Ik wil in februari 2010 voor een jaar naar Montreal via het Working Holiday Programm (YMP). Nu heb ik al contact gehad met diverse emigratiebureaus en die vragen echt de hoofdprijs voor hulp bij het aanvragen ervan! Aangezien ik weet waar ik het formulier kan vinden op de site van de Canadese ambassade http://www.canadainternational.gc.ca/germany-allemagne/youth-jeunesse/netherlands-pays_bas.aspx?lang=eng, wil ik het zelf gaan aanvragen. Dit kan pas per half/eind november, dus het is uiteindelijk wel kort dag (ik heb begrepen dat je dan je visum rond kerst ontvangt en ik wil dus in feb gaan). Aangezien ik wel graag meteen een goede aanvraag wil sturen, wil graag in contact komen met anderen die al ervaring hebben met het zelf aanvragen van dit visum of dit voor 2010 ook zelf gaan doen (bij wie ik terecht kan met vragen eroverâŚ!)
Helaas zit er niets anders op, de inschrijvingen starten pas in november.
Wees gerust, het is een zeer simpel proces en eigenlijk niet waard om hiervoor een visumbureau in te schakelen.
Je zou alvast je verklaring van goed gedrag aan kunnen vragen bij je gemeente, dat kost meestal even tijd. En zodra je eenmaal het pakket voor de WHP hebt ingestuurd, zou in ca. 2 weken goedgekeurd moeten zijn.
Ik heb zelf een jaar geleden een visum aangevraagd voor Canada, Ik woon nu in Halifax en ik ben hier op een werkvisum binnengekomen. Ik ben zelf naar de canadese ambasade in Berlijn gegaan (zij regelen ook alles voor Nederland) met alle benodigde papieren (oa. verklaring goedgedrag, voldoende financiele middelen, maar kijk even op de website voor de voledige lijst) Ga er alleen niet heen voor de datum die ze opgegeven hebben want dan kunnen ze je niet helpen, je hoeft geen afspraak te maken.
Ik ben wel geteld twee uur binnenin de ambasade geweest en had een inreis visum in de hand. Met dit inreis visum moet je je melden bij de imigratieofficier op het vliegveld of de haven waar je binnenkomt en dan krijg je je visum terplaatse! Alles met elkaar heeft het me 185 Euro en 3 uur wachten/vragen beantwoorden gekost. Ga niet naar een immigratie advocaat, die kleden je volledig uit (ik had een prijsopgave voor bovenstaande gevraagd en dat koste 5400 Euro!!!)
Working Holiday Visum kun je inderdaad prima zelf regelen. Ik zit momenteel in Vancouver en heb een WHP. Mocht je vragen hebben, stuur me even een berichtje.
[edit door mod: maar het is natuurlijk veel leerzamer om deze vragen en antwoorden met de rest van WereldWijzer te delen! ;)]
dit had ik eerder al eens op de site gezet,
dus het is geknipt en geplakt
helaas zijn de whp visaâs voor 2009 op.
dus als je op een whp visa wilt gaan dan moet je wachten tot 2010.
je kunt wel vast de informatie verzamelen.
want een verklaring omtrend het gedrach (vog) verklaring duurt ook ongeveer 2,5 week.
en op de website van de canadese ambassade in berlijn wordt ongeveer 1,5 week van te voren aangegeven wanneer je de info voor de 2010 whp in mag sturen.
(doe het niet te vroeg en wacht ook niet te lang)
insturen kan meestal in de laatste week van november.
maar dat is wel de meest gemakelijke manier.
ook wel leuk voor de mensen die er ook in geinterreseerd zijn
Persons applying for these work permits must meet the following criteria:
They
are citizens of The Netherlands;
have to be between 18 and 30 years of age, their application must be stamped as received by the Canadian Embassy in Berlin on or after their 18th birthday or prior to their 31st birthday;
reside in The Netherlands;
are not accompanied by dependent family members (spouse, partner or children);
have the financial resources necessary to support themselves;
have not been convicted of a criminal offence;
are of good health;
have a valid passport and a return ticket or prove of sufficient funds at the Port of Entry to purchase a return ticket;
hold comprehensive liability and health insurance coverage valid for the duration of their stay.
One can participate two times in the programs. However, one cannot apply for the same type of work permit twice (i.e. if you want to take part a second time, you have to apply for a different type of work permit from the first) and there has to be an interruption between the two stays.
The application MUST contain ALL of the following:
⢠The completed application form (page 4 and 5 of this document).
NB: You have to provide an e-mail address as well as a Dutch mailing address.
⢠Proof of payment of the program participation fee.
See detailed instructions on method of payment on page 2.
(kun je gewoon bankafschrift uitprinten en even die afschrijving omcirkelen)
⢠The signed declaration and bank details for possible reimbursement of program
participation fee (page 3 of this document).
⢠2 passport-size photos (see specifications: http://www.international.gc.ca/missi.../pdf/visaphoto_
(gewone pasfotoâs die wij ook gebruiken op paspoort)
specifications-en.pdf.
⢠A copy of the page of your passport that shows your personal data and the validity of
the passport.
⢠An original clear Dutch police certificate/ certificate of good conduct, not older than
12 months.
( VOG verklaring. kun je aanvragen op het gemeentehuis. moet je dit papier ff meenemen als bewijs. kost ongeveer 32 euro)
⢠A standard size self-addressed envelope. Please do not send DIN A4/A5.
en dan bij dat gedeelte van employer gewoon bij elke vraag daarover âWHP visaâ invullen.
Ik houd de site van de ambassade goed in de gaten, zodat ik meteen mijn papieren kan opsturen als de âinschrijvingâ open gaat. De VOG heb ik al in september aangevraagd, dus die heb ik al.
Nu heb ik even het formulier van 2009 bekeken en daar staan een aantal vragen (vraag 14 t/m 16) over de toekomstige werkgever in Cananda. Dat weet ik natuurlijk nog niet, begrijp ik nu goed dat ik daar gewoon WHP visa in moet vullen? En is het noodzaak om je huidige werk + werkgever in te vullen?
Bij gegevens van toekomstige werkgever heb ik destijds inderdaad gewoon overal âWHPâ ingevuld. En volgens mij heb ik inderdaad ook de werkgever ingevuld waar ik destijds voor werkte. Of het noodzaak is weet ik niet maar ik zou het er gewoon invullenâŚ
alleen whp visa is genoeg
meer hoef je daar niet neer te zetten.
idd gemakkelijk dat je alles al klaar hebt liggen.
ik had alles idd ook al klaar liggen, compleet in de envelop met de postzegel er al op.
dus toen ik op internet las dat het ingezonden mocht worden, heb ik m direct op de bus gedaan.
easy as that.
Nu ik toch vragen aan het stellen ben, kan ik er nog zo goed nog 2 in de groep gooien
Ik lees hier op het forum dat je gebruik moet maken van de Canadese zorgverzekering als je daar voor langere tijd bent (en je hier moet uitschrijven bij je zorgverzekeraar). Is het niet verstandiger om een special zorgverzekering af te sluiten vanuit NL, zoals Special Isis bijvoorbeeld?
En hebben jullie enig idee hoe makkelijk/moeilijk het is om als Nederlander een leuke en ook enigzins goed betaalde baan te vinden in Montreal? Is het een optie om gewoon naar een uitzendbureau te gaan? Of heeft iemand misschien tips waar je het beste naar een baan kunt zoeken?
hey marije.
ik weet niet precies hoe het zit met de zorgverzekering.
maar ik heb me idd afgemeld bij mijn nl verzekering, en heb nu een special isis verzekering.
maar aangezien ik nog geen brokken heb gemaakt, hoef ik me er ook nog niet echt in te verdiepen.
