Uitschrijven gemeente

Dag allemaal,

Ik zal eerst even kort iets over mijzelf vertellen:
Ik ben Wouter, 24 jaar, vorig jaar afgestudeerd van de Hogeschool Rotterdam. Nu ik nog geen vaste baan heb lijkt het mij de ideale tijd om iets meer van de wereld te zien. Daarom ben ik van plan om rond oktober voor maximaal 8 maanden naar Nieuw-Zeeland te vertrekken.

Nu weet ik inmiddels dat als je langer dan 8 maanden weggaat je jezelf moet uitschrijven bij de gemeente. Maar dat is voor mij dus niet aan de orde. Maar nu is het wel zo dat ik mijn huurflat opzeg, kan ik dan ingeschreven blijven bij mijn gemeente, zonder woonadres?
Ik zou dan graag een postadres willen aanhouden (bijv. bij een familielid), maar niet daar als inwonend geregistreerd staan (ivm gemeentelijke heffingen, belasting, etc.)
Weten jullie of het mogelijk is enkel een postadres aan te houden en dan bijv. mijn zorgtoeslag te behouden (daar ik ook mijn zorgverzekering zal aanhouden)?

Bij voorbaat dank!

groetjes, Wouter

hoi Wouter,

Ik woon in Madagascar en ben geemigreerd, maar de eerste keer ben ik hier voor 6 maanden heengegaan. Ik stond toen ingeschreven als wonende bij mijn ouders. Zij betalen altijd al gemeentebelasting en dergelijke en dat werd niet meer doordat ik daar woonde.
Nu gebruik ik het adres van mijn ouders als postadres, want ik woon officieel niet meer in Nederland.

Je zorgtoeslag behouden lijkt me lastig. je studeert niet meer en hebt geen baan in Nederland en ik denk dat je daardoor geen recht heb op een Nederlandse zorgverzekering en zorgtoeslag. Vraag dat gewoon even na bij je verzekering. De bekastingdienst zal het niet uit zichzelf stopzetten, maar aan het eind van het belastingjaar komen ze er mischien achter en moet je alles terug betalen.

Wellicht hebben meer mensen een ervaring,
Succes,
Wendy

Hallo,

Er is veel geschreven over ziektekostenverzekering. Hier de url om te lezen hoe het daar mee zit als je 8 maanden gaat reizen als je dan nog vragen hebt kun je die daar vast stellen.
http://www.aroundtheglobe.nl/allesover/informatie/voorbereidingen/verzekeringen/zorgverzekering/

gr van Moira

hoi

als het goed is kun je, mits je binnen de gestelde termijn blijft, gewoon ingeschreven blijven bij je gemeente.
Ik zit zelf voor een half jaar in Barcelona en ik heb gewoon nog het postadres van mijn ouders.
Hoe dat zit met zorg toeslag weet ik niet. Ik krijg het zelf wel. Maar ik studeer nog.

groetjes