Canada voor de 4de keer binnenkomen

Hallo allemaal,

Aangezien ik een vriendin heb ik Canada, ben ik er inmiddels 3 keer binnen 1 jaar tijd naartoe geweest.

De eerste keer (juli '08): geen probleem. Ik zei dat ik toerist was en mocht doorlopen.

De tweede keer (maart '09): even doorlopen naar de volgende balie, waar ik een flinke hoeveelheid vragen kon beantwoorden over hoe ik mijn vriendin heb leren kennen en waar.

De derde keer: (mei '09): toch maar zeggen dat ik toerist ben, om zulke vragen te voorkomen? Ik kreeg nog meer vragen! Ik mocht praktisch mijn hele reis van dag tot dag uitleggen en hoe ik alles dan wel niet kende en of ik al hotelreserveringen had, etc. etc. De douanebeambte zei: “Since you’ve been here already two times, it worries me. Usually if people come here so often, it means they don’t return.” Ik legde uit dat ik zeker wel mijn retourvlucht zou halen op 1 juni, omdat ik toch echt wil afstuderen en daarvoor in Nederland moet zijn. Hij vond dat ik er sympathiek genoeg uitzag en mocht toch door.

Hoe moet dat nu in juli als ik weer daarheen wil? Ik hoopte op voorhand een werkgever te vinden die mij een tijdelijke werkvergunning wil geven, maar dat blijkt moeilijker dan gedacht. Straks sta ik weer bij de tweede balie en mag ik weer uitleg geven. Ondanks dat ze veel met het toetsenbord van hun computer bezig zijn, zetten ze kennelijk niet mijn verhaal erin en zoeken alleen mijn reisverleden op? Als ik volgende keer volhoud dat ik wel een ticket terug heb (misschien boek ik zelfs wel een enkele reis), maar dat ik meteen een aanvraag wil doen voor een verblijfsvisum, is dat reden genoeg om mij op de eerste vlucht terug te zetten?

Hier maar de vraag, want CIC (Citizenship & Immigration Canada) neemt de telefoon nooit op, waardoor we onze vragen niet kunnen stellen.

Is het handig om mijn paspoort ‘kwijt te raken’ en een nieuwe aan te vragen bij mijn gemeente, zodat ik geen stempels meer heb (waardoor ze mij doorsturen naar de tweede balie)? Ik neem aan dat mijn elektronisch paspoort sowieso wel wordt gescand en dat ze dan op de computer evengoed zien dat ik al 3 keer eerder in het land ben geweest.
Andere vliegvelden dan Montréal die ik beter kan proberen?
Helpt het als ik brieven van haar familie en vrienden meeneem die voor mij garant willen staan dat ik mij goed gedraag?

Bedank alvast!

/edit:
Uiteindelijk heeft vriendin-lief een brief gestuurd aan de douane, de Canada Border Services Agency (CBSA), met het verzoek mij binnen te laten en dat als blijkt dat ik vrij weinig financiële middelen heb, dat niet uitmaakt, aangezien ik bij haar inwoon en dus geen echte verblijfskosten heb. Ook staat hierin dat ik weer terugga naar eigen land (met datum). Een copy van de brief naar mij (met ondertekening).

Uiteindelijk werd hier niet eens om gevraagd bij mijn aankomst. Een paar korte vragen, ik legde uit wat ik kwam doen en mocht doorlopen. Nu maar afwachten voor de 5de keer…

Op internet staat alles over immigratie, de eisen e.d. Google government ca immigration en je vind alles. Ze zijn actief met immigratie. Ik ga elk jaar 6maanden naar BC, heb daar een stuk land en heb geen visum. Nooit een probleem bij de douane. Soms willen ze mn retourticket zien. Als je die niet hebt, ja dan kunnen ze vragen krijgen. Retour is sowieso goedkoper als enkeltje. Het mooiste is ze kunnen je niet eens tegenhouden als je aan de regels voldoet,dat moet je in je achterhoofd houden. En als je gewoon zegt waar je heen gaat lieg je niet en kun je ook geen fout maken. Het enige waar ze bang voor zijn is dat je gaat werken, daar zijn ze op uit om daar achter te komen. Het zijn altijd de zelfde vragen, waar ga je heen, hoe lang, wat voor werk doe je, kan ik je terug vlucht zien. Look it on the bright site. Je vriendin is je toegangs kaartje tot een visum, de makkelijkste manier die er is.

1 like

Klopt, volgende keer wordt waarschijnlijk ook met een WHP-visum.
Achteraf zie ik het meestal inderdaad als bangmakerij en efficiënt doen ze het zeker niet, maar op het ‘moment suprême’ doe je het wel bijna in je broek als ze zeggen dat ze twijfels over je hebben.

nu kom ik in 2011 met mijn vraag. hoop alleen dat iemand em kan beantwoorden! ik zit nu bijna (21 januari) 6 maanden in canada. nu wilde ik langer blijven. heb wel eens eerder gehoord dat er mensen naar buiteland gaan, amerika ofzo.
Nu wilde ik kijken als ik weekje naar cuba ga en dan weer terug naar canada, krijg ik dan weer automatisch 6 maanden of gaan ze dan moeilijk doen?

Dat is zeker mogelijk, maar het is niet altijd een garantie dat je terug binnen mag. Waarom vraag je geen verlenging aan van je “bezoekers visum”. Je hebt waarschijnlijk niet echt een bezoekers visum op papier, maar de stempel in je paspoort is feitelijk je bezoekers visum.

Als je die verlenging nu nog vlug in orde krijgt dan mag je in Canada verblijven totdat ze een beslissing genomen hebben en meestal geven ze je gewoon 6 maanden bij zonder problemen. Je moet hier eens kijken voor verlenging van een bezoekers visum: http://www.cic.gc.ca/english/visit/extend-stay.asp

Veel succes hiermee!
Groetjes,
Ann :slight_smile:

Dank je wel voor je snelle reactie Ann. 21 januari verloopt mijn periode zeg maar. Ik heb inderdaad een stempel. Als ik nu binnen deze week naar Cuba ga en dan weer terug, dan krijg ik tog automatisch nieuwe stempel in mijn paspoort? dus kan ik weer 6 maanden blijven? Ik kan het niet meer verlengen want ik las op die site dat ik het voor het einde van visum met 30 dagen moet aanvragen, dus dat lukt niet meer.

Ik denk niet dat je voor verlening op tijd gaat zijn. Mijn toeristenvisum verliep 17 december. Ik had in de tweede week van november een verlenging aangevraagd. Het bericht/visum kreeg ik pas vorige week!. Verzonden op 31 december en afgestempeld 20 dcember. Dus zo heel snel waren ze niet met verwerken.

Gelukkig kan ik nu wel weer even wachten met het ophalen van mijn YP-visum zodat die een jaar geldig is vanaf iets later.

Als je echt kan aantonen dat je weer vertrekt uit Canada en bijvoorbeeld al ee ticket hebt zullen ze niet zo moeilijk doen. Laatste keer bij mij vroegen ze wel heel veel vragen, ook al had ik een terugticket. Het was al mijn derde bezoek in een jaar en werden denk ik een beetje argwanend. Maargoed ik ben er en ga voorlopig niet weg :stuck_out_tongue:

Van het moment dat je verlenging is ingestuurd, mag/moet je in Canada blijven totdat je van hen gehoord hebt. Dus als je nog niets hebt gehoord voordat je 6 maanden om zijn, ben je legaal in Canada totdat je iets van hun hoort of ontvangt omdat je in een “wacht periode” zit. Als je een verlenging iets later instuurd is waarschijnlijk niet zo’n probleem, maar voor “Patoota” zal het inderdaad wel wat laat zijn en kan je best dat reisje naar Cuba doen. Normaal is het geen probleem om weer terug naar Canada te komen, maar het kan zijn dat ze je vragen stellen…dus be prepared!

Groetjes,

Ik wil misschien ook op ‘bezoekersvisum’ naar mijn vriend in Canada maar de kans bestaat dus indien ik na een half jaar om ‘verlenging van mijn visum’ vraag’ ik niet wordt toegelaten als ik dit eerlijk vertel?? Ik wil na een jaar namelijk een visum als samenwonende partner indienen…

Hoi,

Ik weet niet hoe ze tegenwoordig zijn met het uitgeven van verlengingen, maar als je naar Canada komt mag je zowieso 6 maanden blijven. De stempel in je paspoort is je visum als ik het zo moet zeggen. Als je dan na 5 maanden (een maand voordat je 6 maanden om zijn) een verlenging instuurt dan moet daar een copie bij van deze stempel. Gewoon eerlijk blijven is het beste en ik heb als reden opgegeven dat ik nog 6 maanden hier wou blijven bij mijn vriend. Als bewijzen dat ik geld genoeg tijdens die komende 6 maanden stuurden wij een afschrift van mijn vriend zijn bankrekening mee omdat hij mij zou onderhouden tijdens die periode. Ik kreeg gewoon een verlenging toegestuurd via de post, nooit vragen moeten beantwoorden en dergelijke.

Ik zou er gewoon voor gaan en denk niet dat je problemen zal hebben!

Veel succes ermee,

1 like

Dank je Ann! ben nieuw op dit forum maar begrijp ik dat jij dit ook op deze manier hebt gedaan? En toen jullie een jaar samenwoonden heb je als ‘samenwoners’ een visum aangevraagd?

Dat is graag gedaan. Ja ik ben gewoon naar Canada gekomen voor 6 maanden en daarna verlenging aangevraagd die ik kreeg zonder problemen. Ik moet wel zeggen dat dat in het jaar 2000 was. Na dat jaar heb ik opnieuw 6 maanden verlenging aangevraagd, maar toen begonnen ze wel vragen te stellen waarom en kreeg een telefoontje. Ik vertelde dat ik bij mijn vriend wou blijven en niet terug wou gaan…dat was volgens hun geen reden en ze gaven mij nog 3 maanden bij. In die 3 maanden kon ik trouwen ofwel moest ik terug naar Belgie na die 3 maanden want toen bestond het visum voor “samenwoners” nog niet.

Gelukkig was ik wel al bezig met de aanvraag om mijn verpleegkundige diploma hier geldig te maken en het bleek dat dat voldoende was om te kunnen blijven. Omdat dat (gelukkig) zoveel tijd in beslag nam heb ik in 2002 mijn permanent resident status kunnen aanvragen onder “common law” (samenwonende) wat toen van start gegaan is. Ik denk wel als je na je 2de 6 maanden aangeeft dat je een visum onder “common law” wil aanvragen dat je dan wel mag blijven.