Extra maand in Canada

Hallo allemaal,

Mijn visum loopt na 12 maanden af op 5 juli 2011, graag zou ik nog een maandje hier willen blijven om rond te reizen en er een mooi eind aan te breien.

Klopt het dat ik dan 4 juli de grens naar V.S. kan over steken en dan 6 juli terug in Canada komen op een toeristenvisum?

Thanks,
Dirk

Dat kan. Dit heet flagpolen en wordt regelmatig gedaan. Je kunt ook direct teruggaan. De Amerikaanse douane kent de truc en kan je weigeren, zodat je direct weer naar Canada kunt terugkeren.

Oke bedankt Jurjen, dus als ik genegeerd wordt moet ik snel een ticket zien te regelen anders heb ik een probleem.

Er zijn geen andere manieren om dit aan te pakken?

Gr Dirk

Het makkelijkste is dus om over land naar de grens te gaan, kun je meteen weer terugrijden. Alternatief is gewoon 2 weken vakantie houden in de VS, iets ruimer voor de Canadese visum ophoudt en een overtuigend verhaal dat je gewoon vakantie komt houden.

Ik heb zelf een weinig concreet plan om ooit eens een jaar naar noord amerika te gaan, dus heb wel eens zitten zoeken over dit soort informatie. Wat me bij staat is dat je canada en/of de vs standaard een half jaar mag blijven. Wanneer je het land verlaat en weer terugkeert begint de teller opnieuw, ECHTER als uitzondering hierop het overschreiden van de grens tussen Canada en de VS.

Ik ben even gaan zoeken of ik hier meer over kon vinden, maar kom het nu niet meer tegen. Wat ik wel tegen kom is het volgende:

Indien je langer wilt blijven als visitor kan je daar toestemming voor aanvragen, mits je dit uiterlijk 30 dagen voor je huidige status verloopt doet. Wat dat betreft ben je in principe dus al te laat.

Zou je nog eens op willen zoeken waar je dat hebt gevonden? Vele ervaringen die ik heb gelezen spreken die namelijk tegen. De VS is overigens sowieso max. 90 dagen, geen half jaar.

Ik kwam vorig jaar juni in Canada op een toeristen visum voor 6 maanden, die heb ik verlengd met nog eens 6 maanden (wel op tijd doen). En afgelopen weekend ben ik over de grens gegaan, een nacht in Seattle verbleven, beetje toerist uitgehangen en weer terug naar Canada gegaan waar ik mijn YP-visum heb opgehaald. Ze vragen wel wanneer je Canada binnen bent gekomen (gek want dat staat gewoon in je paspoort die ze op dat moment in handen hebben).

Als ik jou was zou ik wel mijn terugticket al geboekt hebben zodat je bij terugkomst in Canada kan laten zien dat je ook echt weg gaat en alleen maar ene maandje toerist wil zijn (omdat je natuurlijk al een jaar bent geweest kunnen ze ook denken dat je gewoon langer wilt blijven dus is die retourticket belangrijk). Omdat mijn officiele vertrekdatum ver weg is hebben ze er niet eens naar gevraagd maar ik ging dan ook andersom, van toeristenvisum naar werkvisum.

Trouwens wat ik eerder heb gehoord en ook eerder heb meegemaakt werd wederom bevestigd, Amerikaanse douanebeambten zijn leuk, open en grappig en Canadese zijn humorloos, chagrijnig en saai.

Ik denk dan, ja regels zijn regels voor iedereen en zij moeten de regels volgen, maar dan kan je nog wel leuk en open om zijn in plaats van zo chagrijnig.

Grappig, ik heb alleen maar het tegenovergestelde meegemaakt. :slight_smile: