Emigreren naar Thailand - vast inkomen als zekerheid

De zestig reeds voorbij en ik leef van een W.A.O uitkering.
Ik heb begrepen dat je 1.000.000 Bath moet meebrengen als je in Thailand permanent wil gaan wonen.
Is het hebben van een vast inkomen ( in de vorm van een uitkering )niet voldoende zekerheid. er blijft na aftrek van kosten netto 39.000 Bath over om van te leven en een flatje te betalen.
Vrijwillige verzekering is geregelt.
Indien iemand ervaring heeft of kennis van bovenstaande gaarne advies.

Aangezien je de 60 gepasseerd bent kan je op voor een retirement visum.
Als je op papier kan aantonen dat je inkomen hebt is 400.000 baht op een Thaise bankrekening niet nodig.
(Mocht je het wel op die manier doen moet het op een Thaise Bankrekening staan en moet je dat via je bankboekje kunnen bewijzen met een geschiedenis van 3 maanden.)

Let wel op dat je dan een non immigrant multiple entry 1 year neemt. Dan kan je ten minste in en uit wanneer je dat wilt. Je zult echter na maximaal 90 dagen altijd een rondje moeten maken bij de grens.

Als inkomen heb je genoeg. Je kan het natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt. Luxe kost geld, leven kost niet veel in Thailand.

Met vriendelike dank,
Robert

Met genoegen :wink:

Emanuel

Volgens mij zijn de regels als volgt:

• boven 50 jaar kom je in aanmerking vor een retirement visum
  • Thailand binnenkomen op een non-immigrant-O jaarvisum
  • 800.000 THB al minstens 3 maanden op een Thaise rekening
  • of een gegarandeerd inkomen/uitkering/pensioen van minimaal 65.000 THB per maand, op papier gelegaliseerd door de NL-ambassade in BKK.

Probleem is dat je doorgaans nog geen bankrekening hebt als je Thailand binnenkomt. Dat dus eerst regelen, geld overmaken en 3 maanden wachten voor aanvraag retirement visum, dat slechts maximaal loopt tot het einde van je non immigrant-O. In die periode moet je na 3 maanden na binnenkomst even het land uit met bijv. een visa-run.
Eenmaal in het bezit van het retirement visum hoef je het land niet meer uit, maar moet je je elke 3 maanden bij immigration melden.

Hallo,

Wat toevallig dat ik dit mag lezen, want ook ik ben bezig om voor
vele maanden naar thailand te willen, en wie weet ook wel voorgoed.
Ik heb ook een wao-uitkering en ben 58 jr.oud.
Hoe kan ik dit regelen, en hoe kom je aan een leuk appartementje
in Bangkok, wie heeft er tips voor mij.
Ik ben bij met alle info,
vriendelijke groet
bettie

Hallo,lezers
ik heb het bovenstaande gelezen en alles klopt.
Ben zelf al een 20 tal keren in Thailand geweest en ook ik wil daar mijn oude dag slijten,maar ik heb inmiddels al een appartementje gekocht en hier door veel ervaring opgedaan.
Bankrekening geopend en een leuk bedragje gespaard aldaar.
Wat het levens onderhoud betreft en je wilt onder en tussen de Thaien wonen zijn er zeer leuke en gezellige appartementjes te huur voor 600€ PER JAAR,let op deze moet je wel zelf inrichten,maar dat is geen vermogen.
Als je 55 jaar of ouder bent mag je onbeperkt in thailand verblijven wel met de nodige maat regelen zoals in boven genoemde stukjes staat vermeld,maar je hoeft inderdaad niet na 90 dagen het land meer uit maar even melden bij de immigratie dienst(jomtien in mijn geval).
Verder kan je van 900€(40.000Bath)een behoorlijk goed leven lijden daar in thailand als je maar gewoon blijft doen .
Veel sucses allemaal en misschien tot ziens onder de zon in Thailand.:vak02:GR rob

Beste Rob,

Dank voor je bericht, zou hier toch graag meer over willen
weten wat jij schrijft.
Waar en bij wie kun je appartementjes huren voor 600,00 euro
in het jaar, het bekleden is natuurlijk geen probleem.
Zou je mij hierover kunnen informeren.
bij voorbaat dank.

vr.gr. bettie

Beste Bettie,
ik kan je wel wat adresjes geven maar het lijkt mij beter om eerst wat foto‘s op te sturen zodar je kan zien of het iets voor je is.
Mijn email adres [EMAIL=“neung47@hotmail.com”]neung47@hotmail.com als je jou email adres door geeft kan ik je de foto‘s door sturen en kan je bekijken of het iets voor je is.
Als je niet alte hoge eisen stelt is in deze huisjes goed te leven ,vele buitenlanders die met een thai samen wonen zijn je voorgegaan.
Tot een volgende mail.
Gr rob:vak02:

:idea:hallo allemaal :zon02:

even een vraagje ?

ik ben 45 en mijn vriend is 43

wij hebben geregistreed partnerschap

en willen graag in thailand wonen

nadat we meerdere keren op vakantie geweest zijn

helemaal verkocht aan het prachtige land van de glimlach

graag zoveel mogelijk info

hebben nu paar panden in nederland , waarvan we een in verkoop

hebben nu, na verkoop hebben wij vrij vermogen van € 200000,00

en dan nog een pand wat wordt verhuurd en ook na verkoop nog eens

rond de € 160000,00 gaat opbrengen nu in verhuurde staat.

hoelang kan je hier van in thailand blijven en hoe gaat het in zijn werk met

huren voor welke periode: mnd /jaar. kopen?

zorgverzekering? belastingen betalen in Nederland of Thailand?

en spaargeld in thailand geeft wel of geen rente? en zoja hoeveel?

veel vragen maar willen graag zoveel mogelijk weten ook adressen enz

waar info te verkrijgen is omtrent het wel of niet permanent in thailand

te verblijven enz…:dag:

Hallo,Michael.
Ik heb je vragen lijst bekeken en kan je alleen advies geven wat IK in jou situatie zou doen.
Laat je vermogen in Nederland want hier vang je meer renten dan in Thailand(1%) 4-5% in nederland.
Probeer een pand te blijven verhuren zodat je toch nog een inkomen hebt en voor de rest van het kapitaal kan je in Thailand een redelijk tot goed bestaan hebben,als je niet al te gekke dingen gaat doen.
Verder zou ik een goede locatie uitzoeken waar je je op je gemak en thuis voelt.
Als je toch wilt kopen zou ik een condo aanraden(een huis is bijna onmogelijk)deze zijn vaak goed beveiligd (bewaking)voor als je in de toekomst toch weer voor een langere tijd terug wil naar holland.
Je kan natuurlijk ook eerst een jaar huren en de omgeving goed bekijken voor je echt overgaat tot kopen.
Ik verwijs je door naar Jomtien startpagina waar veel makelaars op zitten dan kan je een indruk krijgen van wat er allemaal tekoop /tehuur is.
Ook is er bij de Thaise ambasade een hoop informatie te krijgen was visa betreft er zijn er wel een stuk op 10.
Ik wens jullie veel sucses in de toekomst en als jullie meer willen weten mail me maar
[EMAIL=“neung47@hotmail.com”]neung47@hotmail.com
Gr rob

Alle eisen gesteld aan buitenlanders die langere tijd in Thailand willen wonen staan op deze site van het Thaise ministerie van Buitenlandse Zaken: http://www.mfa.go.th/web/2482.php?id=2493

Tegenwoordig moet je elk jaar dat je je “retirement visa” wilt verlengen een document van de Nederlandse ambassade overleggen waaruit blijkt dat je een inkomen hebt van tenminste Bt65.000 per maand.

ik heb 400.000 bath op een thaise rekening ( op persoonlijke titel )
wat is het minimum inkomen wat je moet hebben in Thailand…is een bruto uitkering AOW…of WAO voldoende…ben 64 en heb nu een WAO uitkering,
waar moet ik het aanvragen?? gaarne advies…bij voorbaat dank. JRK1947

400,000 is alleen genoeg als je met een Thaise getrouwd bent. Anders is het 800,000 op de bank of een inkomen van 65,000 per maand. Mocht de hoogte van je AOW uitkering afdoende zijn, dan krijg je na 65 wel een probleem met het vereiste inkomen voor het retirementvisum als je alleen AOW hebt.
Voor zorgverzekering zie www.verzekereninthailand.nl

misschien een domme vraag maar het maand inkomen is dat 65.000 bth bruto of netto want met de huidige koers rond de 42 voor 1 euro heb je een pensioen nodig als het netto is van € 1550,00 en dat lijkt mij nogal veel.

mvg. John.

en toch is het zo, dit zijn de eisen vd thaise overheid. als je getrouwd bent met een thai is het 40.000 baht.

Ik dacht dat als je als vrouw met een thai bent getrouwd dat alle inkomens eisen vervallen om het vreemder te maken.

1 like

Re Supee

Sedert 4 december 2008 is hetvolgende van kracht :
-gehuwd met Thaise
jaarinkomen bruto 480.000 thb middenkoers 13/9 11.644,32 euros
of banksaldo 400.000 thb 9.703,60
of combinatie van beiden tot 11.644,32 euros

-niet gehuwd met Thaise maar wel 50+
jaarinkomen bruto 780.000 thb 18.922,02 euros
of banksaldo 800.000 thb 19.407,20 euros
of combinatie van beiden tot 19.407,20 euros

Jaarinkomen kan uitkering zijn zoals pensioen maar ook andere inkomsten worden aanvaard.

1 like

Zou je mij dezelfde foto’s kunnen sturen Rob als ik je bericht lees waarin je positief reageert zal ik je mijn E-mailadres sturen naar je in het bericht gemelde hotmail adres
Groet Cees

OOooo Dat gaat over de reactie op het bericht van Bettie