Internationaal rijbewijs: discussie over nut en noodzaak

Graag zou ik van jullie willen weten wat jullie ervaringen zijn met het internationaal rijbewijs. Let op: ik ben niet op zoek naar informatie over prijs of waar je het kan krijgen. Wel zou ik graag ervaringen willen horen van reizigers die het ooit nodig hebben gehad.

Mijn standpunt is tot nog toe dat het een nutteloos documentje is.
Heb ik gelijk of niet?

naar wat ik van andere mensen heb gehoort klopt dat idd, maar ik zou voor de zekerheid toch maar zo’n ding meenemen. (Al spekt dit waarschijnlijk alleen de anwb)

@ lennart1

ja, mijn mening is ook dat het een nutteloos document is.
MAAR wij bepalen niet de regels.
Een internationaal rijbewijs kost een kleine 15 euro, hiervoor wil ik niet op mogelijke problemen stuiten.

De politie in Indonesië vraagt mij er altijd naar. Ik snap ookniet waarom, want het Nederlands rijbewijs lijkt me toch vrij duidelijk rijbewijs. Maar goed, in het internationale rijbewijs staat alles wel in het Indonesisch beschreven, dus ik kan me voorstellen dat dit dan makkelijker voor hen is.
Het zou een goede zaak zijn om een (wereldwijd) uniform rijbewijs uit te geven, dat zou de (on)zin van een internationaal rijbewijs uitsparen. Met het paspoort is dat ook gelukt, dus waarom niet met het rijbewijs?

Wat ik dus ECHT niet snap, is waarom er TWEE soorten internationale rijbewijzen zijn. Waarom de witte en de gele (of was het een andere kleur?)???

Mijn internationale rijbewijs (aangeschaft voor Indonesie ja) bevat trouwens geen tekst in het Indonesisch, dus Ketut’s reden is blijkbaar niet de enige reden.

Wat dan wel?

Maar het is en blijft een flut document. Ziet er niet uit. En makkelijk te vervalsen.

Jenny

Het grote voordeel is dat als de (corrupte) politie je rijbewijs in beslag neemt je alleen het voor ons waardeloze internationale rijbewijs kwijt bent en niet het originele. Verder kun je het vaak als onderpand gebruiken bv als je een brommertje huurt.

Hoi Jenny,
ik heb nog ff gekeken op het rijbewijs wat ik vorig jaar heb gehaald, maar daar staat toch echt alles in het Indonesisch beschreven hoor (grijs boekje met witte pagina’s en dan meteen de tweede witte pagina). Ik moest bij de ANWB wel vertellen dat ik naar Indonesië ging.
Maar misschien heb jij al een nieuwe gehaald waar het niet meer in staat. Nog 2 weken? :smile:

Op zich is het een nutteloos documentje, in zoverre dat het lang niet zo uitgebreid is als het Europese en helemaal ons Nederlandse. Waar dit docuentje, volgens mij, dus alles mee te maken heeft is de onwetendheid van Amerikanen, die ons papiertje niet begrijpen. Het is dus een noodzaak voor sommige landen.

Voor ons is dan inderdaad een ideaal neveneffect de reden die Manfred reeds noemt. Mocht er in het buitenland ooit iets gebeuren waarvoor je zo een document moet tonen of zelfs inleveren, kun je mooi dit flutdocumentje geven en heb je met je eigen rijbewijs geen problemen.

Liefs,
Carolina

Hey Ketut,

Ik heb een wit (creme) boekje met witte blz. Op de tweede blz staat dat het o.a. voor Indonesie is, maar er staat nergens iets in het Bahasa. Mag ik een kopietje van jouw blz in het Indonesisch? :slight_smile: Ja, nog twee weekjes, dan heb ik de vlucht er al weer op zitten en dan zit ik lekker ergens met een fruit shake. Waarschijnlijk minum apokat, mijn favoriet! Hmmmm.

Even serieus: Carolien en Manfred, je internationale rijbewijs is verplicht in sommige landen, maar het is nergens geldig zonder je ‘echte’ rijbewijs. Dat kun je helaas nog steeds kwijt raken.

Groet,

Jenny

Volgens mij is dat niet waar. om in Nederland een internationaal rijbewijs aan te vragen moet je een officieel Nederlands rijbewijs hebben, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat bij controle in het betreffende land waarvoor je het nodig had ook je Nederlandse rijbewijs werd gevraagd. Velen hadden niet eens door dat het voor ons niet het officiele document is.

