Canada te vaak binnenkomen?

Ik zal ronduit eerlijk zijn; ik ben bang!

Ik heb Canada voor de eerste maal betreden anderhalf jaar geleden en verbleef er voor twee weken. No questions asked … ik was toerist en had een retourtje.

Vlak na mijn thuiskomst heb ik een aanvraag voor het WHP gedaan en dat was binnen enkele weken goedgekeurd. Mijn job opgezegd, verzekering aangegaan etc … dus 3 maanden later stond ik terug in Canada.

Deze keer moest ik wel naar immigration op de luchthaven aangezien ze het nummer van het WHP moesten ingeven en het papiertje in mijn paspoort vastmaken. Enkele standaard vraagjes en het was in orde. Welcome to Canada.

Door persoonlijke redenen ben ik geduurde mijn jaar legaal verblijf in Canada twee maal naar huis gevlogen ( voor 2 weken en 1 week), telkens bij binnenkomst in luchthaven geen probleem. Ze bekijken mijn working holiday visa en ik kan doorlopen. Netjes Canada verlaten toen de expiry date dichterbij kwam.

Maar nu … ik wil terug en ik ga ook terug! Vliegtuigticket is geboekt. Hier komt de angst. Tussen de laatste keer dat ik Canada verliet (einde WHP)en de dag dat ik terug in de luchthaven zal staan, zit nog geen maand.

Mijn vriendin is Canadian Citizin (van geboorte) en ik wil bij haar zijn. Het idee is om indien ik toegelaten wordt (hopelijk voor 6 maanden), te trouwen en een PR application in te dienen.

Ik ben zo bang niet toegelaten te worden. Ik beschik over genoeg financiele fondsen (zal een engelse verklaring in de bank laten maken) en heb geen intentie om te werken. Ik begrijp dat CIC wil dat je het land ook terug zal verlaten, daarom heb ik een retourtje van iets minder dan 6 maanden. Ik heb geen job in Europa en geen huis of appartement (woon bij mijn ouders) dus daar kan ik niets van bewijzen.

Ik wil eerlijk zijn tegen de customs agent, of zou dit mijn kansen verknoeien?

Ik ga dus telkens naar dezelfde luchthaven en ookal heeft niemand mij daar ooit “verkeerd” behandeld, ik besef dat ik wel heel vaak kom en ga. Tijdens de geldigheid van het WHP konden ze niets zeggen, maar nu … ?

Enige steun of wijze raad is welkom!

Ondertussen zit ik hier aan de computer in Canada, dus alles is vlot verlopen … hieronder heb ik enkele vraagjes mbt Permanent Resident (common-law) geschreven, mocht iemand een antwoord hebben …

Ik zie het probleem niet zo. Je houdt je netjes aan alle regels, je hebt niets te verbergen, waarom zouden ze je dan niet Canada binnenlaten? Er zijn zoveel mensen die het land regelmatig in en uitgaan vanwege relaties, familie e.d.
Je kunt hooguit wat andere of misschien extra vragen krijgen bij de doune omdat je nu met een andere reden en zonder WHP visum het land binnen gaat maar je overtreedt nog steeds geen regels dus ik zie geen reden waarom ze je niet zouden toelaten…

Juist wanneer je niet eerlijk bent tegen customs loop je kans je kansen te verknoeien :wink:

Cavok, dank je! Bemoeidigende woorden geven wel geen garantie, maar toch zeer fijn om te lezen dat er inderdaad niet echt reden is om mij druk te maken. Wat jij typt, is wat mijn hart ook zegt, maar het hele “oversteken” van een grens is toch angstaanjagend voor mij. Ik (en vast meerdere mensen met mij) heb al heel wat -soms schrijnende- toestanden gezien terwijl ik bij immigration stond.

Ik ben op engelstalige fora beginnen lezen over mensen die Canada binnenkomen om bij hun partner te zijn. Het blijkt dat een ettelijk percentage toch geen toegang verleend wordt, aangezien Canadian Customs dit ook kan bezien als het land binnenkomen met dual intentions (bij je partner zijn en vervolgens immigratieproces starten) en ze vervolgens kunnen gaan twijfelen of je wel effectief het land zal verlaten.

