Verhuizen naar canada (voor werk man)

Hallo,

Mijn man heeft een baan aangeboden gekregen in Alberta West Canada.
Nu is nog niks zeker, maar ik zit al met zoveel vragen. Niet zozeer over het werk, want het is hetzelfde wat hij in nederland deed (slopen).
Het is zeer verleidelijk omdat hij daar omgerekend 30 euro per uur zal gaan verdienen. in de eerste instantie zal het voor twee jaar zijn, en als het ons bevalt mogen we blijven…

Maar over Alberta west canada.
Ik weet dat er engels word gesproken, en daar zal ik me ook prima mee redden…
Maar daar houd het mee op. Ik ben maar vast begonnen voor mijn rijbewijs, dat zal ik daar vast nodig hebben…

Ik heb veel vragen en ik weet niet of ik op de goede site en het goede forum zit, maar is stel ze toch in de hoop op wat antwoorden en evt. tips of site’s met meer info.

Hoe zijn de mensen daar?
is het eten een beetje hetzelfde?
klopt het dat de meeste mensen erg afgelegen van elkaar wonen?
is het wel een land om met een kind van 7 maanden naartoe te verhuizen?
Ga je terug in de tijd wanneer je naar canada gaat verhuizen?
hoe zit dat met verzekeringen enz. is dat daar een beetje hetzelfde als in NL?

ga zo maar door, zo heb ik nog heeel veel vraagjes maar eigenlijk zoek ik naar mensen die ook het roer hebben omgegooid en zijn verhuisd naar een vreemd land, weg van je familie, vrienden en alles wat zo vertrouwd is…
hoe is dat bevallen?

Het lijkt me een mooie kans maar aan de andere kant toch ook een beetje eng, ik heb nog nooit in een vliegtuig gezeten en ben gewend mijn familie elke dag te zien (wonen allemaal binnen 5 straten)… Ik weet dat ik me daar overheen kan zetten, ik kan tenslotte altijd nog terug.
Maar het is en blijft toch een hele grote stap.

groetjes Chantal

Beste Chantal,

Je moet eens gaan kijken op het CBB (Canada Bulletin Board). Dit is een forum opgesteld door en voor Nederlandse en Belgische emigranten. Hier vind je mensen die al jaren in Canada wonen, die er bezig zijn met het emigratie proces en die er nog aan moeten beginnen. Je kan kijken op:
http://canadabb.org/joo/index.php?option=com_smf&Itemid=29

Je kan hier gratis lid worden en je vragen stellen. Daar zullen heel wat mensen je verder kunnen helpen.

En ja Canada is een prachtig land om te wonen met vriendelijk en behulpzame mensen. Als je in kleinere dorpen woont dan kan het inderdaad zijn dat je wat verder af woont van je gebuur. Maar in de grotere dorpen en steden is het veel dichter bevolkt. Het eten is ongeveer hetzelfde als in Europa en je kan in de supermarkten toch meestal alle ingredienten/produkten vinden die je in NL ook kan vinden. En neen je gaat niet terug in de tijd, hier heb je alle voorzieningen zoals in West Europa. Het kan wel zijn dat je wat verder af woont van alle handige voorzieningen, maar dat heb je in NL in de kleine dorpjes ook.

Om met familie in contact te blijven kan je altijd via de computer met de webcam of e-mail en gewoon bellen met de telefoon gaat ook. Er zijn hier van die telefoon kaarten die je heel goedkope rates geven voor het bellen naar Europa.

Zo, ik hoop dat je verder nog wat meer info kan vinden!
Groetjes uit Vancouver (West Canada),
Ann :slight_smile:

Hoi Chantal!

