Ja hoorde idd dat het in bc voor nederlanders veel makkelijker is. Waarom moeten ze in ON dan weer zo lastig doen?
Dit helpt mij zeker! Bedankt! Ik las dat je niet zeker wist of je je NL rijbewijs ooit nog terug zou zien. Het NL rijbewijs moet toch ergens opgeslagen worden? Het gaat mij er eigenlijk meer om dat als ik terug ga naar Nederland weer over een NL rijbewijs kan beschikken. Was er geen mogelijkheid om toch je NL rijbewijs te houden naast je BC rijbewijs?
Nee, het NL rijbewijs wordt naar het hoofdkantoor gestuurd, de mevrouw wist niet of wat hun connecties waren met nederland.
Het was mijn oude rijbewijs, dus voor mij maakte het niet uit. Ik dacht een keer mijn portemonnee kwijt te zijn, en had alweer een nieuw rijbewijs, toen ik alles terug vond.
Ik probeer straks even een update over ontario te geven, het werkt namelijk niet helemaal (meer) zoals hierboven vermeld staat ![]()
Wait, never mind, dacht me te herinneren dat er iets met 1 jaar was ipv 2 (Ontario)
Iig, met 2 jaar je rijbewijs kan je je G aanvragen, met minder dan 2 jaar moet je je G1 en G2 doen. Ik heb echter ook een officiele vertaling nodig van mijn rijbewijs (terwijl dat hier niet in de lijst staat) omdat ik anders mijn ervaring niet kan meenemen. De tijd dat ik mijn NL rijbewijs hebt telt als G1 ervaring en icm een autocursus die ik hier gedaan heb kan ik met 8 maanden NL rijbewijs voor mijn G2 gaan ipv met een jaar ![]()
Hier in manitoba werkt het ook anders dan op internet te lezen is.
Om een auto te registreren op je naam, moet je een canadees rijbewijs hebben.
Voor een canadees rijbewijs in Manitoba moet je, ongeacht de duur van je NL rijbewijs, opnieuw een schriftelijke en een rij test doen.
Schriftelijke test kost 10 dolla, dus niet echt veel. Maar het is wel weer even een gedoe.
Inmiddels zijn we verhuisd naar Ottawa, dus ik kon eindelijk een Canadees rijbewijs aanvragen (QC doet tegenwoordig moeilijk met tijdelijke werkers, plus we hadden er geen tijd voor). Mijn rijbewijs heb ik begin 2009 gehaald, dus in mijn geval kon ik met een theorie examen + G road test gelijk mijn volledige rijbewijs halen.
Vooraf heb ik bij de RDW een bewijs van rijbewijs in het Engels aangevraagd, en deze werd rechtstreeks naar Canada gestuurd. Ook heb ik braaf het online verkeershandboek van Ontario doorgenomen en flink wat gratis online oefenexamens voor de theorietest gedaan.
Alle papieren (RDW, paspoort met werkvergunning, rijbewijs) meegenomen naar mijn dichtstbijzijnde Drive Test kantoor (Walkley Road voor de geïnteresseerden). Daar gezegd dat ik mijn Nederlandse rijbewijs wilde omzetten naar eentje uit Ontario. Ze deden niet moeilijk over de brief van de RDW, en hadden dus ook geen vertaling van mijn rijbewijs nodig. Dus na een ogentest + foto + betalen van $75 voor de license + $10 voor de theorie test mocht ik gelijk de theorietest doen.
Online vragen waren exact hetzelfde als de echte vragen, en je hebt alle tijd om de 2 x 20 vragen te beantwoorden en te checken. Eitje dus
Na het halen van je theorie krijg je je tijdelijke G1 rijbewijs, waar je weinig aan hebt. Je kunt daarna direct je road test aanvragen, in mijn geval de G road test. Ik kon een paar dagen later al terecht, echt super snel! Moest wel nog een keer $75 betalen, dus al met niet echt goedkoop.
Online een beetje gekeken waar ze zoal op letten bij een road test, en toevallig ook de route gevonden die ze altijd op die locatie doen. Wederom in 1x gehaald, en gelijk weer een tijdelijk papiertje (nu met G er op) en binnen een paar weken zal mijn plastic pasje binnenkomen.
Saillant detail: ze zijn vergeten mijn rijbewijs in te nemen! Ze hadden dat waarschijnlijk na het halen van mijn theorie al moeten doen (je krijgt dan namelijk al een tijdelijk G1 rijbewijs), maar het is nooit ter sprake gekomen ![]()
Weet iemand hier of je bij het omwisselen van je Nederlands Rijbewijs voor een BC Rijbewijs het ook nodig is om een internationaal rijbewijs en/of een echtheidsverklaring van het RDW van je rijbewijs te laten zien?
Hey 105100,
Ligt eraan waar je heen gaat. Zelf had ik in Ontario niet veel aan het internationale rijbewijs(doelloos papiertje), ze wilden het RDW bewijs hebben. RDW verklaring
kan je zo aanvragen en raad ik ten zeerste aan om dit formulier aan te vragen en mee te nemen, om vertragingen voor te zijn.