ik weet dat ik verzekerd ben, en dan is het voor mij wel prima.
hoe simpel het is om werk te vinden weet ik niet.
hangt van je situatie af.
wat voor soort werk je zoekt.
het gemakkelijkst is dat je hier familie of bekenden hebt die veel conecties hebben.
ik hoorde van veel (lokale) mensen dat ze geen vakantiebaantje konden vinden of iets dergelijks.
maar (met een beetje hulp van familie) was ik in week 4 al bij de 2e baas aan het werk.
maar als je echt wilt werken en inzet toont dan is er altijd wat te vinden.
De zorgverzekering is een lang en moeilijk verhaal. Ik wacht op dit moment een mailtje van de Quebecois verzekering af (en die hebben geen zin om te mailen, dus ga ik een dezer dagen in de telefoon klimmen) of je je met een WHP-visum kan verzekeren ter plekke. Het is wel mogelijk met een tijdelijke werkvergunning, maar of ze dit visum als zodanig erkennenâŚ
Een andere optie is dat je daar een âspouseâ hebt zitten, maar dat lijkt mij niet een optie in jouw geval.
Het verschilt van verzekering tot verzekering. Na 8 maanden buitenland hoor je je uit te schrijven uit de GBA (Gemeentelijke BasisAdministratie = gemeenteregister). Daarmee val je buiten de wet met verzekeringsplicht (of zoiets) en is het maar aan je verzekering of je dan nog mag blijven of niet. In mijn geval (FBTO) is dat geen probleem.
Aan de andere kant van het verhaal: als je een werkcontract van 3 maanden of langer hebt, vervalt ook je verzekering in Nederland!
ISIS of JoHo bieden internationale zorgverzekeringen aan en zolang je geen chronische aandoening hebt, is dat best betaalbaar.
Zoals ik al zei: binnenkort bericht of je je direct in Quebec kan verzekeren.
Wat betreft werk: volgens mij zijn er overal wel baantjes te krijgen. Sowieso hadden we een tijdje terug in het wonen- en werkenforum een aanbieding voor horecawerk in Montreal, als ik 't mij goed herinner.
Ja, zorgverzekering is inderdaad een erg ingewikkeld verhaal. Heb zelf voordat ik vertrok naar Canada met de verschillende instanties contact gehad en daar weten ze het zelf ook niet altijd helemaal goed. Wat ik zelf wijzer ben geworden:
[ul]
[li]Zodra je inkomen hebt in het buitenland en niet meer in Nederland heb je geen recht meer op zorgverzekering in Nederland.[/li][li]Zodra je langer dan 8 maanden uit Nederland weg bent moet je je uit uitschrijven bij je gemeente (en dit betekent geen recht meer op zorgverzekering)[/li][li]Je bent in Nederland wettelijk verplicht zorgverzekering te hebben, volgens de zorgverzekeraars mag je je basis zorgverzekering pas opzeggen wannner je langer dan 1 jaar buiten Nederland verblijft.[/li][/ul]
Zoals je ziet, spreekt dit elkaar allemaal een beetje tegen en uiteindelijk ben ik er ook nooit echt achter gekomen hoe het nou helemaal precies werkt.
Uiteindelijk heb ik zelf ook mân zorgverzekering in Nederland opgezegd, uitgeschreven bij gemeente en een ISIS verzekering afgesloten (is ook nog eens goedkoper dan NL zorgverzekering aanhouden).
Hier in British Columbia kun je met je WHP ook in aanmerking komen voor Medical Services Plan, dat is zegmaar de nationale zorgverzekering in BC. Echter, in jouw geval kun je beter een Nederlandse verzekering als ISIS afsluiten denk ik. Deze dekt namelijk ook annuleringskosten, diefstal, transportkosten in geval je terug naar Nederland moet voor een noodgeval.
