Hallo,
Heb je voor Canada genoeg aan een Belgisch rijbewijs of dien je een internationaal rijbewijs te hebben?
Is er een visum als toerist nodig?
mvgr. Marc:dag:
Hallo,
Heb je voor Canada genoeg aan een Belgisch rijbewijs of dien je een internationaal rijbewijs te hebben?
Is er een visum als toerist nodig?
mvgr. Marc:dag:
Hoi Marc,
Als toerist hoef je geen visum te hebben. Je mag dan 6 maanden in Canada verblijven. Je mag als toerist overigens níet werken, mocht je dat van plan zijn.
Ik weet dat een Nederlands rijbewijs in de meeste, zo niet alle provincies voldoende is. Je zou even moeten uitzoeken of dat komt omdat Nederland speciale verdragen met Canada heeft en of het dan ook voor Belgie geldt. Het verschilt volgens mij ook per provincie, dus waar wil je heen?
Groeten,
Ivo
ik verwacht dat je een internationaal rijbewijs moet hebben.
(is vaak zo buiten de EU)
Als belg is het misschien mogelijk om een canadees rijbewijs te verkrijgen op vertoon an je belgische rijbewijs, met het nl rijbewijs kan dit niet maar met veel europese landen heeft canada hier een verdrag over (tw. Duitsland, Denenmarken, Zweden, Noorwegen.) ik weet niet of belgie hier ook tussen staat maar dan zou ik een mailtje sturen maar ministerie van transportation in de betreffende provincie waar je heen wilt!
let wel mocht je een rijbewijs halen van bv. BC dan mag je maar een bepaalde tijd in een andere provincie rijden!
Bedankt mensen voor de info.
Heb een internationaal rijbewijs aangevraagd zodat misschien dit jaar eens kan afreizen.
Groetjes Marc.:)
Er wordt verwacht dat je internationaal rijbewijs bij je hebt:mad:
Neehoor, je belgisch en nederlands rijbewijs zijn gewoon geldig, een internationaal rijbewijs is daarom niet nodig, en zal ook niet om worden gevraagd. Aangezien een BE/NL rijbewijs een EU rijbewijs is staat het er ook in het Engels op, een internationaal rijbewijs is niets meer dan een vertaling van je rijbewijs in andere talen buiten de EU.
Als het goed is is je NL/BE rijbewijs 3 maanden geldig (in BC dacht ik zelfs 6 maanden???)
Ik zit nu in Ontario en ben vorige week langsgeweest bij The Ministry Of Transportation. Met je NL rijbewijs mag je 3 maanden rijden maar met een internationale mag je een jaar rijden. Mensen met een rijbewijs uit 1 van de volgende landen kunnen zo een Ontario drivers licence krijgen:
Oostenrijk, Belgie, Frankrijk, Engeland, Duitsland, Japan, Korea en Zwitzerland
Mensen uit alle andere landen moeten een written test en een road test doen en ervoor slagen alvorens ze een ontario licence krijgen.
Ik las het forum zijdelings mee, want ik weet er ook het fijne niet van, maar nu begin ik toch meerdere vraagtekens te krijgen. Ik heb een auto gekocht in Vancouver, BC en mijn Nederlandse rijbewijs was voldoende. Nooit heeft iemand iets gezegd over een x-aantal maanden geldigheid. Dus was ik van plan om de rest van het jaar met mijn Nederlandse rijbewijs verder te karren. Willen jullie (Canadasaabje en Silque) zou zeggen dat ik toch van rijbewijs moet wisselen?
Hebben ze ook niks gezegd toen je je autoverzekering hebt afgesloten? Daar werd tegen ons gezegd dat we wel binnen 90 dagen een ontario licence nr. moesten doorgeven, of als je die hebt gehaald bij de anwb in NL, een nr. van een internationaal rijbewijs, die wel een jaar geldig is. Ik weet niet of er veel verschil is betreft BC & Ontario. Maar een jaar rijden op je NL rijbewijs is hier niet de bedoeling (in hoe verre ze dit controleren vraag ik mij weliswaar af, maarja je weet t nooit)
Ik heb even op internet gekeken (ik heb toch nog even geen baan gevonden hier en dus even wat tijd over:tssk:) Hier staat al wat info http://www.welcomebc.ca/en/settle/licence.html maximaal een half jaar mag je rijden op je NL rijbewijs in BC.
Hier heb ik ook nog wat info gevonden:
http://www.icbc.com/licensing/lic_renew_replace_new.asp
Het ziet er dus naar uit dat je toch voor een BC Licence moet applyen. Moet mijn vriend hier ook gaan doen, ik heb zelf een internationale meegenomen uit NL, die en jaar geldig is.
Succes ermee.
Groetjes uit de andere (ook erg mooie) kant van Canada!
