor me betaald. Daarna weer opgezegd en lekker verder gereisd. Ging er vanuit dat dat normaal was maar als ik Jenny’s reactie lees ben ik met terugwerkende kracht het zilveren kruis erg dankbaar.

Groetjes Martine

Gaaf plan! Volgens mij zijn de bovenstaande antwoorden al enorm compleet. :slight_smile: Nog ter aanvulling over de Belastingdienst: het wordt automatisch doorgegeven door de gemeente als je je daar uitschrijft.

Geniet van de voorpret!

Voor het geval je dit nog niet ontdekt had: er bestaan ook speciale boekjes over, te koop bij bv. Joho of bij de betere boekhandel op de reisafdeling.