Interview: Voor de liefde naar Québec, Canada
Jurjen, Jurjenb, is forumbeheerder van het Canada forum op Wereldwijzer. In januari 2010 is hij naar het land van de maple leaf vertrokken om daar te wonen. Wat bewoog hem om naar Canada te verhuizen? Heeft hij er al spijt van, of is het een droom die werkelijkheid is geworden? Wereldwijzer vroeg het hem.
1. In welk land woon je op dit moment en sinds wanneer?
Ik ben in januari jl. naar Canada vertrokken. Québec om precies te zijn.
2. Wat is de reden geweest om naar Canada te verhuizen?
Mijn vriendin is Québecois en we hebben al ca. 2,5 jaar een relatie. Zoiets is lastig en uiteindelijk moet er iemand de oceaan oversteken om samen te kunnen zijn. Uit diverse praktische overwegingen (o.a. taal, werk, huisvesting en financiën) hebben we besloten dat ik naar Canada zou komen. Over een paar jaar kijken we of we wellicht niet een keer naar Nederland willen komen voor een langere tijd.
3. Welke voorbereidingen en formaliteiten heb je moeten regelen om in Canada te gaan wonen?
Op dit moment zit ik hier met een Working Holiday Program (een speciale reis- en werkvisum voor jongeren die een tussenjaar in Canada willen doen), welke zeer makkelijk te krijgen is. Bij aankomst hoef je alleen nog maar een SIN-nummer (het Canadese BSN- of sofinummer) te halen, wat ca. 10 minuten kosten en dan kun je aan de slag met werk zoeken. In Nederland heb ik echter nog een aantal verhuisdozen klaar staan om naar Canada te laten verschepen. Mijn ouders zullen ervoor zorgen dat ze uiteindelijk naar de haven worden gebracht.
De WHP is echter enkel voor de korte termijn. Canada heeft diverse mogelijkheden om voor langere tijd te verblijven of immigreren, maar het wordt niet al te gemakkelijk gemaakt. Gelukkig is het in mijn situatie een stuk makkelijker om een permanente verblijfsvergunning te krijgen vergeleken met anderen door iets dat heet ‘sponsoring’ van mijn vriendin. De grootste eis daar is dat we minstens een jaar onafgebroken moeten hebben samengewoond (en dat moet aan te tonen zijn) of we moeten getrouwd zijn. Als alles goed blijft gaan, zullen we komende zomer gaan trouwen. Eigenlijk hadden we dit al eerder kunnen doen, simpelweg voor de papierwinkel, maar uiteindelijk hebben we ervoor gekozen een bruiloft te organiseren waar we ook vanuit onze relatie compleet erachter kunnen staan. De WHP geeft ons hier ook extra ruimte om al iets langer samen te wonen. Ook de aanvraag voor de permanente verblijfsvergunning is een stuk heftiger. De papierwinkel zal dit keer vele malen groter zijn en er moet een compleet dossier aan bewijzen van onze relatie bijgevoegd worden. Die procedure zal ook meerdere maanden in beslag nemen.
4. Hoe bevalt het leven in Canada je tot nu toe?
Goed! In de twee jaar hiervoor heb ik hier in totaal al ca. 3 maanden doorgebracht, dus ik ken de stad al redelijk goed. Ook het appartement waar we wonen kende ik reeds als een tweede thuis, dus dat maakt de overgang des te makkelijker. Ik heb al diverse vrienden, de buren kennen mij, ik weet diverse goede restaurants en cafés te vinden en ben behoorlijk wegwijs in de omgeving. Tot nu toe ben ik alleen maar in de zomer en het voorjaar geweest, dus heb weinig kou in de binnenstad meegemaakt. Gelukkig was het een zeer gematigde winter dit jaar, zodat ik rustig kon wennen aan het klimaat. Ik ben al regelmatig druk bezig geweest met de sneeuwschuiver op ons paadje! Ook heb ik een aantal goede skigebieden gevonden, twee daarvan liggen binnen een uur rijden van mijn huis.
