Trouwen met een Canadese partner (in Canada)

Hoi allemaal.

Ik ga eind dit jaar trouwen met mijn verloofde uit Canada :slight_smile: De trouwerij zal in het buitenland plaatsvinden, waarna we meteen naar Canada vertrekken. Nu heb ik vernomen dat ik als een visitor naar Canada zal moeten en zo dan meteen de permanent residentship kan aanvragen. Nou heb ik hieromtrent een aantal vragen:

vraag: Hoe lang duurt zoiets en kan ik gewoon in Canada blijven wanneer mijn aanvraag in behandeling is of zal ik terug naar Nederland moeten?
vraag: kan ik mijn Nederlandse nationaliteit behouden als ik naar Canada emigreer?
vraag: aangezien ik naar Ontario emigreer, heb ik gelezen dat ik de eerste drie maanden dat ik daar verblijf niet verzekerd zal zijn wat betreft ziektekosten. Kan iemand mij vertellen wat ik hier het beste voor kan doen?

Help aub :unsure:

First things first: Gefeliciteerd !

Ik ben ook eens gestrict door een Canadeze al is het het er door prive aangelegenheden nooit van gekomen.

Volgens mij werkt de bureaucratie in Canada net als hier, en neemt het dus enige tijd in beslag voordat jij je permanent in Canada mag vestigen. Ik meen ook dat je -omdat je met een Canadees/eze trouwt- je aan een aan een aantal voorwaarden niet hoeft te voldoen, zoals werk en inkomen en kun je je ook direct in Canada vestigen.
Ik weet niet of je je Nederlandse nationaliteit kunt behouden, maar ik denk van wel. Hier zou je eens met het Canadeze consulaat contact op moeten nemen. Zit in Berlijn geloof ik.
Op je vraag van die ziektekosten kan ik geen antwoord geven. Ik weet het simpelweg niet. Kan je verloofde daar geen antwoord op geven ?

Ik heb dringend behoefte nodig aan informatie. Binnenkort wenst ik ook in het huwelijk te treden met een canadees. Ik kom er net vandaan en rond 15 aug wens ik terug te vliegen.

Vragen:
Welke documenten zijn er nodig?
Waar kan ik alle nodige informatie krijgen (richtlijnen/handleiding) betreft trouwen met een Canadees in Canada?
Horen de documenten hier vertaalt te worden in het Engels of kan dat allemaal in Canada

Ik ben een Nederlandse die woonachtig is in Belgie.

HELP HELP!!!

TROUWEN MET EEN CANADEES BELANGRIJKE INFORMATIE!

Ook ik ben met een Canadees getrouwd en woon nu in het prachtige Nova Scotia het gaat als volgt : je hebt een automatisch toeristenvisum voor 6 maanden gedurende die zes maanden moet je een verzoek indienen voor permanent resident. Je hebt aardig wat nodig vanuit Nederland
1 bewijs van goed gedrag ( internationaal en aanvragen op gemeentehuis)
2 geboortebewijs (internationaal)
3 trouwakte ( internationaal)
4 bewijs van echtscheiding ( in geval tweede huwelijk)
5 fotos van jullie samen in de verkeringstijd 6 fotos van de huwelijksplechtigheid
7 als er kinderen in het spel zijn moet je me even e mailen want dat is een verhaal apart!
8 eenmaal hier moet je landings rechten betalen nu $ 1500 dollar
9 een emigratieadvocaat neemt je het meeste werk uit handen maar kost je $ 3500 dollar ( inclusief landings rechten)
10 je moet een medische keuring ondergaan ( kan ook in Canada veeeeeeel goedkoper dan in Nederland)
11 je mag een jaar niet werken of naar school gaan
12 je moet dus genoeg geld hebben om het uit te zingen
13 daarna heb je een werkvergunning voor een jaar $ 150 dollar
14 je Canadese partner moet in staat zijn je te sponsoren = baan en/of inkomen want je krijgt geen ww uitkering
15 je moet heel veel geduld hebben want ik heb na twee jaar nog steeds geen voorlopige verblijfsvergunning ookal zegt men dat het zo`n 8 maanden duurt en kan het land dus niet verlaten want dan kan ik niet meer terug maar de wet sinds 1 februari is gewijzigd en zegt nu dat ze partners niet mogen scheiden tijdens de aanvraagprocedure dus dat is mooi

Verder is het hier fantastisch en als jullie denken aan Nova Scotia kan ik misschien verder helpen zij zoeken actief naar nieuwe immigranten

