wereldreis opzeggen zorgverzekering?

Ik zeg mijn huurhuis op want ik ga 7 maanden op wereldreis. zou ook graag mijn zorgverzekering willen opzeggen om kosten te besparen, alleen volgens mijn zorgverzekerig CZ zegt dat dit kan alleen kan wanneer je langer dan 1 jaar op reis gaat of werkt in het buitenland Zou dit controleerbaar kunnen zijn? zou ik wellicht ook kunnen zeggen dat ik een jaar gaat en dan wel 7 maanden gaat?Heeft iemand ervaring met huurwoning opzeggen en zorgverzekering opzeggen? Ik heb een doorlopende reisverzekering via Kilroy geregeld waarin supergoed verzekerd ben( Isis) Lijkt mij overbodig ook nog eens mijn verzekering in NL door te betalen…maar als dat zorgverzekering verplicht is zou je anders een boete kunnen krijgen dan misschien geen goed idee??Ik hoop dat er tips zijn/meer mensen in deze soort gelijke situatie…

Hi!
Mooi plan. Waar ga je heen?
Dit klopt niet helemaal. Zie

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/persoonsgegevens/vraag-en-antwoord/wanneer-moet-ik-mij-in-de-gba-laten-inschrijven-en-uitschrijven.html

Je kunt je uitschrijven uit het GBA wanneer je in een periode van 12 mnd, 8 mnd in het buitenland verblijft. Dan kun je je verzekering opzeggen.

Denk er wel aan, dat je goed verzekerd bent op reis, maar je moet bij thuiskomst ook weer een verzekering afsluiten. Dit kan evt problemen opleveren als je bijvoorbeeld ziek bent of nog een langer lopende ziekte hebt. Evt kan een verzekering je laten keuren of onder bepaalde voorwaarden ( lees meer premie, minder dekking) accepteren. Dit kan bij thuiskomst veel problemen opleveren. Allicht is het te overwegen de verzekering dusdanig laag te zetten, alleen de basis en je eigen risico zo hoog mogelijk. Dan betaal je minder premie. Succes.

Je Nederlandse zorgverzekering zorgt er ook voor dat je verzekerd bent voor medische kosten in het buitenland. Hou er wel rekening mee dat de zorgverzekering niet altijd de hele rekening betaald, dit is afhankelijk van de hoogte van de kosten voor een behandeling in Nederland (maximaal Nederlands tarief). Bovendien wordt er onderscheid gemaakt in spoedeisende hulp buitenland en niet-Spoedeisende hulp buitenland

Anna,

Ik ben hetlzelfde van plan en heb hetvolgende voorgelegd aan de SVB (Sociale verzekeringsbank), mijn zorgverzekraar stuurde mij hier heen):
15 maanden op reis
geen huis meer in Nederland
Mogelijk gaan werken

Hun antwoord:
Hoe lang je ook in het buitenland verblijft je bent verplicht om je te blijven verzekeren bij een Nederlandse zorgverzekering.
Pas wanneer je gaat werken in het buitenland vervalt je recht op zorgverzekering in NL (hoe lang werken zeiden ze niet, maar online las ik ergens dat dat pas 3 maanden zal zijn)

Hoi Anna,

Wanneer je korter dan 1 jaar op reis gaat en je niet laat uitschrijven bij je gemeente, blijf je verzekeringsplichtig. Ga je langer dan een jaar op reis, moet je contact opnemen met de SVB (Sociale Verzekeringsbank). De SVB zal beoordelen of je zorgverzekering beeindigd kan worden.

Als je de zorgverzekering niet kunt beeindigen, blijf je wel verzekerd voor spoedeisende zorg in het buitenland. De kosten worden vergoed op basis van Nederlandse marktconforme tarieven. Dit betekent dat wanneer de behandeling in het buitenland duurder is dan de behandeling in Nederland, bijbetaald moet worden. Je kunt een aanvullende verzekering of reisverzekering afsluiten om alle kosten te dekken.

Wanneer is er sprake van spoedeisende zorg?
Onverwachte medische zorg, die niet kan wachten tot je thuis bent, is spoedeisende zorg. Wanneer je al langer weet dat je een behandeling moet ondergaan, of als het gaat om zorg die kan wachten tot je terug in Nederland bent, spreken we van niet-spoedeisende zorg.

Meer informatie over je zorgverzekering tijdens verblijf in het buitenland lees je hier: Buitenland | UC

Alvast heel veel plezier met je wereldreis! Wanneer vertrek je?

Groetjes Iris


Kwam ik net tegen: