Hallo allemaal,
Aangezien ik een vriendin heb ik Canada, ben ik er inmiddels 3 keer binnen 1 jaar tijd naartoe geweest.
De eerste keer (juli '08): geen probleem. Ik zei dat ik toerist was en mocht doorlopen.
De tweede keer (maart '09): even doorlopen naar de volgende balie, waar ik een flinke hoeveelheid vragen kon beantwoorden over hoe ik mijn vriendin heb leren kennen en waar.
De derde keer: (mei '09): toch maar zeggen dat ik toerist ben, om zulke vragen te voorkomen? Ik kreeg nog meer vragen! Ik mocht praktisch mijn hele reis van dag tot dag uitleggen en hoe ik alles dan wel niet kende en of ik al hotelreserveringen had, etc. etc. De douanebeambte zei: “Since you’ve been here already two times, it worries me. Usually if people come here so often, it means they don’t return.” Ik legde uit dat ik zeker wel mijn retourvlucht zou halen op 1 juni, omdat ik toch echt wil afstuderen en daarvoor in Nederland moet zijn. Hij vond dat ik er sympathiek genoeg uitzag en mocht toch door.
Hoe moet dat nu in juli als ik weer daarheen wil? Ik hoopte op voorhand een werkgever te vinden die mij een tijdelijke werkvergunning wil geven, maar dat blijkt moeilijker dan gedacht. Straks sta ik weer bij de tweede balie en mag ik weer uitleg geven. Ondanks dat ze veel met het toetsenbord van hun computer bezig zijn, zetten ze kennelijk niet mijn verhaal erin en zoeken alleen mijn reisverleden op? Als ik volgende keer volhoud dat ik wel een ticket terug heb (misschien boek ik zelfs wel een enkele reis), maar dat ik meteen een aanvraag wil doen voor een verblijfsvisum, is dat reden genoeg om mij op de eerste vlucht terug te zetten?
Hier maar de vraag, want CIC (Citizenship & Immigration Canada) neemt de telefoon nooit op, waardoor we onze vragen niet kunnen stellen.
Is het handig om mijn paspoort ‘kwijt te raken’ en een nieuwe aan te vragen bij mijn gemeente, zodat ik geen stempels meer heb (waardoor ze mij doorsturen naar de tweede balie)? Ik neem aan dat mijn elektronisch paspoort sowieso wel wordt gescand en dat ze dan op de computer evengoed zien dat ik al 3 keer eerder in het land ben geweest.
Andere vliegvelden dan Montréal die ik beter kan proberen?
Helpt het als ik brieven van haar familie en vrienden meeneem die voor mij garant willen staan dat ik mij goed gedraag?
Bedank alvast!
/edit:
Uiteindelijk heeft vriendin-lief een brief gestuurd aan de douane, de Canada Border Services Agency (CBSA), met het verzoek mij binnen te laten en dat als blijkt dat ik vrij weinig financiële middelen heb, dat niet uitmaakt, aangezien ik bij haar inwoon en dus geen echte verblijfskosten heb. Ook staat hierin dat ik weer terugga naar eigen land (met datum). Een copy van de brief naar mij (met ondertekening).
Uiteindelijk werd hier niet eens om gevraagd bij mijn aankomst. Een paar korte vragen, ik legde uit wat ik kwam doen en mocht doorlopen. Nu maar afwachten voor de 5de keer…