Zelf zat ik al in Canada toen ik erachter kwam dat ik het nodig had, en ik kan je vertellen, het duurt een tijdje voordat je hem krijgt…
Blijkbaar zit er in Ontario dus ook nog veel verschil in. Ik lees net pas Maartens reactie en die van jullie maar zelfs met mijn RDW in het engels deden ze niks tot ik een officiële vertaling liet zien… (Clinton)
Mijn NLe rijbewijs is ook niet ingenomen maar dat komt wrs omdat ik alles vanaf G1 en Drivers Ed moest doen en ze dat in het hele proces (duurde een paar maanden :') ) vergeten zijn. Scheelt mij weer gezeik en geld later on ^^
Formulier van RDW zou ik altijd meenemen!
Ik vermoed dat Ottawa íéts meer ervaring heeft met buitenlandse rijbewijzen dan Clinton, en ze dus de RDW brief herkennen en accepteren. (Behalve dat ze bij mij ook het innemen van mijn NLse rijbewijs zijn vergeten, dus dat deel van de procedure hebben ze wel fout gedaan).
Maar ja, gewoon aanvragen en meenemen. Kan ook handig zijn voor de verzekering.
Omruilen van een gewone nederlandse rijbewijs naar een BC licence is “piece of cake”. Je gaat gewoon naar de ICBC (RDW van BC) neem je nederlandse rijbewijs en je canadese werkvergunning mee, ga na de balie zegt dat je je rijbewijs wilt omruilen. Vervolgens krijg je een nummertje om een zichtstest te doen (stelt nix voor, gewoon zeggen welke simbool het verste staat). Dan krijg je een tijdelijke rijbewijs en zal je BC licence met een 2 a 4 weken per post naar je toe worden gestuurd. de totale kosten zijn net iets over de 30 CAD. Je moet wel kunnen bewijzen dat je meer dan 2 jaar je rijbewijs hebt, maar dit valt te halen uit de slagingsdatum. Je hebt geen internationale rijbewijs of verklaring van het RDW nodig.
Ik ga met WHP voor een jaar naar BC.
(Ik kom uit Belgie, weet niet of dit iets uitmaakt.)
En het probleem is dat ik nog maar 1 jaar mijn vast rijbewijs zal hebben als ik mijn belgisch rijbewijs wil inruilen voor een canadees.
Moet ik dan mijn rijbewijs daar helemaal opnieuw halen zodat ik langer als 6 maand kan blijven rondrijden?
Alvast bedankt!
ik weet niet hoe dat zit met een belgisch rijbewijs, moet je anders ff voor de zekerheid ff een mailtje naar ICBC sturen (had ik ook gedaan voor dat ik vertrok)
Oke zal ik doen bedankt voor de tip ![]()
Ik weet hier niets van, vind het wel interessant. Is een internationaal rijbewijs naast je Belgisch rijbewijs niet vodoende:
"All other visitors to Canada - Applying for the International Driving Permit (IDP)
If you are visiting from outside the United States, you must apply for an International Driving Permit (IDP) from the Automobile Association in your country of residence before you leave. This will allow you to drive in Canada and rent a car here.
The IDP is a special license for tourists, authorized by UN treaty, which is printed in 10 languages and recognized in over 150 countries around the world. "
http://uk.canada.travel/aboutcanada/auto-travel-rv-rental
Nee alleen voor 3 maanden als je in Canada verblijft en voor 6 maanden als je tourist bent in Canada.
Ik zal waarschijnlijk helemaal opnieuw mijn rijbewijs moeten halen in Canada. ![]()
Dat had ik nou in een land als Canada niet verwacht. We hebben zes jaar lang op ons Nederlandse rijbewijs in Australië rondgereden. Succes.
Je kan in ieder geval 6 maanden rijden op je Belgisch rijbewijs, behalve dat je mag werken ben je immers ook toerist. Ga je halverwege je verblijf ‘even’ naar de VS, kun je daarna, na terugkeer in Canada, opnieuw 6 maanden vooruit.
Ja maar blijkbaar is niet iedereen het eens over of je een toerist bent met het working holiday visa.
Kga toch op zeker spelen en mijn rijbewijs opnieuw afleggen, een beetje studeren en oefenen en dan komt dat wel goed.
Zo duur is het trouwens ook niet om de testen af te leggen.
Maar ben ergens wel bang dat ze gaan zeggen dat ik een eerst met een L of een N moet rijden…
Want als au pair moet ik de kinderen regelmatig vervoeren en als dat niet mag doordat ik mijn full license niet in orde krijg heb ik wel een probleem.
Ik ga sowieso nog eens bellen naar ICBC om zeker te zijn dat ik meteen mijn praktijk examen ook mag afleggen.
Als er personen zijn die ervaring hebben met een situatie zoals de mijne laat dan zeker weten hoe jij aan je rijbewijs in Canada bent geraakt. ![]()