Verplichte zorgverzekering in Ontario

Hallo

De datum van mijn vertrek komt steeds dichterbij, alleen blijf er 1 vraagstuk over. De zorgverzekering…

Ik ben nu met mijn huidige zorgverzekering (ONVZ) om dit aan te passen zodat dit ook in ontario geldt, maar is dit wel verstandig? Of kan ik het beste in Ontario een verzekering afsluiten?

Het grote struikelblok waar de ONVZ over valt is dat ik hoogstwaarschijnlijk bij mijn stage wit uitbetaald wordt, dus belasting moet betalen. En dan lopen de kosten aanzienlijk op voor de verzekering.

iemand tips??

Gr. Dirk

Hoi Dirk,

Ik zie de link niet tussen de belasting en de zorgverzekering? Ik weet dat zorgverzekeraars hoogstens het contract willen ontbinden, zodra je inkomsten ontvangt in het buitenland (kun je overigens verzwijgen).

Als je je Nederlandse zorgverzekering meeneemt voor een tijdelijk verblijf in het buitenland, moet je alleen zorgen dat je de module Werelddekking hebt. Als er dan nog gaten in de polis zitten, kan de reisverzekering deze wellicht dichten.

Als je een zorgverzekering in Ontario wilt, moet je eerst goed navragen of je uberhaupt hiervoor in aanmerking komt. Ik zou hiervoor direct bellen met de provinciale zorgverzekering daar. Daarnaast is het nog maar de vraag of je 'm meteen kan gebruiken, want de aanvraag kan soms tot 3 maanden duren.

1 like

Oke bedankt!

De verzekering zegt namelijk dat als ik inkomen ga verdienen waar ik belasting over moet betalen, dat ik dan een ander zorgpakket moet hebben. En dat pakket is niet een van de goedkoopste kan ik je vertellen!

Dan wordt het een gevalletje van “Wat niet weet, wat niet deert” voor de verzekering.

Je basiszorgverzekering valt onder de zorgwet. Deze is voor iedereen gelijk. Een ander pakket is dikke onzin en heeft niets met de belasting te maken.

De kosten die worden ingehouden bij loon dragen overigens ook bij aan een lokale zorgverzekering (maar alleen voor aanvullende zaken en tijdens werktijd). Ingewikkeld gebeuren in Canada, maar je werkgever kan je daar meer over vertellen.

Pff, verzekeringen, belastingplicht, dat zijn altijd erg ingewikkelde dingen als je in het buitenland gaat werken. Ben hier zelf ook ingedoken voordat ik naar Canada vertrok en eigenlijk heeft niemand mij een eenduidig antwoord kunnen geven. Zowel de zorgverzekeraar niet, belastingdienst niet, mijn gemeent niet… ze spreken elkaar allemaal tegen.

Als ik het me het nog goed kan herinneren werkt het zo: zodra je in het buitenland werkt en inkomen hebt en daar dus belastingplichtig bent, en niet meer belastingplichtig bent in Nederland, dan hoor je je uit te schrijven bij de gemeente. Ook als je langer dan 8 maanden in het buitenland verblijft en geen inkomen hebt hoor je dit te doen. Zodra je uitgeschreven bent bij de gemeente vervalt automatisch je recht op basiszorgverzekering en moet je dus op zoek naar een alternatief. Maar… als ik het goed heb zegt de zorgverzekeringswet dat basiszorgverzekering verplicht is voor alle Nederlanders en dat je pas van deze verplichting af kunt stappen wanneer je langer dan 12 maanden niet in Nederland gewoond hebt… :confused:

Allemaal erg verwarrend en er zijn wat nadelen aan verbonden bij uitschrijving uit je gemeente dus afhankelijk van hoe lang je weggaat kun je je afvragen of je dit echt wilt? Er zijn genoeg Nederlanders in het buitenland werkzaam die nog gewoon bij hun Nederlandse gemeente staan ingeschreven zonder dat dit problemen oplevert. Als je voor korte tijd weg bent lijkt het me weinig problemen opleveren hoewel het natuurlijk niet helemaal volgens de regeltjes is…

Kijk ook eens hier: http://www.verzekeringeninhetbuitenland.nl/ heb zelf een van de Joho Special Isis verzekeringen en deze zijn erg voordelig. Evt. als aanvulling op je Nederlandse zorgverzekering of als alternatief voor je Nederlandse zorgverzekering.

