Ik heb geen Canadese publicaties gezien die hier onderscheid in maken?
Geeft geen geld uit aan een internationaal rijbewijs. Verzekeringen kan je er niet mee afsluiten en de politie kijkt je ook aan met een scheef gezicht:wacko:.
Ik werd aan de kant gezet door een agent in Ontario en dacht ik laat hem mijn internationale rijbewijs zien, not good:tongue:
Dat scheve gezicht:confused:: van die agent verbaast me niks. Het Internationaal rijbewijs(IDL) is slechts geldig in combinatie met het rijbewijs uit het land van herkomst. Het is een vertaling hiervan en dus geen zelfstandig document op zich.
Het nieuwe (plastic) EU rijbewijs kan, in Canada, zonder vertaling worden gelezen en dat maakt het IDL overbodig.
Precies, en het wordt hier ook nog eens niet erkend als een geldige vertaling. Daarvoor moest ik naar een lokaal vertaalkantoortje.
Dat klopt niet. Het is wel degelijk een rechtsgeldig document en al erkend, ook in Canada, sinds 1949. Dat de lokale diender dat niet weet ligt aan hem en niet aan het IDL
Sorry was nie duidelijk vanuit mijn kant. Bedoelde voor het aanvragen van een verzekering en/of aanvragen canadees rijbewijs
Op mijn papieren vod staat voorop in tig talen dat het een rijbewijs is, mijn naam is ook niet zo moeilijk om te herkennen (daarvoor hoef je geen “Naam” en “Voornamen” te vertalen), geboorteplaats zal niet zo interessant zijn, woonadres is ook niet moeilijk te herkennen, blijft nog 1 datum over, wat de datum van afgifte zal zijn (komt overeen met de geldigheid iets verderop) en dan blijft de handtekening over. Vervolgens een rijtje pictogrammen dat voertuigklassen identificeert en vervolgens staan er alleen geldigheidsdata en een stempel achter het autootje <= 3500kg en mannetje <= 1+8.
Kortom: geen rocket science en totaal overbodig (in mijn ogen) om daarvoor een IDL, laat staan een beëdigde vertaling te halen. Als de verzekeraar erom vraagt, kan het een ander verhaal zijn.
Ja Jurjen, maar als jij ook niets van je laat horen:slapen: tijdens dergelijke VN conventies, waar deze besluiten worden(zijn) genomen, dan gaan ze toch maar over tot de orde van de dag en doen wat ze, met de kennis die voorhanden is, het beste achten.
Nu de omgekeerde vorm, mischien dat het niet hier thuis hoort maar toch…
Nu ik mijn canadees rijbewijs heb zit daar ook aanhanger bij in. Mag je nu in Nederland met dit rijbewijs een auto-aanhanger combinatie rijden?
- Want je mag in Canada ook zoveel dagen rond rijden met je Nederlandse rijbewijs toch?
Ben je in het bezit van een niet NL paspoort/ indentiteitsbewijs, dan mag je , beperkte tijd, met een ander rijbewijs rondrijden. (incl aanhanger)
maar heb je alleen een NL pp dan moet je een Nl rijbewijs hebben.
aanvulling
Ter aanvulling op het innemen van je Nederlandse rijbewijs als je je Canadese rijbewijs hebt/krijgt: je Nederlandse rijbewijs geef je in bewaring aan het bureau dat Canadese rijbewijzen uitgeeft (je mag nl maar 1 rijbewijs in bezit hebben). Indien je je Nederlandse rijbewijs weer nodig hebt, kun je deze, onder afgifte van je Canadese rijbewijs, weer terugkrijgen. Het is dus niet zo dat je je Nederlandse rijbewijs permanent kwijt bent.
Voor British Columbia, de sluiproute der sluiproutes:
Vanaf 27 juni hoeven Nederlanders met Nederlands rijbewijs geen test of examen meer af te leggen en kunnen hun roze papiertje gewoon inwisselen voor een BC Drivers License.
http://www.icbc.com/driver-licensing/moving-bc-june8/other-country-2
Met andere woorden, vanaf 27 juni heb ik een BC Drivers License zonder sluipen
Ik heb m’n rijbewijs in 1 uurtje gehaald (theorie + rijden). No big deal, kostte $ 40 voor beide examens en $ 50 voor het rijbewijs. De MVB heeft mijn Nederlandse rijbewijs in bewaring genomen en als ik ooit nog eens terugga naar Nederland lever ik m’n Yukon Driver’s License in en krijg ik m’n Nederlandse exemplaar weer terug. Ik ga binnenkort ook voor Class 6 (motor) en Class 4 (commercieel vervoer). Voor het geld hoef je het niet te laten en moeilijk is het zeker niet.
Hi all,
Voor als ik straks naar Toronto vertrek wil ik zelf eigenlijk wel een auto gaan aanschaffen.
Ik heb inmiddels op een rijtje dat er een aantal hindernissen te nemen zijn om zover te komen.
Een auto kopen is het probleem niet, de uitdaging is het verzekeren.
Je moet in de provincie Ontario eerst een Canadees rijbewijs halen al voor je uberhaupt een verzekering kunt afsluiten.
( Belgie schijnt een of andere verdrag te hebben met de provincie Ontario waardoor zij dit niet hoeven te halen. Ook bijzonder dat dit soort Europese regels?! gelden tussen een land en een provincie in Canada ).
Dus eerst je theorie halen dan je G1 + G2. ( Het kan ook al geloof ik als je alleen je G1 hebt maar dan mag je niet alleen rijden, niet 's nachts en niet op de highway komen!?. )
Het rijbewijs halen klinkt als do-able tis in Nederland ook wel gelukt :-). Maar ik heb mijn vraagtekens bij de kosten van de verzekering. Schadevrije jaren die je in Nederland hebt opgebouwd schijnen ze daar niks mee te doen.
Nu hoor ik dan bedragen van 2000 a 3000 CAD per jaar is dit echt reëel?
Ik heb in Nederland geen helder beeld wat de kosten zijn van een WA autoverzekering maar snel wat premie berekeningen doen op Ditzo.nl voor een auto ( Lancer 1.5 ) van 2 jaar oud en 0 schadevrije jaren komt neer op ongeveer 65 EURO per maand WA.
( x 12 = 780 Euros = 1 049.54 Canadian dollars )
Komt niet echt in de buurt van 2000 CAD, Canada een ander land dan Nederland natuurlijk, en Ontario is een grote drukke provincie maar ze zullen daar toch niet rijden als in een gemiddelde destruction derby in Texas waardoor de premie zo ontzettend hoog is?
Er zal ook nog een factor meespelen dat ze van mij geen historie hebben. Maar beginnen met 0 schadevrije jaren lijkt mij dan hetzelfde? Een Canadees van mijn leeftijd met ook 0 schadevrije jaren begint op hetzelfde tarief lijkt mij dan? Of hebben ze iets van een foreign driver policy waardoor het zoveel % bij op komt?
Iemand hier die iets kan met mijn vraag?
Alvast dank eh!
Cheers,
Marco
Heey marco,
Zelf zit in london, onder toronto en heb hetzelfde als jij gehad.
Het canadese rijbewijs is in 1 dag te halen, mits je het papierwerk op orde hebt en een auto hebt.
Zoals eerder aangegeven hier heb je een engelse bevestiing nodig van de rdw en je moet een vertaling van je rijbewijs hebben, dit was bij mij zo. De auto kan je mischien lenen van vrienden/familie of rijschool$$.
Zelf betaal ik 250 per maand, dus ja ik zit aan de 3.000. Maar die van mij is hoog vanwege het aantal kilometers (vrij hoog) die ik maak en omdat je in canada weer beginnend bestuurder bent… Je NL jaren tellen niet mee hier helaas.
Mocht je meer vragen hEbben dan horen we het wel:)
Wij hebben onze auto('s) tegen een redelijke premie kunnen verzekeren ook toen we nog alleen ons Nederlands rijbewijs hadden. De premie wordt bij onze verzekeraar oa bepaald door de aankoopsom van de auto (in ons geval $ 2,250) en het aantal km’s per jaar (25,000). Wij zijn voor deze auto $ 90 per maand kwijt. Overigens, de verzekeraar in kwestie is TD Insurance http://www.tdinsurance.com/ en is gevestigd in Alberta.
Wellicht een oplossing voor jullie??
Rob
@Rob & Dirke dank voor jullie reactie.
@Rob die prijs die jij noemt bevalt mij in ieder geval een stuk beter dan 250 CAD per maand :-).
Dat jij met je Nederlandse rijbewijs gewoon een verzekering kon afsluiten in Alberta komt dat niet omdat de regels daarvoor in de provincies verschillen van elkaar?
Ik kan het als ik daar ben natuurlijk gewoon proberen en bij een TD vestiging in Ontario
binnenstappen en kijken wat ik moet betalen. Maar ik zou graag vooraf een idee
hebben als het haalbare kaart is om daar een auto te kopen. Ik probeer ze wel
een mailtje te sturen kijken wat van informatie ze willen geven.
Thanks!
Cheers, Marco
Nee, maakt niet uit. Verzekerd=verzekerd. Je hebt dit verzekeringsbewijs nodig, samen met the bill of sale, als je je kentekenplaat gaat halen bij de MVO.
Het enige wat je moet weten is wat de minimale vereisten voor een verzekering in jouw provincie/territory zijn. In Yukon bijvoorbeeld is dat een 3rd party liability van min $ 200.000 (wij hebben er een van $1,000,000 genomen).
Je kunt deze eisen overigens vinden in het (gratis) boekje wat je bij de MVO kunt halen.
In dit boekje staan ook de verkeersregels, -borden etcetc.
Het gemakkelijkst is om TD even te bellen en een ‘quote’ te vragen als je een auto op het oog hebt en weet wat 'ie kost.
Rob
Hopelijk ga ik binnenkort verhuizen naar Toronto. Graag wil ik daar zsm een auto kopen echter begrijp ik dat er nogal wat bij komt kijken. Overigens heb ik al de Canadese Nationaliteit aangezien mijn moeder daar is geboren. (mocht dit van invloed zijn op de antwoorden.) Zodoende even een paar praktische vragen:
-
Klopt het dat ik pas een auto kan kopen en verzekeren als ik een Canadees rijbewijs heb of kan het ook met een internationaal rijbewijs? (Hiervoor moet ik dus een examen doen en mijn Nederlands rijbewijs inleveren. Heb 10 jaar mijn rijbewijs.)
-
Voor het examen moet je blijkbaar je eigen auto regelen echter als ik nog geen auto mag kopen beland ik in een vicieuze cirkel. Hoe moet je dit dan vervolgens regelen?
-
Ik kan van mijn huidige verzekeraar een Engels bevestiging krijgen van mijn schadevrijejaren. Wordt dit in Ontario geaccepteerd?