Ik ben van plan begin 2013 naar familie in Ontario te gaan op een WHP zodat ik daar ook gewoon kan werken. Wanneer ik ga ben ik waarschijnlijk net wel net niet 19 en heb ik hooguit een half jaar mijn rijbewijs aangezien ik die van plan ben na de vakantie te halen. Aangezien ik dus 12 maanden wil blijven, weet iemand toevallig hoe dat zit met het behalen van een Canadees rijbewijs op een WHP?
Hoe het met een auto zit weet ik niet precies, misschien dat ik in een van hun auto’s mag rijden, maar ik las hierboven ergens iets over dat ze dan de verzekering moesten contacteren over dat ik ook in hun auto ga rijden en ik/ze een brief oid bij moeten hebben tijdens t rijden? Iemand die me over deze dingen wat meer kan vertellen?
Bij voorbaat dank ![]()
Ik Heb in Nederland mijn auto rijbewijs en mijn motor rijbewijs.
Ik lees nu op dit forum dat je je rijbewijs gewoon kunt inwisselen voor een canadees rijbewijs. Geldt dit dan ook voor je motor rijbewijs?![]()
En ik ben boven de 25
Dat hangt compleet af van de provincie/het territorium; ze hebben allemaal hun eigen regels en procedures.
Ik ga in Maart op een WHP naar Toronto, waar ik van plan ben om te blijven gedurende dat jaar. Kan ik niet gewoon mijn NL rijbewijs inwisselen in Quebec, waar je geen examens hoef te doen? Daar mag je dan toch mee rijden in Ontario? En als ze vragen of je in de provincie woont, kan je zeggen dat je als WHP’er rond wil gaan reizen…?
Helaas, dat kan niet. Je moet namelijk een Quebec-resident zijn, dus niet uit een andere provincie.
Ik heb vorige week in Vancouver mijn Nederlandse rijbewijs ingewisseld voor een BC drivers license. Dat ging heel makkelijk. Geen vertaling of IDL nodig. Ik moest een zichttest doen, 3 simpele vragen beantwoorden, en 31 dollar betalen. Nederlands rijbewijs is ingenomen en binnen 30 dagen wordt de BC license thuisgestuurd. Tot die tijd kan ik een tijdelijk rijbewijs (simpel printje van ICBC) gebruiken.
Ik hoefde overigens niet te bewijzen dat ik in BC woon, of sinds wanneer.
Ik ben op dit moment in Alberta en moet hier mijn Alberta rijbewijs halen. Dit betekend een theorietest doen en praktijkexamen(roadtest). De theorietest is vrij makkelijk maar de praktijktest valt vies tegen, ben al een keer gezakt. En ik heb verhalen van en over anderen gehoord dat zij één of meerdere keren gezakt zijn voor hun roadtest. Heeft iemand hier ook ervaring mee?
Ook ik heb nooit wat hoeven bewijzen. Ik ben naar het overheidsloket gegaan dat hier over gaat, ik heb een computer test (theorie/verkeersregels) afgelegd en toen die voldoende was is er even een examinator met me mee gelopen naar de auto, even 10 minuten rond gereden en ik kreeg mijn Canadese rijbewijs (Nova Scotia) ik geloof dat het $40 heeft gekost en mijn Nederlandse heb ik mogen houden. Die is inmiddels wel verlopen want verlengen hiervan ging me € 180 kosten, te gek voor woorden. Dat probleem los ik wel weer op als ik ooit nog eens voor langere tijd naar Nederland terug mocht gaan.
Afgelopen maand ben ik hier in Québec ook mijn rijbewijs wezen omwisselen.
Geen examens of iets nodig, ik moet alleen nog een doktersverklaring halen en dan krijg ik mijn rijbewijs thuisgestuurd. Mijn Nederlandse rijbewijs mag ik houden. ![]()
In november 2012 heb ik mijn NL rijbewijs omgeruild voor een BC rijbewijs. Eerst een tijdelijk papiertje en na een aantal weken mijn rijbewijs per post thuis ontvangen. NL rijbewijs is ingenomen.
Kan iemand me helpen met Ontario, zie door de bomen het bos niet meer.
Daarnaast, is er iemand die weet hoe je komt aan een bewijs van rijervaring? Kan er niks over vinden op internet, site vd CBR, gemeente of rijksoverheid.