1 like

Klopt als een bus! Het is een rommeltje in Nederland. Het gevolg is dat zodra je het spelletje volgens alle regeltjes meespeelt je onverzekerd bent (en dan breek je vervolgens de Canadese regeltjes).

Toen ik ze vroeg deze bureaucratische chaos uit te vechten met Canada, omdat ik de tegenstrijdigheid niet heb veroorzaakt, werd ik uiteraard voor gek verklaard.

Anyways… Vorig jaar heb ik ook wat met JoHo gemaild over wat voor verzekering het beste was om volledig gedekt te zijn voor ziektekosten + inkomen mogen ontvangen, alles volledig volgens die vreselijke regeltjes… Dan kom je dus bij een expat-verzekering die een VERMOGEN kost.

Ook de (standaard) zorgverzekeraars en de koepelvereniging CVZ wijzen allemaal naar elkaar en naar de zorgwet. Moraal van het verhaal was dat de Nederlandse overheid in de zorgwet vergeten was rekening te houden met mensen die slechts voor een paar maanden in het buitenland zitten voor een werkvakantie (WHP bijv.) of buitenlandstage met vergoeding.

Beste oplossing is inderdaad je buitenlandse inkomen verzwijgen tegenover de verzekeraar. Als de Belastingdienst zich netjes aan de Wet Bescherming Persoonsgegevens houdt, hoeft de verzekeraar hier nooit achter te komen.

1 like

Ha,

Ze spreken elkaar allemaal inderdaad tegen, wordt je op een gegeven moment een beetje moe van. Heb het nu via de sluiproute gedaan, en de problemen verdwenen als sneeuw voor de zon.

Nogmaals bedankt! Dan is het nu tijd voor NL-kameroen, zijn jullie dat ook nog een beetje aan het volgen daar?

Dirke

Ja, dat ken ik, het kost heel veel tijd en energy en hoe meer je informeert hoe onduidelijker het allemaal wordt!

Het voetbal is een beetje lastig te volgen soms vanwege het tijdsverschil. Vorige 2 wedstrijden van Nederland waren hier om 4:30 in de morgen en ZOO’n grote fan ben ik nou ook weer niet. :stuck_out_tongue:

Zometeen probeer ik het wel even via internet een beetje te volgen, op het werk heeft iedereen toch zo’n beetje de live stream aanstaan zodra er wedstrijden gespeeld worden… :smiley:

Mwah… Ik word er niet warm of koud van dat er een paar landen een potje voetbal spelen. Zolang het niet hierheen komt, hoef ik er gelukkig niets mee te maken te hebben. :wink:

Ik heb anderhalf jaar in de VS gewoond voor mijn werk, ik had toen een expatziektekostenverzekering (mooi scrabblewoord) bij Ooms Verzekeringen. Was volgens mij niet veel duurder dan een basisverzekering in NL, en dan zat er ook nog aansprakelijkheid en rechtsbijstand bij. Misschien de moeite van een telefoontje waard.

Over het WK voetbal: in Montreal leeft dat behoorlijk hoor, alle nationaliteiten zijn hier wel vertegenwoordigd met vlaggen, shirtjes, toeterende auto’s na winst etc.

Topic stamt uit juni 2010, maar reageer toch even :slight_smile:

Ik ga voor net geen 4 maanden naar Ontario dit jaar, en zal ook wrs werken via het WHP-permit. Grappig om te lezen dat er idd tegenstrijdigheden en onduidelijkheden zijn rondom dit probleem. Dacht even dat ik het niet helder zag ofzo, maar het is dus echt een chaos.

Wat ik zover heb kunnen achterhalen is de volgende tegenstrijdigheid. Een kort verblijf in buitenland met werken (tot 3 maanden) maakt geen verschil maakt voor je zorgverzekering. Het is te kort voor de wet om je ergens druk over te moeten maken, je moet persoonlijk alleen even je buitenlandse dekking op orde hebben. Maar, nu lees ik ook, dat als je werkt in Canada, mag je geen zorgverzekering in NL hebben en moet je er 1 hebben in Canada. Ik zal hooguit 3 maanden werken, en zit nu in deze heerlijke spagaat.

