Teruggaan naar Canada met een toeristenvisum

Ik heb plannen om een aantal maanden naar Canada te gaan om te werken (WWOOF of HELPX) en reizen, maar wil eigenlijk eerst voor 2 of 3 maanden gaan en daarna, wanneer het goed bevalt, voor een periode van 5 of 6 maanden blijven.

Ik ben op de hoogte van het toeristenvisum en dat je daarmee max. 6 maanden mag blijven. Ik ben juist benieuwd of je zonder enige restrictie na 1 of 2 maanden terug te zijn in Nederland weer terug mag keren naar Canada en de telling voor de 6 maanden opnieuw begint.

Alvast bedankt.

Hoi,

Je kan een maand voordat je 6 maanden voorbij zijn een nieuwe aanvraag doen om je toeristen visum te verlengen voor nog eens 6 maanden. Als je kan bewijzen dat je voldoende geld hebt om je tijdens die tijd de onderhouden dan is dat meestal geen probleem en sturen ze je zo een nieuw visum op. Ga eens kijken op de officiele website van Immigration Canada, daar staat uitleg over het verlengen van een toeristen visum. http://cic.gc.ca/english/visit/extend-stay.asp

Veel succes ermee,
Groetjes uit Vancouver,
Ann :slight_smile:

Hallo Ann
Mijn naam is Ben en ik heb het voornemen om naar Quebec (ja ja de liefde) te gaan op een toeristenvisum en het daarna te verlengen.
De reden hiervoor is dat ik aantoonbaar minimaal een jaar moet samenwonen voordat ik een visum aan kan vragen via sponsorship.
En trouwens ook om te kijken of ik er wel kan wennen.
Kan ik het land in komen met een enkele reis of moet ik een retour ticket hebben?
Heb alle formulieren via jouw advies al gevonden voor verlenging.
Groeten Ben

Hoi Ben,

Ik raad je aan om een retour ticket te nemen. Ik was in de tijd in februari in Vancouver voor een vakantie en was in april hetzelfde jaar terug om te verhuizen. Ik had een enkel ticket geboekt en ze begonnen zich vragen te stellen waarom ik geen return ticket had. Ze hebben mijn bagage doorzocht en dan gezien dat ik niet alleen kwam om maar even op vakantie te komen. Gelukkig had ik een hele lieve en vriendelijk customs officier die mij een officieel toeristen visum gaf voor 6 maanden…dit is een officieel papier met de datums erop, maar de stempel in je paspoort is ook voldoende, hoor want ze zetten erop hoelang je dan in Canada mag blijven. Die man wist me te vertellen dat ik dit visum na 6 maanden dan kon verlengen als ik wou. Dus het was een beetje een geluk bij een ongeluk, maar als ik het opnieuw moest doen dan zou ik gewoon betalen voor een return ticket, je kan je daar een hele hoop last mee besparen.

Veel succes ermee!
Groetjes uit Vancouver,
Ann :slight_smile:

Maar met een nederlandse nationaliteit heb je geen toeristenvisum nodig of wel? Het is dan zonder visum toegestaan om in Canada te verblijven voor een periode van maximaal 6 maanden?
Verder las ik ergens: “Om in aanmerking te komen voor een verlenging (als je geen toeristenvisum nodig hebt) zal je Canada moeten verlaten om dan terug te keren, of dien je in Canada een verlenging aanvragen.” Maar een verlenging van wat is dat dan? Het verblijf zonder visum?

Hoi,

Als je van Nederland of van Belgie bent dan mag je automatisch 6 maanden in Canada verblijven zonder dat je daar een toeristen visum voor nodig hebt. Je krijgt een stempel in je paspoort van “Immigration Canada” als je Canada binnen komt en hier staat dan ook een datum op vermeld. Je mag 6 maanden in Canada blijven vanaf die datum en dit is dan eigenlijk je officiele visum als ik het zo moet zeggen. Als je dan langer in Canada wil blijven dan moet je deze verblijfstijd laten verlengen. Dit kan vanuit Canada en je moet hiervoor het land niet verlaten. Je doet dit best een maand voordat je 6 maanden voorbij zijn zodat je op tijd een antwoord terug krijgt. Bij het verlengen van je verblijfs periode in Canada moet je een copie maken van de pagina in je paspoort met de stempel en datum op van wanneer je Canada bent binnen gekomen en aan de hand hiervan kan je je verblijf dus verlengen.

In mijn geval hebben ze mij een officieel papier gegeven omdat ik naar het Immigration office moest gaan. Maar als je daar niet naartoe moet, dan is die stempel in je paspoort je toeristen visum.

Ik hoop dat dit wat duidelijker is. :slight_smile:

Groetjes uit Vancouver,
Ann :slight_smile:

Dankjewel voor het duidelijke en uitgebreide antwoord Ann75!

Dat is graag gedaan!

Veel succes!
Ann :slight_smile:

Beste Ann,

Ik ben voornemens om naar Nova Scotia te gaan komend voorjaar. Als ik het goed heb begrepen dan kan ik voor een periode van 6 maanden gaan zonder visum maar op vertoon van mijn Nederlands paspoort. Kun je dit bij herhaling doen, dus 6 maanden Nova Scotia dan weer naar Nederland voor bijvoorbeeld 1 of 2 maanden en dan weer terug naar N.S voor 6 maanden?

