Emigreren (retirement, kosten)

Ik snap er niet veel van, meeste topics gaan over hetzelfde maar zijn of incompleet of gaan over meer dan 1 persoon waardoor kosten toch al heel anders zijn.

Ik wordt over een tijdje 50 en ben nu aan het rekenen.
Ik heb gespaard en met huis verkoop zal ik op een bedrag tussen 600 a 800 euro per maand kunnen uitgeven.
Ik ben alleenstaande.

Wat mij nu onduidelijk is wat nu eigenlijk de benodigde minimale bedragen zijn.
Ik ga dus niet werken.
Dus heb ik geen inkomen, alleen spaarcenten.

Moet ik nu toch een bedrag per maand zien op te hoesten?
Ik wil dus niet werken.
Is het bedrag van ~15000 euro op de bank dan voldoende?
En als dat zo is… tot hoe lang moet dit geld beschikbaar blijven?
Het lijkt erop dat ik nooit van dat geld gebruik zal kunnen maken om dat altijd als backup op de bank moet blijven staan.

Kan iemand ook een schatting of onderdelen noemen mbt belasting en ziektekosten verzekering (minimaal)

Ik ben gezond en heb geen explosieve uitgaven in het verschiet.
Ook heb ik geen behoefte aan mega luxe.
Ik zie huurprijzen van ~ 12000 bath (230e) en hoewel dat een minimale betrekking is het is wel leefbaar en eenmaal daar kan ik altijd nog verder kijken.

Volgens mij staat het hier:

Retirement Extension Update
Friday, 21 September 2007

http://www.lawyer.th.com/National_Police_Office_Order_Oct_2006.pdf

7.21 Retirement
Each time of permission
shall be granted for a
period not exceeding 1
year.

(1) Foreigner shall obtains VISA for
temporary stay and,

(2) Shall not be younger than 50
years old and,

(3) Having evidence showing the
monthly income not less than
65,000 Baht or,

(4) Having the records of saving
money in the latest 3 months of
account book of any Bank in
Thailand not less than 800,000
Baht or,

(5) Having annual income
combined with the saving
money in the Bank not less than
800,000 Baht from on the date
submitting the application.

(6) Foreign national who enters the
Kingdom of Thailand before the
21st October 1998 and has been
permitted to stay in Thailand in
case retirement shall be applied
to the criterions as follows:-

(a) Person who has the age from 60
years old and have the certain
income, with the saving money
in the Bank not less than
200,000 year per year and show
the latest 3 months records of
the passbook, or have the
monthly income not less than
20,000 Baht.

(b) Person who has the age lower
than 60 years old but not less
than 55 years old who have the
certain income with the saving
money in the Bank not less than
500,000 Baht per year and
show the latest 3 months
records of the passbook, or
have the monthly income not
less than 50,000 Baht.

Is al veel over geschreven.
Boven de 50, jaarvisum, inkomen 65,000 Bath pmnd, of 800,000 bath opde bank.
Ga ik ervan uit dat je daar permanent wil blijven. Blijf je korter gelden die regels niet.
Het komt er op neer dat je een jaarinkomen moet hebben/aantoonbaar van 12x65000Bath is 780,000Bath let wel als je weer een jaar blijft moet je dus weer dat inkomen hebben.Wat ook kan is bijvoorbeeld de helft aan inkomen en an 400,000Bath op de bank.

Denk het ook.
Opvallend is dat de regel boven 60 afgeschaft lijkt te zijn waardoor je permanent 800000 op de bank moet hebben.
Das minder.

Heb je wellicht in het kort een aantal punten mbt vaste lasten?
Verplichte dingen zoals belasting en verzekering.
Zodat ik die kosten kan meenemen/opzoeken.
(Alles minimaal, heb nooit wat)

Opvallend is dat de regel boven 60 afgeschaft lijkt te zijn waardoor je permanent 800000 op de bank moet hebben.
Das minder.

Nee, niet juist, geldt alleen als je voor 21 Oktober 1998 naar Thailand bent gekomen, en dan hoed je minder opd e bank te hebben.

