Ik zal ronduit eerlijk zijn; ik ben bang!
Ik heb Canada voor de eerste maal betreden anderhalf jaar geleden en verbleef er voor twee weken. No questions asked … ik was toerist en had een retourtje.
Vlak na mijn thuiskomst heb ik een aanvraag voor het WHP gedaan en dat was binnen enkele weken goedgekeurd. Mijn job opgezegd, verzekering aangegaan etc … dus 3 maanden later stond ik terug in Canada.
Deze keer moest ik wel naar immigration op de luchthaven aangezien ze het nummer van het WHP moesten ingeven en het papiertje in mijn paspoort vastmaken. Enkele standaard vraagjes en het was in orde. Welcome to Canada.
Door persoonlijke redenen ben ik geduurde mijn jaar legaal verblijf in Canada twee maal naar huis gevlogen ( voor 2 weken en 1 week), telkens bij binnenkomst in luchthaven geen probleem. Ze bekijken mijn working holiday visa en ik kan doorlopen. Netjes Canada verlaten toen de expiry date dichterbij kwam.
Maar nu … ik wil terug en ik ga ook terug! Vliegtuigticket is geboekt. Hier komt de angst. Tussen de laatste keer dat ik Canada verliet (einde WHP)en de dag dat ik terug in de luchthaven zal staan, zit nog geen maand.
Mijn vriendin is Canadian Citizin (van geboorte) en ik wil bij haar zijn. Het idee is om indien ik toegelaten wordt (hopelijk voor 6 maanden), te trouwen en een PR application in te dienen.
Ik ben zo bang niet toegelaten te worden. Ik beschik over genoeg financiele fondsen (zal een engelse verklaring in de bank laten maken) en heb geen intentie om te werken. Ik begrijp dat CIC wil dat je het land ook terug zal verlaten, daarom heb ik een retourtje van iets minder dan 6 maanden. Ik heb geen job in Europa en geen huis of appartement (woon bij mijn ouders) dus daar kan ik niets van bewijzen.
Ik wil eerlijk zijn tegen de customs agent, of zou dit mijn kansen verknoeien?
Ik ga dus telkens naar dezelfde luchthaven en ookal heeft niemand mij daar ooit “verkeerd” behandeld, ik besef dat ik wel heel vaak kom en ga. Tijdens de geldigheid van het WHP konden ze niets zeggen, maar nu … ?
Enige steun of wijze raad is welkom!
Ondertussen zit ik hier aan de computer in Canada, dus alles is vlot verlopen … hieronder heb ik enkele vraagjes mbt Permanent Resident (common-law) geschreven, mocht iemand een antwoord hebben …