Wao en Thailand

hoe zit het als je permanent in de wao zit is emigratie dan mogelijk naar thailand
heb daar vriendin en wil er gaan wonen kan dat wil er graag meer over weten.
met vriendelijke groet frank.

Kan in principe niet, want Thailand is geen verdragsland voor WAO.
Zie
http://www.uwv.nl/particulieren/arbeidsongeschikt/uitkering-rechten-plichten/Wonen_in_het_buitenland/index.aspx

Hi steven,
kan wel NL heeft met Thailand (wet BEU) een verdrag met thailand je kan je AOW meenemen en bruto laten uitbetalen. Maar dan word je wel uitgeschreven in NL. Voor een WAO geld het zelfde…

Volgens de door mij opgevraagde gegevens kan men met een AOW en WAO
( de laatste met toestemming UWV ) je uitkering laten exporteren naar Thailand en bruto laten uitkeren.e bent dan wel uitgeschreven in NL. NL heeft een sociaal verdrag met Thailand gesloten.
( wet BEU ). uitkeringen vallen niet onder inkomen uit werk en ik heb begrepen dat je dan ook niet fiscaal door de Thaise overheid wordt belast.
Er zijn natuurlijk grenzen maar daar zou een Thaise fiscalist je meer over kunnen vertellen… Je vestigen als je boven de 50 bent kan…
informeer je bij de thaise Ambassade in Den Haag.
Succes JRK 1947

Neem contact op met het UWV…ligt aan je leeftijd en of je door een eventuele herkeuring heenkomt. je moet je wel laten uitschrijven in NL …en je particulier laten verzekeren voor je AOW anders loop je die voor een deel mis…je uitkering kan dan bruto worden verstrekt…hou er rekening mee dat je niet meer verzekerd( ziektekosten ) bent…ook daar moet je zelf voor zorgen…kan flink in het budget hakken…succes. JRK1947

Zou voor het uitschrijven wel eerst uitzoeken of een ziektekostenverzekering verkrijgbaar is zonder verregaande uitsluitingen vanwege reeds bestaande aandoeningen (WAO?).
Voor meer informatie: www.verzekereninthailand.nl

Nederland heeft een belastingverdrag met Thailand, geen ‘sociale zekerheid’ verdrag. AOW kan daarom wel, WAO in principe niet, zie de link die ik eerder gaf van UWV.

Ik zou dit maar heel goed uitzoeken op voorhand, de webinformatie van UWV is erg duidelijk: WAO meenemen kan niet.

Op voorhand heeeeel goed uitzoeken is niet onverstandig. Maar begrijpen waarom het UWV dat schrijft? Ik ken namelijk wel degelijk mensen die hier met toestemming heel het jaar rond verblijven met een WAO uitkering die netto wordt uitgekeerd.

Geen idee, ‘kanslozen’ misschien? Maar wat ze schrijven op het net is heel duidelijk, dus ik zou dit echt zwart op wit willen hebben voor ik vertrok.

Je kunt je WAO WEL meenemen:

http://bit.ly/lJuFoV

De link waarin staat dat dit NIET kan gaat over het OPBOUWEN van sociale uitkeringen. Dat kan dus enkel in die verdragslanden.

Uit genoemde link:
“In sommige landen kunt u een Ziektewet-, zwangerschaps- en bevallings-, WAO-, WIA-, WAZ-uitkering of Toeslag ontvangen. Nederland heeft hierover met een aantal landen afspraken gemaakt. Deze afspraken zijn voor elk land en voor elke uitkering anders. De afspraken zijn vastgelegd in een handhavingsverdrag.”
Hier staat duidelijk ontvangen, dus niet opbouwen. Voor de duidelijkheid, Thailand maakt geen onderdeel uit van deze verdragen.

Klopt, volgens deze link ook van UWV kan het wel.

Het UWV spreekt zichzelf dus tegen.

Ik neig ertoe, gezien ervaringen van anderen hier, dat het inderdaad kan, maar zou dit zwart op wit willen hebben voor ik vertrok.

De eerstegenoemde link gaat over wonen in buitenland, maar de link van verdragslanden op deze pagina gaat over opbouw van rechten, erg verwarrend dus.

Ik denk dus dat Lemon inderdaad gelijk heeft.

Ja en dat is niet door mijn genialiteit maar door de verwarrende manier waarop het UWV deze info op die website heeft geplaatst.

Kennelijk snappen ze het zelf niet helemaal, maar je kunt met WAO dus wel naar TH!

waarom nemen jullie geen contact op met het UWV afdeling buitenland…
Je wordt goed te woord gestaan…emigreren en WAO meenemen GEEN PROBLEEMEr emigreren tientallen mensen per jaar naar Thailand met behoud van WAO en AOW…het enige nadeel is het afsluiten van een particulieren ziektekosten verzekering…als je NL bent kan dat bij Ooms in den Haag ander ben je aangewezen op een lokale verz. maatschappij.
SVB…ook vragen wat je moet bij betalen als je gaat emigreren zodat je 100% AOW krijgt anders word je 2% gekort per jaar.
Als je wil werken in Thailand word het een ander verhaal…

Ik heb ooit gevraagd wat bijbetalen voor aow per jaar inhield, maar 514 euro!
Een schijntje dus voor wat je ervoor terugkrijgt.
Daarom blijf ik het vreemd vinden dus mocht er iemand toch iets anders van weten, graag…

ik heb 2 maal gevraagt en 2 maal een ander antwoord maar naar het schijnt gaat het om een percentage van je inkomen dus is het voor een ieder verschillend wat je moet betalen per jaar

Ik heb toen aangegeven dat ik niet ging werken.
Maar wellicht doel je dan op laatst verdiende loon (wat ik toch betwijfel).

ik heb begrepen dat bvb pensioen en rente van spaargeld -opbrengst van verhuur van huis in nl meetellen als inkomen

Van de site van de SVB:

Voor een vrijwillige verzekering betaalt u jaarlijks een premie. De premie is een percentage van uw inkomen in een jaar. Wij berekenen de premie over uw totale inkomen. Dat is uw inkomen uit Nederland plus uw inkomen in het buitenland. Er is een minimumpremie en een maximumpremie.
De regering bepaalt elk jaar het premiepercentage, de minimumpremie en de maximumpremie. De AOW-premie is in 2011 17,9% van uw inkomen.

Premies 2011PremieMinimumMaximumpremie AOW € 490€ 4.907
1 like

Ik wil ook graag emigeren naar Thailand. Ben er al een paar keer geweest. mijn Oom woont daar. Die is gepensioneerd. Maar ik heb WW-uitkering en dat wordt dan stopgezet volgens UWV. Dus ik heb dan jente inkomen. Ik zou wel graag in Thailand willen werken, maar ik ben 51 jaar en kom daar wellicht niet aan de slag. Lukt in Nederland al niet. Ben al anderhalf jaar aan het solliciteren. Wat kan ik nou het beste doen? Hebben jullie nog tips voor mij?
Groet Poek