Reisverzekering voor wereldreis

Hallo allemaal!
Wij (mijn vriend en ik) zijn op zoek naar een goede, betrouwbare en als het even kan zo goedkoop mogelijke reisverzekering voor onze wereldreis van ongeveer 10-12 maanden. We vertrekken in augustus 2014 en zullen van Zuid Amerika, via Oceanië en Zuid-Oost Azië en dan met de transmongolië express terug naar Nederland reizen. We kopen een ATW ticket, hoeven geen annuleringsverzekering. Wel gaan we extreme sporten doen (wellicht skydiven, duiken, zwemmen met walvissen, berg beklimmen). Heeft iemand een idee?

We zullen waarschijnlijk tevens ons appartement opzeggen, ons uitschrijven in de gemeente en enkel een postadres bij een van onze ouders behouden. Is het dan noodzakelijk om onze Nederlandse zorgverzekering te behouden of kunnen we die opzeggen? mag dat uberhaupt?

Ik hoor graag jullie bevindingen en adviezen!!

Groetjes,
Malou

Hallo MalouTh,

Als je langer dan 8 maanden in een periode van 12 maanden buiten Nederland verblijft, dien je dit te melden bij de gemeente, en wordt je uitgeschreven uit de GBA.

Eén van de gevolgen hiervan is dat je geen zorgverzekering meer kunt/hoeft af (te)sluiten, er zijn nl. geen maatschappijen die je dan nog accepteren.

Grote uitzondering hierop is OOM verzekeringen, echter hun premie m.b.t. ziektekosten is dermate (ong. 300 euro p/p/p/mnd) dat je vanzelf naar andere oplossingen gaat zoeken. Deze premie is overigens excl. USA & Canada, hiervoor geldt een opslag van ong. 200 euro p/p/p/mnd.

Een andere bijkomstigheid van uitschrijving uit de GBA is:

Moet je nog een paspoort aanvragen (zonder woonadres dus) krijg je geen BSN-nummer meer vermeld in je paspoort, in hoeverre dat gevolgen heeft ben ik zelf nog aan het uitzoeken.

Mvgr.

Sjaak

als mogelijke correctie op het bericht van sjaak, is een postadres bij je ouders zoals je vermeld, een inschrijving in het GBA en zal je volgens mij daar niet veel problemen mee hebben. daar weet je gemeente meer over.

Een mogelijke verzekering hiervoor kan zijn via de NKBV, daar zul je hun polis op kunnen checken.

Verder kun je je afvragen of je zonder zorgverzekering wilt. zorg dan wel dat je verzekering wereldwijd dekt.

Mijn vriend en ik gaan in september ook op wereldreis en hebben dit uitgezocht.
Het is het verstandigste om je eigen zorgverzekering te houden. Als je deze opzegt hoeven maatschappijen je niet meer te accepteren als je een aanvullende verzekering wil hebben en dat kan nog wel eens van pas komen.
Verder raad ik je aan om bij de reisverzekering een extra pakketje te verzekeren voor noodzakelijke medische kosten. Dit zit wel je basiszorgverzekering, maar als jouw maatschappij vindt dat de kosten te hoog waren of de medische ingreep/behandeling niet nodig was, krijg je niks. In zo’n geval krijg je dit dan wel nog vergoed door de reisverzekering.
Wij sluiten zelf bij Allianz een reisverzekering af met een extra pakketje voor bijzondere sporten (2,50 p.p/p.mnd extra).

Veel plezier met de voorbereidingen!