Ik ga binnenkort voor 5 maanden in Italie werken. Ik wil me niet uitschrijven, maar ga wel de huur opzeggen en heb dus geen huisadres. Ik heb wel eventueel een postadres van familie in een andere gemeente wat ik kan gebruiken. Weet iemand hoe dit dan in zijn werk gaat met de inschrijving bij de gemeente als ik dus niet hier woon?
Schrijf je in voordat je vertrekt. Ik neem aan dat de gemeente hier niet moeilijk over doet. Vrijwel iedere gemeente in Nederland heeft een website, daarop is ongetwijfeld meer informatie te vinden over hoe dit exact in z’n werk gaat. Wellicht is het zelfs wel online te regelen!
Aangezien je maar 5 maanden gaat hoef je je ook niet uit te schrijven uit de gemeentelijk basisadministratie maar schrijf je je in bij bv je ouders. Het is wel zo dat diegene met je mee naar de gemeente moet wil je je daar inschrijven waarom omdat diegene toestemming moet geven.
Hou je er ook rekening mee dat je gewoon basisverzekering moet blijven betalen. Deze vul je dan aan met een reisverzekering.
Ik heb inmiddels via de gemeente begrepen dat een ‘briefadres’ in mijn situatie niet mogelijk is. Ik moet me dus gewoon op het adres van mijn familie inschrijven. Ik hoop dat dat niet al te veel extra belastingen ed met zich meebrengt…
Wel een beetje vaag dat er dan op de website overheid.nl het volgende staat:
Heeft u geen Nederlands adres omdat u naar het buitenland vertrekt, dan kunt u geen briefadres in Nederland aanhouden. Als u gedurende een jaar ten minste tweederde van de tijd buiten Nederland zal verblijven, bent u verplicht uw vertrek uit Nederland en uw adres in het buitenland door te geven aan de gemeente.
Maar goed, ik zal het nog wel even navragen bij de gemeente als ik me ga inschrijven op mn nieuwe adres.
Ik ben al 2.5 jaar aan het rondreizen dus geen vaste verblijfsplaats. Wij hebben bij de gemeente ons wel uitgeschreven met als adres uitgeschreven onbekend waarheen. We hebben wel een postadres dit is bij de ouders van mijn man dit is zodat de instanties ons nog kunnen contacten waar we mee te maken hebben.
briefadres van family is goed hoor geen probleem.
immers je blijft maar 5 maanden weg,pas na 9 mnd uitgeschreven te zijn hoef je pas zorgen te maken.
let op : uitgeschreven !! dan ben je niet meer basisverzekerd he!!! de goudse heeft zo n verzekring voor expats die even weggaan en weer willen terug komen.!!!
Wat jij schrijft klopt niet als je je uitschrijft uit de gemeentelijke basisadministratie voor minder dan 1 jaar moet je je basisverzekering aanhouden en mag je deze niet opzeggen.
Hier de URL waar het in staat
Verder neem je dan bij deze basisverzekering een reisverzekering die je speciaal hebt voor reizigers een expat verzekering heb je alleen wat aan als je een vast adres hebt in het buiteland.
Sorry dat ik niet meer gereageerd heb, maar ik kon me bij de gemeente van mijn zus gewoon als postadres inschrijven, verder geen problemen mee gehad (of extra kosten). Verzekering heb ik gewoon aangehouden, dus dat was ook geen probleem.
Ik ben in de veronderstelling dat wanneer je je uitschrijft,je niet meer verzekerd bent,uiteraard heeft dit een verloop zoals met regeltjes en wetjes.
Sterker als je binnen een jaar weer terugkomt dan is er niets veranderd.
Ja helaas de wet schrijft voor dat je verzekerd moet blijven ook al schrijf je je uit de gemeentelijke basisadministratie. Zoals ook in de vermelding van de URL staat. Ik wilde het toch even zeggen om verwaring bij andere lezers te voorkomen.
Uiteraard,mar ik schrijf me uit en vertrek,en dan is het een andere zaak!!
enkel uitschrijven dan behoudt men de plicht zich te blijven verzekeren idd.
Is het je dagelijkse werk of ben je ook bezig met bepaalde plannen?
Ja als je je uitschrijft en vertrekt om ergens te gaan wonen dan is het een ander verhaal maar de vraag ging over op reis gaan en terug komen en dan kun je je dus niet je basisverzekering stopzetten. Het is niet mijn werk ik ben zelf ook uitgeschreven en heb geen basisverzekering dit omdat ik niet meer in NL ga wonen. Zoals je op mijn weblog kunt lezen ben ik bezig met een verblijfsvergunning voor Nieuw Zeeland.
Zijn wij ook tegen aangelopen, De Gemeente accepteerd geen correspondentie adres, wat zij noemen een briefadres.
Als je een briefadres wilt opgeven, moet je je in die gemeente laten inschrijven (terwijl je daar niet woon!)
Zelf voor mensen die in een bejaarde/verzorgings tehuis wonen, maar niet meer hun post zelf willen doen, kan er GEEN ander briefadres worden opgegeven, met alle problemen van dien!