Wonen en werken in het buitenland. Hoe zit dat financieel?

Beste reizigers en emigranten,

Reizen is geweldig! Helemaal om een tijd in het buitenland te wonen. Maar hoe zit dat financieel? Allemaal zaken waar je in eerste instantie niet veel zin in hebt om over na te denken. En toch… De consequenties kunnen nog best groot zijn.

AOW
Als je in Nederland woont, bouw je automatisch vanaf je 15e tot je pensioendatum AOW op. Daar hoef je niets voor te doen! Alleen, als je een tijd niet in Nederland woont, wordt de AOW met 2% gekort per jaar dat je hier niet woont. Bij 5 jaar buitenland scheelt dat al 10% (bij de huidige stand van de AOW zo’n € 1200 per jaar).

Pensioen
Ondanks het feit dat je vaak netto veel meer over houdt aan je salaris in het buitenland, moet je er goed om denken zelf een voorziening op te bouwen voor pensioen. Dit is namelijk niet vanzelfsprekend in het buitenland.

De oude dag is niet meteen het leukste onderwerp om over na te denken, maar hoe vroeger je begint met reserveren, hoe groter het effect van de lange termijn waarover je opbouwt. Wacht dus niet te lang met het uitstellen van een opbouw.

Hornbill
Hornbill is een onafhankelijk adviesbureau dat zich richt op financiële planning voor particulieren en ondernemers. Daarnaast adviseert Hornbill over de inrichting en afwikkeling van een nalatenschap en kunt u Hornbill inschakelen voor bewindvoering. Dit laatste kan interessant zijn als vorm van **zaakwaarneming **voor Nederlanders die hun financiën graag permanent in Nederland geregeld willen hebben.

De basis van alle financiële adviezen is het maken van een inventarisatie van wat er nu aanwezig is aan inkomen en vermogen en wat er in de toekomst verwacht kan worden. Deze gegevens worden ingevoerd in een financieel planningsprogramma. Wij noemen dit een financiële spiegel. Deze spiegel geeft direct inzicht in het budget voor de komende jaren en op welke momenten wellicht maatregelen genomen kunnen worden. Het maakt financiële planning gemakkelijke en inzichtelijk. Zo komt er duidelijk naar voren of er tekorten zijn in een oudedagsvoorziening.

Ik nodig jullie uit om te kijken naar mijn website. Mocht je vragen hebben, mail mij gerust.

Met vriendelijke groet,

Hornbill - Inzicht in financiën

Pieter Bas Schrieken