ik ben vandaag geslaagd voor mijn auto praktijk examen.
ik ga voor een half jaar naar vancouver om stage te gaan lopen.
vele mensen zeggen tegen mij dat ik niet mag autorijden in canada.
ik ben 20 jaar, kan iemand mij informeren ?
P.s in de zomer was ik van plan om te gaan rondreizen in Amerika met een auto.
Je Nederlandse rijbewijs is gewoon geldig in Canada. Sterker nog: waar de andere jonge Canadezen met een beginnersrijbewijs moeten beginnen, heb jij al een vol rijbewijs!
Je schijnt je Nederlandse rijbewijs maar 6 maanden te kunnen gebruiken, daarna enkel in combinatie met het ANWB internationaal rijbewijs (afhankelijk van de provincie soms met een maximum van 12 maanden). In de praktijk blijkt dat oom agent geen idee heeft wat hij met het internationaal rijbewijs moet (ik geef hem geen ongelijk) en je normale rijbewijs voldoet ook, langer dan 3 maanden. Het zou ook raar zijn als zoān internationaal rijbewijs jouw rijvaardigheid zou beĆÆnvloeden. Echter, dit is uiteraard wel allemaal op eigen risico.
Het enige nadeel dat je zult ondervinden is dat je een flinke toeslag zal moeten betalen op een huurauto als je nog geen 25 bent. Wellicht dat je zelfs 21 moet zijn om een auto te kunnen huren. Zie de voorwaarden bij de verhuurders.
heel erg bedankt voor uw vlot en duidelijk antwoord.
ik loop nog alleen nog met een andere vraag,
als ik een auto leen van een vriend of baas ben ik dan verzerkerd ?
andere mogelijkheid, als ik een tweedehandse auto koop kan ik hem dan verzekeren op iemand anders naam bijvoorbeeld de baas of een vriend ?
heel erg bedankt alvast
Gr Tim
p.s ik neem aan dat dit ook geld in amerika en dat het geen probleem moet leveren als ik met een canadese auto over de grens ga.
Een auto lenen is geen probleem. Als het voor langere tijd/afstanden is, kan het zijn dat de eigenaar de verzekering belt en jouw naam opgeeft als tijdelijke bestuurder (geen financiƫle consequenties wat dat betreft). In het geval van een ongeluk wordt het de eigenaar dan niet aangerekend.
Als je een auto koopt en via iemand anders wil laten verzekeren, dan zul je je als tweede bestuurder laten registreren. Dikke kans dat je op die manier wel van lage premies kan profiteren. Je bent niet de eerste die van zoān constructie gebruik maakt.
Wat men bij de grensovergang naar de VS allemaal van je willen weten en zien, weet ik niet precies. Ik weet wel dat Amerika eenzelfde beleid handhaaft als het gaat om leeftijden.
Zie ook de zoekfunctie voor meer info, er is vaker over dit onderwerp geschreven.
Inderdaad, zoals Jurgen aangeeft zal je zeker wel een auto kunnen lenen van iemand maar hij zal de āprincipal driverā op zijn verzekering tijdelijk moeten veranderen, zodat jij als bestuurder ook in de verzekering staat.
Wij gaan regelmatig naar Amerika om een dagje te shoppen of voor een vakantie en het is geen probleem om met een Canadese auto de grens over te gaan. Bij onze verzekering hebben wij het voor de zekerheid toch maar eens nagevraagd of we extra autoverzekering nodig hebben voor de wagen, maar de Canadese autoverzekering geldt ook in de USA. Het is eerder de gezondheidsverzekering die je beter extra koopt in geval er wat met je gebeurt als in de USA bent.
Nu willen wij waarschijnlijk ook in Canada gaan wonen en werken. Nu werd mij verteld dat ik dan mijn nederlandse rijbewijs moest inleveren en opnieuw een examen moest doen voor een canadees rijbewijs. Begrijp ik nu goed dat dit niet hoef? Ik kan er dus gaan wonen en gewoon mijn nederlands rijbewijs houden (al dan niet in combinatie met het ANWB internationaal rijbewijs)?
Als ik een auto koop, dan kan ik deze ook gewoon verzekeren?
Je Nederlandse rijbewijs hoef je niet in te leveren. Inleveren in Canada mag trouwens niet eens, want een rijbewijs is eigendom van de Nederlandse staat en mag je nooit afgeven aan andere autoriteiten dan de Nederlandse autoriteiten (zelfs de Duitse politie mag jouw rijbewijs nog niet innemen na een verkeersovertreding).
