Wonen in Thailand

Hallo allemaal,

een paar vragen over wonen in Thailand, zoeken en bladeren door het forum heeft ons al een schat aan informatie opgeleverd maar wat vraagjes blijven over.

Het levensonderhoud, daar worden diverse antwoorden op gegeven. De 1 zegt minimaal 2000 euro de ander zegt 800 euro. nu begrijp ik wel dat als je er een NL standaard op nahoudt dat het wat meer kost maar eea is niet duidelijk.

Dus vraag 1: ik ben met pensioen, 52 jaar oud en heb een inkomen van €1300. Kunnen we daar gemoedelijk van leven? Waar we NIET willen wonen zijn de diverse bekende badplaatsen, oftewel, niet vol gestampt met toeristen.
Ik wil elke dag lekker kunnen eten en op z’n tijd een pilsje drinken. De Thaise keuken is lekker dus een boterham met pindakaas is geen pre.

Vraag 2: het wonen. Wat ik al aangeven had is dat we niet willen leven in de toeristische gebieden. Dus wat meer naar het binnenland of aan het strand waar nog merendeels lokale bevolking woont. Wat kost gemiddeld een huis met wat ruimte erom heen. Ik begrijp dat het land erg groot is en dat de prijzen in noord of het midden van Thailand wat lager zullen liggen dan in de bekende badplaatsen.

Vraag 3: ziektekostenverzekering. Wat kost een ziektekostenverzekering gemiddeld? Mijn leeftijd is 52, nog steeds zonder gebreken :wink:

Vraag 4: huisdier. Is het mogelijk, gemakkelijk om een hond mee te nemen naar Thailand? Zoja, wat is de procedure en wie heeft er ervaring mee?

Ik weet wat de kosten zijn voor een verblijfsvisa, dus een rekening volstorten, etc.

Wij zijn niet gebonden aan NL, dus uitgeschreven zijn we daar al.

Alvast bedankt.

1300 Euro met 2 westerse personen zal naar mijn mening erg krapjes worden. Hou ook rekening met de visumeisen.

Ziektekosten: ga per persoon uit van een 25,000 Baht per jaar. En dat zal met het ouder worden steeds meer worden.

Wonen: sterk afhankelijk van het huis en regio natuurlijk, maar reken een 15,000 Baht voor een mooi huis met ruimte erom heen.

Hoi, bedankt. visumkosten/eisen zijn geen enkel probleem.

En dat wat je zegt €1300 per maand dat het erg krap zal worden, snap ik niet helemaal. De levensstandaard is wat lager dan in NL Wat zijn dan de kosten die het zo duur maken? Als je rekent dat je voor een paar euro goed kunt eten, dat het gas, stroom, etc ook niet de hoogste prijs zijn, wat is het dan wat het zo duur maakt? Nogmaals visumkosten zijn geen enkel probleem.

Steven heeft het niet over visum-kosten, maar over visum-eisen.
De visum eisen kunnen een minimum-inkomen eisen van Euro 1625 (retirement-visum) of Euro 1000 (marriage visum).
In plaats van deze inkomens eisen mag je ook een bank-saldo van resp. THB 800.000 of THB 400.000 aantonen.
In het geval van het retirement-visum mag je de bankrekening en het inkomen ook nog eens combineren.

Wat het zo duur maakt in Thailand?

• wonen inclusief electra, water, internet en kabeltv varieert van THB 10,000 - THB 25,000 voor normale standaard huisvesting
  • verzekeren, zoals Steven ook al zegt, moet je rekenen op een minimum van THB 25,000 per jaar/persoon, maar dan heb je ook eigenlijk niks. Een beetje respectabele EU-expat-verzekering komt al gauw op THB 70,000 per jaar/persoon.
  • vervoer: kan zo goedkoop of zo duur als je zelf wil, maar wil je een auto dan betaal je de hoofdprijs (ook 2e hands). Openbaar vervoer is goed te noemen en niet duur.
  • F&B: stap je veel of ben je een huismus…een wezenlijk verschil…financieel gezien. Houdt je van Westers eten en ga je het doen met Thais eten. Reken gemiddeld op een THB 10000 per maand voor eten en drinken (zonder stappen).

Thailand is met best veel dingen goedkoop, maar als je van plan bent om je Westerse levensstijl in Thailand voort te zetten, dan betaal je daar ook voor.