Ik ga februari/maart 2009 een jaar naar Canada met een WHP-visum . Ik wil beginnen met de eerste paar maanden in Vancouver te verblijven, daar een leuk baantje vinden, en een sociaal netwerk(je) opbouwen. Daarna wil ik wat meer gaan rondreizen.
Ik heb me al ingeschreven bij een reisbureau, Travel Active. Zij helpen met het verkrijgen van diverse papieren zoals het visum, verklaring van goed gedrag en een ticket.
Volgens mij heb ik alles redelijk onder controle, maar ik maak me alleen nog zorgen om huisversting. Wie kan mij tips geven met betrekking tot waar, hoe, wie en wat? Wat is de gemiddelde huur van een 1-persoonsappartement (of iets vergelijkbaars)? Is een aantal weken of een maand in een hostel verblijven een optie?
Ik heb er ontzettend veel zin in maar ik maak me af en toe hier wel zorgen om… Wie kan me helpen? :biggrin:
Ik ga precies hetzelfde doen maar vertrek 28 december a.s. al. Ik heb zelf voor de 1e week een hostel geboekt maar het zit er dik in dat ik wel langer in hostels zal moeten zitten aangezien ik toch eerst ergens werk wil hebben voordat ik naar huisvesting op zoek ga.
Daarnaast bieden hostels vaak ook wel korting als je langer in hetzelfde hostel verblijft. Zelf krijg ik bij mijn hostel bv. al 1 overnachting gratis wanneer ik 7 nachten boek. Natuurlijk kun je ook altijd proberen om gratis overnachtingen te regelen door wat bij te klussen in het hotel (schoonmaken, mensen inchecken e.d.).
Kijk eens op de website http://www.hostelz.com/ hier vind je veel hostels en kun je evt. achterhalen welke voordelen ze bieden voor langer verblijf of kun je zelf contact met ze opnemen om dit na te vragen.
V.w.b. zoeken naar huisvesting zou je eens op http://vancouver.en.craigslist.ca/ (vervolgens kopje ‘Housing’) kunnen kijken. Hier kun je iig een indicatie krijgen welk aanbod er is en een prijsindicatie opzoeken.
Zelf heb ik het idee dat je voor een 1-persoonsappartement moet rekenen op bedragen varierend tussen $500-$1000 en dan meestal wel met gedeelde keuken/douche.
Maar zoals gezegd, voor mijzelf is werk vinden mijn eerste prioriteit en dan woonruimte zoeken. Misschien zijn er betere mogelijkheden voor het vinden van woonruimte als je daar ter plaatse bent en kan ik daar over een tijdje meer over vertellen!
Een hoop dingen zijn inderdaad misschien nog onzeker voordat je aan iets dergelijks begint, maar dat maakt het allemaal ook wel weer spannend, toch?
Leuk, al die WHP-vragen rond deze tijd van het jaar. Ongeveer 12 maanden geleden had ik dezelfde zorgen. Ondertussen woon ik samen met mijn vriendin nu al 5 maanden in Vancouver, BC. Een prachtstad.
Wij zijn ook op de bonnevooi hierheen gekomen. Een hoop bagage en een reservering bij een HI-hostel voor de eerste week. Inderdaad, een goeie woonruimte vinden is niet makkelijk. Hostels zijn op de lange termijn best duur (50-90 dollar per nacht, reken maar uit op maandbasis), maar zolang je niets beters hebt, moet je wel. Helaas konden we ons hostel na 1 week niet meer bijboeken vanwege drukte. We hadden uiteraard nog niets anders gevonden, dus verhuisden we naar een ander hostel. Daarna naar een Guesthouse (en dat was een verademing na al die viezigheid) en tenslotte vonden we een superappartementje. Reken op minimaal 1 maand zoeken, tenzij je minder kritisch bent of bereid om meer te betalen. Meisjes hebben het makkelijker, evenals studenten.
We betalen nu 1000 dollar per maand en dat is een heel redelijke prijs. Rond de 700 euro. Om je een idee te geven. Inderdaad, Craislist.ca was onze redding in nood. Daarop staan honderden appartementen aangeboden. Toegang tot Internet is dan ook een MUST in deze beginfase.
Foto’s, verhalen en tips staan op onze website, www.canadABC.nl. Neem er gerust een kijkje en stel alle vragen die je dan nog hebt. Wij (mijn vriendin en ik) helpen je graag verder.
in het vier jaar van mijn opleiding moet ik verschilende stage’s lopen bij verschilende jachtbouwers/botenmakers,
ik ben al een tijdje hiermee bezig om een beetje te kijken welke landen ik naar toe wil gaan.
canada is een van die landen, canada is helaas niet zo waterrijk land, dus mijn vraag is heeft de plaats vancouver verschilende botenbouw bedrijven, als dat niet zo is, dan heeft het weinig zin om het plan verder te gaan uitwerken in vancouver.’
ps. het zal heel erg leuk zijn als het ook nog een nederlands bedrijf is
Canada heeft zeker veel water, je hebt de Atlantische Oceaan in het oosten en de Stille Oceaan in het westen en daar tussen in liggen nog een hele hoop grote meren en andere waterwegen. Dus boten worden hier heel veel gebruikt en dus ook gebouwd. Er zullen in Vancouver (en andere delen van Canada) wel genoeg boten makers/bouwers zijn.
dat is erg leuk om te horen en ik waardeer u werk heel erg.
ik ben gisteren gelijk een beetje begonnen om een plan op te zetten, daarnaast ben ik al een tijdje aan het googlen, maar helaas vond ik helemaal geen jachtbouw bedrijven die gevestigd zijn in Vancouver. maar even over het volgde,
hoe denk een gemiddelde Canadees over een jachtbouw stage jong die uit Nederland komt ?
daarnaast beheerst ik Engels/vaktermen matig, wordt dit denk U een groot struikelblok ?
het zo heel erg leuk zijn als ik met een Nederlands jachtbouwer in contact kan komen, maar hoe kan ik dit het beste aanpakken.
heel erg bedankt voor de moeite,
Met vriendelijke Groet Tim
ps heb je ook een WHP-visum nodig als je alleen stage gaat lopen ?
Ik zit momenteel een jaar in Canada op een WHP Visum. Mijn vriend heeft een baan gevonden in de huizenbouw. Er is hier in Canada er veel vraag naar mensen die met hun handen werken en ik denk dan ook dat je hier goed terecht zou kunnen. Nederlanders staan hier erg goed bekend. Natuurlijk zijn de technische woorden moeilijk in het engels, die kun je ook helemaal niet weten. Is hetzelfde in de huizenbouw, maar de mensen zijn hier echt bereid je te helpen en het je te leren.
Wat je echt mis hebt is dat er in Canada geen water is, Volgens mij is hier meer water dan waar dan ook. Ik zit in Kingston, Ontario. Dit ligt aan een meer dat bijna zo groot is als Nederland en zo zijn hier nog veeel meer en zelfs grotere meren. Plus dat het idd aan de ene kant aan de atlantische oceaan ligt en aan de andere kan aan de stille oceaan. Je ziet hier erg veel mensen die boten hebben en ook veel Yachtbuilders. Kijk bijvoorbeeld hier maar is: http://www.canoes-boats-builders.muskoka-ontario.com/
Hoe je het het beste kan aanpakken. Ik denk dat je ze vanuit Nederland al contacten. Het is vooral belangrijk wat je goed overkomt en kan laten zien of vertellen wat je allemaal al geleerd hebt en al kan. Ook dat je heel erg leergierig bent en snel nieuwe dingen opneemt en leert. Om een Nederlands bedrijf te vinden in de botenbouw lijkt me lastig, maar het is mogelijk. Er zijn hier ontzettend veel Nederlanders heb ik wel al gemerkt. Maar ook wel veel waarvan hun ouders uit NL kwamen en zij zelf geen NL meer spreken of een klein beetje. Wel heb je dan al gelijk een klik!
Nou ik hoop dat je hier wat aan hebt, als je nog meer vragen hebt, kom maar op!
heel erg bedankt voor de interessante informatie, en ik ga hier zeker weten wat mee doen.
ik heb al een paar avonden besteed aan dat Working Holiday Program, alleen ik heb de volgende vraag hierover, als ik bijvoorbeeld volgen jaar (december ) stage wil lopen in canada dan ben ik eigenlijk al te laat om alles te regelen (stage zoeken,Working Holiday Program aanvragen,slaapplaats zoeken enz) of niet ?