Ik hoop zo ontzettend hard dat eerlijkheid beloond zal worden.

Ik zou inderdaad eerlijk zijn over je intenties. Je komt weer naar Canada om je vriendin te zien (begrijpelijke reden, ook voor de douane/immigratie). Misschien niet vertellen dat je permanent residency gaat aanvragen, maar een paar maanden bij je vriendin verblijven en eventueel daar in de regio de toerist uithangen. Aangezien ik zelf ook een keer in zo’n situatie zat, waarbij de immigration officer meer wilde weten, vroeg hij door naar welke steden ik wilde gaan/welke bezienswaardigheden bezoeken.

De laatste keer dat ik bij immigration stond (WHP gereedmaken) stond er toevallig een Aziatische man een paar loketten van mij vandaan. Hij beweerde in gebrekkig Engels ook dat hij zijn vriendin kwam bezoeken, maar toen de officer doorvroeg, wist hij geen naam, telefoonnummer of adres van die vriendin te geven. Tsja, dan wordt het inderdaad wel heel erg ongeloofwaardig. Ik kan me zomaar voorstellen dat je zo’n figuur dan niet in je land wilt hebben.

Overigens… als je eenmaal die PR-procedure hebt gestart, hoef je je geen zorgen te maken over je toeristenvisum: zolang je nog niet uitgeprocedeerd bent, hoef je het land niet uit. Sterker nog: als die procedure eenmaal is begonnen, mag je ook een (open) werkvergunning aanvragen. Forumlid Ann75 (zij leest hier ook regelmatig) heeft meer details over het aanvragen van deze work permit, over welk formulier je dan moet invullen en hoe.

Hallo,

Ik ben misschien een beetje laat, maar wou hier toch ook nog even op reageren.

Geen paniek, zeker niet als je een return ticket hebt…dan is er geen reden om je niet toe te laten. Ik weet wel dat er soms van die vervelende customs agenten zijn, maar als je een geldig return ticket hebt dan zou ik me nergens zorgen om maken. Gewoon zeggen dat je een vriendin komt bezoeken en wacht af wat ze zeggen. Als ze niet vragen naar extra documentatie en informatie, dan zou ik die niet geven. Ik zou dat enkel laten als ze er naar vragen.

Mijn verhaal is een beetje van lang geleden, maar kan misschien toch wat dat van pas kan komen. Ik was van half februari tot begin maart 2000 op vakantie in Canada (bij mijn Canadese vriend) en ben toen terug naar Belgie gegaan, maar ik wilde eigenlijk niet langer zonder hem zijn en ik ben op 3 april (een maand later dus) voorgoed vertrokken op een “one way ticket” en dat was niet het slimste…maar ze hebben me toch toegelaten. En zoals Jurjen aangeeft zou ik ook niet zeggen dat je van plan bent om je PR aan te vragen, je komt gewoon voor een bezoek van enkele maanden bij je vriendin en als toerist…dat moet voldoende zijn.

Op de luchthaven aangekomen, ze stelden wat vragen en omdat ik nog maar pas daar geweest (dat zagen ze aan de stempel in mijn paspoort) was vroegen ze of ik een return ticket had. Tja, dat had ik dus niet en legde uit dat ik eentje van hieruit zou boeken omdat ik niet wist of ik een paar maanden wou blijven of de volledige 6 maanden. Natuurlijk wist ik wel goed genoeg dat ik ging proberen om voorgoed te blijven. :wink: Ik ben dus naar het “immigration office” gestuurd en die man was zo vriendelijk en hij had mij wel door. Hij zei “You are here to stay, aren’t you?”, ik zei heel verlegen “Yes”. Hij zei dat dat geen probleem was en hij gaf mij een officieel toeristen visum dat geldig was voor 6 maanden.

Hij zei dat als ik langer wilde blijven dat ik dit na 5 maanden kon laten verlengen. Dat heb ik ook gedaan en ik heb daar Canada niet voor verlaten en heb de verlenging toegestuurd gekregen op mijn vriend zijn adres zonder enige vragen of problemen. Na 1 jaar heb ik weer verlenging aangevraagd, maar toen begonnen ze toch vragen te stellen. :wink: Alles is uiteindelijk goed afgelopen, ik woon hier ondertussen 10 jaar, ik ben met dezelfde vriend getrouwd in 2005 en ons eerste kindje is bijna hier.

