Kan ik weer terug voor een bezoek?

Even in het kort over mij: Ik had een relatie met een Canadese vrouw, deze is helaas verbroken na 3 jaar. (lang verhaal) We zijn uit elkaar gegaan als goede vrienden en willen elkaar nu en dan bezoeken.

Toen ik haar leerde kennen besloten we elkaar te ontmoeten voor het eerst in Canada voor 10 dagen, ik was woonachtig in Nederland en had nog nooit gevlogen laat staan een reis geboekt. Maar goed, ik ging ervoor en alles ging prima. Alleen bij de Canadese douanne deden ze moeilijk, vragen stellen zoals, wie ben je? wat kom je hier doen, enz, enz. Na 30 min. vragen stellen mocht ik door.

na 10 dagen keerde ik weer terug naar Holland, geen probleem. na 2 weken keerde ik weer terug naar Canada naar mijn vriendin. (Het klikte goed en waren verliefd) Bij de douanna hezelfde ritueel weer, vragen stellen en na 30 min. mocht ik weer door. Ik bleef voor 6 maanden.

Na de 6 maanden keerde ik weer terug naar Holland maar nam mijn vriendin mee, ze kwam mee om mijn huis te verkopen en alles stop te zetten, ja ons plan was om voorgoed in Canada te wonen. Na een maandje keerden we terug naar Canada en deze keer geen last bij de douane, ik kon zo doorlopen. En ik was nog wel zo voorbereid.

Als visitor mag je blijven tot 6 maanden, maar we waren van plan om te gaan samen wonen. na 6 maanden bleef ik in Canada met alle risico… Mijn vriendin wou me sponseren (sponsorship) maar het kwam er maar niet van door vele omstandig heden.

wen hadden veel problemen,2 gedwongen verhuizingingen (landlords!) Haar ex kwam roet in het eten gooien voor ons. (sigh) Geld problemen. Dus ja ik heb best nog wel een tijdje rond gelopen na die 6 maanden, Bijna een jaar.

Het zat ons gewoon niet mee, en dan sinds kort de relatie breuk… Ik ben nu weer terug in Holland, om weer een bestaan op te bouwen. Net als ik al zei, we zijn nog wel goede vrienden, en willen elkaar graag bezoeken.

Is het voor mij mogelijk om weer terug te keren voor een paar weekjes of een maand naar Canada? p.s. ik heb wel de stempels in mijn paspoort. ze kunnen dan wel zien wanneer ik kwam en ga, bij mijn laaste terugreis naar Holland zeiden ze niets.

Tips en advies graag!

Bij mijn weten kan je gewoon terug. Ik neem aan dat je een retourticket boekt (wat voor de douane een signaal is dat je weer terug gaat) en je zegt dat je vrienden bezoekt. En alle stempels in je paspoort laten zien dat het goed mogelijk is dat je vrienden hebt in Canada maar ook dat je weer terug gaat naar Nederland. En als je het adres hebt waar je verblijft weten ze genoeg (dat vragen ze alleen om te checken dat je daadwerkelijk bij vrienden logeert en hen niet vanalles op de mouw spelt).

En als ze nog steeds moeilijke vragen stellen dan kan je zeggen dat je een relatie had maar dat het is uitgegaan maar je nog wel gewoon vrienden hebt die je wilt bezoeken. En verder zou ik niet weten waarom je niet naar binnen mag.

Ik knijp hem gewoon een beetje, want de eerste keer toen ik reisde naar Canada, had ik echt al die vragen verwacht. Dus de tweede keer was ik echt goed voorbereid met papieren en bewijs dat ik echt maar voor 6 maanden blijf.

sindsdien heb ik het niet zo op douane’s in Canada… Maar goed zoals jij het aantoont dat je dingen kunt bewijzen, dat je maar voor een paar weken blijft is het goed. Ze mogen desnoods mijn vriendin bellen…

Bedankt he!

Ja ook als je bijvoorbeeld kan aantonen dat je een baan in NL hebt wetenze dat je niet kan blijven.

Hoe ik erover zou denken is dat ze de eerste keer denken dat je toerist bent. Een 2e 3e en 4e keer wat argwanend worden en bij nog veel meer zoiets hebben van ‘ja de komt zo vaak, die gaat toch wel weer weg’. Maargoed dat is slechts mijn gedachtegang. Vaak is een retourticket van niet al te lang na aankomst genoeg om hen te laten weten dat je op vriendenbzoek gaat.

Ik weet niet hoevaak anderen Canada zijn binnengekomen? Ik drie keer, twee keer als toerist waarvan een keer best wel met vragen die me gesteld werden, en een keer met WHP-werkvergunning.

Ik ben opzoek naar een baan, dus dat komt dan wel goed dan.

ik ben 3 keer langs de douane geweest en de 3e keer was ik best wel zenuwachtig omdat ze de laatste 2 keer zoveel vraagde. Ik dacht als ze me nu weigeren, dan kan ik alles wel vergeten met mijn relatie en om een toekomst op te bouwen in Canada. En wat denk je? kon ik gewoon doorlopen.

toen ik mijn persoonlijke dingen verscheepte, o.a een fiets en heel mijn CD, en LP collectie plus wat kleine meubelen, toen waren ze wel argwanend natuurlijk. Toen ook moest ik ook aantonen dat ik gewoon kwam voor een paar maand als visitor, en hun maar vragen “waarom zoveel CD’s en LP’s?”

ik heb hun verteld dat ik een DJ was en zuinig ben op mijn collectie… ze gelofden me…

Wouw, normaal gesproken laat de douane geen verscheping van eigendommen toe totdat je PR binnen hebt. Mazzel gehad?

Als de douane/immigration weet dat je een overstay hebt gehad, is het mogelijk dat ze je op grond daarvan weigeren. Volgens mij kun je dit soort ‘imagoschade’ laten repareren via ‘Restoration of Status’, maar weet dit niet heel zeker. Wellicht even bellen met de Immigration hotline om het zeker te weten?

Ja een beetje mazzel wel denk ik, het was veel papier werk, en veel uitleggen, althanks ze deden wel moeilijk over mijn muziek collectie, wie neemt er nu eigenlijk zijn hele cd en platen collectie mee?

voor dat ik weer een bezoekje ga brengen aan mijn vriendin, wil ik alles haarfijn voor elkaar hebben, om maar niet geweigerd te worden bij de douane.

de Immigration hotline is een goede start denk ik, en ook Restoration of status.

bedankt!

Is er geen soort visum wat ik aan kan vragen?

Ik heb inmiddels gemaild met de Embassy in Berlijn (Ik dacht dat ze in Den Haag zaten) Ik heb ze dezelfde vraag gesteld, tot op heden geen antwoord terug…

De Canadese molens draaien ook in Berlijn heel traag. Wij wilden wat info over onze aanvraag en hebben ze een mailtje gestuurd. Inmiddels hebben we ons visum reeds in huis en nog steeds geen antwoord (is nu ook het kalf - put idee).

Nederland is een visumuitzonderingsland (visa exempt country), dus je kunt geen toeristenvisum aanvragen, omdat dat voor ons gewoon niet bestaat. Ik las op een immigratieforum dat je als vuistregel kan gebruiken dat je de tijd die je illegaal (overstay) in Canada hebt doorgebracht, je zo lang minimaal moet wachten voordat je weer terug gaat naar Canada. Dan heb je een goede kans dat je kan worden doorgelaten. Wel dikke kans dat ze je vragen gaan stellen aan de grens. Zorg dat ze er vertrouwen in kunnen hebben dat je binnen 6 maanden het land weer verlaat en dat je voldoende band hebt met Nederland.

Dat word dan zo’n 9 a 10 maanden wachten denk ik, en dan nog is het de vraag of ik mag blijven. Ik zal er echt alles aan doen en blijfen proberen om verzekerd te zijn van een goede binnenkomst. Ik weet zeker dat ik niet weer 6 maanden zal blijven, hoogstens 1 of 2 weekjes. Ik zit zelf te denken met de herfst of met de winter…eind van het jaar.

harstikke bedankt alvast voor de tips mensen :slight_smile: meer tips en advies is van harte welkom.