Het is eerder andersom. In Nederland mag je niet alleen met een internationaal rijbewijs rijden. Daar is het alleen geldig náást een officieel door de staat uitgegeven rijbewijs. Maar in veel andere landen is het internationale wel genoeg. In veel van de landen waar ze ons rijbewijs niet snappen is het dus ook gewoon voldoende alleen dit internationale te laten zien. Er wordt niet eens gevraagd naar het andere.

Dat is tenminste mijn ervaring.

Liefs,
Carolina

Jenny,
Tijdens de politiecontroles die ik gehad heb in het buitenland werd niet gevraagd naar het Nederlands rijbewijs. Had ik ook niet bij, mij was verteld dat het internationale rijbewijs voldoende was.

Tja, ik citeer alleen een Utrechtse ANWB medewerker…

Nog een reden waarom het internationale rijbewijs niets voorstelt: er zijn niet alleen verschillende varianten, maar ook nog eens verschillende ‘regels’!!!

Hieronder volgt een weergave van recente email-correspondentie met de ANWB over het Internationaal rijbewijs (IRB).
De relevante inhoud is hieronder weergegeven.

Er is discussie over de noodzaak van het internationaal rijbewijs. Mijns inziens is dit niet meer dan een vertaling. Volgens vele reizigers (waaronder ikzelf) is er nog nooit naar gevraagd. Kunt u mij gevallen vertellen waarin het (naar ervaring) noodzakelijk was om er een te hebben?

Het internationaal rijbewijs (IRB) is verkrijgbaar in de winkels van de ANWB. De kosten bedragen €13,00. Wij verzoeken u uw Nederlandse rijbewijs en een recente pasfoto mee te nemen. U krijgt het IRB direct mee.

Het internationaal rijbewijs (IRB) is een internationaal erkende vertaling van het nationale rijbewijs. Het is dus geen zelfstandig document, maar wordt gebruikt naast het nationale rijbewijs. In een aantal landen, met name buiten Europa, is het bij een bezoek verplicht. In sommige landen, met name buiten de Europese Unie, wordt het tijdens
een bezoek aanbevolen. Het Nederlands rijbewijs wordt buiten de Europese Unie namelijk niet altijd als geldig bewijs van rijvaardigheid herkend, hetgeen problemen op kan leveren bij het huren van een auto. Ditzelfde geldt bijvoorbeeld voor de politie tijdens een verkeerscontrole.

Graag zou ik horen in welke landen ik het echt nodig heb, wettelijk gezien.
Diverse kennissen en ikzelf zijn wereldwijd nog nooit gevraagd naar het IRB, noch door politie, noch door verhuurders. Volgens mij wordt in de reiswereld teveel gepapegaaid dat het IRB nodig zou zijn, zonder dat dat ergens onomstotelijk vaststaat.
Is het niet zo dat het int. rijbewijs een overblijfsel is uit een grijs verleden dat nu gekoesterd wordt, zuiver vanwege financieel gewin? De enige die er (in Nederland) garen bij spint, is de ANWB.

Eigenlijk vind ik dat de ANWB in deze een onafhankelijk advies zou moeten kunnen geven. De ANWB is in Nederland de enige verstrekker; ik neem aan dat ze weet waarom ze dat doet. Daarom zou ik graag van u horen hoe de ANWB hierover denkt, alsmede wat voor aanvullende informatie u nog heeft.

Het voert te ver om alle landen op te sommen waar een internationaal rijbewijs (IRB) verplicht is of aanbevolen wordt.
In 1926 en 1949 zijn er respectievelijk te Parijs en te Genève internationale verkeersconventies gehouden waarbij de deelnemde landen regels hebben vastgelegd voor het besturen van een motorvoertuig door niet-ingezetenen in andere aangesloten landen.
Het internationaal rijbewijs (IRB) is inderdaad een vertaling van het nationale rijbewijs. Het internationaal rijbewijs (IRB) moet altijd tezamen met het nationale rijbewijs worden overlegd.
Het gaat dus om wettelijk vastgelegde voorschriften waar de ANWB als uitgevende instantie aan gehouden is. Wanneer in een te bezoeken land het Nederlands rijbewijs wettelijk niet geaccepteerd wordt adviseert de ANWB dan ook om een internationaal rijbewijs (IRB) aan te schaffen.