@Sabje. Dank je voor de research. Ach, ik ben nu wel aan t werk (het is hier 13.20), maar chatten, surfen en mailen lijkt hier de normaalste zaak van de wereld, haha.
Ik ga de sites later even bekijken. Nogmaals dank voor je antwoord.
Heb jij ook een website? Kijk gerust eens op de onze. www.canadabc.nl . Dan kun je vergelijken welke kant van Canada leuker is
Doeg!
Ivo
Graag gedaan. Wel relaxed werk dan, haha! Ik ben ook wel kieskeurig hoor wat werk betreft. Mijn vriend heeft al een baan gevonden in construction (huizenbouw). Ik wil graag iets met dieren doen hier (kennel, asiel etc.) Wil namelijk iets anders doen dan in NL nu we in Canada zijn, maar ik merk al dat ik het mezelf knap lastig heb gemaakt! haha, misschien toch eerst maar iets anders vinden voor tussendoor. Onze website is sabenrich.waarbenjij.nu is niet zo uitgebreid als jullie site. Ik heb hem al een paar keer gelezen toen we nog in NL waren. Leuk! Missch is BC wel wat mooier dat Ontario idd! haha! maar… het wordt hier minder koud doordat het aan lake ontario ligt. -20 ipv -30 ofzo haha! Heel Canada is gewoon geweldig!:teeth:
Werk-ze, Sabina
Canada is fantastisch! Ik geniet elke dag. Zelfs op werk is een feest. Ze zijn inderdaad relaxed hier. Ik ben een beetje aan het jobhoppen en elke keer is het zo. MSN mag, maar niet te veel. Mailen mag, maar niet de hele tijd. Surfen mag, maar niet naar alle sites. Oh ja, en probeer ook je werk af te hebben. Ik hoor hier om me heen allemaal MSN berichtjes binnenkomen. En nou is SAP toch echt geen klein en onprofessioneel bedrijf, haha.
Succes met de winter, straks! Gnagna.
Ik heb antwoorden!
Mijn vriendin en ik hebben even nagevraagd wat de regels zijn omtrent de rijbewijzen in BC. Wij hebben geen internationaal rijbewijs. Wij hebben ons Nederlandse (EU)-rijbewijs. Dat is prima, voor 6 maanden. Na 6 maanden moet je officieel een ander rijbewijs aanvragen, echter als je binnen die 6 maanden de provincie verlaat (bijvoorbeeld een tripje naar de USA), mag je OPNIEUW 6 maanden op dat rijbewijs rijden. Geen enkel probleem dus. We komen dit weekend net terug van Seattle :dag:.
Let wel, dit zijn de British Columbia regels. Ik weet daarom niet hoe het in andere provincies geregeld is.
Ivo
Zoo dat is wel relaxed voor jullie zeg! Hier in Ontario doen ze er een stuk lastiger over
onze verzekering loopt nu af over een paar dagen (mag maar 60 dagen op een NL rijbewijs staan) en we hebben nog geen ontario licence en het kan toch ook niet verzekerd worden op een internationaal rijbewijs dus we hebben ff een probleempje.
We moeten nu ons NL rijbewijs officieel laten vertalen, vision test en written knowledge test doen, daarmee kun je als je je NL rijbewijs langer hebt dan een jaar je G1 krijgen. Daarmee kunnen we wel verzekerd blijven gelukkig, maar officieel mag je daar niet mee rijden, omdat dat voor beginnende bestuurders is en dan mag je alleen met iemand naast je rijden en niet op de highway.(en als je eenmaal je g1 hebt mag je officieel niet meer op je NL rijbewijs rijden!) dan moet je eerst vision test, written test, en een road test doen, waar een maand wachttijd voor staat. Dan krijg je je volledige ontario licence en daarmee mag je pas rijden officieel.
Misschien handig om te weten voor mensen die van plan zijn naar ontario te komen voor langere tijd!
Groetjes,
Sabina
Hoi Sabina.
ik vertrek 5 januari naar Ontario (ottawa en kingston) Ik blijf drie en een halve maand. Als ik het dus goed begrijp mag ik in die periode gewoon met mijn eu-rijbewijs rijden? alleen als je een auto koopt en wilt verzekeren moet je een canadees rijbewijs hebben?
En mag je wel een auto huren om een lang weekend weg te gaan?
Ik zit erover te denken om nog een weekend naar new york te gaan als mijn vriend langskomt en het plan was omdat ook met een auto te doen, kan dat dan wel?
al dat regelen… gelukkig is de WHP aanvraag de deur uit…
Hey Leandra!
Wat tof dat je naar Kingston en Ottawa gaat! Ik zit een jaar in Kingston met mn vriend samen. Het is super hier! Je komt wel in een koude periode zeg! haha! Ze zeggen hier dat eind januari het meer zelfs bevriest en dan wandelt iedereen op het meer haha!
Je mag officieel maar 2 maanden op je nederlandse rijbewijs rijden in Ontario, maar als je bij de ANWB een internationaal rijbewijs koopt, wat gewoon een vertaling is van je rijbewijs, dat scheelt al heel wat. Die is een jaar geldig en kan je zo afhalen, het kost 13 euro en je hebt een pasfoto nodig. Het enige probleem zit hem in als je hier een auto koopt en hem wilt verzekeren, dat kan maar 2 maanden op je EU rijbewijs (internationaal rijbewijs maakt dan niks uit, mag daarmee ook niet) hebben wij dus mogen ervaren! Maar als je een auto huurt en je internationale rijbewijs hebt, dan is het weer geen probleem! Zeker als je hem af en toe huurt en niet voor de gehele periode. Wij konden niet onze eigen auto verzekeren, maar we konden wel een auto huren, zelfs op het EU rijbewijs zonder Internationaal rijbewijs! Raar, maar waar! Ik weet het, het is allemaal heel onlogisch, maar het zijn de feiten.
Wij zijn zelf nog niet de grens naar Amerika over geweest. We zijn het wel van plan natuurlijk, New York is iets van 500 km. Ik heb wel gehoord dat het gewoon kan, maar ik heb ook weer gehoord dat je een visum nodig hebt, maar ook dat het zonder visum kan, maar dan moet je wel langer wachten omdat ze je moeten checken bij de grens. Een beetje vaag dus, ik weet daar niet zoveel van.
Wat ga je trouwens doen als je in Canada bent? Werken? Heb je al een baan? Ben gewoon benieuwd
Groetjes, Sabina
Ik ben al gewaarschuwd voor de kou. ‘maar buitenlanders zullen dat wel weer leuk vinden’: zei mijn vriendin daar. Daarom heb ik ook voor kingston gekozen, omdat daar een vriendin woont. (brockstr.)
Ik ga er naartoe omdat ik net klaar ben met mijn opleiding en ik er nog tussen uit wil voor ik ‘echt’ aan het werk ga. Ik wil daar wel graag aan het werk. die vriendin heeft al even gepolst bij haar baas. Ik kom net aan het begin van een semester dus miss. kan ik invallen voor iemand die op een exchange gaat, zo kom ik ook aan mijn kamer (hopelijk). Als je nog een baantje weet (horeca?)
Hoe komen jullie in Kingston terecht dan en wat doe je daar nu?
Heb je nog tips voor mij? wat ik zeker moet gaan doen in en om kingston? Ik ga deze week maar eens even naar de ANWB winkel. 13 euro kan nog wel van mijn budget af.
Groetjes Leandra
Ja, dat is waar. De kou heeft wel iets aparts! Ik vind het niet zo erg, juist wel leuk! Maar ik heb gehoord dat het in januari en februari pas echt koud word! Lijkt me wel gaaf, al die sneeuw! Wij zijn in Kingston terecht gekomen doordat mijn vriend hier familie heeft wonen. Hij is hier 7 jaar geleden al 3 maanden geweest en hij wilde sindsdien altijd al terug. Hij wil emigreren maar ik weet het nog zo net niet (familie/vrienden) Dus nu zijn we hier eerst een jaar. Hij is aan het werk in de huizenbouw en ik ben nogsteeds op zoek. Ik ben niet zo van de horeca, maar daar zal misschien wel makkelijker wat in te vinden zijn. Ikzelf zoek meer wat in retail, maar winkels zoeken nu mensen voor alleen de kerst vooral, dat zie ik niet zo zitten want dan dumpen ze je weer na de kerst heb ik gehoord plus dat m’n ouders komen met de kerst Dus ik ga na de kerst maar verder zoeken. Is je vriendin ook nederlands? en waar werkt zij? Ik zou zeker naar de Niagara Falls gaan, maar dat is meer bij Toronto. Verder is Ottawa wel gaaf, maar dat had je al in je planning volgens mij! Deseronto/Napanee is ook wel leuk, daar wonen de indianen en je hebt een aantal winkels waar je belastingvrij kan shoppen. (De Natives betalen geen belasting) Ik heb daar net echte Mukluks gekocht, van die laarzen met bont, lekker warm! Je kan ons trouwens volgen op sabenrich.waarbenjij.nu Daar schrijf ik om de paar weken een stukje en zet ik foto’s op.
Groetjes,
Sabina
Leden,
Ik vond enkel al een post over een rijbewijs in Canada, maar nog geen antwoord op de volgende vraag. Misschien iemand die dit weet?
Volgens de ANWB is een NL rijbewijs enkel 3 maanden geldig in Canada …
KLopt dit?
Wij willen een jaar naar Canada en graag liefst enkel met een internationaal en NL rijbewijs.
1 jaar geldig of toch 3 maanden?
Gr. martijn