Korte introductie, ik ben Paul, 26 jaar en vertrek eind augustus voor 8-12 maanden om de wereld is van een andere kant te bekijken. Aantal landen die ik ga bezoeken: Fiji, Australie, Nieuw-Zeeland, Nepal, Tibet, Vietnam, Cambodja, Laos China en de VS.
Nu heb ik dit forum al een aantal maanden bekeken en doorgespit en toch maar besloten om een account aan te maken om zo te zien of jullie mij kunnen helpen met het beantwoorden van mijn overgebleven vragen. Deze vragen zullen vast eerder gesteld zijn maar door de vele forums heb ik niet overal antwoord op kunnen vinden. En als jullie vragen voor mij hebben dan hoor ik het ook graag.
Hoe zit het precies met uitschrijven bij je gemeente, ik weet dat dit moet als ik langer dan 8 maanden in het buitenland verblijf? Als ik uitgeschreven ben ben ik dan nog verplicht om mijn ziektekosten te betalen?
Wat als ik onverwachts eerder terug kom? Kan ik mij dan gewoon opnieuw laten inschrijven zonder eventuele boetes etc?
Ik heb een ziektekosten verzekering gekozen dit jaar met 365 dagen wereldwijde dekking. Daarnaast heb ik nog een aanvullende reiskosten verzekering met extra dekking lopen bij mijn bank. Zijn deze twee voldoende of adviseren jullie nog een andere verzekering, zo ja, welke?
Hebben jullie tips qua betaal rekeningen? Ik weet dat een aantal banken een X bedrag per opgenomen transactie in het buitenland vragen, en andere banken nauwelijks?
Ik kom qua klimaat niet super uit aangezien ik mijn reis in Nieuw-Zeeland bij familie begin. Hoe doen jullie dit met de inhoud van je backpack? Ik neem aan dat je niet kleding voor 2 seizoenen mee neemt?
Ik hoop dat er een aantal van jullie zijn die mij verder op pad kunnen helpen. Alvast bedankt voor de genome moeite en tot horens.
Als je langer dan 8 maanden weg gaat uit NL, dan moet je je officieel uitschrijven uit het GBA. Je mag je dan ook niet meer verzekeren, dus de premie vervalt.
Het is aan te raden om een reisverzekering te nemen die ook ziektekosten dekt. Deze verzekeringen zijn duurder dan de verzekeringen voor korte reizen, omdat je bij een korte reis gewoon in NL verzekerd bent.
Wat gebeurt als je eerder terug komt, hangt van de verzekering af. Ze zijn verplicht je te verzekeren (basisverzekering), maar als je terug komt vanwege een ziekte of operatie kunnen er consequenties zijn. Sommige lange reisverzekeringen hebben een module om dit op te vangen.
Wat pinnen betreft: ik heb een ING-betaalpakket en betaal een kleine 30 euro paar jaar voor een creditcard en onbeperkt pinnen in het buitenland. Pinnen kan soms 3-4 euro per transactie kosten (afhankelijk van de bank), dus die kosten haal je er snel uit.
Ik had bij mijn zorgverzekeraar een lang op reis verzekering afgesloten.
En wat banken betreft, Wij hadden een visa en mastercard creditcard mee. Soms pakte de bank geen visa maar wel mastercard en andersom. En 3 bankpassen van verschillende rekeningen. Geld stond verspreid. Niet geheel overbodig want ergens in de reis ben ik gescamd. Weg centjes… Alles prima geregeld met de rabobank en 6 weken later was het weer terug gestort. Pas uiteraard geblokkeerd van de desbetreffende rekening. Maar gelukkig nog meer betaalpassen bij van andere rekeningen. Want zie maar eens een bankpas met pincode tijdens je reis in bezit te krijgen!
Je hoeft je niet uit te schrijven uit het GBA. Dat hoeft pas als je langer dan een jaar gaat. Je bent daarom ook verplicht om je zorgverzekering aan te houden, omdat je nog steeds een NL staatsburger ben.
