Ik ben nieuw op dit forum, ben een 29-jarige Belg en vertrek heel binnenkort naar Canada voor een werkvakantie (vlieg naar Montreal)
Ik heb een enkele vlucht geboekt, normaal gezien ga ik voor een heel jaar, maar dat hangt ook een beetje af hoe makkelijk ik werk zal vinden.
Nu heb ik al verschillende verzekeringen vergeleken en vond er maar 1 die meteen kan voor 12 maanden. Ik heb echter 2 andere mogelijkheden, maar deze kunnen slechts voor 6 (of evt 9) maanden verblijf. Wel kan 1 van deze verlengd worden tijdens het verblijf.
Nu is mijn vraag aan wie reeds met een WHP naar Canada vloog, hoe moeilijk doen de autoriteiten nu eigenlijk bij aankomst over de reisverzekering?
Op dit forum las ik al dat er normaal niet moeilijk gedaan wordt over een enkele vlucht, maar vermeldde jullie verzekering dan dat die 1 jaar geldig was, of moet dat allemaal niet zo specifiek?
Kort gezegd, moet ik echt een verzekering die duidelijk vermeldt gedurende 1 jaar verblijf geldig te zijn, of kan ik ook 6 maanden nemen en dan wat later verlengen?
Het hangt ook af wat je meeverzekerd wilt hebben. Als je eenmaal je visum binnenhebt, kun je meeprofiteren van de gratis verzekeringen die Canada aanbiedt. Dingen als fysiotherapie en osteopathie worden niet ondersteund, welk percentage van medicijnen worden vergoed, hangt van de soort af. Als je voltijd gaat werken, krijg je de werkgever een complete verzekering (inclusief de aanvullende verzekering, die in Canada mega-duur is, maar waarin grotere delen medicijnen, de fysiotherapie en osteopathie wel worden vergoed).
Ook kun je vanuit thuis een speciale reisverzekering afsluiten. Kijk even rond, er zijn diverse mensen met ervaringen met zulke verzekeringen. Wellicht dat jouw huidige zorgverzekeraar ook een goede deal heeft voor werelddekking.
Bedankt voor je antwoord. Maar misschien heb ik mezelf niet duidelijk genoeg gemaakt. Wat bedoel je met gratis verzekeringen die Canada aanbiedt? Voor alle duidelijkheid, ik heb reeds het WHP visum en vertrek binnenkort.
Ik bedoelde eigenlijk specifiek een reisverzekering die ik van thuis uit zou regelen. Ik weet min of meer wel wat ik verzekerd wil/moet hebben (mijn huidige zorgverzekeraar dekt Canada zelfs niet). Het gaat echter niet om wat ik wil verzekerd hebben, maar wat de Canadese autoriteiten willen zien bij aankomst.
Het zou inderdaad handig zijn om van de werkgever een verzekering te krijgen maar dat is nog af te wachten, en bovenal wordt in de woorwaarden van het WHP vermeld dat je bij aankomst in Canada moet kunnen voorleggen dat je voldoende verzekerd bent, en dit gedurende het gehele verblijf in het land (zo staat het letterlijk beschreven)
Dus daarom mijn vraag of de douane dit zo letterlijk bekijkt, en of je dus een papiertje moet hebben waarop staat dat ik voor 12 maanden verzekerd ben.
ik reis ook op een whp visa,
maar er werd mij helemaal niks gevraagd.
heb gewoon ff lekker gebabbeld over het weer enz, en ondertussen werd mijn visa klaar gemaakt en in mijn paspoort geniet.
verder helemaal niets.
nou weet ik niet wat je officieel geregeld moet hebben, maar ik zou me er niet druk om maken.
maar als je nog steeds zoekt, kijk dan even naar de joho special isis verzekering.
die heb ik namelijk.
kun je afsluiten voor maximaal een jaar, en daarna nog 3 x voor een jaar verlengen als je wilt.
dus als je wilt kan je voor 4 jaar weg blijven.
Het zal wel afhangen van met wie te maken hebt bij de douane? Zijn er nog anderen die een andere ervaring hebben, namelijk dat er wel/niet gekeken werd naar de duur van de verzekering?
hey mattias,
niet te druk over maken.
als ze wel vragen naar je reisverzekering, dan zeg je gewoon dat dat bij je creditcardplan in zit.
je kunt hier genoeg creditcards krijgen met een reisverzekering er gratis bij, dus daar trappen ze vast wel in.
Ik dacht echt dat ze gingen kijken dat je langer dan 3 maanden (standaard reisverzekering) verzekerd bent. Maar blijkbaar zijn ze minder streng dan ik dacht.
Ik heb intussen al de reisverzekering afgesloten. Maar die gratis verzekering waarover JurjenB spreekt, hoe gaat dat dan precies in z’n werking? Ik ging ervan uit dat je als niet-Canadees hier geen gebruik van kunt maken. Ik begrijp dat je van de werkgever bij voltijds werk wel een privé verzekering krijgt voor de duurdere zaken (dus die aanvullende waarover je spreekt), maar wat bedoel je precies met die ‘gratis’ verzekering voor personen die langer in Canada verblijven/werken? Is dit vergelijkbaar met een ziekenfonds in België/NL of wat ik me erbij voorstellen?
Gaat dit dan in werking na het aanvragen van je SIN-nummer?
Ik ben er weer even ingedoken en alle feiten op een rijtje gezet.
De Canadese Medi-care is enkel gratis voor citizens en permanent residents.
Je kan wel van de Canadese Medi-care gebruik maken met YMP-visum en dit zal een paar tientjes per maand kosten.
Punt 2 kon ik niet precies terugvinden, maar dit heeft een andere forummer (Andre / Atoonk) in levende lijve ondervonden. Zie zijn verhaal via zijn ervaringen.