Hallo,
Hoe gaat het als je 65 bent met je AOW?
Krijg je dat dan vanuit Nederland? Ben je dan ook verzekerd voor ziektekosten?
Ik heb er geen idee van.
We zijn nog niet 65 maar mijn man schiet al aardig op tegen de tijd dat we
naar Canada zullen vertrekken.
Wat zijn de voorwaarden als je 65 bent?
Via familie hereniging of een bepaald bedrag op de bank hebben?
Wordt je dan ook medisch gekeurd? Wanneer wordt je afgekeurd, als je een hartinfarct hebt gehad of ander ongemak?
Misschien dat iemand hier een antwoord op heeft?
Grtjs
In principe krijg je gewoon je AOW die je hebt opgebouwd zolang als je in Nederland hebt gewoond (dus zolang je premie hebt betaald). Voor elk jaar dat je geen premie hebt betaald wordt er 2% gekort op je AOW-uitkering. Onder bepaalde voorwaarden kun je, als je in het buitenland woont de premie voortzetten. De hoogte van de premie hangt af van je inkomsten die je in het buitenland hebt. Volgens mij moet je, mbt de ziektenkosten, je in Canada aanmelden bij Medicare (vgl ons oude ziekenfonds) en dan ben je verzekerd tegen ziekenhuisopnamen ed. Medicijnen en tandarts vallen dacht ik buiten de standaardverzekering. Tav pensioen geld overigens dat je zelf aktie moet ondernemen om eea uitgekeerd te krijgen. Voor inwoners buiten Nederland hebben de nederlands pensioenfondsen nl geen opsporingsplicht.
Het tweede gedeelte van je vraag begrijp ik niet goed. In z’n algemeenheid geld dat je als permanent resident aan een aantal voorwaarden moet voldoen (punten halen obv leeftijd, werkervaring, kennis van engels en frans en diploma’s om er een paar te noemen). Ook heb je een minimale hoeveelheid geld nodig maar dit is niet al te veel. Familiehereniging kan eea een stuk gemakkelijker maken (maar geld alleen voor familie in de 1e graad geloof ik). Medische keuring is volgens mij altijd een onderdeel van de procedure. Zelf heb ik diabetes maar dit vormde geen beletsel voor het aanvragen van een visum. Vwb hartaandoeningen ben ik niet op de hoogte.
Wat betreft de zorgverzekering: tandarts wordt inderdaad niet vergoed, medicijnen die op recept verkregen moeten worden worden meestal wel (soms deels) vergoed. Insuline e.d. voor diabetici wordt 100% vergoed. Ik neem aan dat hartpatiënten ook wel hun medicamenten vergoed krijgen.
Wat betreft de AOW die je vanuit Nederland krijgt, heeft hij gelijk. Hoe dit in Canada geregeld is, zal ik eens navragen.
/edit: hier alvast drie links (Wikipedia, maar toch):
Hallo Jurjen,
Weet je dat echt heel zeker dat diabetespatienten hun insuline volledig vergoed krijgen? Niet dat ik aan jouw kennis twijfel ofzo (integendeel als ik de info zie die jij doorgaans geeft) maar als as emigrant dacht ik inmiddels het nodige uitgezocht te hebben. Betekent voor mij nl goed nieuws voor mijn huishoudbudget. Hier in Nederland gebruik ik voor ca € 150 pm aan insuline dus me dunkt dat dat een kostenpost is om rekening mee te houden.
Rob, ik heb je even een privébericht gestuurd met meer details. Terug naar AOW en pensioenen.
/edit: @Joybea: O ja, mijn ‘eigen’ expert (vriendin) wist niet precies hoe alles zat met die pensioenen. Eerstvolgende keer zal ik navraag doen bij mijn schoonouders.
Belangrijk is dat je, bij emigratie op bijna-pensioenleeftijd, geheel afhankelijk bent van je AOW en pensioen vanuit Europa (geen idee hoe en wat je hebt opgebouwd in Nederland, Spanje en wellicht andere landen). Pas na 10 jaar in Canada kun je van een gedeeltelijke plaatselijke AOW gebruik maken (zie het betreffende Wikipedia-artikel Old Age Security).