Aantal vragen mbt wereldreis.

Bedankt voor de tips tot nu toe!

Zouden jullie mij ook een schatting kunnen geven wat Australie per maand +/- kost incl hostel, eten een keer een activiteit etc.

Hoi Paul,

Ook wij gaan in augustus voor een jaar op wereldreis (beginnen in Zuid Amerika, maar zullen daarna een soortgelijke trip als jij door Nz, Oz en Azie maken) :slight_smile: Wat betreft je zorgverzekering… wij hebben bij onze zorgverzekering een aanvraag gedaan om je te laten uitschrijven. Na het invullen van een formulier, werd aangegeven dat wij ons NIET mogen uitschrijven (we zijn als alles goed gaat 10 maanden aaneengesloten weg uit NL). We bekijken nu hoe nu verder, omdat we ons inderdaad wel voor 10 maanden willen uitschrijven bij de gemeente (om te voorkomen dat we onverhoopt toeslagen etc krijgen waar we geen recht op hebben). Helaas lijkt dit dus niet zo makkelijk als het lijkt

Ons plan is nu:

• ingeschreven blijven staan bij de gemeente;
  • evt. WW bevriezen, deze na onze reis wanneer nodig gebruiken;
  • zorgverzekering (zo laag mogelijk) behouden;
  • zorgtoeslag aanvragen, zodat we pp ongeveer €20,- aan zorgverzekering p/mnd blijven betalen. Zo voorkomen we idd evt vreemde boetes of regelingen wanneer we onverwacht eerder terugkomen.

Wat betreft je vraag over de kosten voor Australië. Ik ben in 2010 in Oz geweest en obv deze ervaringen hebben wij de volgende berekening gemaakt:
Kosten p/p voor 24 uur (incl. overnachting, eten/drinken): €30,- Dit is weinig (maar wij zijn wel erg van low budget). Wij huren een camper, dus daar zitten voornamelijk onze kosten in. We hoeven dus alleen op campings te overnachten (of wild, waar dat kan). Dit scheelt veel overnachtingskosten.
Je kan de kosten in Australië erg drukken door in een hostel (of hotel, waar je ook slaapt) medereizigers te zoeken waar je een aantal dagen mee kan reizen. Dan kan je de benzine delen en vaak ook bij iemand in de tent/camper/van/auto slapen. Houd wel rekening met hoge kosten voor excursies en leuke activiteiten. In Australië zijn alleen de mooie uitzichten en de natuur gratis (muv national parken uiteraard)! :slight_smile:

Ik hoop je iets verder op weg te hebben geholpen!
Groetjes,
Malou

Ik heb bij weggaan een joho verzekering afgesloten. Eerste maand mijn zorgverzekering gemaild dat ik aan het werk ben en dan moeten ze de zorgverzekering stop zetten. Een goedkope basis verzekering dekt niks, zeker tijdens travellen en joho is zeer ruim dekkend en zeer goedkoop!

Via Wereldwijzer app

@jasper dankje voor de tip

Nog iets minder dan twee maanden en dan kan ik eindelijk vertrekken (vertrek verschoven naar 2 oktober). Is het aan te raden om visum gewoon op t vliegveld te regelen voor landen zoals australie, thailand, nepal etc?

Ieder land heeft eigen visumregels. Je zult per land uit moeten zoeken of je ter plekke een visum kan aanschaffen, waar je aan moet voldoen om het te krijgen (uitreisticket) of dat je vooraf dingen moet regelen.

Zie de websites van de ambassadors en/of de afzonderlijke landenfora.