Je kan gewoon een toeristen verlenging van opnieuw 6 maanden aanvragen binnen Canada. Als je geen officieel papier hebt (als ze je dus gewoon doorlaten bij de douane) dan gebruik je de pagina in je paspoort met de datum van de stempel die ze erin zetten bij je binnenkomst in Canada. Je kan een aanvraag voor verlenging hier vinden, je kan deze tegenwoordig ook online aanvragen: http://www.cic.gc.ca/english/visit/extend-stay.asp

En nog een goede tip misschien is in plaats van te trouwen een PR aan te vragen onder “Common-Law partner”. Dit kan je aanvragen als je 1 jaar of langer met je Canadese vriendin hebt samengewoond. Trouw niet enkel om je PR te kunnen aanvragen, zou ik zeggen…maarja dat zijn mijn zaken niet en jullie moeten dat voor jezelf uitmaken natuurlijk. Trouwen is net zo goed een mogelijkheid.

Veel succes ermee en geen zorgen, ik ben er zeker van dat je zo het land binnen kan als je gewoon zegt dat je een vriendin komt bezoeken en dat je hier een tijdje de toerist wil uithangen.

Groetjes uit Canada,
Ann :slight_smile:

Merci voor de tips allemaal. Ik hoop dat alles in orde zal zijn wanneer ik terug vlieg :slight_smile:

Ik hoop dat het geen probleem zal zijn dat ik zo recent reeds een jaar (legaal) in Canada was. Zonder er een jaar reeds geweest te zijn, zou ik ook geen twijfels hebben geloof ik.

Dank voor de tips ivm common law Ann, we wilden eerst “snel snel” trouwen. Uiteraard wel omdat we elkaar zien, maar het snel snel gedeelte om de spouse application te kunnen versturen, maar bij nader inzien kunnen we evengoed een applicatie via common law indienen.
Ann, ik veronderstel dat je een common law application outland hebt gedaan? Ging het dan via de ambassade in Parijs? Ben je ooit op interview gemoeten? Als je nog tips hebt hierrond, mag je het me uiteraard laten weten :slight_smile:

Ik heb mijn aanvraag binnen Canada gedaan en na zo een 3-4 maanden van het insturen kreeg ik te horen dat ik een werkvisum mocht aanvragen. Tegenwoordig accepteren ze het ook als je een aanvraag voor werkvisum meestuurt met de aanvraag voor “common-law”, dan krijg je je werkvisum waarschijnlijk iets vroeger. Dit werkvisum is een “open” visum, dus je kan voor eender wie werken en het is geldig voor 1 jaar. Als je na het aflopen van 1 jaar nog geen PR hebt, dan kan je dit werkvisum gewoon weer verlengen totdat je je PR krijgt. Ik ben nooit op interview moeten gaan.

Inderdaad, trouwen zal wel het snelste gaan omdat je dan onmiddellijk je aanvraag kan insturen. Ik weet niet of jullie al voor een periode hebben samengewoond en daar bewijzen van hebben? Zoja, dan zou ik dat zeker gebruiken voor het jaar samenwonen. Ik denk dat je ervaring om hier al een jaar geweest zijn en gewerkt te hebben alleen in je voordeel kan spelen. Als bewijs voor samenwonen had ik toevallig een rekening van de tandarts met mijn naam erop en hetzelfde adres als mijn vriend (ondertussen mijn man). Verder zijn we samen met zijn ouders naar een “notary public” geweest waar zij een ede aflegden om te beamen dat wij meer dan 1 jaar samenwoonden als een “common-law” koppel. Dat was voor Immigration Canada voldoende bewijs. Verder kun je misschien proberen om samen een rekening te openen. Het beste bewijs is iets met beiden jullie namen en hetzelfde adres. Of iemand die het officieel wil verklaren bij een “notary public” dat jullie al voor een bepaalde tijd in een “common-law” relationship zijn.

Zo, hopelijk heb je hier weer wat aan en veel succes met het beslissen!
Groetjes uit Canada,

Wauw that was an experience!

De enige vraag die ik niet verwachtte, kreeg ik aan de paspoortcontrole.