Wat ontzettend gaaf dat je misschien gaat verhuizen. Canada is een prachtig land met hele vriendelijke en behulpzame mensen. Het weer aan de Westkust heeft veel overeenkomsten met Nederland (ook de negatieve weersinvloeden, helaas). Het is hier helemaal heel ‘Westers’. Je komt heus niet ineens in de rimboe terecht. OV is prima, supermarkten verkopen alles, gezondheidszorg is goed en criminaliteit is binnen de perken.
Voor zover ik weet gaan veel mensen juist bij elkaar in de grotere dorpen en steden wonen. Tussen die dorpen en steden zit wel vaak veel ruimte. In heel Canada wonen maar 2 keer zoveel mensen als in Nederland, terwijl het het een-na-grootste land ter wereld is. En toch heb ik laatst weer in de file gestaan. Om je een idee te geven :smiley:

Om informatie te vergaren zou ik veel surfen op weblogs en informatieve sites. Wereldwijzer is ook een goeie site, want hier kun je met gerichte vragen een heel eind komen (Ann75, hierboven is altijd heel behulpzaam geweest). Nu woon ik zelf ook in Canada en kan ik je zo goed als ik kan verder helpen. Ook wil ik je zeker even op mijn site wijzen, www.canadABC.nl. Daar heb ik allemaal informatie over emigratie, weertabellen, foto’s, links en adressen geplaatst, bedoeld voor mensen als jij die de basisinformatie zoeken.

Stel al je vragen. Hier, via mijn site, op andere fora. Het is de enige manier om echt achter de juiste antwoorden te komen. In mijn optiek mag je van geluk spreken dat je naar Canada ‘moet’. Het is fijn leven hier. Ik hoop dat het allemaal gaat lukken voor jullie.

Veel succes!

Ivo

Bedankt voor de reacties.

mijn schoonvader ging vroeger op visvakantie naar canada,
en heeft me zo’n beetje wijsgemaakt dat ik 20 jaar terug in de tijd zou gaan.
dat je op kilometers afstand van je buren in een houten huisje in het bos zou wonen,
en dat je tussen de hillbillies zou komen,
dat het een mooi land was en de mensen ook wel aardig…
maar hij gaf me het idee dat de buren tabakkauwende banjospelers waren…
Als jullie begrijpen wat ik bedoel, nu weet is dus wel beter!

Is het zo dat je alle apperatuur nieuw moet kopen (PC, wasmachine, magnetron)?
Ik dacht dat je gewoon alles kon aansluiten via een omvormer, maar mijn schoonvader vertelde me dat dit niet mogenlijk is en dat we alles opnieuw moeten aanschaffen…

Ik heb nu meer het idee dat hij gewoon niet wil dat we gaan en ons daarom vanalles probeerd wijs te maken, haha.

lang leve het internet. jullie hebben me aardig op weg geholpen!

nog even twee vraagjes,
kun je daar ook gewoon een zorgverzekering afsluiten (zoals unive in NL)?
En is dit niet 10 x zo duur als hier in NL?
Kun je in NL evengoed een ww verzekering aanhouden… Stel dat mijn man na een jaar bedankt word en we moeten terug, heb je dan recht op een ww-uitkering oid.?
Als we met z"n tweetjes waren zouden we allang weg zijn geweest, maar met een kleintje word alles een stuk minder onbezorgd.

groetjes chantal

Haha Chantal,

Ik denk dat je gelijk hebt over je schoonvader! :wink: Over je verzekering in Canada kan ik niet veel vertellen, maar verzekering in Canada zijn ook vrij goed. Als je man werk heeft in Canada dan is daar meestal een gezondheids verzekering bij inbegrepen. Dus er gaat een klein deel van het loon af voor de maandelijkse kosten van deze verzekering en dat is meestal niet veel.

Zo’n verzekering dekt meestal 100% voor medische kosten waar je niets voor moet betalen (dokters bezoeken, ziekenhuis verblijven, enzovoort) en 80% voor tandartskosten en dit dekt dan de hele familie. Het hangt er een beetje vanaf per werkgever. Maar meestal hebben ze toch goede ziekteverzekering. Dit is misschien iets wat je al kan navragen via het bedrijf. Je kan ook een prive verzekering afsluiten, maar die zijn meestal erg duur. Dus vraag zeker eens na bij je man zijn bedrijf of ze daar al iets over weten.

Ik hoop dat dit je wat verder kan helpen!
Groetjes,
Ann :slight_smile: