Jaartje Canada op WHP visum

Hallo!

Mijn vriendin en ik (beiden 27 jaar) hebben januari 08 ons WHP visum gekregen. We plannen nu rond juni/juli '08 te vertrekken naar Canada en de voorkeur gaat uit naar BC (Vancouver e.o.). Weet iemand van jullie hoe het geregeld is met het ticket? We moeten een retourticket boeken met 12 maanden tussenpoos. Dat lijkt op geen enkele website te lukken. Heeft iemand daar ervaring mee? Wellicht kan het alleen bij een reisburo.

Daarnaast hebben we momenteel (4 maanden voor vertrek) nog geen baan of onderdak. We maken ons nog geen ernstige zorgen, maar binnenkort moeten we toch enige spijkers met koppen gaan slaan. Huur of koop? Wat zijn de gemiddelde kosten? Vancouver/Vancouver Island of juist niet? Ik zou me kunnen voorstellen dat wonen in de grote steden een stuk duurder is.

Hoeveel bagage mogen we ongeveer meenemen, of is dat geheel afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij?

Hoe gemakkelijk kom je ter plekke aan een baan? Ikzelf heb de meeste ervaring in de Horeca (Hotellerie). Mijn vriendin heeft Levensmiddelentechnologie gestudeerd en zoekt een baan in de Logistiek of iets dergelijks.
Hoe zit het met de verdiensten? Zijn de salarissen vergelijkbaar aan die in Nederland? Of liever gezegd; zijn de verdiensten en leefkosten in goede verhouding?

Het zijn een hele hoop vragen. Als je op maar één van alle vragen een antwoord hebt, post die dan alsjeblieft. Wij zijn heel enthousiast, maar beseffen ons terdege dat er nog het nodige moet gebeuren.:paranoid:

Alvast dank!
Hopelijk tot snel!

Sarah en Ivo

Hey,

Zelf heb ik geen ervaring met Canada, maar ik heb hetzelfde visa in Australië gehad voor een jaartje en naar wat ik hoor verlopen de “regels” ongeveer hetzelfde.

Dus, om je een beetje een beeld te geven, hierbij de antwoorden!

1 - Elk vliegticket met een retour <3 maanden moet je idd bij een reisbureau boeken, je moet namelijk kunnen bewijzen dat je een geldig visum hebt.

2 - Jobgewijs kan je heel moeilijk via thuis een job vinden, aangezien de Canadese werkgever je geen visum kan geven tenzij je een sponshorship krijgt, iets wat zeer onwaarschijnlijk is indien je niet in het land bent en dus op gesprek kunt gaan. Wat meestal aangeraden wordt is de eerste 2 weken rustig aan de stad en mogelijkheden te verkennen, dit is ook de reden waarom je 700€ per maand moeten kunnen voorleggen op je rekening voor de eerste 3 maanden voor je het land uberhaupt binnen mag.

3- Er zijn werkbureau’s die zich specifiek richten op “backpackers” en die je ook kunnen wegwijs maken in administratie: bankrekening, workpermitnumber (een soort van belastingsnummer, zonder dat kun je niet werken). Ik heb de adressen van die bureau’s in Canada nog ergens liggen, zal ze even zoeken later en ze dan posten.

4- ALs ik de vergelijking maak met australie liggen de lonen iets hoger (en meestal wordt je ook per week betaald ipv per maand, ook als bediende), maar de kosten liggen wel een stuk hoger.

In de eerste weken zou ik nog niet actief op zoek gaan naar een huis (noch huren, noch kopen). Houdt dit tot na je een job hebt gevonden en hebt besloten of je dat gebied/die regio nu wel of niet leuk vindt. Mijn grootste tip is om zéker (minstens dus :-)) de eerste week in een jeugdherberg te blijven (in bv. een double room); om zo contacten te leggen en vrienden te maken. Je moet in je achterhoofd houden dat wanneer je als koppel reist/emigreert het soms heel moeilijk is vrienden te maken, en je 24h per dag op elkaars hoofd kijkt. Zeker als je direct ergens in een huisje zou gaan wonen, zul je op den duur sociale contacten missen. De collega’s van je werk zijn dan de enige optie, en zij hebben vaak al hun eigen activiteiten.

