Ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen,
ik vertrek half mei voor 1 jaar naar Canada (Edmonton)
met 't W&H program.
Nu zou 't dus ontzettend handig zijn om een autootje te hebben,
(een canadees rijbewijs halen is me te lastig,…al die regels met; je moet met iemand naast je rijden voor zo’n lange tijd,…tja die tijd heb ik dus niet)
Dus weet iemand of 't mogelijk is om een auto te kopen met alleen een nederlands rijbewijs (+ internationaal)
En hoe gaat dat dan met verzekeren??
Een auto kopen zal niet zo’n probleem zijn, alleen de verzekering wel. Grote kans dat ze je niet accepteren als verzekeringsnemer omdat je een buitenlander bent en zij geen referenties hebben over jou. En als ze je wel accepteren is de kans groot dat je torenhoge premie moet betalen…
Ik ben momenteel in Canada (BC) en heb diezelfde vraag gesteld bij een autoverzekeringsbureau. Die zeggen idd dat een auto kopen geen probleem is, alleen vervalt de verzekering zodra je half jaar om is (want je mag dus een half jaar rijden met je NL rijbewijs). Je begint altijd zonder no claim bij een verzekering hier tenzij je een bewijs kunt krijgen van je nederlandse verzekeringsmaatschappij mbt de no claim. Voor zover mij dus duidelijk werd kun je na dat half jaar niet meer verzekerd zijn zolang je geen canadees rijbewijs hebt, wellicht is het idd een idee om de verzekering op naam van je familie te zetten, of toch eens kijken voor het canadees rijbewijs, want heel officieel mag je natuurlijk ook niet rijden zonder canadees rijbewijs na een half jaar. Maar ben er zelf ook nog mee bezig dus mocht je zelf inmiddels nog tips hebben hoor ik het graag.
Wat ik gelezen heb, (en misschien is dat 't verschil met AB en BC)
is dat ik een jaar mag rond rijden mits ik een internationaal rijbewijs heb.
(Tourists from any other country are permitted to use their valid licence for a period of three months. Non-Canadians holding an International Driver Licence issued outside Canada, may use their licence in Alberta for 12-months or until the licence’s expiry date, whichever comes first.)
Hoelang zit jij al in BC?
En ben je van plan om daar te blijven?
Of heb je andere plannen?
Hallo Nathalie,
Ik zit samen met een kameraad in Olds, Alberta en wij hebben hier ook een auto gekocht met alleen ons Nederlandse en een internationaal rijbewijs. Dat ging helemaal goed, de autodealer heeft er eigenlijk ook geen zak mee te maken of jij een rijbewijs hebt of niet, hij verkoopt t ding alleen maar.
Wij zitten hier bij een gastgezin, maar zij konden de auto niet voor ons verzekeren, omdat auto’s hier verzekerd worden op naam van een persoon en niet op de auto zelf zoals in NL. Wij hebben nu het ‘geluk’ dat we met zn 2-en gaan rondreizen en kunnen dus de kosten delen, want het kostte ons 900,- Dollar!! en dan is ie dus WA-verzekerd. Je kunt wel raden dat beter verzekeren je nog veeeel meer geld zal kosten.
Suc6 met het kopen van een auto!
Als je nog vragen hebt zien we t wel
Zoals 't er nu uit ziet ben ik van plan om in Edmonton te blijven.
En (ik heb dus echt geen verstand van auto’s en hoe 't werkt,…ook niet in Nederland) Maar waarom kan 't niet op de naam van iemand anders staan?
Wat als een familielid nou bereid is om dat voor mij te doen, dan kan ik hem toch gewoon betalen???
Wat zoals ik 't nu snap kan je dus dan eigelijk nooit in de auto van iemand anders rijden? (of wel als je schriftelijk bewijs hebt??)
haha nou ik hoop dat je er iets van snapt.
Zoals het hier in Saskatoon (SK) geregeld is, kan ik een auto kopen en verzekeren met mijn NL rijbewijs. Het enige is dat de auto niet verzekerd is buiten de provincie.
Dus ik ga binnenkort mijn rijbewijs nog een keertje halen. Gelukkig is het hier een stuk goedkoper dan in NL. Ik hoef geen lessen oid, alleen de theorie en rijtest, dus dat scheelt.
Het is dus heel verschillend per provincie. Ik zou het goed navragen bij een (pf meerdere) verzekeringsmaatschappij(en) binnen de provincie.
wij gaan ook voor 3 maand naar canada heen is het dan niet voordeliger omdat je korter dan een half jaar er zit. of zou je dan ook die 900 dollar aan verzekering betalen.???