Jaar naar canada...hoe te regelen?

Hoi hoi,

Je krijgt je visum pas als je in Canada bent! In NL krijg je alleen n brief met de bevestiging dat je aanvraag is goedgekeurd (of niet :wink: ) en n dossiernummer. Vervolgens geef je dit aan de douane-beambte die ook je paspoort etc. checked en die stuurt je door naar t immigratiebureau! Pas hier krijg je je werkelijke WHP en n aanvraagformulier voor n SIN ( Social Insurance Number). Als je pech hebt sta je bij t immigratiebureau minimaal n uur in de rij :frowning: !!!
Deze SIN heb je ook voor n WHP nodig om te kunnen werken, als je eenmaal (legaal) werk hebt moet ook belastingaangiften etc invullen (net als NL bij n nieuwe werkgever).

@prips: je hebt t goeie fromulier, bij toekomstige werkgever in Canada vul je gewoon Work Holiday Program in en de rest laat je open!

Hoop dat t zo allemaal wat duidelijker is! Zoniet of als er meer vragen/onduidelijkheden zjn dan lees ik t wel :slight_smile:

SUC6

Paul

Hey Paul!

Ik snap het nu! Thanks! Maar hoe weet je nou waar die immigratiebureau(s) is/zijn? En bij de douanebeambte bedoel je zeker op het vliegveld?

Cindy

Idd bij paspoortcontrole op het vliegveld (of elke ander grensovergang) overhandig je de brief van de ambassade en ze verwijzen je door naar t dichtsbijzijnde immigratiebureau! In Vancouver (YVR) is dit letterlijk 2 stappen. Zelfs nog voor je bij de bagageband bent is daar het immigratiebureau! Ik vond t wel zo verstandig eerst m’n bagage op te halen :wink: (voordat die ergens achter de coulises verdwijnt :slight_smile: )die je dan na teruggelopen te hebben op de grote hoop voor t immigratiebureau kunt stappelen :slight_smile: Echt t wijst zich allemaal vanzelf! Iig op YVR!

Hallo allemaal!!

Echt super handig al die info. hierzo!!
Ga ook proberen te regelen om richting Vancouver te gaan. Had eerst via een bemiddelingsburo info. gevraagd maar praten ze over bedragen van 250 euro voor dienstverlening incl. visum.
Heb formulieren uit geprint. Vraagje: Hoe zit het met ‘declaration on sufficient funds and health insurance’ ?? Gewoon plakken-knippen en toevoegen aan papieren??
En vraagje over bewijs-goed-gedrag: Moet ik daar bij gemeente huis speciaal aanvraag formulier voor hebben?? Of kan ik gewoon heen gaan en daar aanvragen. (dacht dat ik namelijk in verleden weleens werkgevers ‘verzoek’ moest hebben…)

Thx voor alle info. En vooral ook heel duidelijk!

sportieve groet,

Ronald

Ooooh! Nu is het duidelijk!! Thanks Paul! Ik dacht namelijk dat ik ergens downtown Vancouver het immigratiebureau moest zoeken! Maar het is gewoon op het vliegveld! thank god haha.

Hey Ronald,

Dat bewijs van goed gedrag kan je gewoon bij het gemeentehuis aanvragen. Je vult daar dan ter plekke een formulier in en de gemeente vraagt voor jou dan dat bewijsje aan (dat wordt allemaal in Berlijn geregeld). Je moet meteen voor dat bewijs betalen (30 euro man!!) en je krijgt een bonnentje mee:)

Dat declaration dinges vind ik ook maar vaag. Volgens mij hoef je het idd alleen maar knippen en plakken in Word en t dan uitprinten. Ik weet het anders ook niet! Weet jij het Paul?

groetjes Cindy

Hoi hoi

Idd gewoon knippen, plakken naar word, uitprinten ondertekenen en meesturen!
Idd ABSURD!!! dat je E30 moet neerleggen voor dat bewijs van goed gedrag!!!:unibrow: Maar goed met de postzegels naar Berlijn zijn dat de enige kosten dus t valt in totaal best mee ;)!

Er zit ook minimaal 1 immigratiebureau in de stad mocht die op t vliegveld nou niet open zijn (als je 's nachts aankomt) of daarmee wil wachten tot later kun je altijd daar terecht!

Groetjes Paul

OK, thx voor info.

als ik op website van Duitse ambassade kijk, stuur ik dit dus allemaal op:
The following documents have to be submitted:
[ul]
[li]completed form IMM1295, indicating that you wish to apply under the Working Holiday Program for The Netherlands[/li][li]2 passport photographs[/li][li]passport copy (page with personal data and passport validity only)[/li][li]declaration on sufficient funds and health insurance[/li][li]original clear Dutch police certificate/ certificate of good conduct[/ul]Had bemiddelingsburo gevraagd en die vragen volgens mij ruim 200 euro om deze aanvraag te doen… beetje apart… [/li]
De verklaring van goed gedrag is toch in het NLs? Of hebben ze speciale form. voor dit soort dingen?

Lijkt me verder niet heel moeilijk allemaal. Beetje fingers crossed en dan moet alles goed komen! :slight_smile:

Cindy heb jij al wat geregeld tav huisvesting? Of ga je gewoon heen en je ziet het allemaal wel?? Cindy jij wilde toch rond maart die kant op, als ik goed heb onthouden??

Paul hoe lang ga je nog in Vancouver blijven?

groetjes

Ronald

Hey Ronald,

Ja die dingen moet je allemaal opsturen!
Ik heb tav huisvesting nog niks gevonden, maar tis ook nog een beetje te vroeg daarvoor. Ik ben misschien van plan om een flatje te huren downtown Vancouver, wel duur maar heb missch al een huisgenootje gevonden. Ik wou in eerste instantie idd in maart gaan, maar heb nu besloten dat ik in januari vertrek, want maart duurt me te lang :stuck_out_tongue: en als het goed is zullen we die visum binnen een maand ontvangen dus waarom nog wachten?
Wanneer was jij van plan om daar heen te gaan?

groetjes Cindy

Hoi allemaal!

Ik ben van plan om begin augustus 2007 te vertrekken naar Canada.
Ben blij dat hier zoveel info staat, want met googelen alleen wordt je niet veel wijzer!
Vraagje:
Hoe doen jullie dat met bijv. een postadres? Begreep dat je SIN naar je wordt opgestuurd, maar wat nou als je nog niet weet waar je precies zult zijn?
Wat moet je verder allemaal nog regelen? (visum regel je hier, SIN dus bij 't immigratiebureau, maar hoe zit het met de rest?)

Ik heb idd ook zitten kijken naar Travel Active, maar volgens mij is het veel goedkoper om alles zelf te regelen en zo moeilijk zal het toch niet zijn?

Alvast bedankt!

Grtz. Nicoline

hoi hoi,

Verklaring van goed gedrag kun je gewoon opsturen zoals je die krijgt! (Kan me niet meer herinneren of ik die in t engels of nl’s heb gehad :wink: )

Idd ALS T GOED is!!! Dit was idd bij mij t geval, staar je hier niet blind op!! Heb ook verhalen gehoord dat t 2 mndn kan duren en vergeet ook niet dat n miniscuul foutje in je aanvraag er al snel insluipt en je dan opnieuw kan beginnen! Maar goed n positieve instelling is t halve werk :wink:
Vergeet ook niet: vergunning voor 2007 pas per 1 dec aanvragen!!!

Mijn vergunning loopt tot mei 2007 en zoals t er nu naar uitziet ga ik er alles om langer te blijven al dan niet forever! :slight_smile:

Idd absurd dat n bemiddeling bureau hier E200 voor vraagt:storm:

Groetjes,

Paul

Beste lotgenoten,

Ook ik ben aangestoken door het canada virus. Ben er inmiddels 4 maal geweest en wil nu ook voor een jaartje gaan. Alleen de procedure voor de visum-aanvraag is een beetje onduidelijk. Ik lees uit jullie reacties dat je op 1 dec. het formulier imm 1295 (application for a work permit made outside of canada) in dient te leveren plus pasfoto’s etc. Wat ik niet begrijp is dat het formulier aangeeft dat je eerst een werkgever moet vinden. Wie weet hier het fijne van?

Groetjes Ton

Even goed lezen op dit forum, dan vindt je de antwoorden.

En je had het berichtje ook geplaatst in de andere topic, daar had ik al antwoord gegeven op je vraag, maar je kan alles terug lezen hier in het Canada Forum!!

Groetjes!