Dan komt het volgende ‘‘probleem’’. Ik heb inmiddels 3 jaar mijn scooterrijbewijs en dus ook 3 jaar rijervaring. Op mn scooter, maar wel tussen de autos. Begonnen met lessen voor de auto ben ik in augustus en heb in november mijn rijbewijs gehaald. Heb dus ip wel al een half jaar ‘‘rijervaring’’ maar ze zullen vast wel tellen vanaf het moment dat je je rijbewijs gehaald hebt dus dat zal tegen de tijd dat ik weg ga pas 5 maanden zijn. Daarnaast mag je volgens wat hier staat als toerist ook maar 3 maanden rondrijden in Ontario dus ik sta een beetje met mn rug tegen de muur geloof ik :')
Is er iemand die mij iets meer kan vertellen en me kan helpen? En wat als ik gewoon zo naar Canada ga met alleen een IDL?
Ontario doet moeilijk.
je moet naar het nederlands consulaat in toronto( of ambassade in Ottawa) voor een brief die stelt dat het om een geldig rijbewijs gaat.
Die brief neem je mee wanneer je voor je theorie examen gaat.
heb je die brief niet, dan moet je het normale stelsel volgen.
dat gaat sls volgt
theorie examen gehaald, dan krijg je een G1 rijbewijs.
daar moet je dan een jaar mee rondrijden voordat je voor je volgende examen mag.
met een G1 mag je alleen rijden als er iemand naast je zit die een volledig G rijbewijs heeft voor langer dan 4 jaar.
je kan het versnellen door een rij cursus te volgen, maar dan duurt het nog steeds 8 maand voordat je voor je volgende examen mag.
1e rij examen gehaald, dan krijg je je G2 rijbewijs.
Dan mag je alleen rondrijden. Maar in het donker mag je niet op de snelweg komen of zoiets.
dat duurt ook een jaar, en dan pas kun je je laatste rij examen doen voor het volledige G rijbewijs.
Heb jje de brief wel, dan kun je meteen na de theorie je eerste rij examen aanvragen.
als je dat haal kun je dan meteen je 2e examen ook aanvragen.
voor de theorie ga je gewoon heen, en wacht je totdat er een tafel vrij komt en dan kun je die test doen.
Het rij examen duurt ongeveer 1tot 4 week afhankelijk van waar je heen gaat.
bij mij heeft het hele gebeuren ongeveer 5 week geduurt.
Volgens mij kostte het rond de 350 dollar met elkaar.
ik weet niet zeker, maar voor dat versnelde process moet je volgens mij minimaal 4 jaar je auto rijbewijs hebben,
maar dat moet je even navragen bij het consulaat
Neeeee, I’m gonna die :')
He shit, dat wordt dan wel letterlijk een baan om de hoek zoeken anders wordt t zwart rijden x)
Want het normale proces heeft ook weinig zin. Zit ik daar een jaar, mag ik alleen de eerste 3 maanden als toerist zelfstandig rijden… En kan moeilijk vragen of ze voor elk wissewasje mee willen rijden, ze hebben immers ook hun eigen werk…
Ik woon al een jaar met mijn Canadese echtgenoot in Ontario en heb pas mijn Permanent residence status ontvangen.
Morgen ga ik mij theorie examen ($10.00) doen voor mijn Ontario rijbewijs ($75.00). Ik ben al 12 jaar in het bezit van het rijbewijs en ontvang dus direct een G drivers license.
Wat je nodig hebt is een echtheidsverklaring van het RDW voor €4,50. Daarin staat hoelang je al je rijbewijs hebt, welke category en of je dikke claims aan je kont hebt hangen ![]()
Blacky als je hier je rijbewijs gaat halen val je onder de G1 klas. Zie wat Jasper hierboven heeft geschreven.
(Wellicht dat je wel mag rijden voor 3 maanden met een internationaal rijbewijs, dat weet ik niet zeker)
Zonder een Ontario drivers licence kun je geen auto verzekering afsluiten en de verzekeringen zijn duur.
Mijn echtgenoot werd verteld door de verzekerings maatschappij dat ik niet mocht rijden met mijn Nederlandse rijbewijs in onze auto. Mocht er een ongeval ontstaan dan zou niks gedekt worden. Dit zijn belangrijke dingen om bij stil te staan!
Met huurauto’s zal het anders geregeld zijn want die gaven mij gewoon een auto mee.
Megabus.ca is een goede en goedkope manier om door Ontario te reizen en taxi’s zijn ook redelijk geprijsd in de steden.
Hopelijk heb je iets aan deze informatie en heel veel plezier in Canada!
Als je niet langer dan 3 maanden in Ontario verblijft mag je met je NL rijbewijs rijden. Blijf je langer dan drie maanden heb je naast je NL rijbewijs ook een Internationaal Rijbewijs (IDP) nodig. Een IDP kun je zo ophalen bij de ANWB(pasfoto meenemen, kosten ca. €12,50).
Het bewijs van je rij-ervaring moet je verkrijgen van de uitgever en dat lijkt mij het CBR.
http://www.ontario.ca/driving-and-roads/drive-ontario-visitors
Ik blijf daar wrs een jaar want kan bij familie in huis. Bij het CBR heb ik dus al gekeken, maar kon daar nergens iets over vinden. Net wel de Nederlandse ambassade in Toronto/Ottawa maar even een tweetje gestuurd en anders morgen nog maar even mailen ofzo. Lekker ingewikkeld dit, want lees op andere site’s ook weer verschillende dingen over een IDP. De een zegt dat je daar een half jaar mee mag rijden, de ander zegt weer dat je daarmee een jaar mag rijden dus het kan niet makkelijker zeg maar :')
Het CBR heeft daar niets over op de site staan. Het komt natuurlijk ook niet zó vaak voor. Gewoon even bellen, uitleggen en dan weten ze wel wat je bedoelt.
IDP is een vertaling van je NL rijbewijs en bestaat al sinds 1949. Het is een rechtsgeldig document, maar alleen in combinatie met je NL rijbewijs.
Het is eenvoudiger dan het lijkt; blijf je korter dan 3 maanden is je NL rijbewijs voldoende, blijf je langer heb je ook een IDP nodig.
Verwarring ontstaat vaak doordat iedere provincie andere regels hanteert.
Ik blijf iig een jaar. IDP waren we sowieso al van plan om aan te vragen.
Enige waar ik me zorgen over maak is dat wanneer die ‘‘3 maanden’’ voorbij zijn ik pas 8 maanden officieel mijn NLse rijbewijs heb (daarvoor wel 3 maanden gelest, en heb al 3 jaar mijn scooter rijbewijs waardoor ik wel al 3 jaar tussen de auto’s rij, alhoewel dat voor hun waarschijnlijk niks uitmaakt).
Waar ik dus vooral bang voor ben is dat ik dan in dat G1 traject terecht kom waar ik dus eigenlijk geen zak aan heb omdat tegen de tijd dat ik dan alleen zou mogen rijden ik waarschijnlijk al weer thuis zit… En ik moet toch op mijn werk enz zien te komen…
Alhoewel ik dat misschien met een IDP ook nog wel wat zou kunnen rekken en een half jaar als ‘‘toerist’’ kunnen rondrijden… Sluit het eigenlijk nog net niet helemaal aan, maar dan is de overbruggingsperiode niet zo groot. Sowieso, hoe vaak wordt je daar eigenlijk wel niet gecontroleerd?
Het is inderdaad onduidelijk of je een rijbewijs moet halen of niet.
Als je met een IEC/WHP werkvergunning een visitor bent, dan kun je in combinatie met een IDL rond blijven rijden. Als ze je als resident zien, dan moet je binnen 60 dagen je een Ontario rijbewijs regelen.
In dat laatste geval val je onder de volgende conditie van de website Exchange an out-of-province driver’s licence | ontario.ca
Under 2 years driving experience (no exchange)
When you apply for an Ontario driver’s licence, you need to:
- Take a written test about rules of the road and traffic signs
- Take an eye test.
Before you get a full licence, you also need to take two road tests (G1 and G2).
You can book the first road test (G1 road test), after you pass the written and eye tests.
After you pass your G1 road test, you cannot take your G2 road test right away. You need to wait until you have one, full year of driving experience. For example, if you’ve had your foreign licence for 8 months, you can take your G2 road test after 4 months in Ontario. After you pass the G2 road test, you get a full licence.
While you wait, you can drive with your G1 licence, under certain conditions.
Je zou contact met ze op kunnen nemen of ze iemand met een TWP van 1 jaar zien onder het IEC-programma zien als resident voor die wet.
Zoals dutchcookies al zegt, zonder ontario rijbewijs kun je geen autoverzekering krijgen,Maar al je 1 keer je rijbewijs hebt, dan is de verzekering onvoorstelbaar duur.
Je word gewoon als beginnend bestuurder gezien, ongeacht je rij ervaring in nederland.
Mijn goedkoopste verzekering was 450 dollar per maand
Dat gaat na een jaar pas naar beneden, maar niet met veel.
Waar ben je van plan heen te gaan in ontario?