Links: De stad Quebec in de lente
Rechts: Een vrolijke Jurjen met sneeuwschoenen
5. Wat zijn je verwachtingen van het leven in Canada?
Op dit moment hoop ik vooral op korte termijn een baantje te vinden, al dan niet op projectbasis. Als theater- en evenemententechnicus is dit doorgaans geen probleem, maar ik moet nog vooral nog flink oefenen met Frans. Ook overweeg ik nog om een korte taalcursus te volgen. Sowieso verwacht ik voor komende zomer wel wat werk te vinden bij de zomerfestiviteiten die jaarlijks in de stad worden georganiseerd, maar ik hoop uiteraard ook iets te vinden voor in de tussentijd. Ook zijn mijn vrienden op de uitkijk voor iets interessants voor mij, wat ik natuurlijk geweldig waardeer. Ze geven soms mijn emailadres en telefoonnummer door, maar ik heb vooral gemerkt dat dit een land is van binnen komen lopen en jezelf voorstellen; open sollicitaties sturen heeft hier vrijwel geen zin. In algeheel opzicht verwacht hier wel een fantastische tijd tegemoet te gaan.
6. Wat is je leukste ervaring in Canada/met Canadezen tot nu toe geweest?
De provincie Québec wordt door andere Canadezen en Amerikanen nogal gemeden, puur vanwege de taalbarrière. ’s Zomers kom je dan ook maar weinig Engels tegen op straat (behalve in de tweetalige stad Montréal dan), hooguit wat backpackende jongeren of een paar toeristen die het toch aandurven. Wel komen er redelijk wat Fransozen vakantie vieren. Sowieso krijgen Europeanen hier redelijk wat aandacht, laat staan als Nederlander. Met het gebrekkige Frans val je natuurlijk snel door de mand en de meeste mensen zijn dan nieuwsgierig genoeg om door te vragen.
Mijn mooiste ervaringen zijn echter in de natuur. Het is zo’n enorm land (240 maal groter dan Nederland) en er woont maar een beperkt aantal mensen (33,5 miljoen). Vandaar dat er een overvloed is aan ongerepte natuur. Zo gebeurde het dat we in 2008 op vakantie waren in de provincie en we over een slingerweggetje langs de Saguenay-rivier reden, toen er ineens een jonge bruine beer de straat overstak. Ik moest een noodstop maken om het diertje niet aan te rijden. De beer zelf leek niet zo heel erg geïnteresseerd en liep door alsof er niets aan de hand was. Het is prachtig om te zien hoe de dieren niet gewend zijn aan mensen en dus niet bang voor ons zijn. De ouders van mijn vriendin wonen ook ergens redelijk afgelegen aan een meer, midden in de natuur. Je kunt daar dan ook regelmatig herten tegenkomen, de bevers zien bouwen aan hun dam, fotosessies houden van ondeugende eekhoorns, etc. Geweldige ervaringen zijn dat!
7. Zijn er grote verschillen tussen in Nederland wonen en in Canada wonen?
Canada is een ontwikkeld land met een prima levensstandaard. Naast de extremen die het landklimaat laat zien, de grotere afstanden die je moet afleggen en de uitgestrekte natuur, zul je als toerist niet veel inhoudelijke verschillen tegenkomen. De verschillen komen pas veel meer aan het licht als je er gaat wonen. Zo is de verkoop van wijn en sterke drank volledig in handen van de provinciale overheid en zul je dus flink moeten betalen voor een fles drank. Zelfs de winkels die de hele nacht open zijn, mogen maar tot 23:00 uur alcohol verkopen. Bars en discotheken mogen nog wel iets langer doorgaan, maar ook daar is een streng overheidsbeleid.
Op het gebied van technologie lopen ze hier nog iets achter op Europa. Zo worden veel betalingen nog gedaan via postcheques en is internetbankieren nog echt iets exotisch (het bestaat wel, maar wordt niet echt gebruikt voor overschrijvingen). Bankieren zelf is trouwens over het algemeen een stuk duurder: je betaalt niet alleen voor een rekening, maar ook voor losse onderdelen: pakketten met aantallen transacties, hulp aan de balie, internetbankieren, pinpasgebruik, etc. Op het gebied van internet en mobiele telefonie zijn er een aantal monopolieposities, waardoor ook die kosten tamelijk hoog liggen. Datalimieten op de ADSL zijn hier ook nog heel normaal, net zoals betalen voor een voicemailfuncie en zelfs kunnen zien welk nummer jouw probeert te bellen voor je mobiele telefoon. Op zich allemaal dingen waar goed mee te leven valt, maar ze doen je toch wel even achter de oren krabben als je dit hoort.
