Binnen een aantal jaren ga ik op pensioen en wil emigreren naar een zonnig land zoals Thailand, ik beschikken over een te besteden pensioen van 3.000 euro netto per maand. Eventueel als ik wat bijwerk (ik dien hiervoor enkel te beschikken over een goede internetaansluiting) kan ik hieraan nog 1.500 euro per maand toevoegen.
Wat kan ik met dit budget doen?
Hoeveel kost het om een kleine villa, goed gelegen met zwembad (eventueel in gesloten villapark) te huren? Wat bedragen ander kosten (elektriciteit, onderhoud zwembad, taksen, …)
Hoeveel kost een full time huishoudhulp (koken plus onderhoud villa)
Wat kost eten, restaurants, ontspanning, vervoer in vgl. met België
Zijn er interessante investeringsmogelijkheden of handelsmogelijkheden. Ruim budget is beschikbaar. Bedoeling is dat ik toch 1, 2 dagen per week de zaak zou managen, anders zou ik mij snel vervelen …
Voor pensionering in Thailand dien je 50 jaar of ouder te zijn en te beschiken over een inkomen van of 65,000 baht per maand of 800,000 op een Thaise bankrekening of een combinatie vn beide van in totaal 800,000 baht.
Werken via internet is in Thailand verboden, simpel weg omdat het verboden is zonder werkvergunning te werken en die krijg je alleen als je werkt voor een Thaise onderneming.
Van je budget kun je uitstekend leven in Thailand. Bedenk dat een gemiddelde Thai minder dan 10,000 baht per maand verdient. Een inkomen van 65,000 is echt zeer royaal en jij zit daar ruim boven.
Huur is sterk afhankelijk van de locatie. Maar met jouw inkomen zou ik me geen zorgen maken dat je wensen niet haalbaar zijn.
Mario bedankt voor je reactie.
Maar zou je ook wat richtprijzen kunnen geven (gewoon grootte orde…)
vb; voor 1 maand full time huishoudhulp
1 maand huur, 1 maand leven, vervoer…
hoe gaat het met de economie in Thailand? zijn er investeringsmogelijkheden?
Dank bij voorbaat
Huishoudelijke hulp reken op zo’n 8,000 baht. Huur is echt afhankelijk van je wensen en locatie, maar 20,000 per maand is een royaal bedrag. Daarnaast heb je electra, en dat is sterk afhankelijk van je aircon. Reken op 1000 baht per aircon en nog eens 500 baht aan overig electra.
Vervoer kost niet veel, eigen vervoer ook niet. (diesel kost momenteel 18 baht per liter).
Ik kan makkelijk leven van 20,000 baht exclusief huur, maar ik drink niet.
Wat Mario88 mailt over de Thai-visa is juist. Alleen moet je 2 zaken goed in het oog houden :
1)met een Retirement-visa mag je onder GEEN ENKEL bedinging werken.
2) Je 1ste jaarvisa kan je op de Thase Ambassade in je land bekomen en dan hier ten laatste 21 dagen voor deze vervalt een nieuwe aanvragen in Bangkok,als ok krijg je de eerste maal 90 dagen (lokaal 301 in het emigratiegebouw).
De emigratiedienst is een van de weinige diensten die eficient en streng werkt.
ik woon hier nu al bijna 3 jaar en huur voor 4850Bath per maand.
Emal mij gerust voor verdere inlichtingen (vereiste dokumenten, enz.) frankwostyn@hotmail.com
Het antwoord van ThFrank behoeft enige verduidelijking.
Je kunt ook een zogenaamd OA-visum aanvragen voor gepensioneeerden, maar daarvoor gelden extra strenge regels en het is niet nodig. Een gewoon non-O visum voor gepensioneerden is eenvoudiger en voldoende om je verblijf jaarlijks te verlengen.
De verlenging vraag je aan in de laaste 30 dagen van je toestemming om in Thailand te verblijven, in de laatste 2 weken is raadzaam voor als je documenten vergeet of nadere bewijsstukken moet overleggen.
De 21 dagen regeling geldt uitsluiten voor het omzetten van een visa exempt entry of een touristen visa naar een non-immigrant visa.
Wat betreft het werken als gepensioneerden. Om te mogen werken moet je beschikken over een werkvergunning van het Thaise arbeidsbureau. Sommige arbeidsbureaus geven tegenwoordig wel een werkvergunning af aan gepensioneerden, zoals bijvoorbeeld Bangkok, andere doen dit niet.
Een huis kopen in Thailand is geen probleem dat kan ik gemakkelijk betalen .
Ik ben 60 jaar mijn pensioen is maar 1200 euro per maand 54.000 bath dacht ik .
ik kan ook nog een som zetten van 800.000 bath op mijn thaise bankrekening .
ik drink niet en wil gewoon leven daar en een moto of kleine auto daar kopen .
Nu mijn vraag :
kan ik met 1200 euro of zoals gezegd 54.000 bath leven in Thailand .
hallo wij zijn John en Jenny en we willen ook in thailand gaan wonen ,voor +/- 8 maanden per jaar weet iemand waar ik een eenvoudig huisje ofzo kan huren in de buurt van hua hin hadden wij in gedachte we willen zo eerst even kijken hoe dat is graag info daarover
De meest gemakkelijke en goedkoopste manier is om eerst even te verblijven in een Guesthouse, scooter huren en dan even in het rond rijden en zoeken waar het bordje te huur/for rent hangt bij een huis, goede afspraken maken met de verhuurder en dan kan je meestal voor een zeer redelijke prijs wat huren.
Klopt Jan, zoals het reeds 100 maal op deze site geshreven is.
Hua Hin is gemakkelijk bereikbaar met de trein vanuit Bangkok (vertrek 17hr05 of 18hr…) ook per vliegtuig, het is er rustiger dan in Pattaya of Puhket (wat betreft het uitgangsleven toch) ook iets modainer (Vakantieoord van de Koning).
Huren (chao) is een lange tekst op het bord, kopen (su) is 3 letters, beiden gevolgt door een telefoonnummer.
Als jullie telkens ± 8 maand blijven is het beste etelkens een jaarvisa aan te vragen op de Thaise Ambassade in Nederland
Veel geluk
Voor de 100000000000ste maal OM ALLE MOEILIJKHEDEN TE VERMIJDEN NOOIT KOPEN.
De huurprijzen varieren sterk van oord tot oord (toeristisch…stad…dorp…) en van wat jullie willen. Ikzelf woon in een “village” (= gesloten huizengroep met 1 en de zelfde in en uitgang), in een 2 verdieping rijhuis (op een hoek dus iets meer grond) met airco in de hoofdslaapkamer en betaal 4800ThB huur. In Hua Hin zal dit voor een losstaand huis tussen de 15000 en de 20000 zijn. Je kan er ook kleine gemeubelde studio’s huren (prijs ?). Huur ook nooit via internet. Doe het maar zoals Jan schreef, zo vond ik ook het mijne.
Goetjes Fr5ank
Als jullie je plannen gaan verwezelijken dan zal je gaandeweg wel wijzer worden, huren is het simpelst zeker in het begin of altijd, aan kopen zitten allerlei constructie’s die nodig zijn om als buitenlander iets te kopen wat volgens de Thaise wet eigenlijk niet mogelijk is, ook al vaker besproken, maar waar slimme advocaten nog steeds raad mee weten. SUCCES :zon:
Ik ben 43 jaar en zou graag gaan rentenieren in Thailand (streek van Pataya), is dit mogelijk op mijn leeftijd?
Heb geld genoeg door verkoop van mijn eigendom. Iets kopen zou ik niet doen, enkel huren.
Wat moet je precies allemaal doen om je te vestigen in Thailand qua papierwerk bedoel ik dan?
Kan iemand mij helpen?
Gr Jack
Moet je teleurstellen.
Om een jaarvisa te krijgen, moet je ofwel :
- Boven de 50 zijn en gepensioenerrd met een maandinkomen van min. 65000B of 800000B op een Thaise bank of een combinatie van beide.
- Gehuwd zijn met een Thaise met een maandinkomen van 40000B of 400000B op een Thaise bank of een combinatie van beide.
- Over een werkvergunning beschikken (zie uitleg van Mario in een van de bovenstaande mailtjes).
Als je even op de Thaipagina van deze site rondneust vind je de bovenstaande uitleg in veelvoud terug.
MVG Frank
Je zou natuurlijk ook de tijd tot aan je “pensioen” (het jaar dat je 50 wordt) kunnen overbruggen met een ED-visa. Wij bieden ee cursus Thais aan met daaraan gekoppeld de mogelijkheid om een ED-visa te verkrijgen. Dit kun je 10 jaar rekken.
voor een nederlander is het bewijsbaar inkomen via een pensionfonds 45000 baht per maand minimum, de rest heeft Mario08 bijna gelijk. werken zonder vergunning is alltijd verboden. Maar met jou inkomen zit je erg royal in thailand en oef je geen zorgen te maken de prijs van een huis is erg afhankelijk van de plaats en omgeving wat de gek ervoor geeft mag je soms wel zeggen. Leeftijd retirement is nu 52 jaar. als je rustig je oude dag wilt genieten dan kun je binnenkort even kijken naar stichtingouderenzorg.nl deze zijn wij aan het voorbereiden voor een client en is voor oudere nederlanders bedoelt voor hun pension en is een goed onerbouwd project temniste uit juridische en financiele oogpunt , maar ik zie dat de website er nog niet opstaat zijn ze mee bezig. Het project zal dit jaar nog worden aangeboden.
[URL=“http://www.asmase.com”]