BELANGRIJK BEPAALDE BEROEPEN WORDEN METEEN BINNENGELATEN WEGENS EEN TEKORT groetjes Stella en Brian

Hallo Stella en Brian. Ook ik ben van plan binnenkort met een Canadese te gaan trouwen. Momenteel woon ik nog in Nederland en heb nog niets aangevraagd. Maar als ik jullie goed begrepen heb begint de hele procedure dus eigenlijk met de verloving en de daaropvolgende trouwpartij met de bijbehorende foto’s. En pas daarna moet een visum aangevraagd worden en begint de hele papiermolen langzaam op gang te komen. Heb ik dat zo goed begrepen?
Ik heb ook ergens op een website gelezen dat Nederland is geplaatst op een lijst van landen waar je geen visum nodig heb om Canada binnen te komen. Dus je gaat naar Canada, je gaat verloven en daarna trouwen en dan vraag je je visum van drie maanden aan. Wat je dan wel al bij je moet hebben is je birth certificate en je testimonial of good conduct. Klopt dit zo’n beetje?

Je mag met je NL paspoort zoal 6 mnd in Canada verblijven

ik was ook met een Canadese getrouwd
wij trouwde in las vegas ik wooonde toen nog in NL
later dat jr naar Canada verhuisd en gelijk emmigratie proces gestart
en nee niet met zo n emmigratie advocaat kom op man kan je zelf toch wel ook
na tien maanden had ik me perminent residentship
deed medische onderzoek in canada
en over al die dingen die ik las eerder hier sorry maar enigste wat ik meenam was een uitreksel uit geboorte register gewoon de nederlandse niks vertaald of wat dan ook
heb toen een criminal check up gedaan bij de RCMP
ik had ook niks bij me van iets met goed gedrag
wel foto s op sturen van je trouwen moest wel
ik had nog een zoontje in NL
maar me ex wou hem niet medisch laten keuren in NL dus zeiden ze in canada alleen dat hij nooit kon emmigreren zijn ze bang dat tie latere leeftijd ziek word en een duurde operatie nodig heeft
ja als of ze dat in nederland niet kunnen uitvoeren maar ok
als je tattoo s heb moet je ook een aids test ondergaan
dat was het wel zo n beetje
ik reed die 10 maanden gewoon op me nederlandse rijbewijs
oh ja en het allermooiste van trouwen met een canadese is als je nou 3 jr perminentresident bent kun je dus ook een canadese paspoort aanvragen altijd makkelijk
als je gewoon emmigreerd met je nederlandse gezin kan je dat ook wel doen maar verlies je je nederlandse nationaliteit
en met een canadese getrouwd zijn kan je dus een dual citizenship hebben
daarom heel veel nederlanders blijven lekker perminent resident zodat ze later nog recht op pensioen hebben

Hallo,
Ik ben zelf ook getrouwd met een Canadees, en we verhuizen 15 mei naar Canada. Ik wordt gesponsord door mijn man, en het eerste deel van de vergunningaanvraag is al goedgekeurd. We weten ook al zeker dat het 2e deel wordt goedgekeurd, omdat aanvragen gebaseerd op sponsorship by husband niet worden geweigerd.
Je krijgt dan direct permanent immigrant status en na 3 jaar kun je je citizenship aanvragen.
De kosten van deze vergunning waren in totaal (met documenten en medische keuring etc.) ongeveer 1500 euro.
Als iemand vragen heeft vraag maar.
Groetjes.

Hallo,

Even een vraagje,
Ik ben van plan om van 28-12 tot 31-05 naar Canada (saskatchewan) te gaan, naar mijn verloofde. Wij willen daar in de periode van 5 maanden ook gaan trouwen. Moeten wij daarvoor toestemming krijgen of aanvragen. Of mogen Nederlanders daar gewoon in het huwelijk treden volgens de Canadese wetgeving?

Groetjes
Marjon

Hoi Marjon,

Ja jij kan gewoon trouwen met een Canadees, je moet enkel zorgen dat je je paspoort meeneemt als je zo’n marriage license gaat ophalen. Wil je trouwen omdat je in Canada wil blijven of er naartoe wil verhuizen?

Tegenwoordig kan je ook je permanent resident status aanvragen nadat je 1 jaar of langer hebt samengewoont met een Canadees en dit kan aantonen. Dit heb ik namelijk gedaan, ik heb na 6 maanden in Canada te zijn als toerist mijn toeristen visum laten verlengen voor nog eens 6 maanden. Dit kreeg ik zonder problemen en op dat moment zijn we begonnen met de aanvraag als “Common-law partner”. Dit was wel in het jaar 2000, ik weet niet of het veel veranderd is…maar dat denk ik niet. Ik was wel toerist voor 1 jaar en nog wat totdat ik mijn werkvisum kreeg nadat de aanvraag gestart was. Ik wou dit even laten weten ter informatie. Wij zijn uiteindelijk in 2005 getrouwd en ik moest enkel een identificatie bewijs meebrengen met mijn officiele naam erop.

Veel succes ermee!
Groetjes uit Vancouver,
Ann :slight_smile:

Hallo mensen ik ga op 6 juni trouwen met een canadees, de bruiloft wordt wel hier gehouden, maar eigenlijk zijn we al in december in canada voor de wet getrouwd!Wij vinden dit veel makkelijker in verband met emmigratie. Maar jah ik moet wel zeggen ik word er gek van. Al die papieren, medishe onderzoeken en nog zoooveeel meer. Ik kom zelf uit Nijmegen en ik kan hier niet een pasfotos maken die daar goedgekeurd worden en is mij verteld dat ik daarvoor helemaal naar den haag moet reizen!!! Klopt dat?? weet iemand daar iets van ???dan hoor ik graag wat terug van jullie…groetjes…

Ik hoop ook binnenkort met een Canadese te trouwen. ik ben net terug van Canada (B.C. woont ze) en hebben besloten te trouwen. Alleen ja al het geregel lijkt eerst zo overweldigend. Maar ik begrijp dat het allemaal wel meevalt?
Je kunt gewoon als tourist voor 6 maand naar Canada (B.C.). En tijdens die 6 maand trouwen en dan een permanent residentship aanvragen om uiteindelijk citizenship te krijgen? Is dat geen sneaky achteraf weggetje of maas in de wet? Of is dat gewoon een 100% legitieme manier?

En hoe zit dat met verzekeren in B.C.? Kan ik mij wel verzekeren al van af het begin dat ik daar woon? Of ook eerst een periode geen verzekering?
Zei zal dan mijn spouse zijn en mij onderhouden. Maar er is ook veel cash werk in Canada begreep ik van haar.

En weet iemand iets over je huisdier meebrengen (hond)?
Ik heb besloten mijn fiat stilo op voorhand te verkopen, gezien daar geen of nauwlijks fiat dealers/garages zijn.

En je kunt alles in Canada afwachten? je hoeft niet terug naar Nederland?

Dankje,
Kaj.

Hoi Kaj,

Ik vrees dat het niet zo makkelijk is als jij hier beschrijft. Zie wat Ann schrijft.
De aanvraag voor PR duurt een tijdje en als je 6 mnd er op zitten, dan moet je het land verlaten getrouwd of niet getrouwd.
Ze hebben die regel al een hele tijd geleden aangepast.
Ik zou het allemaal eerst eens goed uitzoeken voor je vertrekt. Er zijn verschillende mogelijkheden die je kan bekijken.
Succes!

@nneke

Hoi Kaj.,

Je kan inderdaad 6 maanden als toerist naar Canada komen en daarna kan je dit nog eens voor 6 maanden laten verlengen. Als jullie trouwen in de eerste 6 maanden en je permanent resident aanvraag zo snel mogelijk kan opsturen dan denk ik niet dat je problemen gaat hebben. Je doet de aanvraag “In Canada” en eens als je “in process” bent, meestal een 2-3 maanden nadat je aanvraag is ingestuurd mag je in Canada blijven totdat je ze een beslissing hebben genomen en moet je niet terug naar Nederland. Je zal waarschijnlijk je toeristen visum telkens moeten verlengen, maar zolang je kan bewijzen dat je “in process” bent voor je permanent resident status is dat geen probleem. Je moet altijd wel een reden opgeven waarom je langer wil blijven en het feit dat je de procedure doorgaat voor permanent resident is dan voldoende.

Eens als je je permanent resident status hebt (dit kan gerust een jaar tot anderhalf jaar duren na dat je aanvraag “in process” is) moet je nog 3 jaar wachten voordat je Canadian Citizen kan worden. Maar eens als je je permanent resident status hebt mag je voor je hele leven in Canada blijven en een Canadian Citizen worden is niet verplicht.

Let op met het werken als je toerist bent. Als Immigration Canada erachter komt dat je werkt met een toeristen visum dan zouden ze het wel eens wat moeilijker kunnen maken voor jou, het is maar dat je het weet en je bent beter af om gewoon te wachten. Normaal gezien krijg je na enkele maanden van je aanvraag een bericht dat je een werkvisum mag aanvragen…of stuur gewoon een aanvraag voor een werkvisum mee met de aanvraag van je “permanent resident”. Zo krijg je meestal nog sneller een werkvisum.

Je hond kan zeker mee, maar ik zou die misschien pas achteraf laten overkomen als dat mogelijk is.

Voor een verzekering zal het ook wel lukken, meestal kan je als “spouse” bij je partner op de verzekering. Maar neem toch misschien nog maar een verzekering mee vanuit NL. En anders kan je hier ook wel een verzekering afsluiten. Deze kosten wel wat. Ik had in het begin geen verzekering hier, maar ik had wel World Wide Assistance via mijn verzekering in Belgie. Dus in noodgevallen kon ik daar wel op rekening, ik heb het gelukkig nooit nodig gehad.

Zo, ik hoop dat je daar wat aan hebt!
Groetjes,
Ann :slight_smile:

Nog even wat de hond betreft, wij hebben onze honden meteen meegenomen. Wij kwam hier in eerste instantie als toerist. Ze doen daar niet vervelend over, zolang je niets zegt over permanent blijven. Je moet wel zorgen dat je hond op tijd alle entingen en een keuring heeft gehad (krijg je een soort van paspoort voor, van je dierenarts).

Als je opzoek gaat naar een kennel voor je hond te vervoeren, kan ik je Markplaats aanraden, daar hebben wij die van ons ook gekocht, dat scheelt een boel geld.
Let wel, elke vliegmaatschappij heeft zo zijn regels, dus als je weet met wie je gaat vliegen, bekijk hun regels eerst op internet.

En nog een tip, geef je hond geen kalmeringsmiddelen. Dit omdat het altijd koeler is in het ruim en de hond dan meer warmte verliest en dus onderkoelt kan raken.

dankje wel.
daar heb ik zeker wel wat aan.
Ik denk dat het afwachten in nederland, en gelijk met een perminent residentship een werkvisa aanvragen, het beste zal zijn. we hebben nog wel even de tijd.
en dan kan de hond ook gelijk zonder problemen mee.
en al die immigratiebureaus zijn vast overbodige luxe. gewoon de papieren invullen en op de bus doen…

kaj

Zorg dat je iig alles goed hebt gelezen.

Een werkvergunning kan je niet zomaar aanvragen, daar moet je een job offer voor hebben. Maar dat kan je allemaal vinden op internet.

Hoi Anneke en Kaj,

Als je een aanvraag indient voor “permanent resident” op basis van “common-law” partner of “spouse” dan mag je wel zo’n aanvraag voor een werkvisum meesturen en heb je geen job offer nodig. Je krijgt dan een “open werkvisum” en mag voor eender wie werken.

Ik kreeg 3 maanden nadat ik mijn aanvraag voor permanent resident had ingestuurd op basis van “common-law” een bericht dat ik een werkvisum mocht aanvragen als ik dat nog niet gedaan heb. Dus ik had die aanvraag voor een werkvisum ook kunnen opsturen met mijn permanent resident aanvraag. Dit is wel alleen het geval als je je aanvraag voor permanent reisdent doet “In CANADA”. Ik denk niet dat het hetzelfde werkt vanuit Nederland en ik vrees dat je dan veel lang zal moeten wachten.

Mijn aanvraag was opgestuurd in september 2002, de procedure was in gang gezet ergens in oktober 2002, ik mocht een werkvisum aanvragen in januari 2003 en heb uiteindelijk mijn permanent resident status gekregen in januari 2004. Dat is lang genoeg en als je het dan vanuit NL aanvraagt dan kan het nog langer duren, maar als je dat niet erg vindt dan is dat geen probleem.

Groetjes,
Ann :slight_smile:

Lijkt het je niet slimmer eerst je leven een beetje op orde te krijgen voor je gaat trouwen?

Bedankt Ann, dat wist ik niet. Zo zie je maar, ik kan nog veel leren.
Ik weet ook dat ze de regels ook steeds weer aanpassen, dus het loont altijd om alles eerst goed na te kijken voor je stappen gaat ondernemen.

zo slim was ik al. mijn leven is al een tijdje op orde;)
vandaar dat ik met haar dit besloten hebben nu.