Emigreren naar British Columbia

Hallo Canadezen/Hollanders/reizigers,

Jullie hebben mij eerder al eens goed geinformeerd over mijn plannen. Dit gebeurde in het volgende topic: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=140038

Nu zijn we alweer 10 maanden verder en heb ik meer concrete plannen. Even een korte samenvatting. Ik heb een Canadese vriendin hier in Nederland ontmoet. We wonen inmiddels sinds oktober 2012 samen (in nederland) en willen graag naar Victoria, BC. Afgelopen winter ben ik voor 3 weken naar de west kust gegaan om de feestdagen bij haar ouders te spenderen, dit was geweldig.

Uiteindelijk hebben we nu een huurcontract tot 1 juli, dan gaan we richting canada. We hebben dan al 9 maanden samengewoond. (relevante info voor een toekomstig spouse sponsorship program).

Op 21 maart mijn WHP visum aangevraagd via het IEC application form online. Deze is ook ontvangen, want ik kreeg een auto responder genaamd ‘Notification of Receipt’. Daarin stond het volgende:

*This letter confirms that the International Experience Canada (IEC) unit in Berlin, Germany, has received your application to participate in the IEC initiative for 2013 on 2013-03-21.

We have created a unique World Tracking Number (WTN) for your application: XXXXX. Details on the WTN and how it relates to your application can be found here.

**The volume of applications that we have received exceeds the quota.**Once we have verified that the quota for Nertherlands remains unfilled, instructions on how to make a payment toward the IEC Program Participation Fee will be sent to your IEC-Kompass account. Please do not submit a payment before the instructions are sent to you.

Thank you for your interest in participating in the IEC initiative.

International Experience Canada*

note: ik heb wel een echt tracking nummer gehad, maar die heb ik er natuurlijk even uitgehaald.

Nu is de status van mijn aanvraag “Application status: Submitted.” De payment heb ik nog niet gedaan/kunnen doen, aangezien ik dus bovenstaande reactie heb gekregen. Ik begin hem wel een beetje te knijpen nu. Verder heb ik nog niks gehoord.

Daarnaast ga ik dus in Canada samenwonen. Ik wil mijn spullen verschepen, geen meubels maar wel andere grote/zware objecten. Ik heb mij al een beetje verdiept in hoe dit te verschepen, maar ik wilde uiteraard weten hoe jullie ervaringen hiermee zijn. Ik heb de volgende dingen te verschepen:

Wat ik had bedacht is om één of twee dozen te nemen en dan de kleding te gebruiken als opvul materiaal rond de pc en het stuurtje etc. Ze zijn niet bizar groot, maar wel zwaar. Uiteraard is via een schip geen probleem. Ik kan prima 2 maanden wachten tot mijn spullen arriveren. Daarnaast kan mijn vriendin het versturen op haar naam, zodat ze niet zien dat ik mijn halve inboedel verscheep.

Lange topic, maar de vragen die ik echt heb zijn:

1. Moet ik mij zorgen maken aangezien ze aan hun quota zitten? Is er iets dat ik kan doen? Ik heb nog geen vliegticket gekocht, maar wil dit wel snel doen aangezien deze niet goedkoper zullen worden voor de eerste week van juli.
  2. Mijn spullen verschepen, heb je ervaring/tips? Wat wel doen en wat niet doen?
  3. Ik werk in de IT, kan ik met WHP gewoon één jaar in Victoria wonen en een serieuze baan (fulltime) in de IT uitoefenen? Of is dat niet waar WHP voor bedoeld is?

Hulp/ervaringen/links zijn allemaal welkom. Bedankt alvast.

1. Als ik in jouw schoenen stond zou ik me zorgen maken of je nog een WHP gaat krijgen. Je hebt een maand na de opening je aanvraag gestart en het is heel hard gegaan. Er waren wat latere mensen die inmiddels wel meer hebben gehoord, maar die zaten te wachten op de CIC en hadden dus al wel het eerste deel achter de rug.

2. Ik zelf heb mijn PC verkocht omdat het veel te veel gedoe ging worden voor zo’n groot ding. Rond de kerst als toerist gegaan en veel kleren en noodzakelijke elektronica meegenomen en ook wat in mijn vriendin’s rugzak gestopt. De rest (boeken, niet-noodzakelijke zaken zoals foto’s en dingen met gevoelswaarde) heb ik in tijdelijke opslag gedaan. Nu even terug in Nederland en dan in mei weer op pad met een deel van de opgeslagen spullen die ik nodig ga hebben. Als ik dan t.z.t. een PR heb neem ik de rest mee als extra bagage in het vliegtuig of per gedeelde container (het is ongeveer 6 grote dozen). De reden dat ik wacht is omdat je als WHPer geen duidelijke status hebt om je spullen te kunnen inklaren. Sommigen hebben daar moeite mee gehad, en dat wil ik voorkomen.

3. Mijn doel is ook om in de IT aan de slag te gaan met mijn WHP. Het is uiteindelijk een simpele open werkvergunning, dus dat zou gewoon moeten kunnen.

Succes en ik hoop dat jet WHP toch snel nog komt!

Wat is je plan als je geen WHP krijgt?

1 like

Bedankt voor je reactie Maarten.

Wat betreft mijn WHP, dit was even een tegenslag maar ik ben nu met mijn vriendin aan het kijken wat de mogelijkheden zijn. Volgensmij kan ik gewoon voor 6 maanden in Canada verblijven als tourist. We kunnen in het appartement van een familielid van haar verblijven die een half jaar weg is, dus t/m oktober zitten we daar (gratis) en goed. Daarnaast kan mijn vriendin wel gewoon werken en heb ik voldoende gespaard dat we geen stress om geld hebben in het eerste half jaar.

Nu is de vraag, wat zijn mijn mogelijkheden om een ander visum aan te vragen. Bijvoorbeeld Skilled Workers Permit of Spousal sponsorshop program. We zijn nu 2 jaar bij elkaar en hebben al wat bewijs materiaal verzameld. Bijvoorbeeld trouw foto’s waar we allebij opstaan samen met de uitnodiging en dan ook een uittreksel van de gemeente dat we al 9 maanden hebben samen gewoond. Of dat voldoende is weet ik niet.

M.a.w. ik ben nu soort van aan het brainstormen over een backup plan. Ideeën zijn zeker welkom.

Inderdaad, je kan 6 maanden in Canada verblijven als toerist. Ze moeten aan de grens wel geloven dat je ook weer teruggaat en niet gaat werken (retourticket, voldoende geld om je te redden & binding met het thuisland, etc). Als je binnen bent kun je tegen het einde van de 6 maanden een verlenging aanvragen op de website van de CIC, bijvoorbeeld omdat je inmiddels een PR-procedure bent gestart. Dan mag je langer blijven (bijv. 3 of 6 maanden).

Wat betreft je opties hangt het af van je achtergrond.

• Skilled Worker: volgens mij gaat je dat met IT momenteel niet lukken, want ze hebben het programma gepauzeerd. De website van de CIC kan de meeste informatie daarover geven.
  • Family Class/Spousal Sponsorship: Je moet getrouwd zijn of minimaal 12 maanden aantoonbaar samengewoond hebben. Dat laatste betekent huiscontracten op beide namen, NUTS op beide namen, gezamenlijke rekeningen, etc. Uitreksel van de gemeente toont alleen aan dat jullie op hetzelfde adres hebben gewoond, niet dat jullie in een “marriage-like relationship” waren. Daarnaast is 9 maanden niet voldoende, het moet echt minimaal 12 zijn. De doorlooptijd is 8-14 maanden.
  • Uitbreiding op de bovenstaande: zodra je trouwt of aan een jaar samenwonen zit kun je de applicatie insturen. Dat kan inland of outland (ongeacht of je in Canada verblijft). Outland via Vienna is doorgaans iets sneller dan inland, en heeft want andere voordelen, maar aan de andere kant kun je bij de Inland-route gelijk een open werkvergunning aanvragen die je na ongeveer 6 maanden binnenkrijgt.
  • Provincial Nominee Program: kijk hier of je voldoet aan de eisen van het PNP programma van BC.
  • Temporary Work Permit: Vind een geschikte werkgever die voor je een tijdelijke (gesloten) werkvergunning kan en wil regelen. Dat heeft wat voeten in de aarde, maar dan zou je X jaar in Canada mogen blijven en zou je na een jaar voor het Canada Experience Class Program kunnen gaan. Of voor het spousal sponsorship, zodra je aan een jaar samenwonen zit of inmiddels getrouwd bent.

Succes!

Afgezien van dat de retourticket niet zo nodig is en dat de inland application volgens mij enkel kan worden gebruikt als je fysiek in Canada bent (of het is inmiddels veranderd), klopt het wel.

Ik zou de computer met accessoires verkopen en opnieuw aanschaffen in Canada. Essentiële zaken (zoals de harde schijven) gewoon in de handbagage stoppen. Al bij al zou ik zeggen: zorg dat jullie alles in het vliegtuig mee kunnen nemen: ieder twee stuks incheckbagage en een gigahoeveelheid handbagage (meerdere kleding en jassen over elkaar aantrekken, zaken verdelen over een rugtas en één of twee grote handtassen). Op de luchthaven wat familie als backup achterhouden, voor het geval ze toch nog gaan mekkeren over de handbagage, maar dat zal aan de check-inbalie gebeuren.

Ik raad aan om niets te verschepen. Douane maakt alles open en gaat importbelasting vragen, zelfs aan jouw vriendin. Tegen de tijd dat jij bent geaccepteerd als immigrant zou je kostenloos dingen mogen invoeren met een speciale papierwinkel. Houd een archief bij, want mochten jullie ooit weer terug naar Europa willen verhuizen en dan wèl willen verschepen, dan moet je kunnen aantonen dat dit oorspronkelijk allemaal al in Nederland was gekocht, anders moet je wellicht WEER importbelasting betalen.

Ik bedoelde juist dat je outland ook kan doen als je in Canada bent. Niet dat je inland kan doen als je buiten Canada bent. :wink:

Jurjen en Maarten, allereerst bedankt voor de info en jullie ervaringen, daar ben ik zeker bij geholpen.

Inmiddels heb ik contact gehad met de IEC over mijn application. Ik sta momenteel als 50ste op de wachtlijst voor mijn WHP visum. Dit geeft volgensmij weinig hoop, dus wij zijn ons aan het voorbereiden op plan B.

Eind Juni (we zijn momenteel tickets aan het boeken) vliegen we naar Vancouver. Ik kom dan binnen met een touristen visum en ga na een maandje genieten van het heerlijke weer en de prachtige natuur in Victoria. Na het uitrusten ga ik solliciteren voor een IT functie bij een bedrijf dat de tijd & moeite wil steken in het verkrijgen van een werkvergunning. In het uiterste geval dat dat allemaal niet lukt en wij (of eigenlijk ik maar mijn vriendin zal met mij meegaan) het land moeten verlaten, gaan we ergens een halfjaar zitten. Bijvoorbeeld Zweden, Nieuw Zeeland of een ander mooi land.

Wederom een paar vragen;

• stel ik zit in juli in Victoria van te genieten en ik krijg alsnog te horen dat er een plekje voor mij is voor een WHP visum. Kan ik die dan alsnog krijgen? (als ik al in Canada zit.)
  • Op dit moment is het nog niet mogelijk een retourticket te boeken, althans bij veel websites kan ik maar tot 5 maanden vooruit boeken, maar ik wil aan het einde van die 6 maanden terug voor kerst zeg maar (en het liefst de preciese datum flexibel houden). Ik heb begrepen dat ik ook kan aantonen dat ik voldoende geld heb om rond te komen, mag dat gewoon een print screen zijn van mijn internet bankieren of moet ik hier echt een officiele uitdraai van hebben van de bank? M.a.w. ik kom zonder retourticket aan, heb geen woning meer in Nederland, wat moet ik laten zien om toch naar binnen te mogen.
  • Wat voor kosten moet ik aan denken als ik kleren; 6 broeken, 20 t-shirts, 5 truien en een pak (nieuwprijs 300) + 4 jaar oude computer + 6 jaar oude Playstation 3 importeer? Is dat dan 50 euro of eerder richting de 600 euro? Ik wilde opzich graag een deel van die spullen meenemen maar jullie ervaringen/tips zetten mij aan het denken… Als de kosten meevallen slik ik die wel want via marktplaats verkopen gaat ook veel tijd/moeite inzitten. Maar ik heb nog nooit zoiets verscheept.
  • De vlucht van Amsterdam naar Vancouver ga ik maken met mijn vriendin en haar moeder (beide Canadees). Werkt dit in mijn voordeel bij de immigratiedienst als wij met zijn 3en naar zo`n desk lopen? Moet ik gewoon open kaart spelen en aangeven dat ik buiten de boot ben gevallen met mijn WHP en toch graag in Canada wil verblijven. Mijn plan is om werk te zoeken maar mocht dat niet lukken dat we dan samen terug naar Europa gaan aangezien mijn vriendin dubbele (EU) nationaliteit heeft?

Overigens welgemeende excuses voor de late reactie. Ik ben tussendoor naar Italië geweest, ruzie (moeten) maken met mijn huisbaas, fulltime werken en mij al bezig houden met de grote emigratie plannen. Jullie advies en ervaringen stel ik zeer op prijs, hier heb ik echt veel aan! :slight_smile:

Ja, dat kan! Je krijgt tegenwoordig digitaal de LOI (Letter of Introduction), waarmee je de werkvergunning kan afhalen. In Canada dus de brief uitprinten en ‘flagpolen’ (naar de grens gaan en om de denkbeeldige vlaggenstok lopen en Canada weer binnen gaan). Je kan altijd vragen of je op de dichtstbijzijnde internationale luchthaven kunt flagpolen, maar meestal is dat niet toegestaan en zul je dus naar de Verenigde Staten moeten rijden.

Als je extra budget overhoudt voor de terugvlucht, dan mag dat ook.

Budget om rond te komen is inderdaad belangrijk. Mij is nooit om bewijs gevraagd, ik moest gewoon opnoemen wat ik op mijn bankrekening had en of ik nog inkomsten verwachtte. Dat is één ding. Het andere is dat je als toerist moet kunnen aantonen dat je nog banden hebt met Nederland en dat je uiteindelijk dus zal terugkeren. Je moet aannemelijk kunnen maken dat je geen illegale immigrant wordt. Al je familie is nog in Nederland, dus dat helpt. Een ander hulpmiddel noemde je zelf al:

Dat helpt zeker! Dit maakt je verhaal over: “Ik heb een Canadese vriendin,” een stuk overtuigender. :wink: Je vriendin en haar moeder kunnen dan ‘zweren’ dat ze zullen voorkomen dat je langer verblijft dan toegestaan en als het zo ver mag komen, dat ze je zullen terugsturen. Aanvullend: aangezien zij kunnen werken, kunnen ze ook nog financieel garant voor je staan.

Zoals eerder aangegeven: probeer zo veel mogelijk in de vliegtuigbagage mee te nemen. Liefst nog een tweede koffer p.p. tegen betaling inchecken, zodat de douane hier niet in zal rondneuzen. Ik denk dat officieel deze goederen geen echte waarde meer hebben, maar de douane zal wellicht toch nog iets van waarde erin schatten, waarover je dan belasting moet betalen. Sowieso zal het een vermogen kosten om dit per UPS/FedEx/PostNL te verschepen.

Geen probleem! :wink:

1 like

Bedankt Jurjen! Opzich ben ik dan redelijk klaar voor de tocht, alleen even bedenken wat ik met sommige spullen zal doen. Wanneer ik meer weet of plannen wijzigen zal ik het hier posten. Je bent een held… of eigenlijk een koning! :wink:

Dag forumleden!

Ik heb goed nieuws, ik zit ‘as we speak’ op de bank bij mijn schoonouders in Canada. Na een vlucht van 10 uur en nog een ferry rit ben ik op Vancouver island aangekomen. Ik vloog met mijn vriendin + haar moeder, en de immigratiedienst deed niet moeilijk. Ze stelde wat vragen

• wat ga je hier doen? rondreizen
  • waar verblijf je? wees naar de schoonmoeder en die zei inderdaad dat het bij haar ging gebeuren

De aardige mevrouw wenste me een fijn verblijf toe!

Nu al een appartement gevonden en nu door om te kijken of ik ergens een werkgever kan vinden die voor mij een vergunning aan wilt vragen.

Ik heb inmiddels 8 maanden samengewoond met mijn vriendin en per 1 augustus hebben we weer een appartement. Het plan is om per 1 december onze visum aanvraag voor spousal sponsorship op te sturen. Ik ben 27 juni hier aangekomen, dus ik moet voor 27 december in theorie weg zijn, maar niet als die aanvraag loopt (toch?) Ik ga sowieso met kerst terug naar nederland om mijn familie op te zoeken. We zijn daarnaast van plan om een weekendje naar Vancouver te gaan en langs het Nederlandse consulaat te gaan en te kijken of ze ons verder kunnen helpen.

Ik heb overigens bevestiging gekregen dat ik buiten de boot ben gevallen voor mijn WHP visum. Kan wellicht een optie zijn om dit volgend jaar alsnog aan te vragen?

Nog een praktische vraag, ik wil wat geld overmaken van mijn Nederlandse naar Canadese rekening. De wisselkoers is helemaal niet zo slecht op het moment (volgensmij) en ik vroeg me af wat hierbij handig is. Gewoon via internetbankieren een ‘groot’ bedrag (5000) overmaken? of zijn er slimmere manieren.

Voor nu zit ik hier heerlijk. Vancouver island is fantastisch. De mensen zijn hier zo vriendelijk en de natuur is prachtig. Ben blij dat ik op het vliegtuig gestapt ben!

Nogmaals dank voor alle antwoorden en uitleg, heeft enorm geholpen!