Over vier jaar (dan ben ik 55 jaar) willen wij de definitieve stap zetten om ons in Thailand te vestigen. Wij hebben inmiddels een huis in Noord Thailand gekocht.
Nu hoor ik tegenstrijdige berichten over het al dan niet door laten lopen van de AOW opbouw. Mijn vraag luidt dan ook, waar moet ik aan denken om een goede overweging te kunnen maken of ik wel of niet over tien jaar over mijn volledige AOW moet kunnen beschikken.
Bij voorbaat dank voor de tips, adviezen.
Kees W.
Voor ieder jaar dat je niet in Nederland woont krijg je 2% AOW minder.
Je kunt een vrijwillge AOW verzekering afsluiten bij de sociale verzekeringsbank, je betaalt dan 17,9 % over je inkomen aan premie of andere aanvullende maatregelen nemen. Je pensionfonds kan je hierover inlichten.
Aow ??? Het is maar de vraag of die in de toekomst nog doorgang zal gaan vinden.
Dank voor de reacties Mario en Ralfboot.
Weet je misschien ook Mario of ik ook 17,9 % moet betalen als ik een (post)adres heb in Nederland?
Het is een vrijwillige verzekering, dus je kiest er zelf voor, en is voor het geval je in het buitenland woont.
Indien je ingeschreven blijft staan in Nederland betaal je gewoon belasting, inclusief de sociale premief voor AOW en ziekenfonds. Vertrek je naar het buitenland en shcrijf je je uit, zoals je behoort te doen in dien je langer dan 8 maanden naar het buitenland gaat, dan betaal je dus geen sociale premies meer, alleen inkomsten belasting. Maar je moet dus zelf voor de oude dag en ziektekostenverzekering zorgen.