Ik heb samen met mijn vriendin (allebei Belgisch trouwens) de whp aanvraag gestart vorige week en we hebben zonet de mail gekregen dat ze de papieren ontvangen hebben. Hebben jullie enig idee hoelang de eerste fase duurt?
en hebben jullie nog tips van dingen waar we zeker over moeten nadenken/regelen zoals verzekering, vliegtuig tickets, verblijf daar, etc etc
we zijn van plan naar vancouver te gaan en van daaruit canada en de states wat te verkennen
Voor de (ziektekosten-/zorg)verzekering: zorg dat je voor 12 maanden buitenlanddekking hebt! Als de immigratie-agent problemen voorziet, kan hij de WHP alsnog beperken tot bijv. 6 maanden in plaats van de reguliere 12 maanden (afhankelijk van je polis).
Vliegtickets moet je helaas zelf boeken, dat kunnen we niet voor je doen.
Handig is om je eerste verblijf alvast vast te leggen, een hostel bijv. Vanuit daar kun je makkelijker naar baantjes zoeken (vanuit Europa valt het altijd tegen iets te vinden, maar je kunt het uiteraard proberen).
Succes met de voorbereidingen en de afwachting van de WHP’s (ik weet helaas niet hoe lang dit ongeveer duurt voor België).
Met het WHV ben ik als Belgische hier in Toronto aangekomen (en ik ben er nog steeds maar nu als Permanent Resident) Ik heb de aanvraag gedaan de moment dat de visa’s vrijkwamen in januari en begin maart had ik de email van Parijs binnen om te zeggen dat het was goedgekeurd.
Ik geloof dat je tussen de aanvraag en de goedkeuring ook nog een mailtje krijgt om je te vertellen dat de ambassade je dossier “doorstuurt” naar Canada.
Voor de verzekering ben ik naar een Nederlands bedrijf gestapt (welja, ik heb alles via email geregeld) joho.nl Ik heb er geen ervaring mee aangezien ik niet ziek geworden ben en dergelijke. Dus zij hebben zo’n 700 euro van mij gekregen, maar nooit hulp nodig gehad.
Ik stond helemaal klaar met mijn pakketje bij immigratie op de luchthaven na landing. Uiteindelijk wilde de agent enkel de email van de ambassade in Parijs zien (de titel van die goedkeurings email is een lange code van letters en cijfers), maar ik heb ookal verhalen gehoord waarbij ze effectief je verzekering en vliegticket terug willen bekijken.
Voor vliegtickets kijk ik steeds op orbitz.com en cheapoair.com, hoewel ik steeds ook check op de websites van oa klm en Air Transat.
Voor het verblijf daar ligt het eraan wat jullie doel is, hoelang wil je waar blijven? Hotels kunnen -uiteraard- veel duurder uitvallen dan een klein appartementje als je voor een langere tijd blijft.
Ondertussen hebben we onze WHP’s allebei gekregen via mail Jeej
Ik heb wel nog een paar nieuwe vragen bedacht:
hoe zit het met een auto kopen? is dat te doen? hoe zit het met de verzekering? Ik heb al gelezen dat het bijna onmogelijk is om een betaalbare verzekering te krijgen als buitenlander? Is dat ook zo als je een canadees rijbewijs haal want dat moeten we sowieso aangezien we daar een jaar gaan zijn.
hoe zit het met belastingen enzo? zowel hier in belgie als daar in canada?
Een Canadees rijbewijs halen is wellicht mogelijk. Het is meestal gedefinieerd als “alleen voor immigranten” en kijk ook of er een verdrag is tussen de provincie en België om rijbewijs uit te wisselen, anders moet je alle examens opnieuw halen. Kijk ook uit dat je niet je Belgisch rijbewijs moet inleveren. Verzekeringen verschillen ook per provincie.
Belastingen: deze doe je doorgaans in april. Als je de overheid geld schuldig bent, niet later dan 30 april inleveren, anders een boete (rente). Andersom geven ze geen rente als je laat bent. Hoewel je je Canadese aangifte digitaal kan invullen, zul je het toch moeten uitprinten en opsturen. Je eerste aangifte in Canada kun je nooit digitaal versturen.
Ik heb vaak gehoord dat je een gecombineerde aangifte kunt doen voor Europa en Canada als er een verdrag is tussen de landen. Ik heb het geprobeerd, maar dit koste mij veel belasting, dus uiteindelijk maar eens gebeld met de CRA en daar werd mij verteld dat ik voor het deel dat ik in NL woonde en inkomsten had, ik moest doen alsof het niet bestond. Alleen de datum invullen dat ik naar Canada kwam en alles ervoor bestaat niet. Aangezien je niet het gehele jaar in Canada hebt gewoond, krijg je geen GST/HST credit. Om toch deze teruggave (deels) te krijgen, gebruik formulier RC151 - GST/HST Credit Application for Individuals Who Become Residents of Canada (volgens mij moet ik eens een belastingaangifte-special gaan schrijven).