Rijbewijs & internationaal rijbewijs?

Hoi!

De berichtgeving inzake het rijbewijs is niet eenduidig, aldus is een internationaal rijbewijs in de vorm van het bij de ANWB verkrijgbare International Drivers License (IDL) nodig als je 3-4 weken een auto huurt tijdens je vakantietripje?

Groeten,
Bart

je hebt een internationaal rijbewijs nodig in het buitenland. Of dat nu voor een vakantie of een rondreis is. Voor 1 dag of 60 dagen.

Misschien is een IDL wel aan te raden maar zeker niet noodzakelijk. Ik heb er nooit een gehad en het heeft mijn vakanties niet in het minst geschaad. Ben een paar keer ‘aangehouden’ tijdens een controle van de RCMP en mijn Nederlandse rijbewijs gaf hoegenaamd geen probleem.

Rob

In Canada hoef je als toerist doorgaans geen IDL te hebben. Sommige provincies stellen dat je de IDL alleen nodig hebt na een bepaalde tijdsduur (90 dagen, 6 maanden, verschilt), maar de meeste toeristen blijven niet zo lang. Zelfs als je langer zou blijven, geen agent hier die bekend is met een Nederlands IDL en gezien het rijbewijs ook erg overbodig. In de VS een keer de IDL moeten trekken, oom agent had geen idee wat 'ie er mee moest en vroeg ons dat document meteen weer op te bergen, hij wilde alleen het normale rijbewijs zien.

Voor die paar euro zal het zeker geen kwaad kunnen om 'm bij je te hebben, maar ik voorzie geen problemen als je 'm niet haalt.

(Zie het rijbewijzentopic in het Wonen, werken en studeren in Canada-forum.)

Het I.D.L. is een vertaling van je NL rijbewijs. Het is overigens wel een officieel document gebaseerd op een VN-verdrag uit eind jaren veertig. Heb je nog een linnen NL exemplaar dan heb je een IDL wel nodig, bij de nieuwe plastic uitvoering niet.

Aangezien de linnen rijbewijzen inmiddels al lang verlopen zijn neem ik aan dat je het papieren rijbewijs bedoelt? Zover ik weet heb je ook daarvoor geen IDL nodig, 2 jaar geleden in ieder geval nog niet. En sowieso is het ook dan alleen geldig i.c.m. je echte rijbewijs.

Waar blijft de tijd? Ik bedoelde het NL drieluikje. Daarvoor heb je een vertaling(dus I.D.L.) nodig. Dat er in Canada nooit of slechts zelden naar wordt gevraagd is wat anders.

De Canadese wetgeving maakt geen verschil tussen papieren en plasticen rijbewijzen. Tenminste niet in de publicaties die ik heb gelezen. Overigens zijn ze inhoudelijk gelijk: dezelfde teksten staan vermeld.

Die had ik bij me in 2008 (ik was een van de laatsten die overstapte op een plastic exemplaar geloof ik). In het (drieluik-) model stond bij elk item overigens ook de Franse vertaling. De RCMP herkende dat wel maar was blijkbaar de Franse taal niet machtig (of had nog nooit een Nederlands rijbewijs gezien, dat zou natuurlijk ook kunnen). Op het huidige plastic model staat alleen in het Engels, Frans en Duits dat het een rijbewijs is, meer niet.

In Nederland zijn nog veel papieren exemplaren in gebruik. De nieuwe plastic uitvoering is ook geen NL rijbewijs meer, maar een Europees rijbewijs, waarbij alle categorieën zijn gesynchroniseerd. De mededeling met betrekking tot bezit van het I.D.L. zijn inmiddels ook verwijderd van de site van de Canadese ambassade.