Ziezo, hoop dat dit toch al een beetje kon helpen?

Ik post binnekort nog de adressen van de workoffices en enkele handige tips die in die brochuurtjes staan!

Grtz

Sarah

Hoi Sarah!

Enorm bedankt voor je antwoord. Alle info is natuurlijk welkom. We hadden inderdaad al het idee dat we ter plekke pas echt voor een baan kunnen zoeken. We hebben al de nodige reacties gehad op verstuurde CV’s, maar het kwam er vaak op neer dat ze ons graag willen ontmoeten als we er zijn, maar vanuit Nederland gaat het toch echt niet.

Verder kunnen we best in een soort van hostel zitten. Enig idee wat dat kost per dag/week? Het huren van een appartement is waarschijnlijk ook niet zomaar even geregeld, dus wellicht dat we daar best lang moeten zitten. Voor het sociale aspect is het zeker een optie, idd.

We kijken gewoon verder. Dank voor je antwoord en we zie je volgende reactie tegemoet.

Groetjes,

Sarah en Ivo

Hey,

Ik zit zelf op dit moment in Canada op een W&H visum.
Qua ticket, ik heb gewoon een enkeltje geboekt, en ze hebben me nooit gevraagd wanneer ik terugging of waar mijn retour ticket was.
(Ik bedoel, wat als 't niet bevalt en je wilt naar 6 maanden weer terug? Zit je daar met je retour ticket, maja ik weet niet hoe anderen 't gedaan hebben)

Qua werk (horeca in ieder geval) kom je denk ik in de goede maand, in de zomer zoeken ze altijd mensen.
Werk zelf ook in een restaurant hier. Weet niet hoe 't in BC is maar in AB is 't minimum loon 8,-, maar als je in een restaurant gaat werken komt daar nog fooi bij (meestal rond de 15%) dus dat tikt toch wel lekker aan na een tijdje. En ik krijg hier elke 2 weken betaald, wat opzich ook wel fijn is.

Tja met woonruimte kan ik je niet echt tips geven want ik woon bij een vriendin, maar jullie zijn met z’n 2en dus dat scheelt dan weer in de kosten (als je allebei in baan hebt) Al heb ik wel gehoord dat Vancouver nogal prijzig is.

Mochten jullie nog meer vragen hebben hoor ik 't wel.

Groetjes Nathalie

Hoi Hoi,

Uhhm kopen als je hier bent op een WHP lijkt me een beetje overdreven… kijk eens op craigslist of kijjiji.ca.

Werk vinden is erg moeilijk, je kan het beste naar een agency gaan (randstad-the 500-hunt), die hebben vaak tijdelijke banen en wie weet wat er uit voort komt. Denk zeker NIET dat je hier net zo aan de slag kunt als in Nederland!! Ik heb vandaag bijvoorbeeld de hele dag achter het copieraparaat gestaan terwijl ik toch echt directiesecretaresse diploma heb.
Uurloon is tussen 8 en 12 dollar minimaal maar vaak bieden ze wel meer.

Als je ergens wilt gaan wonen zou ik eens kijken op een homestaysite, soms kan je ook een benedenwoning huren op zulke sites. En houd er rekening mee; als de prijs te mooi is om waar te zijn is het meestal ook zo. Apartementen in Downtown zijn erg duur maar kunnen ook goedkoop zijn-> die goedkope liggen op East hastings en east pender = drugs, verslaafden enz. Dus laat je goed informeren, ik zelf woon op de 23ste straat, 900 block, oostkant en dat zijn echt mooie huizen +veilige buurten.
Vancouver is duurder tussen april en oktober(toeristenseizoen).

Ticket kan je niet kopen langer dan 201 dagen in de toekomst (moet je terugreisdatum liggen), die moet je verlengen hier in Vancouver. Je kan er op gokken om een enkeltje te kopen (ze hebben mij niets gevraagd bij de douane) maar denk er aan dat je dan ook weer een enkeltje terug moet kopen en dat is soms duurder dan gewoon een retourtje te kopen.

Wat betreft een bankrekening, TD is een goede bank waar je geen gezeur hebt met minimaal $ inkomen hebben per maand enzovoort. Ze werken hier met cheques.

Als je nog meer vragen hebt, mag je me altijd mailen

Elissa

hoi hoi,

Ik zit niet in Vancouver maar heb wel wat antwoorden voor je.
wat mij erg op viel toen ik in Vancouver was is dat de prijzen een stuk hoger liggen met de rest van Canada. Volgens mij ligt het salaris niet veel hoger = het leven is duur in Vancouver.

Diploma’s, opleidingen en certificaten uit Nederland/Europa zegt men hier helemaal niets. Je kunt nog zo’n hoge opleiding hebben, je moet je eerst bewijzen hier.

Men werkt hier inderdaad met cheques maar sommige werkgevers maken het geld wel direct over naar je bank.

Mij werd in Toronto wel gevraagd wanneer ik terugvloog en ze wilden bewijs zien. Ik heb mijn ticket bij het reisbureau geboekt. Dit was niet voor een jaar maar wel zo dat ik het kon wijzigen voor niets. Je betaald iets meer, maar je hebt wel meer zekerheid.

Groetjes

Hey guys, na lang zoeken heb ik de brochuurtjes terug gevonden maar de adressen staan er niet in!!! Brochure is van een Belgisch bureau dat je helpt bij werkvakanties in allerhande landen en zij kunnen je de eerste weken in Canada bijstaan i.v.m jobs, bank, … i.s.m met hun partner daar. Dus het adres zou je misschien via hun wel te pakken kunnen krijgen??? (link > www.wep.org )

Okee, dank je wel dames. We gaan er weer even mee aan de slag.

Wellicht weet iemand het antwoord op de volgende vraag waar we mee zitten; een goed en betrouwbaar (en betaalbaar) hostel om onze eerste week in Canada in te vertoeven. Zijn er ketens waar we het best naar op zoek kunnen? Of kunnen we juist beter de kleinere pakken?

We landen op Vancouver. Waarschijnlijk gaan we na de eerste paar dagen door naar Vancouver Island, op weg naar Victoria. We hebben erg veel goede verhalen gehoord over die stad.

Nu nog werk en onderdak,…:hihi:

Alle info is welkom!

Hoi!
Hostelling International is groot en betrouwbaar. Zou wel iets duurder kunnen zijn dan particuliere hostels ($34 pp pn shared room). Ik heb twee keer een aantal nachten doorgebracht in HI Downtown, (Burnaby-Thurlow Street, http://www.hihostels.ca/pm/978/hi-vancouver+downtown_hi-vancouver+downtown.hostel). Gezellig, netjes, fijne buurt, lekker overal dichtbij. Het is echt zo dat je heel makkelijk aan de praat raakt met andere reizigers. Met een Hostelling International Card kan je korting krijgen (±$4/nacht), maar misschien zijn jullie daar te oud voor…

Om alvast even te genieten, webcams in Vancouver:
http://www.vancouver.com/community/webcams/index.htm

Succes!
Inge

Het is mogelijk bij de IB-groep/Nuffic ( http://www.nuffic.nl/international-organizations/services/diploma-recognition/outgoing-mobility ) een statusverklaring te krijgen. Je krijgt dan een Engelstalige verklaring waarin staat wat je diploma inhoudt. Heeft iemand ervaring met hoe dat wordt ontvangen door Canadese werkgevers?
Groetjes, Inge

Heel fijn al die reacties. Dat helpt echt. We zijn ons nu langzaamaan geestelijk aan het voorbereiden op de reis die we in juni gaan maken.

Omdat we op allerlei plekken wel wát informatie vonden over het aanvragen van een (WHP)-visum, over Canada in z’n algemeenheid en over BC specifiek, maar nérgens een website konden vinden met álle informatie erop, hebben we besloten zelf zo’n website te maken.

Op www.canadabc.nl kun je terecht als je informatie zoekt. Ook gaan we daarop onze foto’s plaatsen en ons weblog bijhouden, dus als je dat leuk vind, kun je die natuurlijk ook lezen.

De site is nog een beetje in de maak, maar ik wil je het adres toch niet onthouden. Ik hoop de site binnen een maandje helemaal af te hebben.

Met dank aan alle mensen die ons van informatie hebben voorzien!:thumbsup:

Groetjes,

Sarah en Ivo.