Belasing betaal je niet want je werkt niet zf.is hoe meer je betaald hoe hoger je lasten ga maar uit van min.4000Bath pmnd.Zoek is bij http://insurrance.thaivisa.com/ of Buppa. Verzekering voor huisarts tandarts ed. zou ik niet doen is goedkoop dus puur alleen zh kosten.Als je echt alleen van je spaargeld moet leven wordt het een moeilijke zaak.Hoop dat je niets mankeert wat daarvoor sluiten ze je uit.Dan zal je misschien nog vervoer moeten regelen. Scooter, maar je moet wel een motorrijbewijs hebben.Een scooter kost zo’n €700. Houd rek. met j brandstof kosten.
Electra water etc.gr.Joppe

>Nee, niet juist, geldt alleen als je voor 21 Oktober 1998 naar Thailand bent gekomen, en dan hoed je minder opd e bank te hebben.

?
Dat is dan toch ‘afgeschaft’ in de zin van nu emigreren.
Ik begrijp dat die regel voor anderen nog van toepassing is maar niet voor mij dus.
Dat betekent dat ik 800000 permanent op de bank moet hebben staan.
Per slot willen ze elk jaar weer een aanvraag van je zien.

Belasting:
Nou dat klinkt best positief dan.

Ik denk dat ik 600 a 800 per maand kan ophoesten.
Dus indien men toch nog een waarschuwing heeft…
Verzekeren zal ik nog wel eens bekijken, ooit wordt ik toch minder gezond niet…?

PS, ik zeg niet dat er geen topics over zijn maar dat ze vaak niet volledig zijn.
Dat is jammer.
Ook moet men heel goed uitkijken of er iets vergeten wordt waardoor de hele boel in duigen valt.

nomaals je moet 800,000bath op een Th.bank hebben of een inkomen van 65000Bath pmnd. en boven de 50 zijn wil je daar perm. verblijven. Dus alleen met een imkomen van €800 kan je het gewoon vergeten mits een vast bedrag op de bank waar bij verlenging van een jaar naar gevraagd wordt. Misschien een kennis die je dat kan lenen. Als ze het gezien hebben stort je het weer terug.

Nee, dat bedoel ik niet.
Ik heb dat geld wel.
Ik zal op dat moment iets van 100000 Euro hebben.
Maar mijn berekening is zo dat ik daar na 15 jaar 15000 van overhoud.
Dat kan te weinig zijn snap je?

Maar het verwondert mij dat die regeling zo strak is, wat heb ik in het jaar van overlijden aan zo veel geld?
Kan ik toch beter opmaken?
:slight_smile:

Ik maak tot aan mijn 65e liever nagenoeg al mijn geld op en dan mbv aow verder leven.

Toppie ik ga ook weg en houd er rekening mee dat je min.maal 4 soms 5%
rente vangt is ook inkomen wat in Th. niet belast wordt ook je aow bruto wordt netto.Mits ouder dan 50 jaar.Maar waarom zo’n haast er zijn nog andere wegen wat zonder verz. is Rus.roulette. Wel is aan het verkeer deelgenomen? En tegen mij is gezegd in het hospitaal, geen geld ga maar dood hier wordt gewoon betaald. Aardige man trouwens.Laat me weten waar je zit misschien zien we elkaar.Gr,Joppe

IK lees dit nu allemaal eens een beetje door, en ik begrijp dat iedereen naar thailand toe wil om er te gaan wonen.
IK OOK trouwens, mijn plan is om volgend jaar november die kant op te gaan, het zei voorgoed, of 6 maanden thailand, 6 maanden nederland etc. etc.
maar zoals me opvalt is iedereen nog zo gehaast (nederlands) bezig!
iedereen wil een onbepaalde verblijfsstatus hebben daar.
wat is het probleem om elke 3 maanden even naar het buitenland te gaan, en een nieuw stempeltje in je paspoort te halen?
je hebt daar toch alle tijd?
dan heb je niks geen probleem met hoeveel je op je bankrekening moet hebben staan…

Is ook zo maar wellicht willen we meer zekerheid…
Per slot kan men je de toegang weigeren.
Is maar net hoe de pet staat.
Ik denk dat de kosten ook wat hoger uitvallen.

wat IS gehaast?
Men zegt dat ze zo gehaast zijn, ik wil zelf stoppen met werken maar ik denk niet dat ik ‘gehaast’ ben.
Ik weet niet goed wat ze bedoelen…
Het is ook niet te vergelijken met op je luie gat zitten in een of ander exotisch land.
Sja, daar is geen haast nee.

Hoi, even een vraag, ik heb hetzelfde plan als jij, 6 maanden Thailand en in het laagseisoen van Thailand, 6 maanden Nederland. Mijn idee is om hier 6 maanden voor een uitzendburau te gaan werken. O, ja, ik kan (ik heb geluk) een werkvisum in Thailand krijgen. Maar heb jij je plan al wat beter uitgewerkt dan ik, was even benieuwd. Groetjes Debby.
En zijn er andere mensen die het op deze manier doen?

ik heb nog geen concrete plannen, ik ga over 5 weken een maand naar thailand, en ga kijken of hetgeen ik wil te realiseren is.
als ik terug kom wil ik van mijn baas weten (alleen erg moeilijk om bij hem te komen, allemaal secretaressen waar je eerst vorbij moet) of ik voor 6 maanden kan werken en 6 maanden vrij kan zijn, werken van mei t/m oktober.
een normaal bedrijf met zoveel werknemers die zomers vrij willen zijn zou een gat in de lucht springen en nog een bonus toe geven, maar van mijn direct leidingevende krijg ik te horen het kan niet, want het staat niet in de CAO.
gewoon oerstom!!
maar ja dat heb je met zo`n log bedrijf als de N.S.

Ik weet even niet of je het tegen mij had :slight_smile:
Maar concrete plannen hangen vooralsnog af van of ik thailand (of ander aziatisch land) wel zo leuk vind.

• dat ik financieel over ~ 7 jaar op orde ben om niet meer te hoeven werken.
    Mijn rekensom zegt dat ik een bepaald bedrag moet hebben om 50-65 ‘te overleven’.
    Vanaf 65e geldt aow (min 2% per niet gewerkt jaar)

Dit is nu mijn doel, ga binnen twee weken weg en dan ga ik hier en daar kijken wat de kosten zouden kunnen zijn en waar ik dan een leuk stekkie zou kunnen huren.
Dat is bonnefooi werk maar mag wel wat gestruktureerder.
Ofwel… ik moet nog wat browsen :slight_smile:

Hoi Joppe!!,

uit je verhaal begrijp ik dat je voor de huisarts en zikenhuis moet verzekeren.
de tandarts niet want die is gewoon goedkoop!!
maar je zegt dat er niets lich.met je moet gaan mankeren,anders aluiten ze je uit!!! wat bedoel je daarmee ik betaal toch iedere maand.
dus ben ik voor rond de 90 euro verzekerd en blijf je nog uitgesloten voor dingen.

wat ik wel weet wannee j ink geniet uit NL bijv door abp of aow etc dan ben je verplicht ziekenfonds verzekerd te zijn in nederland en t en dele kun je je dan bij verzekeren? weet jij of dit waar is?

frank

Voor je een ziektekosten verzekering afsluit onderga je een keuring en moet je ook allerlei gegevens verstrekken. Indien je reeds bij het afsluiten van de verzekering al een ziekte hebt, zullen ze die niet mee verzekeren. Heb je bijvoorbeeld al diabetes, dan zal de verzekering zeggen dat ze de kosten die met de diabetes te maken hebben niet zullen vergoeden. Krijg je na het afsluiten van de verzekering diabetes dan is er niets aan de hand.

Indien je echt uit Nederland vertrekt en je in Thailand vestigt dan ben je niet meer verplicht verzekerd voor het ziekenfonds. Je betaalt geen premie meer, maar zal dus zelf voor een verzekering moeten zorgen.
Blijf je in Nederland wonen en vertrek je slechts voor een aantal maanden per jaar naar Thailand dan blijf je wel gewoon in Nederland verzekerd en kun je volstaan met een reisverzekering.