“Bent u hier al eens eerder geweest?” Ha!

Nu ja, zorgen gemaakt om niks :slight_smile:

Ik ben terug in Canada :vak02:

Who? Me in Canada…before??? lol2 lol2 Dat is wel leuk dat het zo gegaan is, ben blij dat te horen.

Veel succes met je aanvraag voor permanent resident, ik heb wel van sommigen gehoord dat als je je papieren via Parijs regelt dat het nu een stuk sneller gaat dan via Canada. Toen ik voor mijn permanent resident ging was het andersom. Misschien wel iets om eens uit te pluizen of dat echt zo is.

Groetjes,

Op deze site zijn de proces tijden te vinden, vanuit het buitenland.

http://www.cic.gc.ca/english/information/times/international/01-all.asp

Parijs is inderdaad snel met het verwerken van de aanvragen. Als je nu vanuit het binnenland het proces start, duurd de eerste goedkeuring minimaal 6 maanden. 50% van de aanvragen in Parijs zijn met 7 maanden volledig goedgekeurd.

Dus echt iets om over na te denken. Ik zit nu in het proces via canada. Dit omdat de ambassade voor de nederlanders in Berlijn is, Berlijn is een stuk trager, volgens de site van CIC en info wat is van andere landgenoten heb gekregen. Het maakt weinig verschil met Canada. Het voordeel is wel als je via het binnenland aanvraagt dat je ook een werkvisum mag aanvragen en dat je bij je partner mag blijven tot dat er een besluit is genomen. Het nadeel is wel dat je niet zonder toestemming Canada mag verlaten.

Hopelijk heb je wat aan de info.

Gr

Marjon

Inderdaad, je moet de voor en nadelen een beetje bekijken van binnen of buiten Canada de aanvraag te doen. En zoals Marjon al aangeeft kan je een werkvisum aanvraag meesturen met je aanvraag voor permanent resident, deze ontvang je dan meestal binnen de 3-4 maanden en die is voor 1 jaar geldig. Je kan dit werkvisum blijven verlengen zolang er geen beslissing gemaakt is over je permanent resident status.

En over het verlaten van Canada tijdens het “in process” zijn wil ik nog even wat vermelden. Toen ik “in process” was had mijn vader een fietsongeval gehad en lag hij op intensieve zorgen in het ziekenhuis in Belgie. Natuurlijk wilde ik bij mijn moeder zijn om haar te steunen en ook om bij mijn vader te zijn. Op de Canada Immigration website en dergelijke lees je overal dat als je het land verlaat terwijl je “in process” bent ze je niet kunnen garanderen dat je terug Canada binnen kan.

Ik heb met Immigration Canada gebeld en mijn situatie uitgelegd. Ze zeiden dat het geen probleem was, neem je werkvisum mee en zorg dat je dat gewoon laat zien als je weer terug Canada binnen komt. Ik ben voor 2 maanden terug naar Belgie gegaan en had zelfs een bewijs gevraagd van de dokter in het ziekenhuis in het Engels over mijn vaders toestand ingeval dat ze moeilijk zouden doen bij de douane als ik terug naar Canada kwam. Ik heb het allemaal niet nodig gehad, ze keken naar mijn paspoort, mijn werkvisum en vroegen wat voor werk ik deed en dat was het. Verder werden er geen vragen gesteld en ik kon zo door zonder problemen. Dus moest je in situatie zitten dat je toch terug moet voor 1 of andere reden, contacteer dan Immigration Canada.

Groetjes,

1 like

Wow bedankt voor alle informatie dames!

Wij hebben ondertussen besloten te kiezen voor een outland applicatie, via Parijs, ookal ben ik in Canada blijkbaar is dit allemaal mogelijk.
Eerst dacht ik via Buffalo (US) te gaan aangezien ik in Canada lawfully been admitted voor een jaar (WHV), maar blijkbaar telt dat dan toch weer niet.

We hebben rental agreement op ons beide namen, brieven van familie en vrienden, 2 van die brieven laten voor echt verklaren, statutory declaration of Common-Law

Nog enige dingen aan te raden om bij de aanvraag te stoppen? Iemand die eens zo een aanvraag in elkaar gestoken heeft met enige ervaring?