Ik zou wel even kijken naar je reisverzekering. Je bent misschien wel een heel jaar verzekerd, maar word daar gesproken over dat je verzekerd ben per REIS. Dat houd in dat als je nederland verlaat en na een jaar pas terug komt dat je maar 1 REIS heb gemaakt. Dus als je bv. een tandartspolis heb kan je hier maar 1 keer aanspraak op maken, omdat je maar op 1 reis ben. En als je dan onverhoopt 2 keer een flinke smak maakt en je tand breekt af. Toevallig bij allebei de keren mag je de 2de keer misschien wel zelf betalen. En dat zou natuurlijk zwaar balen zijn.
Ik ben nu dingen aan het uitzoeken en plannen voor mijn wereldreis van 8 maanden. En probeer zoveel mogelijk info overal vandaan te halen. Mijn grootste bron is Google.
Ik heb tot nu toe alles geregeld via travelnation (weet niet of ik reclame mag maken sorry). Hun doen in principe alles het is alleen via Engeland. Ook mijn reisverzekering via hun gedaan deze is speciaal in elkaar gezet voor backpackers. Je heb ook ISIS dit is een NL bedrijf. Je betaalt dan alleen voor de tijd dat je weggaat en daarna is je verzekering afgelopen. Schrik niet het is ca. 50 euro per maand. Maar dan ben je goed verzekerd. Lees de voorwaarde altijd eerst goed!!
Wat ik je nog meer kan vertellen over een reisverzekering is dat deze, als het goed is, automatisch gekoppeld word aan je zorgverzekering. Mits allebei in NL zijn afgesloten. Zodat hun samen kunnen uitvechten wie wat betaald.
Zo te zien ben je misschien zelfs oververzekerd. Als dat het geval is is het natuurlijk zonde van het geld.
Qua banken en creditcard ben ik nog aan het uitzoeken. Hoop daar hier ook wat meer info over te vinden. Bij de anwb kan ook creditcards aanvragen en ook reisverzekeringen afsluiten. En als je al lid ben krijg je nog korting ook. Ze hebben ook een alarmnummer met alles erop en eraan maar dan zou je even op de site moeten kijken.
Tja je backpack haha. Ik weet ook nog niet wat ik allemaal mee moet nemen. Laat je wel goed informeren over hoe je je backpack draagt. Dan ben je niet alleen maar moe van het dragen van je pack en kan je meer genieten van alle indrukken. Vergeet niet dat je in de landen waar je heen gaat ook gewoon kleren kan kopen. Soms zelfs goedkoper.(ik denk soms dat ik alles moet meeneemen haha). Ik las laatst ergens dat je van alles 2 paar moet meeneemen. Behalve van je ondergoed dan.
Nog een laatste tip (denk ik). Google alles wat je wil weten.
Idd sorry je heb gelijk ben gelijk benieuwd of het ook voordeliger is om je dan uit te schrijven. Of dat de papieren rompslomp niet de moeite waard is. Heb via de site va joho wel veel info hierover gevonden.
Als je ingeschreven blijft staan heb je recht op zorgtoeslag. Daarnaast bouw je AOW op.
Als je je uitschrijft heb je een duurdere reisverzekering nodig, plus een module voor als je onverhoopt eerder (ziek) terug komt. Dat is ook niet heel goedkoop.
Een nuance over uitschrijven via Rijksoverheid.nl: “U moet zich uitschrijven als u verwacht dat u binnen een periode van 12 maanden minstens 8 maanden in het buitenland verblijft. Deze periode hoeft niet aaneengesloten te zijn. (…)”
Zou het als volgt interpreteren: “Elke 12 maanden kun je maximaal 7 maanden en 29 (misschien 30) dagen in het buitenland verblijven zonder uit te schrijven. Na 12 maanden start de teller weer bij nul.”
Dat is de theorie, succes verder allen met de praktische invulling ervan, hehe!
Ik heb me ook nooit uitgeschreven en ben een jaar weggeweest. Kon nu (redelijk) goedkoop via onze zorgverzekeraar ons ( op reis ) verzekeren. Omdat ik medicijnen slik was dit voor mij het makkelijkst. Dsw heeft mij toen prima geholpen !
Vraag me af of iedereen beseft wat mogelijke consequenties zijn als je langer dan acht maanden per jaar buiten NL verblijft, zonder je uit te laten schrijven.
Als de overheid er achter komt dan word je mogelijk verzocht om teveel ontvangen zorgtoeslag terug te betalen (+ misschien wel een boete, rente e.d.). Verder is de kans reëel dat de gemeente je alsnog uitschrijft, waarna je het e.e.a. in de bureaucratische molen van Den Haag kunt uitleggen.
Ken reizigers met dergelijke ervaringen. Ze vragen zich nog steeds af hoe ze er achter zijn gekomen. Sommigen gokken, maar dan ook niet piepen als ze je pakken!
Ik heb ondertussen mn ticket geboekt en de reis iets aangepast.
Vertrek 2 oktober richting Auckland, verblijf dan 2,5 maand in N-Z (inclusief uitstapje van 1,5 week naar fiji). Vanuit Auckland vlieg ik in December naar Sydney, ik heb 3 maanden op de planning staan voor Australie en vertrek daarna richting Bangkok, waar ik nog 7 maanden wil backpacken door Azië.
Volgende stap waar ik zit is mijn inentingen regelen en visums, heeft iemand tips voor de aanvrag van visums voor bijvoorbeeld vietnam en tibet?
Voor Tibet krijg je geen visum, maar een permit. Deze kan je laten regelen door de organisatie waar je je reis mee boekt. Reizen door Tibet kan namelijk niet op zelfstandige basis, je moet met een gids en een chauffeur reizen.
Een trip naar Tibet kun je bijvoorbeeld regelen in Chengdu (China) of Kathmandu (Nepal).
Je visum voor Vietnam kun je online regelen als je per vliegtuig reist, kom je overland binnen dan zul je het visum in een buurland aan moeten vragen. Dat kan bijvoorbeeld in Thailand, Laos of Cambodja.
Hoi Paul,
Allereerst super tof dat je dit gaat doen, je zult er geen spijt van krijgen!
Jammer dat je Nieuw Zeeland in het ‘verkeerde’ seizoen bezoekt (misschien dat je daar wel spijt van krijgt…).
Qua backpack: je moet zeker zorgen dat je voor elk soort seizoen of weertype iets bij je hebt. Neem niet te veel t-shirts en korte broeken mee want ook in berggebieden kan het heel koud worden. Daarnaast (zoals al opgemerkt) in veel van de landen die je bezoekt kan je makkelijk en goedkoop nieuwe kleding aanschaffen. Ook leuk als je de foto’s terug kijkt en niet een jaar lang in hetzelfde rondloopt. Neem dus ook vanuit Nederland niet alleen maar dure spullen mee. Pak tenminste 2 dikke truien/vesten en zorg dat je makkelijk laagjes over elkaar kunt aantrekken. Kies voor een wind en waterdichte jas (goede investering) en een paar goede wandelschoenen.
Veel succes!
Indien je ervoor kiest om je uit te schrijven uit de GBA, raad ik je aan om contact op te nemen de SVB. Zij maken uiteindelijk de beslissing of je wel of niet in Nederland ziektekosten verzekerd dient te zijn. Je kan een formulier downloaden van de website (valt onder 'ben ik AWBZ verzekerd) en als je naast dit ingevulde formulier een begeleidende brief toevoegde met informatie over wat je van plan bent, dan is de kans groot dat je niet verplicht bent om je in Nederland te verzekeren.
Dit kan je aanzienlijk schelen in de kosten, ik ga zelf over 8 weken op reis, voor ongeveer 1,5 jaar, en ga voor mijn reisverzekering inclusief ziektekosten 50 euro betalen. Dit is vrij weinig in verhouding met mijn ziektekostenverzekering nu (120 euro) Allianz Globetrotter is waar ik mij verzeker tijdens mijn reis.
Ik ben zelf lang bezig geweest met het uitzoeken van bovenstaande, maar dit is de manier waarop je het moet regelen als je je uitschrijft.
Ik hoop dat je iets hebt aan deze info, en alles veel plezier!!
Let even goed op als je een reisverzekering met ziektekosten neemt, dat ze daadwerkelijk alles dekken. Veel reisverzekeringen gaan er namelijk van uit dat je óók een verzekering in Nederland hebt, en ze vergoeden alleen het bedrag wat de Nederlandse ziektekostenverzekering niet betaalt.
Bij de wereldreisverzekering van Allianz, de Globetrotter, kan je aangeven of je verzekerd blijft in Nederland. Vandaar dat deze het beste aansluit indien je geen ziektekostenverzekering aanhoud in Nederland.