Wel heb je de mogelijkheid om een Canadees rijbewijs te halen. Op vertoning van je Nederlandse rijbewijs kun je versneld door de examens heenspringen. Dit verschilt een beetje per provincie, dus het beste kun je daar lokaal navraag naar doen.
Hier wil ik toch ook nog even op reageren. Het hangt volledig van provincie tot provincie af. Ik ken een deel Nederlanders (in Canada) via emigratie forums die nu permanent resident status hebben in Canada en zij hebben hun Nederlands rijbewijs wel hebben moeten inleveren.
Zover ik weet geldt dit voor de provincie Alberta en New Brunswick. Het kan zijn dat er nog provincies zijn waar je je rijbewijs moet inleveren voor een Canadees rijbewijs en dat je je NL rijbewijs niet meer terug krijgt. Ik weet het alleen zeker van de eerder vernoemde provincies. Dus zeker eens navragen in de provincie waar je zou willen gaan wonen voordat je voor je Canadees rijbewijs gaat.
Ikzelf heb mijn Belgische rijbewijs moeten afgeven voor het afrijden van het examen en kreeg het terug na het slagen op een Class 5 rijbewijs hier in BC, dit geldt ook voor Nederlanders.
wat een hoop informatie, ik wil beide mensen bedanken voor de informatie.
gisteren onder het eten kwam er een ander onderwerp te sprake en helaas heb ik niet echt informatie hierover gevonden zowel op het forum als google.
ik was voorplan deze winter ook mijn motor rijbewijs te halen maar helaas hadden we erg last van sneeuw waardoor het niet door kon gaan.
mijn moeder zei, misschien kan je motor lessen doen in canada ?
hebben jullie hiermee ervaring mee ? omdat krijg je dan een beginner rijbewijs,
is een canadees rijbewijs makkelijk om te zetten op een nl rijbewijs.
mijn Engels is niet al te best hoe gaat de theorie examen ? is dit vergelijkbaar als in nederland ?
heel erg bedankt alvast
Tim
p.s een beetje zonde om dan meer een nieuwe topic te open vandaar dat ik het hier doe, ik hoop dat dit geen probleem oplevert
Daar zie je onder andere dat je met een Nederlands rijbewijs maximaal 6 maanden mag rondrijden in BC (zwarte kolom rechtsonder in Moving?) Er wordt niets gezegd over een internationaal rijbewijs dat dit kan uitstellen.
Uiteraard is het mogelijk om je motorrijbewijs in Canada te halen, sterker nog: met je B (class 5) rijbewijs kun je versneld door het programma heenfietsen (of -rijden). De vraag is of je daarna thuis in NL zonder poespas je A-rijbewijs kan krijgen. Autorijden wordt door onze autoriteiten āmakkelijkerā gevonden, waar je bij thuiskomst mogelijk weer opnieuw moet lessen en examens afleggen.
Ik heb verder geen ervaring met examens in Canada (Ann waarschijnlijk wel). Wel kan ik aanraden om je Engels goed bij te schaven. Het is enorm zonde als je op woordenschat je theorie-examen niet zou kunnen halen. Ik zou sowieso een theorieboek kopen daar, dat zal wellicht helpen.
Eerst en vooral wil ik nog even reageren op je originele vraag. Je mag met je NL rijbewijs de eerste 3 maanden rijden en daarna zou je best voor een BC license gaan. Ik zou niet weten waarom je dat niet kan krijgen als je 20 jaar bent. In BC mag je rijden vanaf je 16de, de verzekering kan zeker een stuk duurder zijn en als je een auto huurt is het ook duurder omdat je onder de 25 jaar bent. Hier zijn de richtlijnen om in BC je rijbewijs te kunnen behalen: http://www.icbc.com/driver-licensing/moving-bc/licence-othercountry
Vergeleken met een (auto) rijbewijs halen in Belgie was het halen van een rijbewijs in Canada voor mij erg simpel. Theorie afgelegd op 1 dag en de dag erna het afrijden en dat was ook geen probleem. Het waren 20 theorie vragen die je al staande doet aan een computer. Dit stelde voor mij echt niets voor en ik had de maximum score, maarja voor iedereen is dat toch anders. Tijdens het rijden doe je bijna geen parkeren of dergelijke (maar dat kan natuurlijk ook weer verschillen van persoon tot persoon).
hoor wel dat het heel verschillend is door heel canada.
ga er verder ok niet te veel op in,
ben alleen nieuwsgierig of je in BC een auto kunt verzekeren met een nl rijbewijs of als je daar echt een canadees rijbewijs voor nodig hebt.
ik zit hier in ontario, en had een auto gekocht, maar kon hem niet verzekeren tot dat ik een canadees rijbewijs had.
Moet lijkt mij geen probleem zijn. Ik heb zelf geen auto maar ken meerdere mensen (niet Canadezen) die geen Canadees rijbewijs hebben maar hier wel een auto hebben gekocht en deze zonder problemen (behalve de hoge kosten danā¦ ) konden verzekeren.
Ik zit al enige tijd op dit forum te neuzen.
Ik ga samen met mijn vriendin/ aan staande vrouw, in juni naar canada, toronto. We willen daar een camper kopen en dan 3 maanden door canada/amerika reizen. Waar ik een beetje mee zit is het verzekeren van de camper. hoe zit dat in elkaar. Als ik op het forum zoek vind ik verschillende antwoorden.
Ik heb een oom en tante wonen in Toronto. Kan ik bij hun in de verzekering, zonder dat hun premie omhoog gaat als ik ongeluk veroorzaak. Of kan ik zelf een verzekering afsluiten op het adres van mij oom en tante?
Ik hoop dat een van jullie mij een antwoord kan geven.
PS. waar kan je de beste/goedkoopste reisverzekering afsluiten voor deze 3 maanden?
ik ga voor een stage een aantal maanden naar Canada (vancouver voornamelijk). Ik vroeg me af of iemand weet of het mogelijk is om daar je motorrijbewijs te halen. Zo ja is het dan ook in NL wettelijk geldig?
Ik heb je bericht samengevoegd met een reeds bestaand onderwerp waar je hopelijk genoeg informatie kan vinden.
Met een Canadees rijbewijs mag je in Nederland rondrijden (Canadese toeristen mogen immers gewoon een auto huren voor hun vakantie), je kan je rijbewijs echter niet inwisselen voor een Nederlands rijbewijs; je zult opnieuw examen (theorie en praktijk) moeten afleggen.
Ik heb zelf vorig jaar mn motorrijbewijs in Nederland gehaald. Ik ben nu bijna 2 maanden in Vancouver, en ik zou hier ook graag een keer een stukje motorrijden, hopelijk van de zomer. De omgeving leent zich prima voor motortripjes!
Ik verwacht dat het rijbewijs halen hier sowieso anders gaat dan in Nederland, en van de Nederlandse opleiding weet je in ieder geval dat ie goed is, dat je je motor na afloop goed onder controle hebt, en dat je ermee in Nederland kan rijden. Ik zou het dus in Nederland halen en dan in Canada gaan rijden Je bent gewoon superkwetsbaar op zoān ding, dus je opleiding moet gewoon goed zijnā¦
Verder is het verkeer hier toch wel anders dan in Nederland, ik heb het idee dat mensen soms maar wat doen (is bij ons misschien ook wel vaak zo trouwens), en ik hoor best veel verhalen over fietsers die zijn aangereden. Ik vraag me dus wel eens af hoe ze met motorrijders omgaan
Ik wil volgend jaar maart/april richting vancouver om daar dan in jaar (WHP) te gaan beslissen of ik defenitief wil gaan emigreren. Nu wil ik gelijk bij aankomst een auto gaan kopenā¦ Ik weet dat ik eerst een SIN-nummer moet gaan regelen maar hoe zit dat dan met op naam zetten?
Over een aantal weken ga ik 12 maanden naar Ontario en zit bij familie in huis. Voor de stage moet ik zelf een auto aanschaffen maar de verzekering is alleen een probleem.
Zoals ik hier op het forum ook al gelezen heb en van verschillende Canadese verzekeringsmaatschappijen heb gehoord, moet je hiervoor in het bezit zijn van een Canadees rijbewijs. Ik heb ook gelezen dat ik de auto op naam kan zetten van me tante en dan mijn naam erbij laten schrijven, maar zijn er ook nog andere oplossingen voor dit probleem. Ā“k zal vast niet de eerste stageloper in Ontario zijn die tegen dit probleem oploopt. Andere provincies doen hier minder moeilijk over heb ik ook al gezienā¦