Heb ik in het buitenland recht op aow?

**Heb ik in het buitenland recht op aow? **
Tot mijn 24e jaar heb ik in Nederland gewoond en gewerkt. Daarna ben ik naar Australië verhuisd. Ik heb wel van augustus 2002 tot augustus 2003 voor mijn firma in Nederland gewoond en gewerkt en ook mijn salaris via de Nederlandse vestiging betaald gekregen. Alle andere jaren heb ik mijn salarisstrook via mijn werkgever hier in Australië ontvangen. Ik ben geboren in 1953 en zou graag weten of ik, als ik 65 jaar (of 67) ben, recht heb op een gedeeltelijke aow-uitkering. Ik heb de Nederlandse nationaliteit behouden.

Antwoord:

**U hebt inderdaad gedeeltelijk recht op aow over de jaren die u in Nederland hebt gewoond en gewerkt. **
**Bij u is dat het geval over de periode totdat u op uw 24e naar het buitenland bent vertrokken. Ook hebt u recht op aow over de twaalf maanden in 2002 en 2003 die u in Nederland hebt gewerkt (mits er uiteraard aow-premie over uw loon is afgedragen). **
Uw aow wordt berekend over de periode van uw 15e tot uw 65e levensjaar. Elk jaar dat u niet in Nederland hebt doorgebracht, wordt u met 2% gekort op uw aow. Als u tot uw pensionering in het buitenland blijft wonen, hebt u dus in principe recht op 20% aow voor de in totaal tien jaar die u in Nederland bent geweest. **
Meer informatie kunt u vinden op de website van de Sociale Verzekeringsbank (www.svb.nl
). **

Bron: Telegraaf

Kees
het maakt niet uit of je nog Nederlander bent, ook als je inmiddels Australier bent heb je er recht op