Wat ik heb gedaan met m’n SIN; sinds mijn aanvraag ben ik verhuisd en ik had het de 1ste tijd toch niet nodig! Eerst lekker vakantie vieren! :slight_smile:
Toen ik eenmaal n baan had ben ik teruggegaan naar dat bureau en heb gewoon n nieuw pasje aangevraagd, je krijgt je nummer dan gelijk mee :thumbsup: Kost wel $10 maar goed.

Wat bedoel je met de rest regelen? Alle papieren heb je al, travel active regelt alleen n paar nachten in n hostel wat je ook zelf kunt boeken via t net! En voor de rest beloven ze alleen hulp bij t vinden van woonruimte en werk wat je heel makkelijk zelf kunt doen!
Naast dit alles zul je ook n bankrekening moeten openen! Gewoon bij n bank binnenlopen en n rekening openen, is allemaal zo geregeld! En n telefoon is ook wel handig, zeker als je gaat solliciteren! DIt werkt wel ff iets anders dan in NL! Je krijgt nl. n lokaal nummer en betaalt dus al snel roaming/long distance kosten! Je betaalt voor inkomende gesprekken en n abbonament kost je minimaal $20 p/m, pre-paid (pay as you go) kan ook natuurlijk ook (erg duur)!

Gr.

Paul

Heej Cindy,

haha je hebt gelijk dat je zo snel mogelijk gaat!! :wink: Hopen dat alles idd snel verloopt, ‘foutje’ sluipt er idd zo in…
Was zelf van plan einde rond zomer te gaan. Heb baan in onderwijs en is wel zo fair om schooljaar gewoon af te maken… misschien wel zo netjes…

Kinkt goed om down town wat te huren… msschien idd beetje prijzig, maar oke. Eerst maar ff visum aanvragen daarna zie ik wel weer verder…

Keep in touch!!

groetjes

Ronald

Beste mensen,

Ik ben zojuist naar de gemeente geweest voor het bewijs van goed gedrag. Daar vertelden ze mij dat ik de formulieren zelf in diende te vullen en daarna naar de ambassade moest opsturen. De ambassade dient het ingevuld terug te sturen met een bepaalde stempel. Daarna zal de gemeente het invullen.
Nu is mijn vraag; klopt dit? En naar welke ambassade dien ik het op te sturen? Ned. of Duitsland? En sturen zij het terug naar mij of naar de gemeente?
Alvast bedankt voor jullie tips.

Groetjes Ton

[quote=“Paulus, post:34, topic:25102”]

Wat ik heb gedaan met m’n SIN; sinds mijn aanvraag ben ik verhuisd en ik had het de 1ste tijd toch niet nodig! Eerst lekker vakantie vieren! :slight_smile:
Toen ik eenmaal n baan had ben ik teruggegaan naar dat bureau en heb gewoon n nieuw pasje aangevraagd, je krijgt je nummer dan gelijk mee :thumbsup: Kost wel $10 maar goed.

Dus als ik bijv in Canada al een vast adres heb kan ik dat adres dan gewoon bij het immigratiebureau opgeven? Dan sturen ze mijn SIN daarheen?

Nou Ton, dan moet je echt even terug naar je gemeentehuis gaan en vragen why the hell JIJ dat dient aan te vragen! Ik ben ook naar het gemeentehuis geweest (in Rdam) en daar hebben zij het voor mij meteen aangevraagd! Ik moest daar ter plekke dat formulier invullen en hoppa, zij stuurden het naar Duitsland! Binnen een week had ik dat goed-gedrag-formulier al binnen! Dus dat jij het zelf moet regelen is onterecht!!

Euhm… bijna :stuck_out_tongue: bij t immigratiebureau krijg je alleen n aanvraagform mee hierop staat waar je dit dan weer moet inleveren en dan kun je dat adres opgeven en dan sturen ze t binnen 6 wkn op

Haha, ik had t zelfde gedonder op t gemeentehuis! De regels hiervoor mbt n visa voor Canada zijn (nog niet zo heel lang geleden) gewijzigd!!! Ze moeten gewoon aangeven dat t n visa voor Canada betreft en that’s it! Laat ze maar bellen naar de betreffende afdeling van t ministerie van justitie (**Centraal Orgaan Verklaring Omtrent het Gedrag (COVOG) )

**SUC6
Gr.
Paul

Ik ga straks weer vrolijk terug naar de gemeente en hoop nu meer medewerking te krijgen.
Wederom bedankt.

Groetjes Ton