V.w.b. het vinden van een baan, het kan soms lastig zijn omdat je tijdelijk bent maar als je niet te veeleisend bent vind je vast wel wat. Er zijn uitzendbureaus en daar zou ik zeker ook even langs gaan. Wel heb ik zelf de ervaring dat ze niet zo heel erg veel voor je doen, zeker niet ten tijde van een economische crisis, maar dat zal nu misschien wel weer wat beter zijn. Wanneer je ingeschreven staat en je hoort niks, bel ze in ieder geval elke week even op om te vragen of er misschien iets nieuws is binnengekomen. Je moet hier best wel veel zelf achter werk aanzitten in plaats van afwachtenâŚ
Daarnaast vind je ook veel banen op craigslist.org en heb je ook de Job Centres waar je vacatures kunt vinden en hulp kunt krijgen bij het opstellen van resume. Ook kun je hier gratis van de computers en printers gebruik maken en dat is handig voor het afdrukken van je resume. Voor de rest, laat iedereen weten dat je op zoek bent naar werk, veel baantjes worden hier ook via via gevonden.
Om terug te komen op de zorgverzekering in QuĂŠbec specifiekâŚ
Zojuist met de RAMQ gebeld (dus de provinciale verzekeraar vanuit de overheid) en het resultaat komt hierop neer:
[ul]
[li]Als je met een tijdelijke werkvergunning in aanmerking wil komen voor de gratis zorgverzekering, moet dit een werkvergunning zijn die aan een arbeidscontract is gekoppeld.[/li][li]Je kan pas je aanvraag indienen, nadat je je visum (alleen dus een visum waarmee je er recht op hebt) hebt ontvangen. Dus niet al als je visumaanvraag nog in behandeling is.[/li][li]RAMQ biedt geen mogelijkheden voor WHP-mensen om zich tegen betaling te verzekeren.[/li][/ul]
Je zal dus een particuliere verzekering moeten afsluiten. De enige die ik kon vinden is Blue Cross (meteen een offerte aangevraagd, ik ben benieuwd). In de tussentijd ga ik ook langzamerhand eens informeren bij ISIS.
Ben toevallig ook bezig met het invullen van het visum. Heb geen idee of je er postzegels op moet doen, ik doe het denk ik wel (⏠0.90) was het in 2009. Verder alles los in de envelop ja⌠IS het verstandig om het aangetekend te versturen?
Dan doe ik er ook een postzegel op. Ik verstuur het wel aangetekend, dat is toch wat extra zekerheid.
En maakt het eigenlijk iets uit als ik bijv. vandaag het geld al over maak, dus met datum 12-11-09 terwijl ze pas alles per 16-11 accepteren?
En ik neem aan dat je het wel gewoon in en A4 of A5 envelop naar hun toe mag sturen? (Maar retourenvelop mag geen A4 of A5 zijn)
Hihi, allemaal van die simpele vragen, maargoed, ik wil wel dat het in 1x goed is .
Ik heb net ook het geld overgemaakt, maar ik verstuur de hele aanvraag pas 15 november. Ik weet niet hoe het bij jou is, maar bij mij duurt het denk ik wel een dag voordat de afschrijving van het geld zichtbaar is online (en ik pas het bewijs kan printen).
Ik verstuur alles in een A5 envelop. Wat je ook kunt doen is 1 envelop met en 1 zonder postzegels toevoegen (is het altijd goed!). En als we toch op de simpele vragen over gaan; hoe kan ik de 2 e-mail adressen (@international.gc.ca en @canada.de) toevoegen aan veilige contacten in hotmail?
Het duurt bij mij ook inderdaad 1 dag, dan ga ik ook even het geld overmaken .
In hotmail kun je de afzeder toevoegen via: âOptiesâ (rechtsboven in de mailbox) â> âMeer optiesâ â> kopje âOngewenste e-mailâ â> âVeilige en geblokkeerde afzendersâ â> âVeilige afzendersâ â> en daar kun je het domeinnaam invullen.