Ik denk dat als je nu begint met alles te regelen dat je zeker niet te laat bent. Wij hebben alles in een half jaar geregeld. Alleen geen baan, omdat we dat hier pas wilden gaan zoeken. Met een stage lijkt het me wat makkelijker van tevoren te regelen, omdat je natuurlijk heel gericht op zoek gaat naar een specifieke stageplek en omdat je daar ook een opleiding voor volgt. Het WHP visum was bij ons binnen 2 weken nadat we alle papieren verzonden hadden binnen. Je moet wel eerst ook een aantal weken wachten op het bewijs van goed gedrag, die je bij de gemeente aan moet vragen. Maar dat kost dus ook allemaal niet zoveel tijd.
Groetjes,
Sabina
Ps. Als je nu een WHP aanvraagt moet je in het jaar 2009 vertrekken, je kan het dan dus niet even uitstellen naar januari 2010, want dan moet je hem eind 2009 aanvragen.
Ps 2. Ik zit in Zuid-Ontario en ik denk dat hier veel kansen voor je liggen. Voor de rest van Canada weet ik het niet. Als je bijvoorbeeld naar Vancouver wil moet je toch nog wat meer onderzoeken hoe het daar zit
Heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg.
ik heb het voorgelegt aan mijn school en als het goed is krijg ik morgen te horen of ik goedkeuring heb,maar stiekem ga ik er vanuit dat ik dat krijg.
alleen ik heb nog een klein vraagje over WHP.
de stage periode begint rond december en is voor (rond) 17 weken.
ik ben dan met nieuwjaar nog steeds in canada. moet ik dan twee WHP aanvragen voor jaar 2009 en 1010 of gaat dit anders in werking.
je start in 2009 toch? dan vraag je nu zo snel mogelijk een whp aan voor 2009. Deze zal een jaar geldig zijn zodra je in Canada land. Dus als je in december 09 aankomt, mag je tot december '10 blijven.
om even meer duidelijk te scheppen, zodra je bent geland in canada dan gaat de WHP voor een jaar in. een voorbeeld: land op d.d 22-11-09 en vertrek op d.d 22-02-10. hiervoor heb ik dan gewoon 1 whp nodig van het jaar 2009.
heel erg bedankt alvast
Ik ben van plan om in het voorjaar can 2009 voor minimaal 6 maanden naar Canada te gaan.
Ik lees al jullie handige tips hieronder.
Wat me toch niet helemaal duidelijk is is hoe je aan werk komt.
Is het bijvoorbeeld makkelijk om in de horeca terecht te komen als ‘buitenlander’?
En zou zo’n dergelijke baan genoeg betalen om onderdak te kunnen betalen?
N WHP is inderdaad geldig voor n jaar en dat gaat in op het moment dat je deze krijgt, het maakt niet uit of dit n kalenderjaar overschrijdt.
Als je niet onmiddelijk werk hebt of eerst wat wil reizen/aclimatiseren; wacht met t ophalen van WHP totdat je inderddad werk hebt. Je kunt in Canada 6 maanden als toerist verblijven en dan je WHP ophalen en aansluitend n jaar blijven. @Lorza/marjan,
De horeca werkt hier heel anders dan in NL. Contact met gasten is hier heel wat intenser dan in NL, ook product kennis is hier heel belangrijk. Meer als t minimum loon hoef je niet te verwachten $8-$9 p/u, je tips lopen hier wel aardig op.
MBT huisvesting, n kamer in de betere delen van Vancouver zal je minimaal $500 p/m kosten. http://vancouver.en.craigslist.ca/ is zoals al gezegt de website voor banen/woonruimte.
Voor apparetement in de West-End is rondlopen de enige optie, alle apartementgebouwen hebben hun vrije appartementen bij de deur aangegeven.
Ah, dat is wel een goede tip. Ik was trouwens in de veronderstelling dat jeje WHP gewoon binnenkrijgt. Maar deze moet je ergens in Canada ophalen dus (met de aproval)?
Ik heb hem 2 weken geleden aan gevraagd, dus ik hoop hem snel te ontvangen.