Beste mensen,
wij gaan voor 3 maanden naar canada heen maar willen veel reizen en rondtrekken, is het daarom niet voordeliger als je een auto koopt.
Ook al zou je 400 dollar kwijt zijn aan de verzekering. want vaak is een auto huren ook al wel 150 euro per week en voor 3 maand kan dat dus aardig oplopen.
Goede vraag! sorry geen antwoord…
Maar ik zit er straks een jaar en vraag me ook wel af hoe je dit gemakkelijk kan regelen en of het een beetje betaalbaar is…
Wij zijn een jaar in Canada geweest en hebben voor dit jaar ook een auto gekocht. Dit is inderdaad een stuk goedkoper dan huren! Ondanks dat de verzekering erg prijzig is.
Let er alleen wel op dat je niet overal in Canada op je Nederlands rijbewijs een auto mag verzekeren! In Ontario bijvoorbeeld zul je eerst een Ontario rijbewijs moeten halen!! Even goed nakijken dus voor je weg gaat!
In British Colombia is het geen probleem om zonder Canadees rijbewijs een auto te verzekeren!!
Veel succes en plezier!
Oke bedankt patricia en weet je toevallig ook waar ik exact kan zien waar we dan wel en niet mogen en kunnen rijden in canada met alleen een internationaal rijbewijs en geen canadees???
Met je internationale rijbewijs mag je overal in Canada rijden. Er zit wel een termijn aan, ik dacht dat je maximaal 6 maanden achter elkaar in een provincie op je internationaal rijbewijs mag rijden, daarna zou je een rijbewijs van de betreffende provincie moeten halen. Dit kan overigens weer per provincie verschillen.
Niet dat wij ons daar iets van aantrokken: er valt niet te controleren hoe lang jij al in die provincie rijdt, zonder dat je 1 dag over de grens (met de VS maar ook met een andere provincie) bent gereden. Beetje rare regel dus, waar ik mij niet al te druk om zou maken!
Overigens hebben de meeste politie agenten nog nooit een internationaal rijbewijs gezien en hebben zij ook geeen idee van de regels hierover, dus maak je daar maar niet druk om!
Wat wel een probleem is, is het verzekeren van een eigen auto. De verzekeringsmaatschappij wil je rijbewijs zien en zoals ik al zei: niet in elke provincie willen ze je verzekeren met alleen je Nederlands en/of internationaal rijbewijs. Zij verplichten je dan eerst een Canadees rijbewijs te halen.
Overigens ook weer een leuk verhaal: heb je een Duits of Belgisch rijbewijs, dan accepteren zij die in Ontario wel: die landen hebben een verdrag afgesloten, en Nederland blijkbaar niet…
De enige provincie waarvan ik zeker weet dat je een auto kan kopen en verzekeren (voor langere tijd, wij hebben bijna 10 maanden een eigen auto gehad en dus verzekerd!), is British Colombia. En als je die auto hebt, dan mag je er door heel Canada mee rijden! Dus ook door Ontario (met inachtname van dat termijn waar ik mijn pleidooi mee begon!).
Hopelijk heb ik het een beetje duidelijk uitgelegd. Als je nog vragen hebt, dan hoor ik het wel!
Laat ik op het verhaal van Patricia het een en ander aanvullen. Mijn vriendin en ik wonen in Vancouver, BC (sinds bijna 3 weken) en hebben afgelopen week een auto gekocht. Wij zullen hier voor een jaar blijven, dus de situatie ligt iets anders dan voor Okkie, niet voor Galisteka.
Via www.craigslist.ca hebben wij de auto gevonden.
Wij wilden een auto waar we eventueel in kunnen slapen op langere ritten. Mijn droomauto is de Volkswagen Westfalia. Helaas zijn die nog wat prijzig omdat er veel vraag naar is. Wij hebben uiteindelijk een Dodge Grand Caravan '95 gevonden. Een ruime, betrouwbare auto. Vraagprijs 1400 dollar. We hebben er 1000 voor betaald. Dit om je een idee te geven van de kosten van een auto. (haal eenderde eraf voor Euro’s-ongeveer 625 euro). Auto’s zijn er wel goedkoper, maar vaak is hij dan rijp voor de sloop. Check ook altijd goed wat de reden is van de verkoop. Gaat iemand verhuizen en kan de auto niet mee? Is er iemand overleden en is de auto daarvan ineens over? Is het hebben van een tweede/derde auto te duur gebleken? Dat soort zaken. (in ons geval was het optie 2).
Dan de verzekering. Da’s een duurder grapje. Je wilt volledige dekking als het gaat om schade bij anderen. Schade en diefstal aan de eigen auto hebben we weggelaten (eigen risico was al 300 dollar. Op een auto van 1000 dollar is dat niet erg handig). Dit kostte ons ongeveer $1900 dollar voor 1 jaar verzekering. Daarbij komt nog de aanschaf van nummerplaten (ongeveer $20) en wat behandelingskosten (iets van $70)
Dan is het daarna maar hopen dat je niet teveel kosten maakt aan onderhoud. Benzine is (nog) betrekkelijk goedkoop (voor NL begrippen) en verder maak je weinig andere kosten.
Ik hoop dat dit verhaaltje een beetje meer info heeft gegeven. Ik ga wat uitgebreidere informatie plaatsen op onze website www.canadabc.nl . Daar staat alles wat we tot nu toe hebben opgedaan aan kennis.
Heel veel succes met de voorbereidingen!
Groetjes,
Patricia, Sarah en ivo alvast bedankt voor de goede en snelle informatie TOP
Wij willlen dan proberen een auto te kopen in oost canada Nova Scotia, hopelijk lukt het daar wel.
Is een auto dan van 1400 dollar wel betrouwbaar om er 3 maand in rond te rijden oktober november december en wat zullen we kwijt zijn dan aan verzekering ongeveer voor de 3 maand.??
Auto huren kost al 850 euro per maand dus dan ben je ook al wel voor 3 maand goedkoper uit maar als hij kapot loopt zit je wel weer met een nadeel dat je alles zelf moet regelen.
Wat denken jullie wat voor ons het beste is in die periode.
Nogmaals bedankt
Trouwens handige site van Sandra en Ivo!!
Dank je voor je compliment over de site. We proberen hem up to date te houden, júist voor mensen zoals jij die vragen hebben over het leven in Canada. Uiteraard proberen we zo nu en dan ook op Wereldwijzer wat vragen te beantwoorden.
Voor 3 maanden adviseren we alsnog om een auto te kopen. Verzekering kost je ongeveer 125 dollar per maand (pin me er niet aan vast. Da’s een schatting). Voor de auto moet je bedenken, wil je hem kunnen verkopen na die 3 maanden of wil je hem ‘oprijden’? In het eerste geval moet je enige tijd inbouwen voor de verkoop ervan. Soms gaat het snel (de auto die wij kochten was binnen een paar uur na plaatsing op Craigslist al verkocht) maar soms ook dagen, of zelfs weken, afhankelijk van de prijs.
Ik weet verder niets over het aanbod en de vraag in Nova Scotia, daarvoor kun je het beste even op wat sites neuzen. Koop een auto niet bij een dealer, want dan is de tax die je over de aankoop betaald hoger (12% tov 7% bij privé verkoop, dacht ik) Natuurlijk betaal je bij een dealer ook voor de service, de parkeerplek in het autopark en de schone auto. Uiteraard is dit duurder dan wanneer je hem zelf een straat uit rijdt en daarna gaat wassen.
Heel veel succes met zoeken! Blijf de site bijhouden (www.canadabc.nl) voor updates en extra informatie.
Oke bedankt denk dus ook dat we wel een auto kopen omdat voor 1200 dollar kun je maar een auto huren voor 3 weken.
Zijn deze auto’s voor dat geld vaak wel betrouwbaar dan want vind het wel goedkoop vergeleken met de auto’s in nederland.
Is het ook verstandig om een soort van anwb wegenwacht af te sluiten, En zou ook iemand me kunnen vertellen waar ik info vind of je met een internationaal rijbewijs een autoverzekering kunt afsluiten in Nova Scotia want daar begint onze reis.
wij hebben een auto voor je te koop in Montreal…
een dodge grand caravan welke ideaal is om in te slapen! wij hebben er zelf 2,5 maand mee door canada ingetrokken en zo heel veel geld bespaard op hostels/hotels.
Wanneer ga je naar canada en waar begin je? laat me het weten.
Wat een grap, wij hebben juist een Grand Caravan gekocht, ook om in te kunnen slapen. Eigenlijk wilden we graag een VW Westfalia (die rijden hier echt óveral) maar deze was betaalbaarder. Ik ben blij te horen dat je er inderdaad in kunt slapen. Hebben jullie nog tips? We hebben nog geen matras gekocht, maar ik denk dat je er één á la twijfelaar in kwijt kunt, klopt dat?
Hebben jullie de twee achterbanken opgeslagen terwijl jullie de hort op waren, of heb je die weggegooid? Onze GC is uit 1995. Een ouwetje dus.
Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen. Misschien kun je ons er meer over vertellen. [EMAIL=“elmeau@gmail.com”]Kijk ook even op www.canadabc.nl voor foto’s van het ‘mobieltje’.
Wat toevallig inderdaad! je kan op marlijnoosterhof.waarbenjij.nu kijken voor onze ervaringen!
Wij hebben een caravan sport editie waarbij de tweede rij 2 stoelen zijn ipv een bank. maar door de bank en de stoelen helemaal plat te klappen creeer je een soort van bed. Je heb dan wel een ruimte over ter hoogte van je knieen maar je went er aan! Ik heb geen idee of er een luchtbed in past maar het voordeel van het slapen op de banken is dat je niet iedere dag de auto helemaal over hoop hoeft gaan halen om te kunnen slapen.
Heel veel plezier en succes ermee!! en geniet van het prachtige canada!!
Bedankt voor de tip. Ik weet niet of onze banken helemaal plat kunnen, dus we zullen waarschijnlijk plat op de vloer moeten liggen. Moet lukken. Gave website, trouwens. Ik heb de posts niet gelezen, maar wel een hóóp foto’s gezien. Succes met de verkoop van je auto en overige zaken!