Internationaal rijbewijs

Heb je bij het huren van een auto een internationaal rijbewijs nodig?
Liza

Hoi Liza
Vaak wel en soms ook niet, maar je kan de gok niet wagen om er geen bij je te hebben, dan kan je de huurauto niet meenemen.
De kosten van een Int. rijbewijs zijn niet zo hoog.
enne TIP bewaar altijd je laatste bonnetje van het tanken, voordat je je auto weer inleverd. Men wil nog wel eens de laatste tankbeurt afschrijven van je cc, en met het bonnetje heb je het bewijs dat jezelf getankt heb!

1 like

Hoi Liza,

Ja klopt. Hierbij is het wel zo dat het vertaaldocumentje van de ANWB nogal eens onterecht wordt aangemerkt als ‘Internationaal rijbewijs’. Alleen de Rijksdienst Wegverkeer mag rijbewijzen uitgeven. Wanneer je het roze plastieke nederlandse rijbewijs hebt, dan wordt dit gewoon geaccepteerd.

Groetjes,

Corné.
Amukela Game Lodge.

Ja, en tegenwoordig staat er op de Nederlandse rijbewijzen ook gewoon de tekst in het Engels, dus dat is voor iedereen prima te gebruiken. Ik heb toch wel vaak het internationale rijbewijs bij me omdat ik dat als eerste bij een politiecontrole afgeef. Dan hou ik mijn originele rijbewijs dus achter de hand. Ik zou het dus gewoon wel beiden bij je hebben. Kost je € 15 of zo!

• Updated - - -

Ja, en tegenwoordig staat er op de Nederlandse rijbewijzen ook gewoon de tekst in het Engels, dus dat is voor iedereen prima te gebruiken. Ik heb toch wel vaak het internationale rijbewijs bij me omdat ik dat als eerste bij een politiecontrole afgeef. Dan hou ik mijn originele rijbewijs dus achter de hand. Ik zou het dus gewoon wel beiden bij je hebben. Kost je € 15 of zo!

He Natasja, ik rij hier gewoon op mijn Nederlands, en heb geen internationale. Is niet te doen elk jaar een. Er staat Engels op, dus hier toegelaten. Want volgende de wet moet 1 van de 11 officiele talen van SA op staan. Engels dus!
groetjes

Hoi allemaal,

Ook ik ben in het bezit van een nederlands rijbewijs (roze plastieke pasje), maar ik zie toch echt geen vertaling in het Engels erop staan. Over het algemeen wordt dit rijbewijs overal geaccepteerd (dus ook bij de autoverhuur). Wel schijnt de verzekeing moeilijk te kunnen doen in geval van schade of een ongeluk.

@Amukela: Wat is dan wel een internationaal rijbewijs?

Er staar Driving license op, kijk maar, is genoeg hoor.

Hoi Manou, een internationaal rijbewijs is een rijbewijs dat is afgegeven door de rijkdienstwegverkeer (via gemeentes) en zoals Annemieke al zegt: Driving licence. Dat is voldoende. Rij hier al ruim 9 jaar met dat rijbewijs, auto’s mee gekocht, verzekeringen mee afgesloten en (helaas) 1 x een aanrijding gehad waarbij ik ook dit rijbewijs moest tonen.

Geen probleem.

Groetjes,

Corné.

Amukela Game Lodge.
www.amukela.com

Hoi Corne,

Bedankt voor deze toelichting.

Volgens mij is dit alleen niet afdoende. Er staat namelijk informatie in het Nederlands op de achterkant van de pas, juist vanwege deze informatie is het noodzakelijk om een vertaling in het bezit te hebben.

Er zal niet vaak gevraagd worden naar deze vertaling, maar het kan wel degelijk…

is zeker afdoende wij rijden hier al 7 jaar mee rond in ZA en nooit problemen ook niet met de autoverzekering (maar afgekaart met hen), auto gekocht daarmee, de politie heeft er geen probleem mee, vragen nooit om een Internationale. Met Hoofd Midrand, toen we ZA net binnen waren, license department gevraagd en hij zei ons, dit is okay!
Dus afdoende lijkt me!