*Eerlijk gezegd vind ik een bepaling uit 1926 resp. *1949 niet echt up-to date.
Wat ik wel relevant vind om te weten is, voorafgaand aan een (verre) reis, of ik het IRB nou wel of niet nodig heb ik dat land.
*Graag zou ik (en met mij ongetwijfeld veel anderen) over die informatie beschikken. *

Wij begrijpen dat u dit niet up to date vindt. Echter zijn dit de laatste internationale erkenningen geweest. In 1968 is er ook een internationale verkeersconventie geweest, echter Nederland heeft deze niet geratificeerd.

Indien u geen Internationaal Rijbewijs wilt aanschaffen is dit uw verantwoording. U kunt op www.anwb.nl onder het kopje vakantie, landeninformatie per land nakijken welk Internationaal Rijbewijs u nodig heeft.

Naschrift Lennart:

Op www.anwb.nl staat dus geen aanvullende info, na wat doorklikken kom je gewoon op het algemene stukje over het IRB.
Er is in 2003 op het ANWB-forum een soortgelijke discussie geweest over dit onderwerp. Deze is nog na te lezen.
Ieder mag zijn eigen conclusie trekken over het al dan niet aanschaffen van een IRB.

Ik vind het jammer dat de uitgevende instantie in Nederland geen volledige informatie verstrekt over de noodzaak.
Ook hierover kan een ieder zijn eigen conclusies trekken.

Daarom blijft de vraag staan:

Heeft iemand het IRB ooit nodig gehad in het buitenland?
Heeft iemand ooit problemen gehad, omdat hij geen IRB had?
In welke landen?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Wij hebben altijd een IRB bij ons en mijn man vind het ook onzin, omdat er nog nooit naar gevraagd is. Ze kijken naar het gewone ned. rijbewijs en dat is kennelijk voldoende. Ook bij het huren van een voertuig. Het kost best wel wat en hebben nu ook zo iets van wel of niet bij ons volgende vertrek. Het blijft altijd wel een risico als men er wel of niet om vraagt. En dan vraag je jezelf af waarom nu wel. Wij zijn er nog niet over uit en zo te zien jullie ook niet. Wel een goed onderwerp en wij hopen ook dat er misschien wat duidelijkheid komt. We blijven mee lezen.

Helaas al weer een tijdje stilte over dit onderwerp. En dat met de zomervakantie in aantocht. Heeft iemand nog een nuttige bijdrage over wanneer en waar het IRB nodig was?

In 2005 ging ik met vrienden naar amerika.Deze was zijn belgisch rijbewijs vergeten.Toen wij de wagen gingen afhalen werd er gewijgerd om hem in te schrijven voor de verzekering daar een internationaal rijbewijs slechts nodig is voor een vertaling.Ik gaf enkel mijn belgisch rijbewijs af en dit werd zo aanvaard.Op de 15 maal dat ik reeds naar amerika ben gewest heb ik nog nooit een internationaal rijbewijs nodig gehad.

In verband met politiecontroles.In 2001 werd ik staande gehouden voor te hoge snelheid en in plaats van mijn rijbewijs gaf ik mijn belgische identiteits
kaart af.Dit werd door de agent aanvaard daar hij hierop alle inlichtingen kon vinden(op het belgisch rijbewijs staat geen adres).Daar ik buitenlander was kreeg ik slechts een vermaning met de woorden,do’nt speed anymore.

ikzelf heb ook al eens genoeg gehad aan alleen het internationale rijbewijs…
tja het kan allemaal :wink:

Toen ik in 2005 aankwam in San Francisco bij Alamo presenteerde ik mijn nationaal Belgisch rijbewijs wat geen enkel probleem opleverde,toen mijn vriend echter zijn Internationaal rijbewijs afgeleverd door de gemeente diensten in De Panne presenteerde werd dit geweigerd daar dit enkel geldig is samen met het officieel belgisch wat hij niet bij had.Hij werd dan ook geweigerd als driver

Wij hebben vorige maand een reis gemaakt vanuit Griekenland via Bulgarije, Roemenie, Moldavie, Pridnestrowje, Ukraine naar de Russische federatie. Alleen tussen Ukraine en Rusland werd om een dergelijk dokument gevraagd bij de grens. Wij hadden een officiele vertaling van het Nederlandse rijbewijs bij ons (door een beedigd vertaalburo opgesteld met stempels etc.) want dat is ook een optie. De kosten waren 169,49 Euri, da’s wat meer dan de ANWB vraagt, maar wij zaten op Kreta en anders hadden we terug gemoeten naar Nederland en dat is ook al gauw een 400 pegels. We waren blij dat we het bij ons hadden. In de plaats in Rusland zelf (Ostrogosjk) deed de Politie er niet moeilijk over, maar ja, die grens jongens zijn niet makkelijk.