Rijbewijzen (de sluiproute door het doolhof)

Kijk, daar heb ik wat aan. Had uiteindelijk nog wel iets gevonden over dat je idd 1 jaar je rijbewijs moet hebben voor je daar een DL (G2) krijgt, maar ik hoef dus niet volledig op 0 te beginnen. Nu is het enige dus nog, hoe zien ze me daar. Op de site van het IEC en tijdens de aanmeldprocedure werd gesproken over ‘‘je bent op vakantie en gaat werken om je in onderhoud te kunnen voorzien’’. Dan zou ik dus in feite een jaar op visite zijn, want ik ben op vakantie. In dat geval zou ik dus eventueel 6 maanden al dan niet 12 maanden op mijn IDP moeten kunnen rondrijden toch? Tenzij ze me wel zien als residence, maar dat is dan gewoon flauw :stuck_out_tongue:
Maar goed, al zou dat dan 6 maanden zijn, dan kan ik het iig rekken tot ik zo’n 11 maanden mijn NLe rijbewijs heb dus dan wordt de overbruggingsperiode niet zo groot.
Ik ga naar familie vlakbij Goderich/Clinton :slight_smile: Daarnaast had ik iemand al ergens eens een keer horen zeggen dat ze bij de verzekering zouden kunnen melden dat ze mij ook in de auto (willen) laten rijden en zou ik waarschijnlijk met een brief of iets toch kunnen gaan/mogen rijden? Zal het iig ff voorleggen want ze zou vandaag wrs met dat mannetje gaan praten :slight_smile:

Alhoewel ik wel weer een SIN nr nodig heb zit ik net te verzinnen. Ingewikkeld…

Ik ga eind 2013 naar British Columbia toe op een WHP. Zelf heb ik mijn rijbewijs al meer dan 4 jaar. Ik wil in Canada graag mijn Nederlands rijbewijs omruilen voor een BC-rijbewijs. Ik las hierboven dat dan waarschijnlijk je Nederlandse rijbewijs wordt ingenomen. Weet iemand of altijd je NL-rijbewijs wordt ingenomen? en wanneer ik weer terug ga naar Nederland, hoe kan ik dan mijn rijbewijs terugkrijgen?

Wat je wel kunt doen is canada binnen komen als visitor, dan meteen aan de slag met rijbewijs, en dan als je dat hebt kun je flagpolen en je werkvergunning ophalen

[QUOTE=
Ik ga naar familie vlakbij Goderich/Clinton :slight_smile: Daarnaast had ik iemand al ergens eens een keer horen zeggen dat ze bij de verzekering zouden kunnen melden dat ze mij ook in de auto (willen) laten rijden en zou ik waarschijnlijk met een brief of iets toch kunnen gaan/mogen rijden? Zal het iig ff voorleggen want ze zou vandaag wrs met dat mannetje gaan praten :)[/QUOTE]

De eigenaar/bestuurder van de auto kan jou bij de verzekering aanmelden als zg. “secondary driver”. D.w.z. dat jij toestemming hebt van de eigenaar om zelfstandig in de auto te rijden. Je moet dan wel bij je rijbewijs ook een brief bij je hebben van de eigenaar, waarin staat dat je in de auto mag rijden.

Dan zou ik 6 maanden in canada zitten maar niet mogen werken… Kan ik beter gewoon op mn IDL gaan rijden. Ik bedoel, hoe groot is de kans dat ze je aanhouden als je gewoon normaal rijdt?
Verzekering moeten we dan maar op die manier oplossen denk ik…

Wahoee, goed nieuws :slight_smile:
Tante heeft gebeld en gebeld, van het kastje naar de muur en werd uiteindelijk doorgestuurd naar het CAA. Daar zeiden ze dat ik gewoon een jaar met een IDP mag rondrijden :smiley:
En ze is idd ook ff met de verzekering aan het kijken wat ze kunnen doen voor me. Onder haar naam verzekeren zou me zo’n 2000 dollar kosten dus das iig al een stuk beter dan 450 p maand :slight_smile:

WOW 450.00! Dat is extreem. Was dat voor je G1 of G license?

Wij hebben net met de verzekering gebeld en ik word ook als een nieuwe bestuurder gezien met een G license, voordeel is dat 25+ ben… Ze had het over 40$ extra per maand. Hoop dat dat klopt.

Dacht dat ik alleen theorie moest doen, helaas ook rijden volgende week. Heb nu mijn G1 yeah en zou dan volgende week een G krijgen.
Heb mijn NL rijbewijs (nog) niet moeten inleveren.

Goed nieuws!
Ik ben heel erg benieuwd naar het feit dat je mag rijden met een NL paspoort in haar auto aangezien mij werd verteld dat dat niet mogelijk was.

Ja 450 ging over de verzekering he, had iemand op de vorige pagina het over. Volgens mij las ik gister ergens iets van 150 voor je G, correct me if I’m wrong :slight_smile:
Verzekering wil eigenlijk alleen wel een brief van de verzekering hier dat ik schade vrij rijd. Enige probleem is dat ik de tijd dat ik mijn rijbewijs heb altijd in de auto van mijn moeder heb gereden en dus die 3 maanden tot nu toe niet zelf verzekerd ben (ja, wel als 2e bestuurder). Enige wat ik heb is dat ik al 3 jaar schade vrij scooter rijd x)

Misschien is het een idee om verzekeringsnamen te noemen, want het zal allicht schelen per bedrijf.

Ik zal straks eens vragen als k t niet vergeet. Maar miss dat t voor mij ook nog wel zou schelen omdat zij gewoon canadees zijn en er daarom miss ook wel makkelijker dingen te regelen vallen…

Mijn nederlandse ervaringsjaren werden wel geteld op mijn Ontario drivers licence. Ik had een uitdraai van de RDW bij me waarbij opstond wanneer ik mijn NL examen had gehaald. Deze RDW uitdraai is gewoon gratis op te vragen.

Met mijn NL rijbewijs kon ik geen auto verzekerd krijgen. State farm en nog meer van die grote jongens rekenen veel, had mijn verzekering bij een plaatselijke verzekeringsmaatschappij en dat scheelde een hele bult!

Hieronder staat een link naar een ontario drivers licence, de 4 zwarte stipjes die in een rijtje onder elkaar staan (bij Class) staan voor 4 ervaringsjaren. Elke stip staat voor een jaar en meer dan 4 kan je niet krijgen.

Hou dit in de gaten, als die stippen erop staan wordt je ook niet als een beginnend bestuurder gezien.

https://www.google.nl/search?um=1&hl=nl&q=black+dots+ontario+driver+license&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.45175338,d.ZWU&biw=1600&bih=775&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=bottUezhMsSxPNiRgLgG#um=1&hl=nl&tbm=isch&q=black+dots+on+ontario+driver+license&spell=1&sa=X&ei=j4ttUeGCOcSUONjhgKgI&ved=0CEwQvwUoAA&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.45175338,d.ZWU&fp=e838e438c563a6a7&biw=1600&bih=775&imgrc=c1TqlGxDQRu1mM%3A%3BeJGLGInaJYpe2M%3Bhttp%253A%252F%252Fi328.photobucket.com%252Falbums%252Fl352%252Ftoastedwhitebread%252F2311831837_5df2bd747c.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.ontariohighwaytrafficact.com%252Ftopic1198.html%3B500%3B375

Dat wist ik inmiddels al maar toch bedankt :slight_smile: ik zit bij familie en hun verzekering wil mij wel accepteren met mijn NLe rijbewijs maar niet voor langer dan 3 maanden. En ik heb pas in november mijn rijbewijs 1 jaar dus mag pas vanaf dan met een Ontario rijbewijs zelfstandig rijden terwijl ik met mijn IDP gewoon een jaar lang hier alleen mag rijden. Moeten dus alleen nog even gaan kijken hoe we dit gaan oplossen met de verzekering…

In Canada volgen ze regels erg streng. Als je een ongeluk krijgt en je bent niet verzekerd dan ben je heel erg de zak. Je zal worden aangeklaagd voor elke cent die je hebt.

Ik zou zeker niet onverzekerd rond rijden. IDL is leuk maar als je een ongeluk krijgt of je wordt aangehouden, dan ben je de sjaak waarschijnlijk. Mischien dat je tegen die tijd al je G2 kan halen en daarmee kan rondrijden?

Bij IDL heb je het dan over dat ANWB internationale rijbewijs?

Ik zal even mijn ervaring delen.

Voordat ik naar Canada vertrok heb ik een formulier aangevraagd van de RDW waarin mijn rijbewijs verleden wordt benoemd. Verder heb ik een brief van mijn nederlandse verzekering in het Engels ontvangen met mijn schadevrijejaren. Als laatste heb ik een bewijs van goed gedrag aangevraagd met een korte vertaling in het Engels.

Meteen nadat ik geland ben ben ik bij Drivetest Ontario langs gegaan. Eerst moest ik door een soort verrekijker een ogentest doen. Ik zie minder goed met lenzen in en ik zakte dan ook voor de test. (Deze was lastiger dan ik had gedacht). De volgende dag ben ik terug gegaan met mijn bril op en toen lukte het wel.

Omdat ik de brief van de RDW had (Drivetest deed eerst nog moeilijk maar uit eindelijk keurde de branch manager het goed) mocht ik na het behalen van mijn theorie gelijk opgaan voor volledig rijbewijs. Ik had de verkeersregels snel even doorgelezen maar had de regels m.b.t. het tijdelijk rijbewijs overgeslagen aangezien dit niet voor mij gelde. Helaas bestond de test voor 1/4de uit dit soort vragen. (50% theorie vragen waarvan dus de helft over tijdelijk rijbewijs en 50% afbeeldingen van verkeersborden.) Omdat ik de regels over het tijdelijk rijbewijs niet doorgelezen had zakte ik. Ik kon echter ter plekke voor $16 een theorieboek kopen. Heb toen die regels snel doorgelezen en 1 uur later nogmaals gedaan waarnaar ik wel geslaagd ben.

Vervolgens heb ik online een afspraak gemaakt voor praktijk examen. Dit kon al na 10 dagen. Hiervoor moet je overigens een eigen auto meenemen. Hiervoor had ik een auto gehuurd met mijn Nederlands rijbewijs. Een volledig rijbewijs bestaat uit een drietal onderdelen. Rijden op “b wegen”, speciale bevindingen, en rijden op de snelweg. Helaas zakte ik de eerste keer omdat ik 50km reed bij een schoolzone waar je maar 40 mocht. Daar zijn ze nogal streng op.

Wetgeving bepaalt dat je vervolgens minimaal 11 dagen moet wachten tot je weer op mag. 11 dagen later stond ik dus weer bij Drivetest. Omdat ik niet de eerste keer geslaagd was mocht ik nu alleen examen doen voor “Rijden op b wegen” en speciale bevindingen en moest ik het rijden op de snelweg apart doen. Ik reed precies dezelfde route als de eerste keer. Alleen zonder het snelweg gedeelte natuurlijk. Ik hield de snelheid bij de school goed in de gaten. Toen ik bij een stoplicht afdraaide op een driebaansweg reageerde de examinator nogal overstuur. Ik probeerde te begrijpen wat ik fout deed maar ik snapte het niet. Ondertussen reed ik door rood. Laterna bleek dat ik bij het stoplicht afsloeg naar de buitenste baan zoals ik in NL gewend was. In Canada moet je echter naar de binnenste baan afslaan. Ik was dus weer gezakt.

Ik moest vervolgens weer 11 dagen wachten waarna ik weer examen mocht doen. Third time lucky slaagde ik eindelijk. Nu kon ik een auto kopen. Ik mocht niet op de snelweg rijden maar het was wel een flinke vooruitgang. De verzekering zag mij als een beginnende rijder en zodoende was ik 325 dollar kwijt per maand. Ik was verzekerd bij Marsh Canada via Novex bemiddelaars. Hier werkt een Australiër die mij heel erg heeft geholpen. D.m.v. mijn Nederlandse verzekeringsbrief en bewijs van goedgedrag heeft hij 50 dollar per maand er van af gekregen.

10 dagen ben ik met mijn nieuw aangekochte auto langsgegaan voor mijn “Snelweg examen” deze heb ik ook gehaald waarna ik een volledig rijbewijs had. Tevens zakte mijn verzekering hiermee naar 250 dollar per maand.

Al met al heeft het dus een stuk langer geduurd voordat ik mijn rijbewijs heb gehaald. Ik hoop in ieder geval dat deze informatie andere mensen helpt.

2 likes

Woow, das een oud bericht dat hier wordt aangehaald. Ging volgens mij ook nog niet eens zo zeer over onverzekerd rijden maar net als in NL als “second driver”. Inmiddels is er al een hoop veranderd en weet ik dat ik de komende 3 maanden iig mag rijden en met mijn IDP zelfs een jaar maar zolang wil de verzekering mij niet op mijn eigen naam verzekeren. Anyway, omdat ik hoe dan ook onder de verzekering van mijn achternicht val is het nog even uitzoeken of het nodig is om een ontario rijbewijs te halen en mij dan extra verzekeren of of dat niet nodig is omdat ik hoe dan ook al door haar verzekering gedekt zou worden (oa vanwege 2 auto’s, 3 drivers. Beetje als second driver in NL ). Mocht het toch beter zijn om mijn naam ook af te sluiten en dus dubbel gedekt te zijn dan haal ik gewoon mijn Ontario DL. Omdat ik de eerste hier in de omgeving ben die al zo “jong” een O DL aan “moet” vragen wisten ze zelf in eerste instantie ook niet zo goed wat ze met me aan moesten. We zijn inmiddels wel al zo ver dat ik dus iig 3 maanden mag rijden en ik in de tussen tijd mijn O DL kan gaan halen. Als ik dit via een driving school doe betekent dit dat ik niet na 12 maanden maar al na 8 maanden alleen mag rijden. Op dit moment heb ik mijn rijbewijs al zo’n 5 maanden dus tegen de tijd dat ik met de school klaar ben en mijn 3 maanden op NL rijbewijs verzekerd ben geweest zit ik al op 8 en mag ik dus gewoon zo de weg op. T is dus alleen nog even de vraag of het nodig is en dat wordt momenteel nog uitgezocht :slight_smile:

Erg bedankt! Dit bespaard mij een hoop uitzoek werk.

1 like

Misschien help dit iemand:

Zonder hier eerst te lezen ben ik gewoon naar de bali van ECBC gegaan in Whistler, BC. Het enige wat ik hoefde te doen is mijn rijbewijs aan hun af geven (ze wist niet zeker of ik die ooit nog terug zou zien), een oogtest en $31 betalen.

Ik liep de deur uit met een tijdelijk papiertje. Simpel. Eindelijk iets wat makkelijker is voor een Nederlander in vergelijking met Australiers hier =D