Ik heb een WHP visa voor dit jaar en zal in de eerste week van september naar Vancouver gaan. Ik zal daar 12 maanden blijven (bij m’n vriendin) en daar een baan zoeken. Ik heb een aantal vragen aan mensen die al ervaring met hun WHP hebben. hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Hoe gaat het als je aankomt op het vliegveld? je meld je bij de douane beambte met je paspoort en de WHP brief die ik van de ambassade heb gekregen. en dan?
in de brief staat dat de “officer” mij om evidence of my health insurance en availble funds kan vragen. Hoe moet ik dat bewijzen?
Ik ben van plan 12 maanden te blijven. Dat is toch geen probleem met het whp visum he? (omdat ik pas in sept 2007 ga)…
ik hoorde wat over Social Insurance Number. Hoe werkt dat?
wat zou je me adviseren voor een zieken kosten verzekering? Als ik het goed heb begrepen is mijn huidige verzekering (zilverenkruis) niet meer geldig als ik langer dan 6maanden in het buitenland ben. Opzeggen dan maar? moet ik nog denken aan andere verzekeringen?
als ik dus 12 maanden blijf, zal ik me dan maar uitschrijven uit m’n gemeente? of zijn er voordelen / nadelen om dit niet te doen?
ik weet niet alle antwoorden, maar ik zal het proberen…
Hoe gaat het als je aankomt op het vliegveld? je meld je bij de douane beambte met je paspoort en de WHP brief die ik van de ambassade heb gekregen. en dan?
Je krijgt een werkvergunning die in je paspoort wordt geniet. Bij mijn zoon die per 1 feb, jl naar Canada is gegaan voor een stage, was de einddatum vlgs mij 31-12-2007, maar hij had een YWEP brief (Young Workers Exchange Program). Ik dacht ook dat het voor een heel jaar zou zijn. Hij komt toevallig volgende week weer thuis, dus dan zal ik dat nog even voor je nakijken. Misschien is er iemand die dit leest die nu met een WHP werkvergunning in Canada zit en kan die even voor je kijken.
in de brief staat dat de “officer” mij om evidence of my health insurance en availble funds kan vragen. Hoe moet ik dat bewijzen?
Neem je polis van je ziektekostenverzekering mee (kun je een Engelstalig bewijs van opvragen) of evt reisverzekering met uitgebreide ziektekostenmodule. Voor funds een afschrift van bank/giro/spaarrekening. Onze zoon had ook een supportverklaring van ons als ouders bij zich, waar in wij verklaarden dat we hem financieel steunen. Dat laatste is niet verplicht, maar het leek ons wel handig.
Ik ben van plan 12 maanden te blijven. Dat is toch geen probleem met het whp visum he? (omdat ik pas in sept 2007 ga)…
Zie vraag 1
ik hoorde wat over Social Insurance Number. Hoe werkt dat?
wat zou je me adviseren voor een zieken kosten verzekering? Als ik het goed heb begrepen is mijn huidige verzekering (zilverenkruis) niet meer geldig als ik langer dan 6maanden in het buitenland ben. Opzeggen dan maar? moet ik nog denken aan andere verzekeringen?
Als je langer dan 8 maanden in het buitenland bent moet je je uitschrijven bij de gemeente waar je woont. Dan kun je hier ook geen gebruik meer maken van de basisverzekering en moet je dus iets anders regelen.
*Er zijn langlopende reisverzekeringen met een uitgebreide ziektekostendekking. * Dan heb je ook alles in één: ziektekosten, bagage, WA, rechtsbijstand e.d. Zie ook deze link voor info: http://www.joho.nl/index.php?verzekeringen?ref=stage_studie_verzekeringen
als ik dus 12 maanden blijf, zal ik me dan maar uitschrijven uit m’n gemeente? of zijn er voordelen / nadelen om dit niet te doen?
Zie ook vraag 5, volgens mij moet je je (bij langer dat 8 maanden in het buitenland) uitschrijven, maar check dat nog bij je gemeente.
Zo, ik hoop dat je er iets mee kan. Lees ook andere topics door, hier en daar vind je vast nog veel meer info. Misschien kloppen niet al mijn antwoorden, als iemand opmerkingen en/of aanvullingen heeft, dan graag!
Hmzzz over de geldigheid van het WHP… Ik hoopte en ging er eigenlijk vanuit dat deze 12 maanden geldig is vanaf het moment dat ik hem actief laat maken. Kan iemand dat bevestigen?
de link over SIN en verzekeringen is erg nuttig thanks!
afgezien van het feit dat als je langer dan 8maanden weg blijft je verplicht bent je uit te schrijven, vraag ik me af wat de nadelen daarvan zijn. Wat gebeurd bijvoorbeeld als ik ziek terug kom, krijg ik dan wel weer een verzekering?
Da’s ook een goeie…
Er zijn reisverzekeringen met een mogelijkheid tot tussentijdse terugkeer.
Maar dat is wat anders.
Als je definitief ziek thuiskomt, ben je toch weer nederlands ingezetene en heb je toch in ieder geval recht op een basisverzekering?
Zou je na moeten vragen bij je eigen zilveren kruis misschien.
He Andre, volgens mij is zo WHP formulier een jaar geldig vanaf moment dat je canada ingaat. ik moet dat nakijken. Ik ga nl in december naar Vancouver. Kan je me het ook laten weten als meer van weet, anders zit ik nu voor niks voor te bereiden.