Rijbewijzen (de sluiproute door het doolhof)

Het Nederlandse of Belgische B-rijbewijs omwisselen voor een Canadees rijbewijs is nogal een uitdaging. Iedere provincie heeft eigen organisaties (kan zowel van de overheid zijn als private bedrijven) en eigen invullen. Ik ben alle internetsites afgestruind voor een eerste informatievoorziening voor mensen die van plan zijn te emigreren naar Canada.

Algemene informatie
Alle informatie komt van overheidswebsites of van de sites van bedrijven die door de provinciale overheid zijn aangewezen. Kortom: niets van websites van derden, die soms foutieve of achterhaalde informatie bieden.

Alle provincies hebben één overeenkomstig aspect: je moet wel kunnen aantonen dat je een visum hebt en woonachtig bent in de provincie. Controleer de website van de lokale instantie voor de precieze ID-vereisten!

Sommige provincies hebben het over het inruilen van het rijbewijs. Een paar daarvan zijn er heel precies in dat je je Europese rijbewijs niet mag houden, als je een lokaal rijbewijs wilt, anderen zijn er minder duidelijk in. Je kan altijd het argument proberen dat je rijbewijs eigendom is van de Staat en dat het jou niet is toegestaan deze aan andere autoriteiten dan die van je eigen land af te geven.

Tip: Veelal staat er een handboek met de lokale verkeerswetten en -regels online als gratis download, meestal “Driver’s Handbook/Guide” genoemd. Zoek 'm op, zeker als je een kennistest moet afleggen!

Internationaal Rijbewijs
Tijdens de eerste dagen/maanden dat je in Canada bent, mag je nog een tijdje je EU-rijbewijs gebruiken om toch nog een tijdje de auto te kunnen gebruiken alvorens je je Canadese rijbewijs kunt afhalen. Alhoewel sommige provincies hier niets over zeggen, is het vaak wel aan te bevelen om een International Drivers License (IDL) mee te nemen, zoals dat in bijv. Nederland door de ANWB wordt uitgegeven. In sommige gevallen kan jou dit later een (dure) vertaling door een erkende vertaler besparen!

Toeristje spelen
Het kan soms helpen als je je een tijdje als toerist voordoet. In sommige provincies kun je dan langer met je Europese rijbewijs rondrijden, voordat je verplicht wordt een Canadees rijbewijs aan te vragen.

Per provincie
(Op alfabetische volgorde)

Alberta
Organisatie: ServiceAlberta
Rijbewijs: Class 5
Geldigheid EU-rijbewijs: 90 dagen als toerist (1 jaar in combinatie met IDL), 90 dagen als nieuwe bewoner
Procedure: Op vertoon van een Belgisch rijbewijs, kun je meteen een Alberta rijbewijs krijgen (zie “reciprocal licensing”). Met een Nederlands rijbewijs moeten eerst de kennis-, zicht- en rijtest worden afgelegd (versneld).

British Columbia
Organisatie: ICBC
Rijbewijs: Class 5
Geldigheid EU-rijbewijs: 6 maanden als toerist, 90 dagen als nieuwe bewoner
Procedure: Minimaal 2 jaar rij-ervaring nodig, vertaling van het rijbewijs door erkende vertaler (probeer IDL eerst), de kennis-, zicht- en rijtest afleggen (versneld). Bij het aanvragen van het BC-rijbewijs wordt je Nederlandse rijbewijs ingevorderd (verboden meer dan één rijbewijs te bezitten).

Manitoba
Organisatie: Manitoba Public Insurance
Rijbewijs: Class 5
Geldigheid EU-rijbewijs: ??? als toerist, 3 maanden als nieuwe bewoner.
Procedure: Je hebt minstens 3 jaar rij-ervaring, officiële vertaling (of IDL) nodig + “letter of authentication from the Embassy, Consulate or licence authority from your home jurisdiction”.

