Jaar naar canada...hoe te regelen?

Hallo,

Wat vraagjes:

Ik heb mijn Amerikaanse ‘droom’ maar laten vallen ( wilde een jaar naar Hawaii,om te werken,maar dat gaat dus niet lukken zonder greencard en studeren wordt t ook niet)

Wil me nu dus gaan orienteren om een jaar in canada te gaan werken/reizen.
Ik heb al wat info gevonden, dat er een work-holiday visum is voor een jaar en dat je daarvoor per 1 dec a.s kan inschrijven.
Maar wat ik eigenlijk wil weten is wat ik het beste kan doen m.b.t het volgende:

Travil active bied een work&travel programma aan waar je ongeveer 1300 euro betaald voor je ticket, waar ze je helpen in het buitenland, 2 dagen hostal krijgt en je visum regelen.
Daarnaast moet je ongeveer 1000 euro op je rek. hebben staan voordat je vertrekt.

Maar is er geen mogelijkheid om het zelf te regelen?

Je eigen ticket en visum (is dit moeilijk om te krijgen?en wat zijn de kosten ervan?)
Zodra je aankomt zelf een hostalletje regelt, en werk vindt, ik heb op diverse forums als gelezen dat werk geen moeite is. ( ik heb bijna 6 jaar horeca ervaring (barkeepster)
En wat moet ik dan op mijn rekening hebben staan. Naar mijn idee lijkt me: ticket boeken (is zo rond de 5 a 600 euro) visum (zal rond 100 euro zijn?? of niet?) en paar honderd euro op de rekening…

Is dit reeel?En dus zo makkelijk zoals ik het nu typ? haha

En hoe zit het met de verzekering? Ik ben namelijk licht chronisch ziek, waardoor ik de rest van m’n leven medicijnen slik en wat medische dingen nodig heb voor mijn gezondheid.
Ik kan alles en mag alles, dus het is niet zo dat ik lichamelijk beperkt ben. (In principe gewoon gezond, alleen om dat zo te houden dus bepaalde medische dingen nodig.)

Ik hoop dat iemand me antwoorden en/of tips kan geven!:smiley:

ps: ik wil of in Toronto of in Vancouver starten. M’n planning is wel om z.s.m naar Calgary te gaan, lees op een aantal forums dat het daar geweldig is. Of heeft er iemand tips voor andere bestemmingen?

Ik hoor het graag! Groetjes!:teeth:

Lees eerst het verhaal inde de thread backpackers maar eens. Daar staan je vragen over travelactive en zelf regelen al beantwoord.

Verder moet je er niet te makkelijk over denken, qua geld.
Zou minimaal van 1000 euro uitgaan: namelijk borg voor een eventueel appartement, wat als je niet zo snel werk hebt als je denkt? Dan is een jaar Canada lang hoor.

En tja Calgary, ik ben er geen fan van hoor. Doe eerst wat research zou ik zeggen.

En het is heel persoonlijk welke stad je leuk vind. Ik ben samen met vele anderen behoorlijk gek op Vancouver. Toronto vond ik ook wel grappig maar echt een grote stad.

Qua werk is het overal niet zo moeilijk, zolang je maar wil werken. Lonen liggen wel wat lager dan in Nederland hoor (meeste werk dan).
Geloof dat je in Alberta wel meer verdient dan in BC.

Veel succes met je plannen.

Hey Prips!

Je hebt helemaal gelijk wat betreft de Working Holiday Program/visum. Per 1 dec. kan je het aanvragen, ga ik ook doen namelijk!

Ik heb dat van Travel Active ook bekeken en het leek me niet echt een optie. Ze regelen idd wel veel voor je in het begin, maar ik ga het toch op mn eigen houtje doen. (wat ik je al verteld heb bij dat ander onderwerp).

Die visum kost eigenlijk bijna niks hoor! Het is echt heel makkelijk! Ik kon het zelf ook niet geloven! Je moet alleen betalen voor pasfoto’s (als je die nog niet hebt) en dat papiertje voor good behavior. Dat heb ik al binnen en dat kostte me 30 euro. Wel duur voor zo’n papiertje maargoed… Voor de rest wat formulieren uitprinten en invullen en sturen maar die hap!

Ticket kost ongeveer 600-700 euro (rechtstreekse vlucht) als je niet in hoogseizoen gaat natuurlijk. Dus dat valt ook wel mee.

Ik heb trouwens zelf ook 7 jaar horeca-ervaring! Zowel achter de bar als bediening. En ik ben net afgestudeerd aan de Hogeschool Rotterdam, dus hoop een goed baantje te kunnen vinden daar! Dus liever niet in horeca ofzo… maar om mee te beginnen is geen probleem, werk is werk:)

Btw, ik ga naar Vancouver. Net als Boardbabe vind ik Vancouver waaaanzinnig!!! Ik ben ook geen fan van Calgary. Toronto is ook wel ok. Maar liefst Vancouver!!!