Het enige dat nieuw voor mij echt wennen is, is de winter. Eind januari zijn we te voet aan een feestje gegaan: op zich ‘slechts’ -20°C, maar met de harde wind was de gevoelstemperatuur tussen de -30 en -40°C. Dat is echt koud!
Links: Een natuurlijke beverdam
Rechts: Brrr… koud! IJs op de ramen
8. Hoe verloopt je integratie met de plaatselijke bevolking?
Zeer goed! Mijn Frans gaat steeds beter, vrienden en kennissen maken mij graag wegwijs of nemen mij mee naar ‘die hippe tent’, vakgenoten vertellen mij graag hoe het hier eraan toegaat en ik weet vrijwel alle buurten en grote straten van de stad wel te vinden. Het komt zelfs al voor dat ik plekken weet te vinden, die mijn vriendin niet kent! Op het moment ben ik nog druk aan het zoeken naar een baan. Een degelijke Franstalige versie van mijn cv ligt inmiddels klaar en ik win nog wat advies in over hoe ik het beste mijzelf kan introduceren (Canada kent immers een eigen cultuur van gewoonten bij sollicitatiegesprekken).
9. Wat zijn de grootste cultuurverschillen tussen beide landen?
Men is veel minder gehaast, wat er onlosmakelijk voor zorgt dat de sfeer heel relaxt is. Daarnaast zijn de mensen veel wereldser georiënteerd dan de Amerikanen, een vergelijking die vaak wordt gemaakt. Desondanks delen ze toch wel veel gewoonten met hun zuiderburen. Zo zijn er meer feestjes volgens het ‘American picknick’ principe (neem zelf eten en drinken mee, zet alles op een grote tafel en iedereen deelt alles met elkaar), zijn er toch flink meer fastfoodketens aanwezig, zien de huizen er toch zeer Amerikaans uit (al vinden ze het zelf zeer Europees) en rijdt iedereen rond in veel te grote auto’s. Ook de strenge winter zorgt er voor dat mensen veel meer op zichzelf zijn in de koudere maanden, maar heeft ook als gevolg dat men in de zomers dubbel zo vrolijk is. Dat is te merken aan de vele evenementen en openluchtconcerten die er worden georganiseerd. Wat dat betref hoef je je nooit te vervelen in de zomer.
10. Denk je gemakkelijk werk te kunnen vinden in Canada?
Tot nu toe valt het best tegen. Op internet staan er in ieder geval nauwelijks vacatures voor licht- en geluidstechnici en open sollicitaties (al dan niet via de email) belanden standaard op een (virtuele) grote stapel die periodiek in de prullenbak belandt. Daarnaast ben ik ook nog bezig mijn scriptie af te schrijven, dus ik kan nog geen diploma tonen. Daarnaast werken theaters veel met uitzendkrachten van de vakbond, maar het plaatselijke kantoor is onbereikbaar voor informatie.
11. Denk je dat je Canada nog zult verlaten voor een ander land?
Nog geen idee. Voorlopig zit ik nog met een tijdelijk visum en moet officieel na een jaar weer terug naar Nederland. Als alles goed gaat, ga ik wel door voor de permanente verblijfsvergunning. Als dat ook lukt, zullen we voorlopig in Canada blijven. Wel een dikke kans dat we over meerdere jaren samen naar Nederland verhuizen, daar een nieuw bestaan opbouwen en kijken hoe lang we het daar volhouden. Op het moment heb ik nog geen verlangens om in totaal andere landen te gaan wonen.
12. Waar moeten mensen die in Canada gaan wonen rekening mee houden? Heb je advies voor hen?
Canada is een prachtig en kwalitatief goed land om te gaan wonen, dus een prima keuze. Zoals eigenlijk voor alle landen geldt: bedenk echter goed waar je je wilt gaan vestigen. Charmes en eerste indrukken kunnen soms bedrieglijk zijn. Zorg dat je voldoende tijd op jouw beoogde plek heb doorgebracht in zowel zomer als winter. Al die sneeuw is prachtig om te zien en men gaat er veel beter mee om dan in Nederland, maar ze kan ook vervelende situaties opleveren. Kom ook in contact met de lokale bevolking; zij is de beste informatiebron die er is!
Links bij dit artikel: