Ben net terug van een verblijf van bijna 3 maand in Kathu te Phuket.
Mijn ervaring is zeer positief geweest zeker gezien dit geen vakantie voor mij was maar eerder een overwintering in het altijd warme land.
Ivm de locale mensen heb ik ook een goede ervaring alleen als er over geld wordt gepraat kom je soms andere mensen tegen.
Had reeds op voorhand op internet een goedkope plaats gezocht om te wonen.
Maar gezien het hoogseizoen was moest ik meer betalen en niet wat er in de email was afgesproken.
Het leven is niet zo goedkoop als wij ons dat voorstellen want met 1000 euro per maand kom je er niet ver.
Ik heb dan ook zeker op mijn uitgaven moeten kijken en geen zotte dingen moeten doen.
Hoop dat ik er morgen terug kan gaan en er voor altijd kan verblijven.
maar dat je met 1000 euro pm in thailand niet ver komt klopt niet, ja als je elke avond gaat zuipen en uitgebreid uit eten gaat in dure restaurants dan red je het niet met 1000 euro. een thai kan leven van 7 a 8000 pm.
met de huidige lage koers is 1000 euro 45000 baht neem aan dat je ook op phuket een redelijk huis moet kunnen huren voor 10 a 15000 baht per maand dan hou je nog altijd 30 tot 35000 per maand over. is toch 1000 tot 1150 baht per dag nou daar kun je makkelijk van eten en drinken dacht ik zo weet eigenlijk wel zeker.
je kunt het in thailand zo duur maken als je wilt, maar veel mensen maken het duur omdat het goedkoop is en vele kleine bedragen worden uiteindelijk ook een groot bedrag. zie dit veel, oh dat biertje is maar 60 baht geef wel een rondje, oh dat t shirt is maar 150 baht doe er maar 5 ja en dan telt het op.
Als je in Belgie verblijft ga je toch ook iets drinken in het weekend.
Ik heb mijn uitgaven in Thailand bijgehouden en het duurste is natuurlijk bier en eten gaan.
Als je in de winkel je blikje uithaalt ben je natuurlijk goedkoper maar omdat ik er alleen verbleef had ik s’avonds wel nood aan een babbeltje met een of andere toerist.
ook het eten kan je niet zelfmaken omdat ik geen keuken op mijn studio had.Koken voor een persoon is duur!
je moet ook voor dagelijks vervoer zorgen en alle kleine dingen kosten nu eenmaal geld.
Niet alle thaise mensen verdienen 8000 bath en als dat zo is werken ze lange dagen en 7 op 7 en hebben zodoende geen tijd voor andere uitgaven.
Mijn broer woont al geruime tijd in Thailand en die doet geen zotte dingen, ook hij heeft min 1000 euro nodig voor te overleven.
Als je heel de dag niks doet, alleen water drinkt van de kraan, en zo goedkoop mogelijk eet, zie ik niet in waarom je nog leeft. zelf iemand in onze gevangenis heeft het beter dan.
maar toch had ik een fijne tijd in Phuket
nou ik ken vele buitenlanders hier op koh pha ngan die het makkelijk redden van 1000 euri’s pm en is goedkoop eten niet lekker ofzo het beste in thailand eet ik over het algemeen bij de street vendors.
koh pha ngan is duurder dan het vaste land kan ik je vertellen.
mijn mening is het moet makkelijk kunnen met 100 euri’s pm, maar ieder heeft zijn eigen levenstijl en motto.:zon02:
dus ook 1000 euro pm nodig.
je kunt goedkoper leven maar dan is het fijne er vanaf.
wij leven nu eenmaal met onze luxe, een biertje eens lekker anders eten enz.
ik heb ook goede ervaring met een keukentje langs de weg maar soms eet je in een restaurant toch iets speciaals maar dan niet in een toeristische plaats want daar is de keuken gericht op onze smaken.
elke dag denk ik waarom kan ik niet daarblijven, maar je hebt er nu eenmaal geld nodig voor te overleven.
Heb nog geen pensioen en rijk ben ik ook niet.
en een rijke thaise vrouw wilt geen buitenlander, want dat heb ik er al ondervonden.
Had gisteren nog spaghetti,street vendors gegeten voor 20 Bath,de dag ervoren had ik nog gaan eten in Pizza hut prijs voor de 2 personen 420bath!Zijn maar voorbeelden!Internetshops;10bath per 15 minuten,Ikzelf heb een internetshop gevonden waar veel kinderen komen,met als resultaat;je betaald daar 15bath per 1uur,wat wel een groot verschil is.zo kan ik nog uren doorgaan met vergelijkingen te maken(Laundry,hotels,openbaar vervoer etc…)Natuurlijk snap ik wel dat je de gezelschap opzoekt om een babbeltje te doen en een pintje te drinken maar,dan zal je moeten zien dat je de kosten van het eten en logement beperkt moeten houden!een vb;een guesthouse in Chiangmai;prijs per overnachting=350bath waar je voor deze prijs een deftige kamer+douche+air+tv hebt!Voor Hotels betaal je al minnimum 650bath voor deze faciliteiten.Probeer altijd eerst is goed rond te kijken voordat je ergens je intrek neemt.Conclusie:met 1000euro kom je goed toe per maand in Thailand!!gegroet:georgessiam.
:chin:1000 euro is wel heel veel geld per maand ongeveer 45000 bath
15000 bath huur is al veel heb je nog 30000 bath 1000 bath per dag is nog al wat lijkt me ruim voldoende of je moet de rijke toerist uit hangen dan is het zo op
succes
Vandaar dat de immigratie van Thailand deze regels aan ons opdringt als zijnde inkomensgrens p/m etc omdat ze weten waar we aan gewend zijn en dat in Thailand een rijk leven is, maar met minder is het prima te doen, welliswaar afhankelijk van waar je verblijft.
:chin: Daar zul je wel gelijk in hebben maar ik ben in Thailand vaak maar rond de 500bath per dag kwijt maar er zijn ook wel eens dagen dat het wat meer is dan 1000 bath
ps hoop snel weer terug te zijn:THAILAND:
Het is niet me niet aangelegen om gelijk te hebben, maar ik begrijp de post van de starter, je kan rond komen met 100 TBHT p/d maar dan is het leven op “Thaistyle” en niet op Farang Style :chin:.
ik woon al 10 jaar 6 mndn in holland en ongeveer 6 mndn in thailand; Chiang Mai.
de huur van de flat is 125 euro per mnd.
het schoolgeld van de kinderen van myn vriendin is 90 euro per mnd.
hier in de soi 2 thapae road= city view en verachai court wonen tientallen expats…
als je semi thais wil leven moet je nu in 2010 rekenen dat jij als FALANG een budget van euro 800 tot 1000 moet hebben.
OK ik begryp de verwarring ; de AOW in nederland is 800 euro dus 35.000 baatjes en daarvoor moet je in thailand academische opleiding hebben. (de thaise aow is 500 baht= ongeveer een tientje.
een arbeider zal verdienen 7000 bahtjes
een kantoorbediende of boekhouder 10.000
en in chiangmai moeten man en vrouw werken als ze kinderen op de middelbare school hebben.
Verklaar my eens ik bezit een simpele NOKIA mobile (1000 bahtjes) doch myn stiefdochter van 17 telefoneert met een apparaat van 5000 baht met camera, tv etc.
Ik koop myn electrische apperaten in Nederland by BLOKKER.
resume;
zyt ge een toerist (PHUKET< PATTAYA, de eilanden)
zyt ge toevallig reiziger
werkende in thailand (zeldzaam)
expat of pensionado.
Vergeet niet in een dorp kost een klein vry huis 25000 euro net zo duur als een automobiel.
Uw thaise partner zal NA het huisje vervolgens een auto willen.
RYKE thaise dames willen RYKE mannen, dat is zo in Kazakstan en in Belgie ook.
Dus als U een progressief/links sociaal kamerlid bent hebt u meer kansen dan een hard werkende bouwvakker by een van de vele aristocratische dames.
Voor allen die nog niet in thailand waren; de pryzen zyn de laatste tien jaren flink gestegen.
NIET rond komen met 1000 euro in Th.
Een kaakslag voor de mensen die er in Nl of Be moeten komen met 1400 euro pensioen.
Mijn partner en ik doen het hier gemakkelijk met 1040 euro en we betalen nog een wagen af. Natuurlijk kijken we uit waar en wat we inkopen.
Prijzen in Th flink gestegen ??? Het enige wat ik in 4 jaar merkte is 5 ThB meer in de meeste eetplaatsen. Brandstof en rijst was wereld wijd. Het waterverbruik is zelf gratis geworden.
MVG Frank
hoi.ik ben nu 3 maanden pattaya, heb een condo 4500 bht p/m komt er nog elecktr en water bij 1000 bht, bak mijn eitje met spek en zet mijn koffie zelf,kookplaatje op het terras gezet,savonds de markt op en haal daar eten met mijn vriendin 100 bht drink mijn biertje ga ook wel de bar in.zo af en toe,ik geniet volop dus, maar let goed op de prijzen en wat ik per dag uitgeef , dus zit ik rond de duizend bht per dag , is dus +/_ 700 euro p/m,met meisje goede afspraak (ken haar al langere tijd)10.000 p/m tel maar op dan zie je dat het kan voor duizend euro p/m, ik zeg niet dat je naar thailand moet gaan met duizend euro in de maand,houd rekening met extra kosten, een moterbike huren, een paar slippers die stuk gaan,een waterpistool kopen met songkran,een kookplaatje met koekepan maar het kan …:was:zelf doen 30bht laten doen 250bht
4500 huur condo
1000 water/elecktr
10.000 zakgeld meisje
30.000 30dagen
…
45500 bht totaal +/_ 1000 euro
ik weet niet op wat voor school de kinderen zitten, maar basis onderwijs,is in de duurste jaren van 12j tot 16j 30.000 bht p/j en kan in 2x betaald worden, ik denk dat je een beetje teveel betaald
Een Thai kan leven met 7000 Baht,maar heb je je al eens afgevraagd hoe?
Ik zie weinig westerlingen daar mee rond komen.Het wordt allemaal idyllisch voorgesteld,maar als je niet wezenlijk je levensstandaard wil verlagen,heb je 800-1000€ nodig.
Tenzij je je natuurlijk opsluit.
Waarom denk je dat zoveel expats nu panikeren met de koers van de €?
Vergeet je ziektekosten niet voor je familie en voor jezelf.Vlug enkele 10.000 baht per jaar.
Je wil ook je avonden op een aangename manier doorbrengen.En dat betekent hoegenaamd niet aan het zuipen slaan,maar buitenkomen kost geld.
Als je in Thailand wil wonen reken maar gerust aan 800-1000€,gewoon om te leven.En vergeet ook niet om een reserve aan te leggen om moeilijke tijden door te komen.
Als ik in Thailand zou moeten rondkomen met 700-800€,ben ik beter af hier.De meesten kennen Thailand alleen maar door reizen en zien alles door een roze bril.Er dag in dag uit leven laat je echter een ander beeld zien.Dat roze verdwijnt vlug.
Als je er geen familie hebt, loop je vlug het risico om te vereenzamen.
De huidige koers is op dit ogenblik ongeveer 41 baht/€.Maak dus maar een berekening naar beneden.Een tijdje terug nog 38.Zet je wel aan het denken.