New Brunswick
Organisatie: Service New Brunswick
Rijbewijs: Class 5
Geldigheid EU-rijbewijs: geen informatie.
Procedure: Op internet geeft men geen inhoudelijke informatie, behalve de oproep om je lokale Service NB bureau te bezoeken voor meer informatie.

New Foundland & Labrador
Organisatie: NL Government Services
Rijbewijs: Class 5
Geldigheid EU-rijbewijs: 3 maanden als toerist, 3 maanden als nieuwe bewoner.
Procedure: De kennis-, zicht- en rijtest afleggen (versneld).

**Northwest Territories
**Organisatie: NWT Government
Rijbewijs: Class 5
Geldigheid EU-rijbewijs: 90 dagen als toerist (12 maanden met IDL), 30 dagen als nieuwe bewoner.
Procedure: De kennis-, zicht- en rijtest afleggen (versneld). Je Europese rijbewijs wordt ingevorderd (het is verboden meer dan één rijbewijs te bezitten).

**Nova Scotia
**Organisatie: Service Nova Scotia
Rijbewijs: Class 5
Geldigheid EU-rijbewijs: 90 dagen als toerist, 90 dagen als nieuwe bewoner.
Procedure: De kennis-, zicht- en rijtest afleggen (versneld).

**Nunavut
**Organisatie: Nunavut Department of Economic Development & Transportation
Rijbewijs: Class 5
Geldigheid EU-rijbewijs: geen informatie.
Procedure: geen informatie gepubliceerd op internet.

**Ontario
**Organisatie: Ontario Ministry of Transportation, zie ook DriveTest (officiële dochtersite van de MTO)
Rijbewijs: Class G
Geldigheid EU-rijbewijs: 3 maanden als toerist (IDL verplicht), 60 dagen als nieuwe bewoner.
Procedure: Met een Belgisch rijbewijs, minimaal 2 jaar rij-ervaring in de afgelopen 3 jaar en een officiële vertaling van je rijbewijs, kun je direct een Ontario rijbewijs krijgen (zie “Exchanging a Reciprocal Licence”). Nederlanders moeten een theorietest afleggen en een bewijs van rij-ervaring vanuit Nederland meekrijgen (zie Out Of Country Drivers). Je Europese rijbewijs wordt ingevorderd (het is verboden meer dan één rijbewijs te bezitten).

**Prins Edward Island
**Organisatie: Government of PEI
Rijbewijs: Class 5
Geldigheid EU-rijbewijs: ??? als toerist, 120 dagen als nieuwe bewoner.
Procedure: De kennis-, zicht- en rijtest afleggen (versneld). Voor de rijtest: eigen auto meenemen!

**Québec
**Organisatie: SAAQ
Rijbewijs: Class 5
Geldigheid EU-rijbewijs: 6 maanden als toerist (met IDL langer, maar geen maximum genoemd), 12 maanden als nieuwe bewoner.
Procedure: Op vertoon van NL of BE rijbewijs, kun je een QC rijbewijs krijgen. Het EU-rijbewijs wordt niet ingevorderd.

**Saskatchewan
**Organisatie: SGI
Rijbewijs: Class 5
Geldigheid EU-rijbewijs: 3 maanden als toerist, 90 dagen als nieuwe bewoner.
Procedure: De kennis-, zicht- en rijtest afleggen (versneld), dossier van rijverleden is vereist. Je Europese rijbewijs wordt ingevorderd (het is verboden meer dan één rijbewijs te bezitten).

**Yukon
**Organisatie: Yukon Department of Community Services
Rijbewijs: Class 5
Geldigheid EU-rijbewijs: 4 maanden als toerist, 4 maanden als nieuwe bewoner.
Procedure: De kennis-, zicht- en rijtest afleggen (versneld). Je Europese rijbewijs wordt ingevorderd (het is verboden meer dan één rijbewijs te bezitten).

Succes op de weg!

(Mocht je extra informatie hebben, of je wilt iets corrigeren: reageer dan!)

Wauw! Bedankt voor het uitzoeken. :slight_smile:
Een vraag: stel je wilt na een aantal jaar terug naar Nederland en je hebt je Nederlandse rijbewijs laten invorderen. Betekent dat dan dat je in Nederland ook weer opnieuw aan de bak moet om hier je rijbewijs te halen? Of kun je hier eenvoudig je “Canadese” rijbewijs laten omzetten naar een Nederlandse versie?

Groet,
Rob

Je antwoord

Beschrijving

Als u in Nederland gaat wonen (u schrijft zich in in de gemeentelijke basisadministratie), dan kunt u nog een bepaalde periode gebruik blijven maken van uw buitenlands rijbewijs. De periode is afhankelijk van het land waar u het rijbewijs heeft gehaald (zie hieronder). Ná het verstrijken van deze ‘overgangsperiode’ moet u een Nederlands rijbewijs hebben.

Omwisseling EU/EER/ Zwitserse rijbewijs
EU-landen: België, Bulgarije, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenkand, Hongarije, Ierland, Italië, Letland, Liechtenstein, Noorwegen, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk, IJsland en Zweden.
Resterende geldigheidsduur van het rijbewijs na vestiging in Nederland: 10 jaar na datum afgifte.
Voorbeeld: als uw EU/EER/Zwitserse rijbewijs 9 jaar oud is dan mag u daarmee nog 1 jaar rijden vanaf datum dat u in Nederland woont. Bent u ouder dan 60 jaar, dan gelden andere richtlijnen.

Omwisseling Ned. antillen of aruba - rijbewijs
Na vestiging in Nederland is uw rijbewijs nog een half jaar geldig.
Rijbewijzen afgegeven op de Andorra, Taiwan, Israel, Japan, Staten van Jersey, Eiland Man, Monaco, Korea, Singapore, Quebec zijn eveneens omwisselbaar. Een geldig rijbewijs uit de hier genoemde landen mag u tot maximaal een half jaar na de dag van vestiging in Nederland gebruiken.

Rijbewijzen afgegeven door andere dan de hierboven genoemde landen
U kunt het rijbewijs niet meer omwisselen voor een Nederlands rijbewijs. U zult opnieuw rij-examen moeten doen bij het CBR.

Indien u géén EU of EER-onderdaan bent, dient u een geldige verblijfsvergunning in uw bezit te hebben.

succes

Hoi Brasgordel,

Bedankt voor het zoeken. Ik ben echter benieuwd naar je bron. Op de site van de RDW kwam ik namelijk iets anders tegen: als je een NL-rijbewijs hebt gehad na 1985, dan kun je direct een nieuwe krijgen. Ook als je minimaal 185 dagen in Canada hebt gewoond, waardoor je je NL-rijbewijs gedwongen moest inwisselen voor een CA-rijbewijs, kun je 'm direct weer inwisselen voor een NL-rijbewijs. Als je niet aan alle voorwaarden kunt voldoen, moet je eerst even je rijbewijs voor een Québec rijbewijs inwisselen. :smiley:

De gemeente site van Terneuzen

http://terneuzen.nl/Digitaal_Loket/Producten_en_diensten/Producten/P_t_m_T/Rijbewijs_buitenlands_omzetten

Ik heb mijn Canadese rijbewijs sinds 2003 en dit heb ik BC gehaald. Ik moest een test op de computer afleggen en dan een “road test” doen. Ik had een Belgisch rijbewijs en daar moest ik geen vertaling van tonen, gewoon het originele rijbewijs laten zien. Ik heb mijn Belgische rijbewijs ook terug gekregen en ben nog steeds in het bezit ervan.

Groetjes,
Ann :slight_smile:

Dank voor je bijdrage, Ann! :slight_smile:

Nu zullen de EU-rijbewijzen inderdaad niet zo ingewikkeld zijn dat ze direct een vertaling nodig hebben. Als je een rijbewijs uit Saoedi Arabië hebt, zal het inderdaad een ander verhaal zijn.