Groeten,

Hans

Hallo Hans,

Ja, dat is zeker mogelijk maar het kan soms wel zijn dat ze zich bij “Canada Customs” vragen gaan stellen waarom je na korte tijd weer terug bent in Canada. Het hangt er ook een beetje vanaf aan de person die je weer het land in laat…soms vragen ze niets en andere keren ondervragen ze je. Dus weer er op voorbereidt, maar in principe kan je terug naar NL en dan weer terug naar Canada voor 6 maanden.

Veel succes ermee,
Groetjes,
Ann :slight_smile:

Dag Ann,

Bedankt voor je antwoord.
Stel dat ik een auto koop in Nova Scotia, is het dan mogelijk om deze auto op "Part-Time"basis te verzekeren of per seizoen. Is het wegenbelasting stelsel hetzelfde als in Nederland en betaal je meer naar gelang de auto groter(zwaarder) is.

Veel groeten en bij voorbaat dank,

Hans

Hans, je mag maar 3 mnd op een NL rijbewijs in Canada rijden. Zolang je geen visum hebt (en dan bedoel ik geen visitor visum), kan je ook niet het CA rijbewijs halen.

Als je iemand kent in Nova Scotia, dan kan je iig die persoon gebruiken om de auto op hun naam te zetten, zodat je het kan verzekeren. Ik ben bang dat je voor het hele jaar moet betalen.

Hier betaal je geen wegenbelasting en de benzine ligt zo tussen de $ 0,80 en $ 1,00 per liter. Misschien gaan het weer omhoog net als vorig jaar, dan kan het wel rond de $ 1,50 per liter zijn.

Iig succes!
@nneke

Maar stel (en daar denken we in de toekomst aan), je wilt voor 5 maanden van oost naar west Canada trekken met een auto, hoe moet het dan met je rijbewijs na de 3 maanden? Of begrijp ik iets verkeerd?
En is het vroegere systeem van Canadese “wegenbelasting” (was in Ontario) dat je betaald per cilinder (tarief voor 2, 4, 6 of 8 cilinderauto’s) vervallen?

Helaas Gejo, daar hebben ze geen boodschap aan. Na 3 mnd mag je officieel niet meer met een NL rijbewijs rijden.

En wat de wegenbelasting betreft, zover ik weet, is er in heel Canada geen wegenbelasting voor gewone auto’s. Er is alleen een systeem voor vrachtwagens.

Dan zullen we t.z.t. iets moeten verzinnen. Voorlopig zijn we in juli maar 2 weken in canada (Vancouver eiland), dus nu nog geen probleem.

Laat je geen internationaal rijbewijs aansmeren, want dat heeft geen waarde hier.

En ik weet niet hoeveel dagen/weken je over de grens moet zijn geweest, om weer die 3 mnd te krijgen, maar misschien kan je dat uitzoeken.
Als dit maar een paar dagen is, kan je een paar dagen naar de US, om vervolgens weer 3 mnd te kunnen rijden.
Het is maar een idee.

Succes!

@nneke

Dat Internationale rijbewijs ben ik lang geleden al eens ingetrapt. Laten zien bij afhalen huurauto, maar totaal geen interesse bij Avis. Dat doen we dus neit meer. Alleen gaan we dit jaar eerst naar Nieuw-Zeeland (en dan door naar Canada) dus ik zal eens op het NZ forum kijken. Maar ik denk dat het voor de Engelstalige landen nergens nodig is.

Volgens traveldeals.nl is een Internationaal Rijbewijs verplicht is in Australie en Nieuw Zeeland.

Maar op een forum las ik dit weer.

Ik ben nu 2 dagen in NZ en mijn plan was om een busje/auto te kopen, ik vergat alleen 1 detail, je zou een internationaal rijbewijs nodig hebben om te mogen rijden in NZ. Dit is dus geen must! Ik ben vandaag naar de AA gegaan en met een NL rijbewijs kan je hier gewoon een jaar rondrijden! Je hoeft dus niet speciaal naar de ANWB te gaan en een internationaal rijbewijs aan te vragen… Vond het wel zo eerlijk om jullie dit te melden


Het is echt heel onduidelijk in welke landen het wel verplicht is.
Het Int. rijbewijs kost ongeveer tussen de 13 en 15 euro, dus misschien voor de zekerheid een meenemen.

Wij hebben een huis in Canada en niemand, ook de ambassade niet, kan mij vertellen hoeveel tijd er tussen 2 bezoeken van 6 maanden moet zitten.
Heeft iemand hier ervaring mee? Het gaat dus niet over verlenging van de 6 maanden visa.

In principe kan je gewoon even de grens over naar Amerika en dan weer terug Canada binnen komen voor 6 maanden. Meestal is dit geen probleem om te doen, maar natuurlijk heb je de kans op een vervelende customs officer en die kan het je soms wel wat moeilijk maken. Je kan dat in elk geval proberen.

Ik denk ook als je terug naar Nederland/Belgie gaat dat er niet veel tijd moet tussen zitten, zolang je terug komt met een return ticket zou dat geen probleem mogen geven. Natuurlijk kan je je wel verwachten aan wat vragen waarom je alweer terug bent en waarom je weer 6 maanden wil blijven…maar over het algemeen zou dat geen probleem mogen zijn. En hier is het ook weer een beetje geluk hebben met de customs officer.

Groetjes,
Ann :slight_smile: