helaas zijn ze hier in ontario een beetje moeilijk daarover.
het canadese systeem betekent dat je eerst je g1 moet halen(theorie)
als je dat haalt, mag je met iemand naast je rijden zolang die persoon zijn volledige rijbewijs minstens 4 jaar heeft.
als je je g1 hebt moet je een jaar wachten voordat je voor je g2 mag gaan (city test genaamd, dus een rijtest door de stad.
als je dat eenmaal hebt moet je weer een jaar wachten voordat je voor je full g licence mag.
(highwaytest, dus weer een praktijk test waar je een stukje door de stad rijdt, en daarna een klein stukje op de snelweg)
NU komt het!!!
als je je NL rijbewijs langer dan 4 jaar hebt, kun je naar het nederlandse consulaat in toronto gaan voor een brief waarin staat vermeld dat het een geldig NL rijbewijs is enzovoort.
met die brief ga je naar het testcentre en dan doe je eerst de theorietest (g1)
en als je die hebt gehaald, dan mag je direct een afspraak maken voor je full g.
slaag je de eerste keer niet direct op de rijtest, dan moet je de 2 rijtesten afhankelijk van elkaar doen.
de 2 samen kan helaas maar 1 keer.
ik heb er in totaal 3 en een halve week over gedaan van het punt dat ik mijn theorie haalde tot het moment dat ik mijn full g had.
ik hoop dat je hier wat mee kunt,
als er nog meer vragen zijn dan hoor ik het wel
Bedankt voor je antwoord. Helaas heb ik het NL rijbewijs nog maar 3 jaar, maar ik ben van plan om een mailtje te sturen naar Nederlandse ambassade met dezelfde vraag, niet geschoten is altijd mis. Mocht het toch lukken dan hoef je toch niet je Nederlandse rijbewijs in te leveren?
je mag je nl rijbewijs gewoon houden hoor.
ze willen alleen maar bewijs dat het een geldig NL rijbewijs is,
maar als ik jou was zou ik het idd gewoon gaan proberen, want toen ik de brief inleverde bij het examencentre, toen werd er nietzo correct naar gekeken.
ze keken er ff snel overheen.
gewoon proberen zou ik zeggen
In mijn weg om een autoverzekering te regelen in Canada, heb ik van iemand gehoord dat dit ook mogelijk is met een engels of duits rijbewijs. Heeft iemand hier een keer hier iets over gehoord? Ik kan het ook nergens terug vinden…
Half waar,
engeland en duitsland hebben een overeenkomst met canada.
Als je 1 van die rijbewijzen hebt, dan kun je dat zo over laten zetten in een canadees rijbewijs ofzoiets. Maar hoe dat precies werkt weet ik niet.
Ik zit momenteel in Ontario en ben bezig met het Canadese rijbewijs.
Sinds kort is er het een en ander veranderd.
Je moet nu een bewijs van de NL ambassade of het consulaat hebben dat aantoont dat je al langer dan als ik het goed heb… 2 jaar je NL rijbewijs hebt.
EN je moet een officiele vertaling hebben door een beedigt tolk van je NL rijbewijs.
Dit is sinds kort dat je die vertaling er extra bij moet hebben… (sinds een week of 3) Bij sommige Drive test kantoren doen ze moeilijk als je de vertaling niet hebt. Ik had pech bij het eerste kantoor… maar gisteren bij een andere kantoor deden ze niet moeilijk en was mijn brief van het NL consulaat zonder een extra vertaling wel voldoende. (is nu dus nog net wie je treft achter de balie)
(TIP: Dit is dus nog allemaal nieuw de vertaling… dus niet laten vertalen je rijbewijs!! Eerst langs het NL consulaat gaan want zij mogen ook vertalen en denk dat ze ook de brieven gaan aanpassen i.v.m. je rijbewijs omzetten en halen in Canada). En dat gaat toch aardig wat schelen betreft geld en geregel want zo’n rot vertaling van je rijbewijs heb ik nagevraagt zit rond de 160 dollar! Misschien dat het goedkoper kan… maar ik heb het niet veel goedkoper gevonden. Dus eerst langs het consulaat gaan!! En in feite is de brief van het consulaat ook al een vertaling… was altijd voldoende zo… maar sinds kort tja…
Trouwens als je niet in 1 keer slaagt met de G2 Exit (het afrijden) dan moet je G2 en G2 Exit (beide is dat afrijden) opnieuw blijven doen tot je wel slaagt. Theori hoeft niet elke keer opnieuw. Als je die hebt blijft het goed. Ik heb al lang mijn NL rijbewijs en je hoeft tussen de afrijd-examens niet lange tijd van een jaar ofzo te wachten. Je mag bij wijze van spreken elke week afrijd-examen doen als dat zou kunnen met de afspraken planning op het kantoor van de Drive test.
Verder heb ik zelf nog een vraag…
Als ik de G1 (de theori) hier in Ontario haal. En dan vervolgens naar Alberta vertrek… kan ik daar dan met eventueel bewijs dat ik een NL rijbewijs al heb zoveel jaar (die brief van het consulaat) daar zonder al te veel gedoe gewoon mijn G exit halen daar?
EN mijn Nederlandse rijbewijs behouden?
Ik kan hem niet inleveren want ik sta niet ingeschreven in NL en kan mijn NL rijbewijs niet meer terug krijgen dan… Ik sta ingeschreven officieel in Spanje (heb nog gewoon een NL rijbewijs nooit ingeruild voor Spaans) en weet nog niet of het lukt met werk om hier te kunnen blijven in Canada.
Als ik mijn rijbewijs afgeef heb ik een probleem bij terug keer naar Spanje.
Het is een uitzonderlijke vraag maar ben toch benieuwd hoe dit in elkaar zal zitten… van provincie naar provincie en daar verder gaan met je Canadese rijbewijs…
de g2 test noemen ze ook wel de city test. dat is de rijtest door de stad,
en de g2 exit (full g) is de highway test. klein stukje stad, en dan in en uitvoegen op de snelweg.
je hoeft je nederlandse rijbewijs nooit in te leveren.
canadees rijbewijs is eigendom van canada,
en je nederlandse rijbewijs is eigendom van nederland.
dus daar kunnen ze niet aan komen.
verder als je theorie hebt gehaald (g1) dan is dat een officieel canadees rijbewijs, en dat moeten ze accepteren in alberta.
mischien dat je het in alberta over moet zetten om de rest van je rijbewijs daar te halen, maar dat zou vrij gemakkelijk moeten kunnen.
Dank je wel voor je snelle antwoord!
Zoals jij alles zegt zou ik het ook denken…
Alleen heb ik een paar keer gelezen op internet dat je in Alberta je NL rijbewijs moet inleveren!!! Alleen in Alberta is dat… niet in de andere provincie’s van Canada.
Lijkt me vreemd… maar las het een paar keer al… En dat kan ik niet doen… ik kan mijn NL rijbewijs niet kwijt. (ik ben hier nu trouwens nog op basis van toerist in Canada). Dus misschien heeft iemand anders hier onlangs nog ervaring mee met Alberta en NL rijbewijs wel of niet inleveren?
Ik ben net weer op het drive test kantoor geweest hier in Ontario en gelijk ook mijn vraag gesteld over Ontario en Alberta en rijbewijs behalen.
Als ik alleen de theori hier in Ontario doe en niet de (G2) G2 exit dan moet ik in Alberta de theori gewoon weer opnieuw doen.
Als ik hier in Ontario de theori doe EN de G2 dan mag ik wel in Alberta de G2 exit doen zonder problemen.
Maar je moet minimaal de G2 hebben anders moet alles opnieuw in Alberta.
Dus maandag maar theori weer doen en hopen dat ik snel kan afrijden daarna… volgens de mevrouw op het kantoor vallen er ook vaak mensen wel uit en anders moet ik 5 weekjes ongeveer geduld hebben…
Ik zie er een beetje tegen op om alles in Alberta te doen… wil niet mijn NL rijbewijs kwijt… Dus is dit nog recente info? of is alles inmiddels alweer veranderd in Alberta?
Weet iemand hier toevallig hoe het zit met de staten Alberta en Britisch Columbia? Is het daar mogelijk om een auto te kopen met een nederlands rijbewijs?
Wat betreft in Québec: sinds kort is er een nieuwe regel! Op vertoon van een geldig Nederlands of Belgisch rijbewijs, krijg je meteen een Québecois rijbewijs.
Mensen die dus rondreizen kunnen eerst in Québec langs voor een rijbewijs en deze dan later inwisselen in je beoogde provincie.
Bovendien heeft men het over een exchange, waarbij je dus je Nederlandse rijbewijs in zou moeten leveren.
Echter als je ook als temporary resident op vertoon van (dus niet tegen inlevering van) je NL rijbewijs, een Quebec drivers license kunt krijgen, ga ik dan ook maar eens snel doen…
Je Nederlandse rijbewijs is geldig voor 12 maanden in Québec, je hoeft dus niet perse een lokaal rijbewijs te halen, tenzij je werkgever je dat verplicht.
Omwisselen is onmogelijk. Net als je paspoort is je rijbewijs officieel eigendom van de Nederlandse staat, dit document mag je dan ook aan geen enkele niet-Nederlandse instantie afgeven, hoogstens tonen.
Er staat alleen dat ALS je een PR bent, dat je de Confirmation of PR mee moet nemen. Er staat nergens letterlijk dat de PR een vereiste is voor een QC-rijbewijs. Er staat alleen dat je een resident (inwoner) moet zijn. Als je in Montréal woont (ook al is het tijdelijk), kun je als een resident worden beschouwd.