Toch laat ik het maar staan, je weet maar nooit wat voor maf figuur je tegen kunt komen op het moment van aanvragen.

Hee Ann, ben jij dezelfde Ann van 'n fotografieforum? It’s me: paparazzi! :wereld:

@Jurjenb: Ik gaf het maar even ter informatie en inderdaad het zal nietaltijd hetzelfde verlopen voor iedereen. Soms is het geen slecht idee om te veel papieren te hebben dan te weinig.

@redbulletje: :dag: that’s me…ik lees dat je een hele trip gaat maken door Canada & the USA! :thumbsup: :zon02:

Ik heb Vandaag :slight_smile: een Canadees rijbewijs gehaald in Saskatchewan :cheer:. Ik heb mijn Nederlandse rijbewijs al 10 jaar maar goed.

Procedure was als volgt: 2 bewijzen van recidency nodig (voor mij: 1 Check van me canadese bankrekening, en de Letter of Offer van mijn baan). Eerst vraag je een theorie-examen aan: $10,- en je doet die (super simpel). Dan vraag je rijexamen aan: $22,- en als je die haalt dan ga krijg je je Saskatchewanie rijbewijs ($25,- per jaar).

Ik heb mijn Nederlandse rijdbewijs niet hoeven in te leveren en heb geen vertaling van mijn rijbewijs of historie van mijn Nederlandse rijgedrag hoeven laten zien.

Al met al is een rijbewijs halen hier erg veel papier gezeur, en erg makkelijke examens.

2 likes

Dan heb je nog geluk. Hier kost een rijbewijs 89$ per jaar, geloof ik.
Wel apart dat je je NL-rijbewijs mocht houden. Belooft weer wat goeds voor de anderen. :slight_smile:

Jeetje, wat een gedoe!

Ik wil met mijn vriend Sander voor 6 maanden naar Canada op een WHP visum. We willen een auto kopen en rondreizen. Ik heb echt geen zin om dan mijn rijbewijs in te leveren en in NL weer examen te doen! En Sander heeft zijn rijbewijs dan niet langer dan twee jaar. Wat raden jullie aan?

Ik heb ook vijf maanden in Florida gestudeerd. Een EU rijbewijs en een internationaal rijbewijs van de ANWB waren voldoende. De politie deed niet moeilijk toen we aangehouden werden (te hard rijden). Maar Florida is natuurlijk geen Canada…

Aangezien je niet emigreert (WHP = toeristenpermit), is het wellicht niet eens mogelijk een Canadees rijbewijs te halen. Je bent dan ook aangewezen op je EU-rijbewijs (al dan niet met IDL).

Zorg voor een verklaring van je verzekeringsmaatschappij dat je geen schade hebt gereden in Nederland en dat wil dan nog wel eens helpen om een Canadese verzekering te krijgen. Geen garanties!

met een WHP kun je wel degelijk een canadees rijbewijs halen.
je haalt gewoon bij het nederlandse consulaat een brief dat je een geldig volledig rijbewijs hebt, en dan hoef je ook niet te wachten tussen de g1, g2 en full g.
maar ja, verzekerings maatschappijen hier in ontario zijn verschrikkelijke duur.
omdat ze je nederlandse rijervaring niet mee tellen, dus voor de verzekering ben je gewoon een beginnend bestuurder.
hoe dat in andere provincies is weet ik niet.

Ontario:

Afgelopen zomer van 2010 mijn Ontario rijbewijs gehaald.
Ik was daar als ´visitor´ en was geen probleem.

Maar ze zijn moeilijker aan het doen… Eerst was het alleen je NL rijbewijs en een brief van de NL ambassade of NL consulaat erbij voldoende.
Nu willen ze je NL rijbewijs vertaald hebben door een beëdigde tolk, brief van NL ambassade/consulaat, bewijs dat je langer dan 2 jaar rijervaring hebt…??? HOE moet je dat aantonen… vroegen we ons allemaal af…(ik en oa de meneer van het NL consulaat ;-). Boetes uit NL laten zien die aantonen dat je daadwerkelijk niet alleen een rijbewijs hebt maar dus rijervaring??? Zal geen al te beste beurt zijn… als je met een plakboek vol boetes aan komt zetten vertaald ;-)) Hoe dan ook… ze willen echt bewijs dat je dus OOK daadwerkelijk auto gereden hebt…
Wat dus niet mogelijk is… Maar het NL consulaat in London is ermee bezig en aan het uitzoeken hoe het wel dan moet.

Hoe dan ook… bij het ene kantoor zijn ze al strikt en moet je al die papieren inleveren. Bij het andere kantoor (waar ik was als 2e kantoor poging) is het gewoon je NL rijbewijs en de brief van het NL consulaat dat in het Engels is en die tevens ook al een soort vertaling is van je rijbewijs.
Ik had trouwens geen international rijbewijs alleen een normaal NL (europees) rijbewijs.

Na de theori (de test bestaat uit 20 vragen over verkeersborden en 20 vragen over de theori zoals boetes, wat je in bepaalde situaties moet doen, van alles eigenlijk de test bestaat uit 2 delen dus. Als je deel 1 niet haalt en deel 2 wel hoef je de volgende keer alleen deel 1 te doen en deel 2 niet meer) komt de G2 Exit het autorijden zelf. Daarna als je dat allemaal gehaald heb hoef je NIET je NL rijbewijs in te leveren.
Ik heb de mijne nog. En bovendien is het een officieel document van NL dus ik vraag me af of ze het mogen afnemen van je. Maar daar weet ik verder niks van…

Sinds kort hoef je in B.C. je Nederlands rijbewijs niet meer af te geven en terecht, in mijn geval want ik blijf immers de eerste jaren Nederlander. Dan nog even het volgende, vind je het niet apart dat wanneer je Belg of Zwitser bent je je rijbewijs kan omwisselen? Weer eens half werk gedaan daar in Brussel, hoezo 1 Europa!!! Je hebt het namelijk niet over een Nederlands of Belgisch rijbewijs maar over een Europees rijbewijs, grappig he???
Wouter

De provincie maakt afspraken met specifieke landen, meestal hebben ze een onderzoek gedaan of dat de rijopleidingen op z’n minst gelijkwaardig zijn. Ik kan mij voorstellen dat dit niet opgaat voor alle EU-lidstaten. Wel vreemd dat dit voor tenminste de BeNeLux niet rechtgetrokken is.

Hallo,

Ik ga begin augustus voor 4 maanden naar Canada met een WHP.
Ik ben nu nog 20 maar wordt in september 21. Ik heb in maart 2009 mijn rijbewijs gehaald.
Ik wil graag autorijden in Canada, ik ga daar o.a. naar familie en hoop dat ik af en toe een auto mag lenen.
Heb ik genoeg aan mijn Nederlandse rijbewijs, of moet ik daarvoor een internationaal rijbewijs halen? Ik las ergens dat je 6 maanden op je EU rijbewijs mag rijden, dat zou erg fijn zijn!

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Je mag gewoon met je Nederlandse rijbewijs (tot max 6 maanden) in Canada autorijden (is gelijk aan de tijd van een toeristenvisum). De verzekering is waarschijnlijk een ander verhaal (als je een auto leent van familie moeten zij even de verzekeringsvoorwaarden doornemen). Heb je een ‘plastic’ rijbewijs dan heb je geen IDL (International Drivers License) nodig.

De eigenaar van de auto moet de verzekering inlichten, dat hij/zij jou als zg. secondary driver toestemming verleent in de auto te rijden. Het is ook raadzaam om een brief van de eigenaar, waarin dat wordt aangegeven, bij je te hebben in de auto.
Het kan zijn, dat de verzekering aanvullende voorwaarden stelt vanwege je jonge leeftijd en je “non-residency”.