Oja en de verzekering: daar zat ik zelf ook eerst mee. Dus heb beetje rondgevraagd en rond gekeken. Ik ga denk ik de Elvia Globetrotter verzekering afsluiten. Dit is speciaal bedoeld voor mensen die een lange reis maken in het buitenland. En de prijs valt nog mee ook! Ik weet alleen niet hoe het zit met chronische ziektes, maar je moet maar even googlen op die site!

Voor de rest moet je ook hier aan denken: als je langer dan 8 maanden in het buitenland verblijft moet je je ook uitschrijven bij de gemeente. Wel raar natuurlijk, want zo lijkt het net of je niet meer bestaat in NL. Dus ik vraag me af of mensen zich ook daadwerkelijk uitschrijven. En ik ga mijn NLse verzekering opzeggen, want ik ga niet voor mijn ziektenkosten betalen als ik niet eens in NL ben!

Ik hoop dat ik je hiermee wat geholpen heb!

groetjes Ace (Cindy).

Super bedankt voor je info ( ook van de andere topic ) Dan wordt het waarschijnlijk voor mij ook Vancouver ( iig om daar te beginnen en de rest zie ik wel daar )

Van de verzekering ga ik idd eens even uitzoeken. Weet jij toevallig of de papieren al van de canadese amnassade te halen zijn?
Wil het allemaal z.s.m opsturen, aangezien er maar beperkt aantal visums zijn. Klopt ook dat ze dan voor heel 2008 geldig zijn en ingaan vanaf dat je daar aankomt? ( even checken voor de zekerheid bij jou :wink: haha )

Lijkt me gezellig om contact te houden hierover. Ik wil zelf idd volgend jaar gaan, zodra alles geregeld is en m’n bankrekening een beetje gevuld is :wink: haha

Ik hoor van je, als je dat leuk vindt, zie mijn email in voorgaande berichtje in deze topic!

Groetjes!
ps: dit is hetzelfdxe berichtje als op het andere topic

Boardbabe,

Dank je wel voor je info… Ik denk er idd niet te licht over… Maar ben me vast aan het orienteren, zodat ik helemaal voorbereid kan gaan volgend jaar!
Ik ga de backpacker topic eens bekijken, in mijn enthousiasme heb ik dd niet de gehele site door gezocht ( eigenlijk alleen de canada forum haha )
Groetjes!

You’re welcome:)

Bedoel je die papieren die je nodig hebt om je visum aan te vragen? Die formulieren kan je gewoon downloaden van de website. En je kan het pas eind november (29e ofzo) opsturen, zodat ze het 1 dec. binnenkrijgen. Zo ben je zeker niet te laat. En volgens mij is je visum gewoon in 2007 geldig hoor. In 2008 weet ik het niet… Maar je visum is idd geldig vanaf het moment dat je Canada binnenkomt. Dus gewoon aanvragen die hap en dan beslis je zelf maar wanneer je gaat!

Ik ben nu ook flink aan het sparen/werken, dus ik hoop dat ik begin volgend jaar daar heen kan! Ik ben echt gek op vancouver hahah. Ik was van de zomer al een maandje geweest (op vakantie) en ik vind het fantastisch!

groetjes,
Ace

PS. Heb je msn? Dan kunnen we daar verder praten.

haha ik bedoelde ook 2007 :redface:

Ik ga de papieren eens uitdraaien van de canadese ambassade en aankomende week eens m’n bewijsje van goed gedrag regelen bij de gemeente! Ik heb msn :smiley:

Ik mail je het wel even.

Groetjes!

hoi hoi,

alles is hier al wel uitgelegd denk ik! Alleen zoals bij Travel active geregeld is moet geld op je bank hebben staan! (VERPLICHT!) Maar goed dat is voor de ambassade geen probleem, gewoon n papiertje ondertekenen dat je over “suficient funds” beschikt en je hoeft hier geen bewijs van te overleggen oid! Uiteraard voor jezelf wel handig om zoveel mogelijk meetenemen; je weet maar nooit!
Vancouver is idd schitterend, zit hier nu 4 mndn en ga er alles aan doen om langer te blijven dan 1 jaar :slight_smile:
Gr.
Paul

Echt super bedankt voor de info!
Ik wil zelf graag ook voor een langere periode naar Canada, omgeving Toronto. Heb er al een keer 3 maand gezeten en daarna elk jaar terug. Het is mn thuis, zo voelt het althans.
ik ga eens gauw bij de backpacktips kijken!

Groet,
Els

Ok nu heb ik een vraagje… ik zei eerder dat de visum geen geld kost, maar nu zag ik ergens op de website van de ambassade staan dat het 105 euro kost? of kijk ik nu verkeerd?

Misschien hebben ze de prijzen inmiddels veranderd maar ik hoefde niets te betalen, behalve E 30 voor dat stomme bewijs van goed gedrag (echt afzetters!) Misschien n blik op het verkeerde visa geworpen?

Hi Cindy,

Volgens mij is dat met de gewone (tijdelijke) werkvergunning, dus als je een baan vanuit hier vindt en niet weet voor hoe lang…

Zie iig niks staan dat het ook voor de work-holiday program is… Of ik kijk nu ook verkeerd…

Groetjes!

nu heb ik ook even een vraagje…

Ik heb net de papieren opgeslagen op m’n computer die ik moet invullen voor 1 December, maar wat is het adres waar ik het naartoe moet sturen eind november? Ik weet dat het naar Berlijn moet, maar weet iemand het adres, kan het even niet zo snel vinden op de site van de ambassade… :o

Groetjes!

Ja ik kan nu de pagina niet eens meer vinden waar ik dat bedrag had gezien. Misschien had ik het idd verkeerd gelezen. Ach ja, ik merk het wel als ik moet betalen.

Maar dat adres he, volgens mij is het dit adres, maar ik weet niet zeker:

The Canadian Embassy
Leipziger Platz 17
10117 Berlin

Zou iemand dit even willen bevestigen of het klopt?

Cindy

Hai hai,

Jammer dat er vorig jaar zo weinig over te vinden was wat betreft zelf regelen. Zat destijds in het buitenland en heb pas afgelopen maart beslist dat ik in mei naar Canada wilde. Dus voor mij zat er toen niets anders op dan via Travel Active te regelen.

Hoop dat het voor jullie allemaal gaat lukken.

En als je een wat langere aanlooptijd hebt dan zou ik het zeker zelf regelen, want zo goed is het ook weer niet via Travel Active geregeld.

Veel plezier met de voorpret, Canada is suuuper.
En vergeet naast werken ook niet rond te gaan trekken.

Laura

Hey peeps,

Wat is dit nou??

Social Insurance Number

NOTE - If you want to work in Canada, you must have a Social Insurance Number regardless of the type or duration of your work term. An employer cannot pay you until you have this number. For more information, please visit Social Insurance Number.

heb het gevonden op deze website: Academic Support & Engagement - Western University

gr Cindy

Hoi hoi,

Ik zit er ook ernstig over te denken om rond april 2007 naar canada te vertrekken. Ik heb ook bij Travel Active zitten lezen maar ik doe het denk ik net als jullie liever op me eigen houtje. Hou niet zo van verplichtingen… Ik heb nog niet alles van jullie doorgelezen dat ga ik nog wel eens op me gemak doen. Denk dat ik zeker jullie hulp kan gebruiken haha. Heb nog nooit alleen gereisd. Ik ga eind oktober eerst naar Nieuw zeeland met mn ouders en me zus en ben 1 december weer terug. Kan ik mooi gelijk een working holiday visum aanvragen. Ik zal me er vanavond eens in gaan verdiepen waar ik wil starten!

Groetjes Melissa

Hoi Cindy,

SIN is net zoiets als het sofi-nummer. Je kunt dit gratis aanvragen en het duurt max 6 wkn voordat je dit opgestuurd krijgt! je krijgt wel gelijk n tijdelijk bewijs dat je de SIN hebt aangevraagd en kunt dus in principe meteen aan de slag! Het aanvraagformulier krijg als je je aanmeld met je visa en daar staan ook de adressen in waar het ingeleverd moet worden!
Suc6

Paul

Hey Paul!

Bedoel je dat ik dan dat aanvraagformulier ontvang zodra ik mijn visum binnen heb? Ik begrijp het namelijk niet helemaal… ik kan het gewoon in NL aanvragen dus? Want ik heb van iemand anders gehoord dat je dat formulier op het vliegveld krijgt als je daar aankomt en dat formulier moet je bij een government gebouw inleveren. En daarna krijg je je nummer ofzoiets… Maar als ik het meteen in NL kan aanvragen, dan doe ik dat wel! Ik heb liever alles hier al meteen geregeld!

Cindy

Met een Work-Holiday visum aanvraag heb je toch geen SIN nodig? Die krijg je toch pas als je daar werk hebt?
Of is het 't verkeerde formulier die ik aan het invullen ben?
-> form IMM1295, van de canadese ambasade site:
http://www.dfait-maeci.gc.ca/canada-europa/germany/visa-internNL-en.asp

Ik snap het niet helemaal, haha