Het vreemde is, dat als je dus geen recht hebt op je verzekering hier in NL, je het moet opzeggen. Hoef je niets te betalen, want je hebt ook niets, erg fijn. Nu kan het zijn dat ik naar Canada ga, uiteindelijk niet (wit) werk, en ik dus eigenlijk verplicht was om mijn zorgverzekering aan te houden. Dan kan ik een boete krijgen achteraf, want ik kan geen contract overleggen om aan te tonen dat ik werkte in Canada. Maar! Als ik het nu níet opzeg van te voren, en in Canada binnen een week een contract onderteken, zit ik met een waardeloze verzekering in NL (hooguit om het zorgstelsel te sponsoren)… En het allermooiste: ik moet aantonen bij de douane in Canada dat ik goed verzekerd ben! Dus wel een goed-dekkende expat-reisverzekering afsluiten? Terwijl ik in Ontario een zorgverzekering moet afsluiten? Argh :S

Dit voelt allemaal als iets waar niet over nagedacht is, zoals hierboven al gezegd.

En eigenlijk weet ik het nog steeds niet. Ik kan namelijk werken via familie, en daarbij is de kans groot dat de inkomsten later komen, wie weet zelfs pas als ik terug ben in NL. Heb al het 1 en ander gemaild zoals CVZ, 0 reacties. Ze weten het zelf ook niet? :smiley:
Twijfel of ik mijn verzekeraar moet bellen, of dat ik gewoon idd de boel stil moet houden. Gewoon extra reisverzekerinkje erboven op gooien, en gaan.

Tsja… Überhaupt in contact komen met je zorgverzekeraar, dat is inderdaad ook lastig. Mailen heb ik opgegeven, want daar komen de meest eenzijdige, onvolledige of totaal andere antwoorden op andere vragen uit. Bellen heb ik ook geprobeerd, maar op het moment dat ik vroeg om het gesprek per email te bevestigen (was net een vrachtwagen over een stoep met paaltjes aan het manoeuvreren, dus kon niet schrijven), kwam er ook iets totaal anders uit. Vervolgens de Koepelvereniging Zorgverzekeraars onderzoek laten doen, wat half antwoord gaf. Vervolgens een tussenpersoon maar wat uit laten zoeken, maar die bleek nog minder hiervan af te weten dan ikzelf. Kortom: gatenkaas in de informatie tot op de laatste minuut.

Aangezien ik een speciaal deel uit mijn verzekering nodig heb, dat niet in backpackersverzekeringen zit, houd ik persoonlijk de boel stil. Anderen nemen genoegen met een backpackersverzekering, want dan zijn ze goedkoper uit. Als je je kan verzekeren in ON en het kost je geen duit, zet de rest dan gewoon stop (CVZ geeft je wel instructies wat te doen daarvoor). Backpackersverzekeringen kun je soms per maand afsluiten, zie de details (veel te vinden via JoHo).

Vlak voordat je stopt met werken, weer even CVZ bellen om een nieuwe verzekering te starten (of weer de backpackersverzekering).

Ik was te vroeg met zeuren CVZ, dat krijg je ervan, vandaag namelijk in mijn inbox:

In uw geval moet de Sociale Verzekeringsbank (SVB) bepalen of u, in de door u genoemde situatie, aanspraak maakt op het Nederlands sociaal stelsel. Het CVZ kan uw vraag helaas niet beantwoorden.

Als de SVB besluit dat het Nederlands sociaal stelsel op u van toepassing is, dient u ook een basisverzekering af te sluiten op grond van de AWBZ en Zorgverzekeringswet. Voor meer informatie adviseren wij u om contact op te nemen met de SVB, Kantoor Verzekeringen. Telefoonnummer: 0031 (0)20 - 656 52 77 of via www.svb.nl.

Waarschijnlijk is dit de oplossing, mensen individueel beoordelen?

Bedankt voor je reactie Jurjen, maar als ik in Canada ben, wil ik graag de zorgen achter me gelaten hebben :wink: Nu is het nog wat stressen met werk en dingen regelen, en leef uit naar de gaafheid daar. Moet even wikken en wegen wat te doen, maar wellicht kan ik het SVB iig even bellen voor wat info.

Ben benieuwd naar het antwoord van SVB!

Nah, ik laat het zo denk ik. Denk dat het wel prima is zo. Zeker als het aanvragen van een verzekering in Toronto/Ontario niet binnen een week geregeld is, lijkt me het redelijk zinloos voor die 3 maanden :wink:

Maar bij deze voor diegene die met deze vraag zullen komen, SVB bellen :slight_smile: